Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact 1995 - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4   >>
18266 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Jag kommer förhoppningsvis sätta på mitt Sachs kit ( http://www.blocket.se/kalmar/Utforsaljning_Sachs_Sporting_Kit_32403331 . . . . )i helgen, och skall nog passa på att schimsa lite. Men... hur mycket är lagom? Har ett svagt minne att jag läst om proceduren i nåns byggtråd, men det finns ju ett gäng E36 att kolla ibland.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

1-2 brickor

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

P.P. skrev:
Jag kommer förhoppningsvis sätta på mitt Sachs kit ( http://www.blocket.se/kalmar/Utforsaljning_Sachs_Sporting_Kit_32403331 . . . . )i helgen, och skall nog passa på att schimsa lite. Men... hur mycket är lagom? Har ett svagt minne att jag läst om proceduren i nåns byggtråd, men det finns ju ett gäng E36 att kolla ibland.

Menar du att han hade kit till E36 compact? Jag mailade och frågade, men fick svar att han inte hade några.

Jag shimsade med en bricka på 1,5mm och det gjorde märkbar skillnad. Kanske en vettig kompromiss för en vardagsbanbil.

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

jonka skrev:
Jag shimsade med en bricka på 1,5mm och det gjorde märkbar skillnad. Kanske en vettig kompromiss för en vardagsbanbil.
Så har jag kört en säsong, och min tanke är ju också en slags kompromiss till bil. Då jag schimsade samtidigt som jag monterade mitt Kina-chassie har jag svårt att jämföra före och efter, men kan säga så mycket som att gatdäcken sliter lite snett medans R-däcken är helt jämnslitna, vilket måste ses som ett gott tecken.

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Re:

jonka skrev:

Menar du att han hade kit till E36 compact? Jag mailade och frågade, men fick svar att han inte hade några.

Njaaa, jag bokade mitt för ett bra tag sen, det har bara inte blivit av att jag hämtade det förrän nu. Dessutom känner jag en av de anställda rätt väl, så de kanske t.o.m. slaktade ett E36 och ett E30 kit för att få ihop något till mig.
Var det M12-brickor det var frågan om?

Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Vad är skillnaden på ett Compact och en vanlig e36 fjärder/stötdämpar sats?

Jag vet skillnaden på bakvagnen men jag hade fått för mig att det är samma längd och MR (rätt ord? var fjädersätet är mot var hjuler befinner sig...)

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Längden på stötdämparen skiljde nog en dm ungefär, och så saknades det damskydd om jag inte minns fel. Eller var min en mix av E36/46 när de började gräva i den...

Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004

E36 compact har samma bakvagn som vanliga E30 fast med andra hjulhubbar (5bults vs. 4bults), drivaxlar och medbringarna. Övriga E36 har en helt annan design.

Jämför E36 Compact:

med E36 Limo/Touring:

Det är alltså inte en del som är samma, t.ex längd på stötdämpare stämmer inte.
http://realoem.com

Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Har så smått börjat jaga efter nya dämpare och fjädrar till bilen. När det kommer till begagnatmarknaden verkar det mycket lättare att få tag på dämpare till E36 med sexa. Frågan är ju om det är helt förkastligt med ett par såna dämpare på min compact?

I helgen bytte jag bussningar i framvagnen till de excentriska M3-bussningarna. Återstår bara att justera toe nu då jag fick en smula toe-in efter monteringen. Tänkte ta några varv på Sviestad i eftermiddag men det lär nog gå brett med tanke på vädret.

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Jag kör med Fjädrar och stötdämpare till 323ti , funkar utmärkt för mig .

Höjden kanske blev nån mm högre .

Har monterat M3 E30 fjädrar på en annan 318ti , och tråd och höjd vara samma som std compact .

Snikvarianten är att få en vänlig skrotnisse , låta en gräva i hans lager .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Nu har det hänt lite grann igen.

Köpte gula koni med eibachfjädrar av Niklas här på forumet och monterade för ett par veckor sedan. En mycket välkommen uppdatering! thumbs up

Jag har även fått dit mina excentriska bärarmsbussningar fram vilket tydligen medför att däcken gnider innerskärm fram. Originalfälgarna har ju väldigt högt ET, så jag antar att felet avhjälps med spacers eller andra fälgar. Jag köpte ju Johan Sjöströms ryssfemmor (Desmond Regamaster EVo/ Spoon SW388) för ett tag sen, så banmässigt är det ju lugnt.

Skulle någon sitta på en uppsättning 15" fälgar med lämpligt ET för en billig peng kan ni väl säga till.

Jag tog ut bilen ett par varv på Sviestad ikväll men körde snabbt in i depån igen då det lät oroväckande illa från motorrummet. Ett av de hydrauliska motorfästena har gått sönder totalt och motorn ligger helt fel. Finns det några motorfästen som är att rekommendera eller duger nya, fräscha originalkuddar?

Mvh Jonathan

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Jag vet inte om det passar för dig men jag monterade M3 E36 motorfästen, lite stöddigare men inget överdrivet alls. Sen körde jag även M3 e36/46 växellådskuddar så vet du det..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Hhhm.. det skiljer ju inte jättemycket i pris på M3-kuddarna. Frågan är ju som sagt om de passar.

Jag antar att motorkuddarna är original på bilen nu, så de håller ju säkert galant om man byter till nya.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Länge sen det blev en uppdatering här nu.

Motorkuddarna är nu bytta och bilen går tyst och jämnt, utan vibrationer.
Härom dagen bytte jag bort mina original 15" med ET47 mot brorsans E34-fälgar som kommer från en 530i. Måtten på dem är 7,5x16" ET20 med 225/45 R16 bak samt 205/50 R16 fram. Jag var orolig att de skulle hamna på tok för långt ut, men jag blev kanonnöjd med stuket och bäst av allt - däcken skrapar inte i rambalkarna längre. thumbs up

Väghållningen blev rejält mycket bättre och styrningen funkar fortfarande bra.

Nästa grej att ta sig an är nog att byta till nya skärmar fram, samt laga den rost som finns på trösklar och bakskärmarna. Sen vore det najs med lackade nederdelar på stötfångarna, samt m-sidokjolar. Är det någon som har två liggandes får ni gärna skrika till.

Mvh Jonathan

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Vad blev det för motorkuddar? om du uppgraderat vore det skoj att veta vad som passar.
Blev riktigt schysst stuk med de nya hjulen! thumbs up Detta är något jag också klurar lite på för precis som du har jag lite bekymmer med att hjulen skrapar i på insidan med excentriska bärarmbussningar.
Har du "forskat" mer på chip? Jag stör mig på dippen vid 5000varv/min...

Jag gjorde hjulinställning på min i veckan, en bricka vid fjäderbenet ger på min ca -2.1 till -2.4 grader i camber (skiljer lite på höger och vänster på min).

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Vit bil utan dekaltrim , se länk för en beställning hos lokal dekal skärare .

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=433471

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Det blev nya, fräscha originalbussningar. De som satt innan var märkta 1995, så de har ändå hängt med rätt bra.

Angående dekaltrim är det inte riktigt min grej. Jag föredrar hellre en enkel, stilren bil. Möjligen kanske ett blått rejsa-R letar sig dit, men där går gränsen.

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Var den vita och hälsade på oss, på Siemens i Finspång förra veckan ?

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Re:

krister Andersson skrev:
Var den vita och hälsade på oss, på Siemens i Finspång förra veckan ?

Har visst missat att du skrivit i tråden.

Ja, min sambo Hanna jobbar på STDB, Siemens där uppe så det stämmer bra det.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti Compact 1995 - SÅLD
<<   1, 2, 3, 4   >>
18266 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande