Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18266 besök totalt |
Jag kommer förhoppningsvis sätta på mitt Sachs kit ( http://www.blocket.se/kalmar/Utforsa
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Re:
Menar du att han hade kit till E36 compact? Jag mailade och frågade, men fick svar att han inte hade några. Jag shimsade med en bricka på 1,5mm och det gjorde märkbar skillnad. Kanske en vettig kompromiss för en vardagsbanbil. ![]() |
||
Re:
![]() |
||
Re:
Njaaa, jag bokade mitt för ett bra tag sen, det har bara inte blivit av att jag hämtade det förrän nu. Dessutom känner jag en av de anställda rätt väl, så de kanske t.o.m. slaktade ett E36 och ett E30 kit för att få ihop något till mig. Var det M12-brickor det var frågan om? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Vad är skillnaden på ett Compact och en vanlig e36 fjärder/stötdämpar sats?
Jag vet skillnaden på bakvagnen men jag hade fått för mig att det är samma längd och MR (rätt ord? var fjädersätet är mot var hjuler befinner sig...) _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||
Längden på stötdämparen skiljde nog en dm ungefär, och så saknades det damskydd om jag inte minns fel. Eller var min en mix av E36/46 när de började gräva i den...
![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
E36 compact har samma bakvagn som vanliga E30 fast med andra hjulhubbar (5bults vs. 4bults), drivaxlar och medbringarna. Övriga E36 har en helt annan design.
Jämför E36 Compact: ![]() med E36 Limo/Touring: ![]() ![]() Det är alltså inte en del som är samma, t.ex längd på stötdämpare stämmer inte. http://realoem.com _________________ Tobias Geijersson ![]() |
||
Har så smått börjat jaga efter nya dämpare och fjädrar till bilen. När det kommer till begagnatmarknaden verkar det mycket lättare att få tag på dämpare till E36 med sexa. Frågan är ju om det är helt förkastligt med ett par såna dämpare på min compact?
I helgen bytte jag bussningar i framvagnen till de excentriska M3-bussningarna. Återstår bara att justera toe nu då jag fick en smula toe-in efter monteringen. Tänkte ta några varv på Sviestad i eftermiddag men det lär nog gå brett med tanke på vädret. ![]() |
||
Jag kör med Fjädrar och stötdämpare till 323ti , funkar utmärkt för mig .
Höjden kanske blev nån mm högre . Har monterat M3 E30 fjädrar på en annan 318ti , och tråd och höjd vara samma som std compact . Snikvarianten är att få en vänlig skrotnisse , låta en gräva i hans lager . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Nu har det hänt lite grann igen.
Köpte gula koni med eibachfjädrar av Niklas här på forumet och monterade för ett par veckor sedan. En mycket välkommen uppdatering! ![]() Jag har även fått dit mina excentriska bärarmsbussningar fram vilket tydligen medför att däcken gnider innerskärm fram. Originalfälgarna har ju väldigt högt ET, så jag antar att felet avhjälps med spacers eller andra fälgar. Jag köpte ju Johan Sjöströms ryssfemmor (Desmond Regamaster EVo/ Spoon SW388) för ett tag sen, så banmässigt är det ju lugnt. Skulle någon sitta på en uppsättning 15" fälgar med lämpligt ET för en billig peng kan ni väl säga till. Jag tog ut bilen ett par varv på Sviestad ikväll men körde snabbt in i depån igen då det lät oroväckande illa från motorrummet. Ett av de hydrauliska motorfästena har gått sönder totalt och motorn ligger helt fel. Finns det några motorfästen som är att rekommendera eller duger nya, fräscha originalkuddar? Mvh Jonathan |
||
Hhhm.. det skiljer ju inte jättemycket i pris på M3-kuddarna. Frågan är ju som sagt om de passar.
![]() Jag antar att motorkuddarna är original på bilen nu, så de håller ju säkert galant om man byter till nya. |
||
Tittar man här så ser det inte ut att passa: http://www.turnermotorsport.com/p-21
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Länge sen det blev en uppdatering här nu.
Motorkuddarna är nu bytta och bilen går tyst och jämnt, utan vibrationer. Härom dagen bytte jag bort mina original 15" med ET47 mot brorsans E34-fälgar som kommer från en 530i. Måtten på dem är 7,5x16" ET20 med 225/45 R16 bak samt 205/50 R16 fram. Jag var orolig att de skulle hamna på tok för långt ut, men jag blev kanonnöjd med stuket och bäst av allt - däcken skrapar inte i rambalkarna längre. ![]() Väghållningen blev rejält mycket bättre och styrningen funkar fortfarande bra. ![]() ![]() Nästa grej att ta sig an är nog att byta till nya skärmar fram, samt laga den rost som finns på trösklar och bakskärmarna. Sen vore det najs med lackade nederdelar på stötfångarna, samt m-sidokjolar. Är det någon som har två liggandes får ni gärna skrika till. Mvh Jonathan |
||
Vad blev det för motorkuddar? om du uppgraderat vore det skoj att veta vad som passar.
Blev riktigt schysst stuk med de nya hjulen! ![]() ![]() Har du "forskat" mer på chip? Jag stör mig på dippen vid 5000varv/min... Jag gjorde hjulinställning på min i veckan, en bricka vid fjäderbenet ger på min ca -2.1 till -2.4 grader i camber (skiljer lite på höger och vänster på min). |
||
Vit bil utan dekaltrim , se länk för en beställning hos lokal dekal skärare .
http://forums.bimmerforums.com/forum _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
Det blev nya, fräscha originalbussningar. De som satt innan var märkta 1995, så de har ändå hängt med rätt bra.
![]() Angående dekaltrim är det inte riktigt min grej. Jag föredrar hellre en enkel, stilren bil. Möjligen kanske ett blått rejsa-R letar sig dit, men där går gränsen. ![]() |
||
|
||
Re:
Har visst missat att du skrivit i tråden. Ja, min sambo Hanna jobbar på STDB, Siemens där uppe så det stämmer bra det. ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18266 besök totalt |