Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5792 besök totalt |
Är man dessutom petig och vill ha en 2-dörrars som går att importera till Sverige så är man nere på runt 50 tillverkade bilar totalt ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Ungefär som jag känner mig när "ni" svamlar runt med era matematiska beräkningar ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Vad är det svåra? ![]() EDIT: Att underhålla är alltid kul! ![]() |
||||
Vad är det svåra? ![]() |
||||
Mja, alltså eftersom jag har dåligt koll på BMW så har jag inte aning om vad som kännertecknar en M10 och en M14 eller vad beteckningar var, t.ex! 318 is har man ju sett en och annan, 320 is, är det i samma anda (4:a, många ventiler och rätt högvarvigt?) men 2 liter? Varför är den så ovanlig? _________________ Pär Hylander |
||||
Nu reder vi ut begreppen..
BMW Motorer 101: ![]() ![]() M10= 2V 4 Cylindrar. Allt från 1.5 till 2,0 liter i original, design av Paul Rosche ![]() S14= 4V 4 Cylindrar. Allt från 2.0 till 2,5 liter i originalskick (finns upp till 2,8 numera i trimmat utförande, 420+hk). Samma guru bakom denna. Togs fram för GrpA och senare DTM. Satt i M3 E30 och i 320iS (Italienmodell, skatteregler) M20=2V 6 cylindrar. Allt från 2,0-2,5 liter, kallas också lilla sexan. (stora sexan = M30 - som förövrigt är nära besläktad med M10). I trimmat skick finns den också som 2,7 liter. M42=4V 4 cylindrar. 1,8 liter. Satt även i ST-bilarna men hette då S42. 318iS E30 90- + E36 318iS Mer läsning: http://www.bmwpower.nu/modellguiden/ _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Johan; du kan vara tyst anser jag nog...
![]() ![]() Pär, förstod att det var så! hihi ![]() ![]() M10 är den 4:a som kom i BMW "Nue klasse", mao 00-serien (1500, 1600 osv) 1961. Därifrån har den följt med i 02:orna, första 3-serien (E21) och andra 3-serien E30 fram till -87 i 318. Under åren har den ändrats lite här och där, men det är samma motor iaf. ![]() M14 finns inte men ![]() ![]() ![]() Som sagt, en tvågrindars 320 is är inte vanlig... VILL HA! EDIT: Då jag inte är så snabb på att skriva och inte klumpar ihop allt till en simpel lista låter jag som ett eko... > ![]() |
||||
M10, oj det var lång livslängd på den konstruktionen..... nästan som en B6-konstruktion till en annan tysk bil som började på 2 liter 1963 och avslutades med 3.6 liter 1997..... (var uppe och vände på 3.8 i 993RS)
Är S14 och M42 två helt skilda konstruktioner? Hur ska man utläsa iS - vad står det för? ST? S50/S52, är dom lika tunga och långa som M30, som ni tycker är just för stora och tunga? Ligger den S52 i M3E46? Vad är isfall gjort för att höja effekten från redan höga 321hk? Fast jag får nog hålla med om att i nära orginalskick så är nog E30 den råaste M3:an ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Med risk för att Johan dundrar in före mig...
M42 och S14 är två helt skillda konstrutioner, men de tog lärdom av S14 när de byggde M42. Ngt annat vore underligt. Man får skillja på is och iS. Fast det är oväsentligt för oss här... ![]() ![]() ST= Super Touring- Eller "STCC-bilar" som tom "hyffsat pålästa" personer kallar det... (Ska inte säga vad jag anser om det... ![]() S52...Nu börjar mina grå zoner... Men lika illa som för M30 är det inte. Tusan, är det inte alu i blocket på S52???!!! Eller är det önsketänkande... I E46 sitter det en 3,2-litersmotor som faktiskt inte har en skruv gemensamt med den tidigare E36 M3:ans 321hk. Johan, fyll i nu! ![]() |
||||
På gränsen till OT.
Länk till m10 motorsida, tar upp både 2 och 4 ventillösningar (Apfelbeck bla) går även att lyssna till motorljud. http://www.02-club.de/technik/motor. /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Jag tycker att 323 oxå borde kunna platsa bra som en ban/busbil... eller vad tror du AL? ;)
Troligen lättare att hitta än 318is, fast inte riktigt lika bra drag som en 325. Fast det kanske beror på vem som sitter bakom ratten. :) _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||
Kan bara hålla med Stacke, 323 är oxå helt OK!
Började själv min "karriär" i en sån som successivt modifierades, på slutet med 2.6l volym och någosntans kring 190 ystra... En E30 med sexa i fronten är dock inte riktigt lika välbalanserad som en fyrcylindrig. Men oj vad kul det var med gott om vrid i den relativt lätta bilen. Gick för övrigt oxå mycket bra i slalom. Saknade nästan lite av 323:ans egenskaper när jag började åka M3E30. M3:an är nästan för lättkörd... Med 323:an gick det bra att bromsa sent in i en kurva, få ut baken lite lätt och sen vrida runt den. Ja,ja jag vet - inte så man skall köra på bana... ![]() om man vill åka fort med något relativt billigt skulle jag personligen tro att en 318iS är modellen, i alla fall om man inte vill hålla på och skruva/trimma för att få ur maskinen några hästar till. och som sagts i tråden innan, att det är såpass små motorer i de bilar som tävlar beror på reglementen i de olika klasserna. Plus att skall man åka racing med en M3E30 i t.ex. SLC klass1 (2,3 l 16V eller 2,6l 8V) är det inte direkt billigt. M3 maskinerna är inte helt gratis att greja med, serien på dem var ju inte så stor. Blir billigare att lägga i en 4l V8 och välja klass 2 istället, tyvärr... ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Så sant Per! 323 är ett bra val det oxå. Men 320, det ska man låta bli!!! 318-prestanda till 325-pris. Det finns två användningsområden för M20 på 2 liter, kanske tre. 1. Pensionärsmotor för gubbar med hatt som gillar den silkesmjuka gången, men inte bryr sig om att den är såååå slö och trist i karaktären. M10 är mkt trevligare. 2. Trimma den som en gnu! DÅ funkar den. Original kommer de först vid 5000 rpm, den lilla knuff där är. Mao, ihop med 304 graders kam och trippel Weber ![]() 3. Bojsänke. Tror ärligt att man kan åka fortare med en 318 på bana än med en 320 med samma mods. Någon emot? Mao, det är stor skillnad på BMW:s olika "små sexor, M20. Steget mellan 2 liters och 2,3/2,5 är stort. EDIT: Martin har så rätt så! För det är skoj med vridet och gången i en sexa... ![]() EDIT II: Ja visst är det synd att det blir billigare med en V8:a än en S14. ![]() ![]() |
||||
Nu kommer det att bli rörigt, men det är BMW's fel och inte mitt ![]() Man kan dela upp BMW's sportigare modeller i 3 varianter: XXXiM - "Sportpaket", andra dämpare, fjädrar, stolar, ratt, aerodynamik osv. XXXiS - BMW's svar på GTi. 318iS E30 + E36 318is - 2 ventiler 1,8 liters M40.. Efterföljaren till 318 med M10. Inga prestandadelar alls... Rörigt? Nejdå, inte alls ![]()
Det är den enda M3:an ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Inte på E36:an, men 318 mellan 88-89 (om jag inte minns fel, men då finns det folk som rättar ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
318 mellan 88-89 heter M40 och hade 113hk. I Sverige, enkom, kallades denna modell för iS. Stor "S" mao.
1990 kom sedan M42 på 1766cc och 16v och den heter is. Litet "s" mao. 1,9 i E36 kom 95 tror jag...eller 96...ahhh ![]() Ja Johan, det finns bara EN M3:a. De andra är, som sagt, 330is och 332is... ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5792 besök totalt |