Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Uniballs storlek till bärarmar ?
<<   1, 2
11989 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Vad händer om du kör på curbsen då? då får du garanterat massa mer last än dubbla...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



MaZ skrev:
Vad händer om du kör på curbsen då? då får du garanterat massa mer last än dubbla...


Jag säger inte att jag har rätt, jag bara funderade om det verkligen behövdes så grova. Det verkar som att det behövs eftersom alla säger minst M12.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Hur täta är uniballs? Funkar det att ha på ban/bruks bilen?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



ThomasT skrev:
Hur täta är uniballs? Funkar det att ha på ban/bruks bilen?


om du köper Aurora uniballs från Mechmove så har de gummi tätningar du kan köpa till, är väl egentligen bara till för att hålla bort damm men det borde hjälpa en del.
/Henrik
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Nu upprepar jag mej.......igen........köp SKF SAKB......så behövs inga tätningar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



ButterflyRacing skrev:
Nu upprepar jag mej.......igen........köp SKF SAKB......så behövs inga tätningar.

Vad är speciellt med SKF SAKB?
/Henrik
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Gör en sökning på "skf sakb".........det har skrivits en del om det förut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



ButterflyRacing skrev:
Gör en sökning på "skf sakb".........det har skrivits en del om det förut.


Det enda jag hittar är att du rekommenderar det i ett par trådar , och att de är i stål/teflonliknande material..

Skulle vilja veta vad det är så bra med dom och vart man köper om till rimligt pris.

Jag planerar att ha de i framvagnen på en bil som ska köras på väg och is på vintern, så snö och salt kommer de att få utstå.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084




_________________
Kör cheva numer.
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



kid skrev:
http://www.skf.com/skf/productcatalogue//catalogue/catalogueProductPropertiesPage.jsp?

Denna som exempel? vad kostar dom per styck?


Länken verkar inte funka, får bara detta:

SKF Catalogue Error
An error has occured
No designation specified.

null

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Grejen är att dom har en tjockt teflon lagring......och att dom är tajtare än andra jag provat. Dom går till och med lite trögt när man vrider dom för hand.
Jag har upplevt att med andra med tunna teflom beläggningar, "hammras" beläggningen ut.

Div metall/metall.........anser jag vara helt värdelösa.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084





Kanske denna funkar bättre?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Mikael Arnberg skrev:
AndersY skrev:
Mikael Arnberg skrev:
Behöver man så grova uniballs? Man använder två stycken per däck och varje M12 uniball klarar 1700 kg. Det blir 3400 kg per däck. Med en bil på 1500 kg som, på två hjul (), i en kurva uppnår 2 G har man då en säkerhetsfaktor på 2,27. Det bör väl räcka, för det är inte ofta man svänger i 2 G och kör på två hjul.

Bromsar man blir visserligen krafterna riktade så att uniballsen håller sämre men hur stor säkerhetsfaktor behöver man egentligen?

Här hängde jag inte riktigt med. Varför skall uniballsen ta upp exakt hälften av däckets belastning, var?


Därför att man använder en på övre bärarmen och en på nedre. Nu tar dom ju inte upp exakt hälften av kraften men jag förmodar att man borde kunna räkna med det vid en sådan här grov uppskattning.

Nu var ordet exakt lite illa valt av mig. Det jag tänkte på var mer det här (hoppas jag får till ascii-konsten):

 |--> Fö
 |
 |<----- Fn
 |
 |--> F

om belastning enbart skulle vara horisontell och lederna sitter så här så kan kraften i den nedre bärarmen bli större än kraften ifrån väggreppet (enl. "bilden" dubbelt så stor). I vilket fall så har jag svårt att tro att de tar upp hälften var.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



AndersY skrev:
Mikael Arnberg skrev:
AndersY skrev:
Mikael Arnberg skrev:
Behöver man så grova uniballs? Man använder två stycken per däck och varje M12 uniball klarar 1700 kg. Det blir 3400 kg per däck. Med en bil på 1500 kg som, på två hjul (), i en kurva uppnår 2 G har man då en säkerhetsfaktor på 2,27. Det bör väl räcka, för det är inte ofta man svänger i 2 G och kör på två hjul.

Bromsar man blir visserligen krafterna riktade så att uniballsen håller sämre men hur stor säkerhetsfaktor behöver man egentligen?

Här hängde jag inte riktigt med. Varför skall uniballsen ta upp exakt hälften av däckets belastning, var?


Därför att man använder en på övre bärarmen och en på nedre. Nu tar dom ju inte upp exakt hälften av kraften men jag förmodar att man borde kunna räkna med det vid en sådan här grov uppskattning.

Nu var ordet exakt lite illa valt av mig. Det jag tänkte på var mer det här (hoppas jag får till ascii-konsten):

 |--> Fö
 |
 |<----- Fn
 |
 |--> F

om belastning enbart skulle vara horisontell och lederna sitter så här så kan kraften i den nedre bärarmen bli större än kraften ifrån väggreppet (enl. "bilden" dubbelt så stor). I vilket fall så har jag svårt att tro att de tar upp hälften var.


oj vad enkelt det kan vara ibland! Jag tänkte helt enkelt inte längre än näsan räckte.

Men jag tycker ändå att folk rekomenderar väldigt grova uniballs. Enligt Jonas Jarlmark används M6 till en 600 kg Formel Renault V6. Så förhoppningsvis är jag inte helt ute och cyklar i alla fall.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Det är svårt att jämföra dimensionering för gata och (enbart) bana. På bana kan man ha mycket mindre marginaler än vad man kan på en bil som körs i trafiken. En tävlingsbil kollas inför varje pass på banan, tyvärr gäller inte det alla gatbilar. En gatbil slits på ett helt annat sätt också.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147



dude skrev:
det är både mer kostnadseffektivt och hållfast att använda ledlager istället för uniballs.
oftast är det inte leden som begränsar hållfastheten utan den gängade delen.

själv åker vi med 10mm alt 12mm-lager på dom inre och 18-20mm som spindelled.

om man anordnar med stötdämparfäste (endast vid push/pullrod-typ) i spindeln istället för bärarmen, så kan man gå ned till 14-16mm i spindelled.


Jag funderar oxå på att köra med ledlager i stället för uniballs, men frågan är om du har något tips vart de går att köpa samt om det finns olika sorter mm.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

snacka med fredrik?(tror han heter så) på:

CCH Transtech AB
Götlundagatan 28
124 04 Bandhagen
Tel.: 08-647 00 85
Fax.: 08-647 02 22
Internet: www.cchab.se
e-mail: bandhagen@cchab

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147



dude skrev:
snacka med fredrik?(tror han heter så) på:

CCH Transtech AB
Götlundagatan 28
124 04 Bandhagen
Tel.: 08-647 00 85
Fax.: 08-647 02 22
Internet: www.cchab.se
e-mail: bandhagen@cchab


Tack och bock thumbs up

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



om jag får återgå till Janis fråga så är mitt svar att du kan enkelt använda hur litet ledlager som helst...

Spindelleden tar upp noll kraft axiellt och radiellt tål ett ledlager mer än tillräkligt för en så liten bil som en Polo.

Det intressanta är axeln som ska sitta mellan spindeln och ledlagret. Det är grovleken på den som avgör hur mycke sidobelastning grejorna kommer att tåla och därmed grovleken på ledlagret.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147



[quote="dude"]snacka med fredrik?(tror han heter så) på:

CCH Transtech AB
Götlundagatan 28
124 04 Bandhagen


Jag va och snackade med fredrik ang ledlager men det blev bottennapp tyvär!! Han visste inte vad det var jag sökte, men sa att det enda han visste om va uniballs efter min långa förklaring Så frågan är om du har ngt artikel nummer eller en bild som jag kan visa för honom eller ngn annan så jag kan få tag i rätt grejer.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Allmänt banåkaforum
Uniballs storlek till bärarmar ?
<<   1, 2
11989 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande