Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga banbil av Volvo kombi
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7565 totalt)
Bärkolios
Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
Bärkolios skrev:
FredrikÅ skrev:
Bärkolios skrev:

Väldigt lurkig bil, men poängen är att det låter väldigt likt BMWs motorer. 3,0 liter med 204 hk är ju ganska lite, dvs borde finnas ganska mkt utrymme till att vässa

Vad är det som du menar låter likt BMW's motorer?

http://www.youtube.com/watch?v=3djLhg7o-EI&playnext=1&list=PL1 . . . .

http://www.youtube.com/watch?v=BSRirYqT7OQ

Ahaa, det var så du tänkte. Ja, då finns det nog gott om utrymme att vässa. Kör hårt

Jippi, första killen som är sarkastisk, det var det jag väntade på .

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Bärkolios skrev:
FredrikÅ skrev:
Bärkolios skrev:
FredrikÅ skrev:
Bärkolios skrev:

Väldigt lurkig bil, men poängen är att det låter väldigt likt BMWs motorer. 3,0 liter med 204 hk är ju ganska lite, dvs borde finnas ganska mkt utrymme till att vässa

Ahaa, det var så du tänkte. Ja, då finns det nog gott om utrymme att vässa. Kör hårt

Tror han trodde att du menade innuti motorn

Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
Bärkolios skrev:
FredrikÅ skrev:
Bärkolios skrev:
FredrikÅ skrev:
Bärkolios skrev:

Tror han trodde att du menade innuti motorn

Ja bilar som låter exakt likadant borde ju ha en ganska snarlik uppbyggnad? Jag vet att en 328i kan man väl skrämma upp utan att ens öppna blocket. Det är därför jag spånar ideer.

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Bärkolios skrev:

Ja, jag kanske hade vaknat på fel sida, ursäkta.

Men jag tyckte bara att det verkade så himla snurrigt.
Du hittar en Volvo med 204 hk som du vill trimma, och som ett av de starkaste
skälen till att det borde gå bra, så jämför du avgasljudet med en BMW på 193 hk.

oavsett vilket: Att trimma sugmotorer är svårt och jättedyrt. Sen spelar det egentligen
ingen roll om det står BMW, Volvo eller Porsche på dom.

Bärkolios skrev:
Ja bilar som låter exakt likadant borde ju ha en ganska snarlik uppbyggnad? Jag vet att en 328i kan man väl skrämma upp utan att ens öppna blocket. Det är därför jag spånar ideer.

oj. Sorry. Nu luras du väl?

Stockholm
Här sen Dec 2004

Gå på turbo direkt om du vill ha skoj på riktigt..

Stoppa i en 5-cyl volvo maskin i en 960 kombi. toklätta och flytta bak motor. Regga som ombyggt.

Behåll acn.

Sen trimma på til typ 500whp och 1200kg bil. Kör och var glad!

Sugisar är bara skoj i riktigt lätta bilar!

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ska du ha kombi så är ett tips Volvo 145/245 (ev express, den med förhöjt tak). Mycket lättare kaross men allt passar som turbomotor/6'a etc etc.
245 turbo är ju ett tacksamt utgångsobjekt thumbs up

Citera
Corolla gtr
Norrahammar
Här sen Nov 2005

Fiesta Xr2 113hk
Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk
Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk
Mitsubishi Galant V6 163hk
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re: Bygga banbil av Volvo kombi

Bärkolios skrev:
Såga gärna också. Vill gärna ha mkt matnyttiga tips. Vad som går sönder, vad som är bra. Helst inga kör ej Volvo kommentarer dock. Det har jag polare som sköter

Mvh / Theo

om du behöver tips i ett sådant här tidigt skede så ta till dig lite av Fredriks funderingar.

om du vill köra bil så gör så likt så många andra som möjligt. Det borgar för att det finns kunskap bland andra entusiaster.

Volvos sexcylindriga motorer har ungefär lika mycket gemensamt med BMW som deras femcylindriga har med Audi. De låter snarlikt p.g.a. tändföljd. Skulle förvåna mig om man kan byta andra delar än tändstift mellan dem.

EDIT: om du vill köra Volvo på bana, kika på en begagnad original Cup-bil. Där får du en bra grund att utgå ifrån om du vill bygga om.

Vänersborg
Här sen Maj 2003

finns ju gott om plats för en mittmonterad bmw v8 eller v12'a

(jag har en bmw v8-bil till salu )

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

FredrikÅ skrev:

oavsett vilket: Att trimma sugmotorer är svårt och jättedyrt. Sen spelar det egentligen

+1 på den. Det är väldigt få sugmotorer som med billiga medel (t ex annat insug, avgas + chip) kan trimmas mer än 10-15%. För att få ut fler hästar så måste du öppna motorn och byta i alla fall kamaxlarna, och förmodligen annat också. Och då börjar pengarna rulla (och de rullar fort...)

Bärkolios
Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

ninja skrev:
FredrikÅ skrev:

+1 på den. Det är väldigt få sugmotorer som med billiga medel (t ex annat insug, avgas + chip) kan trimmas mer än 10-15%. För att få ut fler hästar så måste du öppna motorn och byta i alla fall kamaxlarna, och förmodligen annat också. Och då börjar pengarna rulla (och de rullar fort...)

Jo turbo är alltid lockande, dock vill man ej att laddtrycket skall komma försent så det blir ketchup. Bmw's 2,9 o 3,2 ligger ju på 286 - 320 sughästar. Visst det ligger miljontals euro bakom, men jag tror att ingenting är omöjligt. Har en polare som kör 328 kombi som går jämnt med m3or rakt fram, och på bana så går den väldigt bra. Vad jag vet så sitter det m3avgas, 325 insug och kanske något mer.

Att delar från bilarna inte skulle passa fattar väl jag med, men teoretiskt tycker jag att det borde gå att få upp en 3,0 liters 6a i minst 300 hästar utan överladd. Visst det kanske blir svindyrt, eller kanske inte. Jag tror iaf att en sådan motor är riktigt rolig att köra med.

Sen så är volvobilarna stora utanpå, men jag tror att det finns mkt att banta bort, väldigt mkt.

Planen, som den ser ut i mitt huvud just nu

960 kombi alt 940 kombi

Renrakad från allt onödigt och bekvämt.
Alla bussningar bytta -
Coilovers - märke? Någon som har tips?
Krängningshämmare
Burbygge?
Bromsar? Vilka skivor? Slangar, belägg
R-däck när det kommer till köraskedet
2st Skålade stolar

Motorn är fortfarande ett virrvarr

Jönköping
Här sen Apr 2003

24V sexan som sitter i 960 och V90 har väl aluminiumblock? Vad jag förstått så är det den första "vitmotorn", sen kom de fem och fyrcylindriga versionerna.

Min gamla Opel har en 24V sexa på 3 liter och 204 hk, jag bytte insprut till ett Megasquirt och mappade den på rullande landsväg.
Resultatet blev 200 hk på drivhjulen, beräknat 238 i motorn. Vridet ökade från 270 Nm till 332 Nm i motorn.
Allt inuti motorn är standard, bara renoverat och viktjusterat allt samt matchportat toppen mot insuget.

Vad vill jag säga med detta? Jo, att det går att trimma sugmotorer med standardprylar inuti motorn. Gäller bara att vara äckligt noggrann när man gör i ordning grejerna, väga, mäta, anteckna osv.

ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

Anders Karlsson skrev:
24V sexan som sitter i 960 och V90 har väl aluminiumblock? Vad jag förstått så är det den första "vitmotorn", sen kom de fem och fyrcylindriga versionerna.

Min gamla Opel har en 24V sexa på 3 liter och 204 hk, jag bytte insprut till ett Megasquirt och mappade den på rullande landsväg.
Resultatet blev 200 hk på drivhjulen, beräknat 238 i motorn. Vridet ökade från 270 Nm till 332 Nm i motorn.
Allt inuti motorn är standard, bara renoverat och viktjusterat allt samt matchportat toppen mot insuget.

Vad vill jag säga med detta? Jo, att det går att trimma sugmotorer med standardprylar inuti motorn. Gäller bara att vara äckligt noggrann när man gör i ordning grejerna, väga, mäta, anteckna osv.

238 från 204 är ju ca 15% som jag skrev...

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Re:

ninja skrev:
Anders Karlsson skrev:

Ja, men det finns potential för mer i min motor. Mitt Megasquirt var inte helt pålitligt, kamaxlarna är slitna efter 30 000 mil, det finns små sprickor i topplocket som borde åtgärdas mm mm.
Kostnaden för renovering med delar och diverse jobb som lämnades bort slutade på ca 20 000 grovt räknat. Då är maskinen redo för minst 30 000 mil till, bara att köra som vanligt och serva. Inga spröda trimdelar heller, utan billigt och lättmekat originalskrot.

Nu börjar det bli lite OT här (som det brukar bli när jag skriver nåt). Låt trådskaparen avgöra själv om han vill trimma sin fina Volvosexa eller byta till nåt annat.
Jag vet ju vad jag hade gjort...

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Bärkolios skrev:

960 kombi alt 940 kombi

Alla bussningar bytta -
Krängningshämmare
Burbygge?
2st Skålade stolar

www.sellholm.se, http://www.samsteffansson.se/ och http://www.igmab.com/ har allt du behöver.
Bromsar kan man säkert ta från en 850R eller liknande.

Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
ninja skrev:
Anders Karlsson skrev:

Ja, men det finns potential för mer i min motor. Mitt Megasquirt var inte helt pålitligt, kamaxlarna är slitna efter 30 000 mil, det finns små sprickor i topplocket som borde åtgärdas mm mm.
Kostnaden för renovering med delar och diverse jobb som lämnades bort slutade på ca 20 000 grovt räknat. Då är maskinen redo för minst 30 000 mil till, bara att köra som vanligt och serva. Inga spröda trimdelar heller, utan billigt och lättmekat originalskrot.

Nu börjar det bli lite OT här (som det brukar bli när jag skriver nåt). Låt trådskaparen avgöra själv om han vill trimma sin fina Volvosexa eller byta till nåt annat.
Jag vet ju vad jag hade gjort...

Pålitligt är också något som uppskattas. Man vill ju inte mecka isär motor efter varje körning direkt

Göteborg
Här sen Apr 2006

Tror det bara är avgas inkl extraktor som skiljer mellan 6:an i Indigo 3000 och 960. Låter onekligen bra!

http://www.youtube.com/watch?v=mT52ciRH9TA

Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Jag skulle tipsa om SR20 DET från Nissan. En motor+låda från england går på ca 15k. Då har du en turboladdad alufyra med bra potential. Annars är väl volvos turbofyra från S40/V40 rätt bra?

Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
Bärkolios skrev:

960 kombi alt 940 kombi

Alla bussningar bytta -
Krängningshämmare
Burbygge?
2st Skålade stolar

www.sellholm.se, http://www.samsteffansson.se/ och http://www.igmab.com/ har allt du behöver.
Bromsar kan man säkert ta från en 850R eller liknande.

Mycket bra tips! tack

Stockholm
Här sen Jun 2010

Trådstartare
Re:

Krullert skrev:
Jag skulle tipsa om SR20 DET från Nissan. En motor+låda från england går på ca 15k. Då har du en turboladdad alufyra med bra potential. Annars är väl volvos turbofyra från S40/V40 rätt bra?

rb25/26det eller 2jzgte är väl roligare om man ska ta hem en motor?

Vad tror ni annars om den turboladdade 6an från s80? 272 häst orginal. Går det att regga in med motorn ?

Grisslehamn
Här sen Maj 2010

Det här är ett projekt i min smak. Kombi och banåka ;-)

Jag hade hädat och stoppat ner en BMW maskin och flyttat bak den så långt det är möjligt. Ljudet från en rak 6 är underbart...

Mvh Magnus

Bygga banbil av Volvo kombi
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (7565 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande