Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 309 GTI16 1992
<<   1, 2
83 besök senaste veckan (10137 totalt)
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:

Börja du på 2,0 fram och 2,3 bak det blir säkert skitbra. Sen kollar du efter första passet och pyser lite så du ligger på 2,4 fram, kolla en gång efter andra passet också. Sen är det nog bara köra.

Lite meck att testa sig fram till vad som passar din bil och körstil. Men du har igen det tio gånger om, har du väl testat R-däck på bana kommer du inte kunna köra något annat.

Tack så jättemycket! Att jag inte reggat mig här tidigare, extremt mycket nyttig info från duktiga människor!
Ska göra en ny tråd nästa gång, blev lite fler svar än jag tänkt.

------------------

Angående bilen: Har monterat de nya ATE-beläggen bak nu.. Och att bara bakbelägg kan göra sån skillnad i bromssträcka är galet! Känner hur bilen verkligen sätter sig. Väntar bara på de nya frambeläggen nu.. Kommer bli intressant.

Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Idag kom mina R-däck!
Ser jävligt breda ut.. får hoppas dom får plats.

MEN, jag beställde fyra st GG, dvs hård gummiblandning, men jag fick två GG, och två GGG (medium).
om jag tänker rätt så borde jag köra de mjukare bak alltså? Dels för att annars slits de väl ut fort som fasen fram, och dels så är det väl alltid bra med mycket grepp bak?

Tacksam för snabba svar!

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

pät skrev:
Idag kom mina R-däck!
Ser jävligt breda ut.. får hoppas dom får plats.

MEN, jag beställde fyra st GG, dvs hård gummiblandning, men jag fick två GG, och två GGG (medium).
om jag tänker rätt så borde jag köra de mjukare bak alltså? Dels för att annars slits de väl ut fort som fasen fram, och dels så är det väl alltid bra med mycket grepp bak?

Tacksam för snabba svar!

Japp mjuka bak. Jag kör tom GG fram och SG bak för att få upp temp, fungerar riktigt bra.

De är mycket bredare än ett par vanliga 205or 216mm om jag inte minns fel.

pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
R-däcken monterade och provkörda! J*vla skitbilar franska bilar är alltså. Det är fasen inte många millimeter till godo varken inåt eller utåt bak. Inåt går det bra på höger sida med 2mm marginal mot bärarmen, MAX. Vänster sida så tar det i pyttepyttelite. Så imorgon ska det filas bärarm. > och sen är jag rädd att det kan ta i bakre delen av skärmkanterna vid hård kurvtagning, men ska försöka "slå" in dom lite imorgon också.. Ska nog lösa sig på sikt, som man säg.

Bromsvätskan har även anlänt! och förhoppningsvis så kommer bromsbeläggen imorgon eller onsdag också..

Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

pät skrev:
R-däcken monterade och provkörda! J*vla skitbilar franska bilar är alltså. Det är fasen inte många millimeter till godo varken inåt eller utåt bak. Inåt går det bra på höger sida med 2mm marginal mot bärarmen, MAX. Vänster sida så tar det i pyttepyttelite. Så imorgon ska det filas bärarm. > och sen är jag rädd att det kan ta i bakre delen av skärmkanterna vid hård kurvtagning, men ska försöka "slå" in dom lite imorgon också.. Ska nog lösa sig på sikt, som man säg.

Bromsvätskan har även anlänt! och förhoppningsvis så kommer bromsbeläggen imorgon eller onsdag också..

Segt! Valsa skärmkanterna bak kanske?

pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:

Segt! Valsa skärmkanterna bak kanske?

Tänkte ha det som sista utväg. Torde räcka att enbart "slå" upp kanten lite lätt så det inte är nåt som riskerar att slita sönder däcket. Är ju som sagt inte säker på hur mycket den sätter sig på ytterhjulet i hårda kurvtagningar, kanske går bra. Återstår att se!

Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Hjälpte inte att bara slå upp vecken, tar i ändå, men enbart på vänster. Eftersom jag har torsionsfjädring bak så blir det ju så att desto lägre bilen är, desto längre bak kommer hjulet. Dvs det tar lite i bakkant av skärmkanten, precis där övre stötfångarkanten är.

Frågan är, vågar man köra en kväll på banan med detta? Det är ingen vass kant, det syns bara lite lätta märken på däcket. Men borde väl vara OK? Kommer ju ha det i åtanke och kolla hur det ligger till.

Tänkte isf köra bana imorgon lite lätt... vill köra av mig så jag klarar mig till nästa säsong!

Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Ser ganska fet ut med R-däcken!

och jag vet att avgassystemet är helt förskräckligt verkligen.. haha.

Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

pät skrev:
Hjälpte inte att bara slå upp vecken, tar i ändå, men enbart på vänster. Eftersom jag har torsionsfjädring bak så blir det ju så att desto lägre bilen är, desto längre bak kommer hjulet. Dvs det tar lite i bakkant av skärmkanten, precis där övre stötfångarkanten är.

Frågan är, vågar man köra en kväll på banan med detta? Det är ingen vass kant, det syns bara lite lätta märken på däcket. Men borde väl vara OK? Kommer ju ha det i åtanke och kolla hur det ligger till.

Tänkte isf köra bana imorgon lite lätt... vill köra av mig så jag klarar mig till nästa säsong!

Bara sänka ännu mer så åker hjulet frammåt igen så långt har jag sänkt på min 5a

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Haha, smart. Synd man bor i norrland bara och använder bilen på gata också.

Min katt har börjat rasa sakta men säkert, plockat ur lite saker ur den eftersom, men skramlar illa, antagligen för stora bitar för att komma ut i ändröret. Får nog bli ett rakt rör istället för sportkaten, o så fixar man en motsvarande originalkatt att montera inför besiktning. Lär andas fint då.. extraktorgrenrör som går över till 2,5" rakt rör hela vägen till bakre ljuddämparen (som dämpar nada).

Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Toppfart på femman: 130km/h! Nåt har verkligen satt sig på tvären, samtidigt som det låter som en porslinsbutik i katten. :P Ska se om jag får bort den imorgon o kan rensa ur så stackars bilen inte får andnöd..

Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Här har det inte hänt så jättemycket.

Ny bakaxel kommer köpas dock! Nyrenoverad med 25mm stavar och 25mm krängare (original: 20mm stavar, 21mm krängare).
Kommer dessutom inhandla Grp.N motorfästen och lite smågodis. Blir väl såsmåningom coilovers fram också. Ska gå fort i sommar!

Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Fixat "in-car-camera". Enklare än man tror.

1st Samsung Galaxy S2
2st Resårband
1st Nackstöd.

Var dock dimmigt och mörkt när jag provade den, men var mest för att höra hur ljudet blev och hur bra kameran satt fast.

Duger?

http://www.youtube.com/watch?v=XYaSYb8SdMA&feature=player_embedded . . . .

Ska filma när det är ljust sen så blir det mycket mycket bättre.

Hedemora
Här sen Jun 2005

Det där blir nog kanonbra när det är ljust. Verkar ju sitta stabilt och helt ok ljud. thumbs up

Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Ja kvalitén Duger väl iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=Xt7MtYuctQ8

Ska väl inte kräva alltförmycket av en telefon.

Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
För dom som inte har så stor koll på vad det här egentligen är för sorts bil.
Här är en bild som visar hur liten dom är:

Iofs är ju BMWn rätt stor, men det blir ganska fin kontrast.

Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Var ett tag sen man skrev här! Har väl hänt litegranna sen sistone. Har inhandlat en värsting-bakaxel av R-Gubbe. 25mm stavar, 25mm krängare (original är 20mm stavar, 21mm krängare). Blir en teoretisk ökning i hårdhet på 104%. Kommer bli riktigt hårt!
Framöver blir det riktiga coilisar fram, vill köra lägre och framförallt få en bra balans i bilen.

Utséendemässigt har det hänt rätt mycket: Nya fälgar, 7x15" ET20 BBS RS (replica), är dock glidarfälgarna men ser rätt rejsigt ut.
Även fått dit en Laguna-frontläpp.

...Och eltejp på lysena:

EDIT: Glömde ju det "viktigaste". Har monterat ett äkta Grupp A-avgassystem i rostfritt på den med sprojlans ny sportkatt! 2,5" hela vägen. Låter fint..

Hedemora
Här sen Jun 2005

Bra jobbat pät. Har du fått dit bakaxeln? Bara att bege sig till mittsverigebanan och gasa lite då. Annars ta en utflykt till Gillinge den 9:e Juni.

Sundsvall
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Re:

Clarre skrev:
Bra jobbat pät. Har du fått dit bakaxeln? Bara att bege sig till mittsverigebanan och gasa lite då. Annars ta en utflykt till Gillinge den 9:e Juni.

Tackar! Nej jag har inte satt dit bakaxeln än, har haft fullt sjå med min andra bil och inte haft så mycket tid att tillverka noisy blocks, men nu är dom färdiga o ligger här hemma så bakaxeln ska väl på inom en snar framtid. Har ju inte varit nån direkt brådska då axeln som sitter där funkar som den ska, än så länge. Ska se om man tar sig en tripp söderut till hösten kanske.

Göteborg
Här sen Sep 2004

Hur går det, finns denna kvar?

Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 309 GTI16 1992
<<   1, 2
83 besök senaste veckan (10137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande