Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
köra formelbil
<<   1, 2
7715 besök totalt
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Jag tror du missförstod, jag pratar inte om att köra tillsammans med karossbilar,utan egna pass då. Som jag förstår går radical som karossbilar så dem får inte köra tillsammans med formel. Men det kanske kan ses som en bedömmningssak som kan tolkas lite olika.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Jag tror du missförstod, jag pratar inte om att köra tillsammans med karossbilar,utan egna pass då. Som jag förstår går radical som karossbilar så dem får inte köra tillsammans med formel. Men det kanske kan ses som en bedömmningssak som kan tolkas lite olika.

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Enligt FIA och SBF så räknas racersportvagnar som t.ex. Radcial som karossbil. Det innebär att det anses säkrare i en radical att bli överkörd av en Camaro Cub bil, än att slå ihop med en Formelbil. Pappersvändarna hos FIA har tydligtvis inte alltid hyopfysen påkopplad innan man attackerar tangenbordet för regelskrivandet.
SBF brukar lojalt följa FIA:s direktiv (kanske är tvungna till det också?) Men i historisk racing brukar man ibland vid behov blanda RS-bilar med formelbilar. Trots att det strider mot direktiven. Motiverä r jsut att RS+formel är säkare än RS+touringcars.
om det är intressant att köra ihop med oss som åker historisk formelbil på testdagar så behövs licens. Antingen formellicens, eller prova på licens. Vagnbok finns det inget krav på så länge det inte handlar om race.
Men möjligen var det så att det sociala livet med gatbilsfolket lockade mer än det med formelracingåkarna?
och ja, jag kan förstå det, det är delvis lite olika kultur, även om intresset i grunden är detsamma. Jag känner mig inte hemma bland gatbilar, även om jag tidvis försökt.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
jag ser alla tillfällen att köra som guldtillfällen

jag tog ju SBF racinglicens förra sommaren men skickade aldrig in papprena iom jag sålde bilen jag hade då
men det kostar ju inga summor att ta en ny i vår å andra sidan,
vart anmälar man sej till eran förening ?? vart brukar ni köra och typ hur ofta???

att tävkla är väll inte aktuellt i dagsläget ändå iom jag måste få betydligt mer bantid innan det ens börjar närma sej att det går tillräckligt fort att tävla mot vana förare

jag har ju bara åkt på tvären innan och det är inte alls samma sak har jag märkt

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Att kunna hantera en bil på tvären är en god egenskap även i våra kretsar, det kan spara en mycket jobb och slantar när det gått fortare än det mekaniska greppen tillåter.
Vi har även i våra kretsar ganska varierande vana av dessa bilar, så förmågan är det säkert inga problem alls med och stämingen är avspänd för det mesta bland formelbilsfolket. Olika vana och olika typer av bialr gör att det går olika fort för oss alla och prestigen brukar vi kunna lägga åt siden rätt bra.
Tycker du kontaktar Micke Juhlin i www.classicformula.se (hemsidan är tyvärr rätt dåligt uppdaderad)
Träningshelger brukar det bli någon/några ggr/år, även om detta år var ett förlorat år i det perspektivet.
Finns lite nya tankar på formelsidan, där din idé nog skulle passa mycket bra in.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
tro mej jag har försökt aplicera mina tidigare körvanor på formebilen , men det känns som att jag saknar "ett par grader" på styrvinkeln

jag bygger min nya motor med största möjliga försiktighet vad det gäller vridmoment med det i åtanke

jag tycker det låter bra ang att jag inte är ensam med mina idder,
jag är framförallt en överdrivet entusiastisk bilhobbyintreserad figur och nöjjer mej med all typ av bilracing (nåväl, raggarbilar och folkrace tål jag inte) så jag skulle garanterat trivas , jag lär kontackta micke juhlin och hoppas det kan bidra till att öka intresset åt flera håll för formelbilar thumbs up

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Kul då lär vi säkert ses ute på banorna framöver thumbs up

Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009

Re:

knotan skrev:
Knodde, vad är det för bil du har ??

Van Diemen Formula Vauxhall Junior 16v

Motala
Här sen Mar 2005

Kanske inte är så intressant för just trådstartaren men Peggen Andersson verkar ha lite planer på att återinföra Formel Ford. http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=3276

Åby
Här sen Feb 2006

Trådstartare
uppdaterar tråden då kanske inte alla formelåkare kollar rejsa dagligen,

Det kommer finnas möjlighet att köra enklare typer av tidsrejsing för formelbilar nästa år.

jag hoppas att alla som har formelbilar vill ställa upp och vara med, '
inte minst för att hålla intresset levande och som jag ser att det gärna växer.

att köra renodlade formel-dagar känns inte rimligt i dagsläget så då känns ett vettigt allternativ att åka på andra tillfällen då både gatbilar och andra rejsbilar mer som ett rimligt komplement

Allmänt banåkaforum
köra formelbil
<<   1, 2
7715 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande