Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Dödsolycka på ringen
<<   1, 2
11236 besök totalt
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008

ringen

Hmmm..... Och jag som precis satt o tänkte planera en resa med arielen dit.

Jag har ju föstått att ringen är farlig (pga banans struktur + dom höga farterna och alla dessa räcken utan avåkningszoner. Men att det var så många och även en hel del idioter där under turistkörning trodde jag inte.

Det kanske är bättre att ta premiär åket med en trackday arrangör istället ??????? eller är det lika jävligt där också?

Varför jag har sån respekt för denna bana är främst att det verkar vara så många täckta kurvor och backkrön. jag skulle iaf tveka att dra över ett backkrön med plattan i botten, speciellt om det är smockat med andra bilar där.

Nja jag vet inte?????

http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
bertil1
Lund
Här sen Aug 2006

Ha inte plattan i botten då. Det är precis det som är problemet, folk åker ner dit och ger järnet utan att ha tillräkligt med erfarenhet. Jag brukar säga ta det jävligt lungt och när du gör det håll avstånd för det finns gott om virrpannor där....bygg sen upp farten när du känner att du kan banan bättre så blir det bra. Helt säkert blir det dock aldrig, inte ens om du har 500 varv i ryggen

Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Re:

bertil1 skrev:
Ha inte plattan i botten då. Det är precis det som är problemet, folk åker ner dit och ger järnet utan att ha tillräkligt med erfarenhet. Jag brukar säga ta det jävligt lungt och när du gör det håll avstånd för det finns gott om virrpannor där....bygg sen upp farten när du känner att du kan banan bättre så blir det bra. Helt säkert blir det dock aldrig, inte ens om du har 500 varv i ryggen

thumbs up thumbs up
Citera
Bhalg
Norge
Här sen Maj 2008

Re: ringen

Scarface75 skrev:
Hmmm..... Och jag som precis satt o tänkte planera en resa med arielen dit.

Jag har ju föstått att ringen är farlig (pga banans struktur + dom höga farterna och alla dessa räcken utan avåkningszoner. Men att det var så många och även en hel del idioter där under turistkörning trodde jag inte.

Det kanske är bättre att ta premiär åket med en trackday arrangör istället ??????? eller är det lika jävligt där också?

Varför jag har sån respekt för denna bana är främst att det verkar vara så många täckta kurvor och backkrön. jag skulle iaf tveka att dra över ett backkrön med plattan i botten, speciellt om det är smockat med andra bilar där.

Nja jag vet inte?????

Smartest er at forst ta et forerkurs, feks Scuderia , men litt dyrt.. Men på de fleste trackdays er det mulig at booke en instruktor for x antall timer. Trackdays.de hadde denne mulighet http://www.trackdays.de/ Det går unna på trackdays og, men de fleste der er disiplinerte og vet hva de holder på med, + at motorsykler og busser finnes ikke

BMW E39 540iS
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Eller åka ner lite senare på hösten och kör på vardagskvällar, försök även få med någon rutinerad i bilen som kan coacha dig.

Skrev du Arielen? Som i Atom Ariel? En ganska extrem bil, det kanske hade varit bättre om du första året flög ner och hyrde en swift eller motsvarande.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Så länge man åker ner med lite förstånd och aktivt risktänkande så ska man ha bra mycket otur om det ska gå så snett så att man sabbar sig själv eller bilen.

Kör ner med atomen, njut av atmosfären och ta ett par trygga varv!

Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008

Re:

Johan Sjöström skrev:
Eller åka ner lite senare på hösten och kör på vardagskvällar, försök även få med någon rutinerad i bilen som kan coacha dig.

Skrev du Arielen? Som i Atom Ariel? En ganska extrem bil, det kanske hade varit bättre om du första året flög ner och hyrde en swift eller motsvarande.

Bra tips.... Och jag har ju faktiskt förmånen att kunna ta ledigt lite när jag vill från jobbet.

Ja Ariel Atom T
Jo visst det är en rätt extrem bil men oas så är det ända som jag har kört och jag känner bilen bra så jag är nog säkrare förare i den än en swift.

Ja någon person med mer erfarenhet har jag väl iaf tänkt att ha med mig. Problemet är att det är inte lätt att prata i en atom. Men det är lätt fixatr med intercom vilket kommer att ske.

Tack för svaren, jag har ca en miljon frågor till om ringen. Men det kanske vi kan ta i nån annan tråd så vi inte hamnar för OT.

http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Man kan prata före och efter eller köra med typ teckenspråk, frågor besvaras med glädje!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Försök ha någon du känner som kan ringen som kör en långsammare bil och kör följa john efter honom/henne. Ett ypperligt bra och säkert sätt att ta sig runt med god fart men med goda marginaler och väldigt få möjligheter till att dabba sig.

Örebro
Här sen Okt 2005

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Bra inlägg av Dale i debatten.

En översättning med googles hjälp gällande olyckan.

on Sunday afternoon around 14:00 h, it came on the Nordschleife of the Nürburgring in a tourist trip to a serious traffic accident in which a total of eight vehicles were involved. The riders came from several European countries, where the accident apparently took place in two phases.

The cause of the accident was probably caused by speeding. Thus, in the section "mine" a construction company set up by a so-called speed hopper. While three drivers realized this, a fourth driver from England was trying to brake a side collision with a car driving ahead but not prevent. He then hurled into the median strip and about 50 yards back on the road. Here he met with or against the other two cars driving ahead

The so-playing accident situation were recognized by three other riders and they were able to slow down their cars. Another car, called the ring taxi crashed, but against a decelerating the car. Then came the ring taxi or against any other car on the left side of the road and came to a halt.
Be he had brought to a hospital in Koblenz, a driver seriously injured: assessment of the accident. Two other charioteers slightly injured, they were able to leave a hospital outpatient treatment. Except for a vehicle all cars are severely damaged and no longer roadworthy. There was property damage of more than 100,000 _.
The police made several hours Adenau was busy with the accident recording. To determine the exact course of events one valuer was involved.

Källa: http://www.polizei.rlp.de/internet/nav/6aa/presse.jsp?uMen=6aa70d73-c9 . . . .

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Nu tycker jag denna tråd börjar spåra ur lite. Om det finns ett allmänt behov att diskutera olyckor på ringen kanske det bör ske i en egen tråd, då det lätt kan misstolkas om det diskuteras i en tråd med detta namn...

höfläkt

Här sen Nov 2002

Re:

Mats Th skrev:
Nu tycker jag denna tråd börjar spåra ur lite. Om det finns ett allmänt behov att diskutera olyckor på ringen kanske det bör ske i en egen tråd, då det lätt kan misstolkas om det diskuteras i en tråd med detta namn...

+1

Motala
Här sen Jan 2003

Re:

Johan Sjöström skrev:

on Sunday afternoon around 14:00 h, it came on the Nordschleife of the Nürburgring in a tourist trip to a serious traffic accident in which a total of eight vehicles were involved. The riders came from several European countries, where the accident apparently took place in two phases.

The cause of the accident was probably caused by speeding. Thus, in the section "mine" a construction company set up by a so-called speed hopper. While three drivers realized this, a fourth driver from England was trying to brake a side collision with a car driving ahead but not prevent. He then hurled into the median strip and about 50 yards back on the road. Here he met with or against the other two cars driving ahead

The so-playing accident situation were recognized by three other riders and they were able to slow down their cars. Another car, called the ring taxi crashed, but against a decelerating the car. Then came the ring taxi or against any other car on the left side of the road and came to a halt.
Be he had brought to a hospital in Koblenz, a driver seriously injured: assessment of the accident. Two other charioteers slightly injured, they were able to leave a hospital outpatient treatment. Except for a vehicle all cars are severely damaged and no longer roadworthy. There was property damage of more than 100,000 _.
The police made several hours Adenau was busy with the accident recording. To determine the exact course of events one valuer was involved.

Källa: http://www.polizei.rlp.de/internet/nav/6aa/presse.jsp?uMen=6aa70d73-c9 . . . .

Detta gäller ju en helt annan händelse >
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Magnus Lohm skrev:
Johan Sjöström skrev:

Detta gäller ju en helt annan händelse >

Jo men anledningen var att en tidigare debattör i tråden redigerat sitt inlägg vilket inte framgår för folk som kommit in här efteråt. Det var en direkt kommentar på det inlägget.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nürburgring
Dödsolycka på ringen
<<   1, 2
11236 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande