Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Broms-dimensionering på mittmotorbil?
<<   1, 2
3474 besök totalt
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

therealpinto skrev:
Jag vet inte för de bilar jag sett har haft cirka 260-275 mm skivor bak, solida eller ventilerade. De har dock haft betydligt kraftigare frambromsar, säg cirka 330 mm med typ Wilwoodok. De större Audimodellerna med grövre doningar bak kanske klarar sig.

Gustaf

330mm ventilerade framskivor och cirka 265mm solida bak känns ju inte som det är bromsokets fel om det inte räcker....
Då hittar man fel sak att skylla på.

Anledningen är just att det finns vag bakok med integrerad handbroms som klarar ventilerade skivor, och med lagom diameter tycker jag inte oket borde vara så fel.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Rolle Scirocco skrev:
therealpinto skrev:
Jag vet inte för de bilar jag sett har haft cirka 260-275 mm skivor bak, solida eller ventilerade. De har dock haft betydligt kraftigare frambromsar, säg cirka 330 mm med typ Wilwoodok. De större Audimodellerna med grövre doningar bak kanske klarar sig.

Gustaf

330mm ventilerade framskivor och cirka 265mm solida bak känns ju inte som det är bromsokets fel om det inte räcker....
Då hittar man fel sak att skylla på.

Anledningen är just att det finns vag bakok med integrerad handbroms som klarar ventilerade skivor, och med lagom diameter tycker jag inte oket borde vara så fel.

ok, det kanske är tokigt formulerat men många väljer ju ok och skiva tillsammans. Men vad jag menar har kanske framgått, det behövs mer bakbroms än många tror.

Gustaf

Citera
Dutch
Trollhättan
Här sen Nov 2006

Re:

safe skrev:
Jag kan ta en tidig 911 som exempel, innan ABS och reduceringsventiler.
Viktfördelning ca 42:58 i bakfavör.

Fram:
pad area cm2 per caliper: 76
pistons: 2x48
rotor (mm): 282.5x24

Bak:
pad area cm2 per caliper: 52.5
pistons: 2x42
rotor (mm): 290x24

Skivorna är antagligen större bak pga handbromsbackar, men alltså fortfarande större bromsar fram.

Tittar man frammåt på årsgångarna har de i regel nästan lika stora skivor fram och bak med lika stora beläggareor, men bakoken har mindre kolvar för bromsbalansen.

SWB 65-68 har 48 fram 38 bak (ev36?)
Skivor 282 fram och 285 bak
Dock är nog kolvarna monterade på samma delningsdiameter.
Har aldrig saknat bromskapacitet bak snarare tvärt om vid långa inbromsningar från höga farter.
914 har samma bromsar men med reduceringsventil för bakbromsar.
Men på en banbil med stenhård fjädrings kanske det går att gå upp i bakbromsar.

Broms-dimensionering på mittmotorbil?
<<   1, 2
3474 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande