Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 18382 besök totalt |
|
||||||||
Kul att det finns ett positivt intresse för mitt projekt. Jag ska publicera så mycket bilder och info om bygget som jag har möjlighet och tid med.
I söndags demonterade jag hela bakre karosseri delen. Nu börjar det kännas att man är igång på riktigt. Tidigare har jag "bara" plockat och putsat på motor och växellåda och väntat på conv. kitet. Min ambition är att kunna starta och köra bilen till sommaren. Därför har jag riktat in mig på de detaljer som gör att det blir möjligt. Lite andra önskemål på uppgraderingar får komma till senare vintrar. För tillfället har jag köpt en beg/mod. K24 Motor inkl. vxl låda och ett Sunspeed "conversion kit". Kommer att behöva införskaffa en ECU med K-pro. Detta är de komponenter inkl. lite små bjäffs som krävs för att byta motor. //David _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||||
Re:
Själva "conversin kitet" köpte jag ifrån Sunspeed och det kostade 5900$ plus frakt och moms... _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||||
Trevligt att talas vid igår, nu vill vi bara se bilderna på motorn och få en fullständig spec
![]() |
||||||||
Re:
Ja det var mycket trevligt. Kollade in din länk där till olja - vatten värmeväxlaren. Den är uppskriven på önskelistan... Min kamera har packat ihop och vill inte längre, men jag tog lite bilder med min video kamera. Det blev därefter också. Ni får ett hum om hur det ligger till... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||||
Trevligt
![]() Men du måste ju skriva vad det är för spec på motorn också , det är då folk kommer bli riktigt upphetsade ![]() ![]() |
||||||||
Självklart Mårten. Jag ska försöka att utrycka mig i klartext.
Motor: K24A2 med K20 kamdrev samt K20 spjällhus k20spridare och fuelrail Honda RBC insug samt k20 hjälpapparatur. ECU Hondata PRA K-Pro. Vxl låda: K20 6vxl Conversion Kit: Sunsped complete power train kit uppskattningsvis kommer motorn att ge ca 250hp... _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||||
Re:
Jag gillart! ![]() |
||||||||
Re:
+1 ![]() _________________ Johan Roxlin Caterham Super 7 Phantom P91 MSCC |
||||||||
Re:
Kom på att jag glömde nämna en liten sak. I Rover K-serie motorn är det 125hp och det kommer troligtvis att ge 250hp i K24án. Det kommer bli fint att vrida om nyckeln första gången och känna på gaspedalen... _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||||
Re:
Är lite konfunderad, K20 kamdrev ger ju 50 graders insugskam fasning mot 25grader på K24 vilket kan vara bra. Har bara lite svårt att se hur större spjällhus, spridare och fuelrail ska ge nästan 50hk. Visserligen ska ju Honda RBC insuget ge en del. Kommer bli bra med effekt oavsett. Vad jag har förstått det så tar man helst K20 toppen med kammar och monterar på K24 blocket, gärna i kombination med högkompskolvar och värre stakar så man kan varva närmare 8000rpm. Har du några mått på längden på motorn och lådan? Är lite sugen på en Hondamotor i min bil. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Re:
Hej Andreas! Jag har inga mått för tillfället men kan mäta lite och lägga upp innom kort... ![]() ![]() _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||||
Fick ett intressant mail ifrån ett Honda Elise freak. Han har kört sin bil i en dyno test och fått fram riktigt bra data.
Här kommer en spec på vad han har för motor: "dyno sheet for a K24A, 88mm bore, 11.5 compression, RBC inlet with Toda A2 camshafts. This was a conservative build for endurance racing to use Malaysian 97 octane fuel" ![]() Har tyvärr inte fått något gjort i garaget. Håller på att inreda en frisörsalong i vår källare där min fru ska starta eget. _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||||
Äntligen!
Nu kan jag gå helhjärtat in i garaget och bara tokskruva. Här kommer lite bilder från helgens plock: Provmonterat Grenen: ![]() Monterat Växel länkage: ![]() Slipade bort lite på hörnet så lådan får mer spelrum... ![]() ![]() Bara som referens så ser ni hur mycket jag slipat bort, obs jag har även kapat bort kontravikten på växelarmen: ![]() _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||||
|
||||||||
Ljuset i tunneln
Hallå! Nu känns det som om mitt projekt är på rätt köl igen. Tråkigt nog är jag sådär 1,5 år försenad, men men...Motorn är på plats och har fått ihop upphängning, bränsle, vxl och gas reglage. Kylslangarna har strulat lite så jag måste köpa några krökar och böjar och ev svetsa lite alu rör innan det är helt tip top. Började igår att nysta ut elsystemet och det känns hoppfullt att lösa. Behöver en lambda sond bara... Slänger in några garagebilder: ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ David Frostbacke Lotus Elise S2 Racetech |
||||||||
|
||||||||
Re:
jag har en elise/exige s1 med k24 motorn, enda skillnaden är att jag saknar k20 dreven men ska förmodligen installera dom på min med. Vänta bara tills det är dags med provkörningen, det går inte att jämföra med orginalen även ifall min hade 160hp lycka till _________________ tomislav kozul 0736864656 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 18382 besök totalt |