Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Racetech
<<   1, 2, 3   >>
18382 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

thumbs up

Har du köpt dämparna också?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Vad kostar ett conversion kit?
Ett riktigt intressant bygge som kommer följas, lycka till!

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Kul att det finns ett positivt intresse för mitt projekt. Jag ska publicera så mycket bilder och info om bygget som jag har möjlighet och tid med.

I söndags demonterade jag hela bakre karosseri delen. Nu börjar det kännas att man är igång på riktigt. Tidigare har jag "bara" plockat och putsat på motor och växellåda och väntat på conv. kitet.

Min ambition är att kunna starta och köra bilen till sommaren. Därför har jag riktat in mig på de detaljer som gör att det blir möjligt. Lite andra önskemål på uppgraderingar får komma till senare vintrar.

För tillfället har jag köpt en beg/mod. K24 Motor inkl. vxl låda och ett Sunspeed "conversion kit". Kommer att behöva införskaffa en ECU med K-pro. Detta är de komponenter inkl. lite små bjäffs som krävs för att byta motor.

//David

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
thumbs up

Har du köpt dämparna också?


Nej jag fick prioritera lite och då får dämparna komma i steg två.

//David

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Re:

Roxan. skrev:
Vad kostar ett conversion kit?
Ett riktigt intressant bygge som kommer följas, lycka till!


Själva "conversin kitet" köpte jag ifrån Sunspeed och det kostade 5900$ plus frakt och moms...

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Lars H
Hörby
Här sen Okt 2005
Inlägg: 108



Lycka till, David !
Kommer att följa din tråd.

hälsn
Lasse H

_________________
Lars Hansson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Trevligt att talas vid igår, nu vill vi bara se bilderna på motorn och få en fullständig spec Kommer bli sjukt bra

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
Trevligt att talas vid igår, nu vill vi bara se bilderna på motorn och få en fullständig spec Kommer bli sjukt bra


Ja det var mycket trevligt. Kollade in din länk där till olja - vatten värmeväxlaren. Den är uppskriven på önskelistan...

Min kamera har packat ihop och vill inte längre, men jag tog lite bilder med min video kamera. Det blev därefter också. Ni får ett hum om hur det ligger till...






_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Trevligt Kommer bli ett grymt bygge det där.

Men du måste ju skriva vad det är för spec på motorn också , det är då folk kommer bli riktigt upphetsade

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Självklart Mårten. Jag ska försöka att utrycka mig i klartext.

Motor: K24A2 med K20 kamdrev samt K20 spjällhus k20spridare och fuelrail Honda RBC insug samt k20 hjälpapparatur. ECU Hondata PRA K-Pro.

Vxl låda: K20 6vxl

Conversion Kit: Sunsped complete power train kit

uppskattningsvis kommer motorn att ge ca 250hp...

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

Frostbacke skrev:
Självklart Mårten. Jag ska försöka att utrycka mig i klartext.

Motor: K24A2 med K20 kamdrev samt K20 spjällhus k20spridare och fuelrail Honda RBC insug samt k20 hjälpapparatur. ECU Hondata PRA K-Pro.

Vxl låda: K20 6vxl

Conversion Kit: Sunsped complete power train kit

uppskattningsvis kommer motorn att ge ca 250hp...


Jag gillart!

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Re:

Dignell skrev:
Frostbacke skrev:
Självklart Mårten. Jag ska försöka att utrycka mig i klartext.

Motor: K24A2 med K20 kamdrev samt K20 spjällhus k20spridare och fuelrail Honda RBC insug samt k20 hjälpapparatur. ECU Hondata PRA K-Pro.

Vxl låda: K20 6vxl

Conversion Kit: Sunsped complete power train kit

uppskattningsvis kommer motorn att ge ca 250hp...


Jag gillart!


+1

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Re:

Roxan. skrev:
Dignell skrev:
Frostbacke skrev:
Självklart Mårten. Jag ska försöka att utrycka mig i klartext.

Motor: K24A2 med K20 kamdrev samt K20 spjällhus k20spridare och fuelrail Honda RBC insug samt k20 hjälpapparatur. ECU Hondata PRA K-Pro.

Vxl låda: K20 6vxl

Conversion Kit: Sunsped complete power train kit

uppskattningsvis kommer motorn att ge ca 250hp...


Jag gillart!


+1


Kom på att jag glömde nämna en liten sak.
I Rover K-serie motorn är det 125hp och det kommer troligtvis att ge 250hp i K24án. Det kommer bli fint att vrida om nyckeln första gången och känna på gaspedalen...

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3009



Re:

Frostbacke skrev:
Självklart Mårten. Jag ska försöka att utrycka mig i klartext.

Motor: K24A2 med K20 kamdrev samt K20 spjällhus k20spridare och fuelrail Honda RBC insug samt k20 hjälpapparatur. ECU Hondata PRA K-Pro.

Vxl låda: K20 6vxl

Conversion Kit: Sunsped complete power train kit

uppskattningsvis kommer motorn att ge ca 250hp...


Är lite konfunderad, K20 kamdrev ger ju 50 graders insugskam fasning mot 25grader på K24 vilket kan vara bra.
Har bara lite svårt att se hur större spjällhus, spridare och fuelrail ska ge nästan 50hk. Visserligen ska ju Honda RBC insuget ge en del. Kommer bli bra med effekt oavsett.

Vad jag har förstått det så tar man helst K20 toppen med kammar och monterar på K24 blocket, gärna i kombination med högkompskolvar och värre stakar så man kan varva närmare 8000rpm.

Har du några mått på längden på motorn och lådan? Är lite sugen på en Hondamotor i min bil.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Frostbacke skrev:
Självklart Mårten. Jag ska försöka att utrycka mig i klartext.

Motor: K24A2 med K20 kamdrev samt K20 spjällhus k20spridare och fuelrail Honda RBC insug samt k20 hjälpapparatur. ECU Hondata PRA K-Pro.

Vxl låda: K20 6vxl

Conversion Kit: Sunsped complete power train kit

uppskattningsvis kommer motorn att ge ca 250hp...


Är lite konfunderad, K20 kamdrev ger ju 50 graders insugskam fasning mot 25grader på K24 vilket kan vara bra.
Har bara lite svårt att se hur större spjällhus, spridare och fuelrail ska ge nästan 50hk. Visserligen ska ju Honda RBC insuget ge en del. Kommer bli bra med effekt oavsett.

Vad jag har förstått det så tar man helst K20 toppen med kammar och monterar på K24 blocket, gärna i kombination med högkompskolvar och värre stakar så man kan varva närmare 8000rpm.

Har du några mått på längden på motorn och lådan? Är lite sugen på en Hondamotor i min bil.


Hej Andreas!

Jag har inga mått för tillfället men kan mäta lite och lägga upp innom kort...
thumbs up

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Fick ett intressant mail ifrån ett Honda Elise freak. Han har kört sin bil i en dyno test och fått fram riktigt bra data.
Här kommer en spec på vad han har för motor:

"dyno sheet for a K24A, 88mm bore, 11.5 compression, RBC inlet with Toda A2 camshafts. This was a conservative build for endurance racing to use Malaysian 97 octane fuel"





Har tyvärr inte fått något gjort i garaget. Håller på att inreda en frisörsalong i vår källare där min fru ska starta eget.

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Äntligen!
Nu kan jag gå helhjärtat in i garaget och bara tokskruva. Här kommer lite bilder från helgens plock:

Provmonterat Grenen:


Monterat Växel länkage:


Slipade bort lite på hörnet så lådan får mer spelrum...


Bara som referens så ser ni hur mycket jag slipat bort, obs jag har även kapat bort kontravikten på växelarmen:

_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Gött att du är igång, skruva på som tusan nu

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Frostbacke
Öringe
Här sen Sep 2011
Inlägg: 26


Trådstartare
Ljuset i tunneln

Hallå!
Nu känns det som om mitt projekt är på rätt köl igen. Tråkigt nog är jag sådär 1,5 år försenad, men men...Motorn är på plats och har fått ihop upphängning, bränsle, vxl och gas reglage.
Kylslangarna har strulat lite så jag måste köpa några krökar och böjar och ev svetsa lite alu rör innan det är helt tip top.
Började igår att nysta ut elsystemet och det känns hoppfullt att lösa. Behöver en lambda sond bara...

Slänger in några garagebilder:




_________________
David Frostbacke

Lotus Elise S2 Racetech
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Ser riktigt trevligt ut, skönt att se att projektet inte stannat av.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
graphicart
HÖllviken
Här sen Aug 2006
Inlägg: 72



Re:

Frostbacke skrev:
Roxan. skrev:
Dignell skrev:
Frostbacke skrev:
Självklart Mårten. Jag ska försöka att utrycka mig i klartext.

Motor: K24A2 med K20 kamdrev samt K20 spjällhus k20spridare och fuelrail Honda RBC insug samt k20 hjälpapparatur. ECU Hondata PRA K-Pro.

Vxl låda: K20 6vxl

Conversion Kit: Sunsped complete power train kit

uppskattningsvis kommer motorn att ge ca 250hp...


Jag gillart!


+1


Kom på att jag glömde nämna en liten sak.
I Rover K-serie motorn är det 125hp och det kommer troligtvis att ge 250hp i K24án. Det kommer bli fint att vrida om nyckeln första gången och känna på gaspedalen...


jag har en elise/exige s1 med k24 motorn, enda skillnaden är att jag saknar k20 dreven men ska förmodligen installera dom på min med.

Vänta bara tills det är dags med provkörningen, det går inte att jämföra med orginalen även ifall min hade 160hp

lycka till

_________________
tomislav kozul
0736864656
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Racetech
<<   1, 2, 3   >>
18382 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande