Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förspänning av fjädrar (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (19540 totalt)
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Jag har jobbat lite med FF monoshock på tex VanDiemen-92. De fjädrar man där förspänner är krängfjädrarna, det ger dubbla fjäderstyvheten runt mitten och sedan då ena sidans fjäder släpper, den normala styvheten. En annan möjlighet där är att köra med glapp runt mitten så att man har ingen styvhet före en viss rollvinkel. Men det beror mest på vilka problem förarren upplever sig ha.

Hård krängare ger oftast bättre instyrning men understyrning när bilen väl satt sig, så om man kan ha hård runt mittläge och mjukare vid full roll så kommer man delvis runt tex. turn-in understeer om bilen i grunden är neutral.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Jonas Jarlmark skrev:
Jag har jobbat lite med FF monoshock på tex VanDiemen-92. De fjädrar man där förspänner är krängfjädrarna, det ger dubbla fjäderstyvheten runt mitten och sedan då ena sidans fjäder släpper, den normala styvheten. En annan möjlighet där är att köra med glapp runt mitten så att man har ingen styvhet före en viss rollvinkel. Men det beror mest på vilka problem förarren upplever sig ha.

Hård krängare ger oftast bättre instyrning men understyrning när bilen väl satt sig, så om man kan ha hård runt mittläge och mjukare vid full roll så kommer man delvis runt tex. turn-in understeer om bilen i grunden är neutral.

/ Jonas Jarlmark


Låter fullt logiskt...men hur fasen bär man sig åt rent praktiskt när man förspänner en krängjäder?

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jonas Jarlmark skrev:
Jag har jobbat lite med FF monoshock på tex VanDiemen-92. De fjädrar man där förspänner är krängfjädrarna, det ger dubbla fjäderstyvheten runt mitten och sedan då ena sidans fjäder släpper, den normala styvheten. En annan möjlighet där är att köra med glapp runt mitten så att man har ingen styvhet före en viss rollvinkel. Men det beror mest på vilka problem förarren upplever sig ha.

Hård krängare ger oftast bättre instyrning men understyrning när bilen väl satt sig, så om man kan ha hård runt mittläge och mjukare vid full roll så kommer man delvis runt tex. turn-in understeer om bilen i grunden är neutral.

/ Jonas Jarlmark


ok, då är jag med. (Tror jag...) Jag fick alltså en bristande förklaring.

Mkt klurigt sätt att lösa problemet med turn in osv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



PCR skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Jag har jobbat lite med FF monoshock på tex VanDiemen-92. De fjädrar man där förspänner är krängfjädrarna, det ger dubbla fjäderstyvheten runt mitten och sedan då ena sidans fjäder släpper, den normala styvheten. En annan möjlighet där är att köra med glapp runt mitten så att man har ingen styvhet före en viss rollvinkel. Men det beror mest på vilka problem förarren upplever sig ha.

Hård krängare ger oftast bättre instyrning men understyrning när bilen väl satt sig, så om man kan ha hård runt mittläge och mjukare vid full roll så kommer man delvis runt tex. turn-in understeer om bilen i grunden är neutral.

/ Jonas Jarlmark


Låter fullt logiskt...men hur fasen bär man sig åt rent praktiskt när man förspänner en krängjäder?


Hade nästan krävts en bild.

Men man kan säga att krängaren i en FF med MS består av fjädrar likande ventilfjädrar som belastas via kammar som vrids och komprimerar fjädrarna... Det är iaf en lösning jag sett.

Jonas, hjälp!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Andreas Lidström skrev:

Hade nästan krävts en bild.

Men man kan säga att krängaren i en FF med MS består av fjädrar likande ventilfjädrar som belastas via kammar som vrids och komprimerar fjädrarna... Det är iaf en lösning jag sett.

Jonas, hjälp!



Glömde att ni pratade mono-shock...dom har ju minst sagt obskyra länkage...

_________________
Karl Brag
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Själv har jag haft en liten balansgång med utfjädringen kontra golvet under bilen eftersom A-armarna kommer väldigt nära vid utfjädring. Så beroende på vilka fjädrar jag för tillfället använder så kan det bil tal om viss förspänning. Men så är det när man bygger om en gammal bil hela tiden till nyare lösningar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jonas Jarlmark skrev:
Det jag delvis menade (kanske inte framgick tydligt) var att om man kör med så mjuka fjädrar att man har förspänning i fullt utfjädrat läge kanske man skulle använda sin bil till rallycross och inte banracing...

Jag har alltså satsat på fel gren.

/1.2 Hz åkaren.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Föspänningpå racerbilar handlar ju inte om förspänning i max drop, utan om förspänning i rideheight.

Att ha en fjäder förspänf vid max drop har ju bara funktionen att hindra fjädern från att skaka loss när den blir olastad, precis som ni skrev innan så ordnar man detta med en hjälpfjäder(tender spring) som håller fjädern på plats.

När det gäller "äkta" förspänning så handlar detta om att man begränsar hjulupphägningens drop (rörelse nedåt från neutralläge vid belastad bil).

Noll drop är en förutsättning för preload!!!!

Detta innebär att fjädern inte börjar tryckas ihop innan man kommit över en viss belastning. På samma sätt hindrar man innerhjulets fjäder från att hjälpa till att rolla bilen.

effekten ger bättre instyrning och högre rollmotstånd.

Kör med noll dropp och ingen preload på både formelbilen och 944:an(utan kränghämmare)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



När du nu säger det så körde vi FF med noll droop också, eller åtminstonde inte mer är 1 mm. Annars funkade ingenting. Noll droop är ochså ett sätt att lösa det på, då innerhjulet stannar kvar på sin ursprungliga höjd och ytterhjulet sjunker ihop. Man kan få problem vid curb-fräffar med innerhjulet, men oftast är det av mindre betydelse. OBS detta gäller INTE generellt på racerbilar utan brukar vara ett resultat av att man kör i en entypsklass där en massa annat är förbjudet att göra, beror helt på hur bilen i övrigt är konstruerad. Jag har experimenterat med detta i andra serier (med rätt omfattande logg-utrustning och bra förare) och till sist kommit fram till att OM man kan komma runt väghållningsproblemen UTAN att reducera droop fram så är det bättre än att bara automatiskt kapa droop till noll.

ice, kör du även med AGI vinter-regummeringar på bana? Då kanske 1,2 Hz är rimligt. DU måste spendera en del tid med att vänta på att bilen ska reagera, eller? Vad kör du för bil egentligen? Har själv kört både BMW och äldre 911 kring 1,2 Hz tidigare och de bilarna fick man vänta ut innan den tog sin stance och gick dit man ville. Inget vidare för kontrollen...

Skulle hjälpa att rita monoshock-arret, men det funkar som Andreas beskrev. Man har två "ventil" fjädrar (till storleken) som ligger på var sin sida om en huvud-klump. Vid roll rör sig klumpen i sidled och trycker ihop den fjäder som lidder på den sidan. Om man då förspänner båda fjädrarna mot varandra så kommer båda två ha kontakt upp till en viss rollvinkel. Eftersomman både komprimerar den ena och släpper ut den andra så har man dubbla styvheten. När klumpen sedan rört sig så långt att förspänningen på ena sidan släppt så har man bara den ena fjädern i kontakt och styvheten sjunker till normal nivå.

/ Jonas Jarlmark
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jonas Jarlmark skrev:
. Vid roll rör sig klumpen i sidled och trycker ihop den fjäder som lidder på den sidan. Om man då förspänner båda fjädrarna mot varandra så kommer båda två ha kontakt upp till en viss rollvinkel. Eftersomman både komprimerar den ena och släpper ut den andra så har man dubbla styvheten. När klumpen sedan rört sig så långt att förspänningen på ena sidan släppt så har man bara den ena fjädern i kontakt och styvheten sjunker till normal nivå.

/ Jonas Jarlmark


Som du skriver ovan borde effekten bli tvärtom, dvs mindre rollstyvt vid centrumläget och styvare när fjädern släpper. Effekten blir ju identisk med en vanilg hjulupohägning med drop-stops....


) ) ) ) )o( ( ( ( ( ( = neutralläge


)))))o( ( ( ( ( = högerfjäder "trycker fortfarande" mot vänsterfjädern = mindre styv

)))))o ( ( ( ( ( = Högerfjädern har släppt(fullt utsträckt) = styvare

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



porschedriver skrev:

Som du skriver ovan borde effekten bli tvärtom, dvs mindre rollstyvt vid centrumläget och styvare när fjädern släpper. Effekten blir ju identisk med en vanilg hjulupohägning med drop-stops....


) ) ) ) )o( ( ( ( ( ( = neutralläge


)))))o( ( ( ( ( = högerfjäder "trycker fortfarande" mot vänsterfjädern = mindre styv

)))))o ( ( ( ( ( = Högerfjädern har släppt(fullt utsträckt) = styvare



Tycker också så...........väntar spännt på upplösningen..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Nja, jag förstår att det känns ologiskt, men tänk er följande situation:

En klump med en fjäder i sidled. Tryck den i sidled och fjädern trycks ihop. Man får en viss styvhet.

) ) ) ) )o

))))o

Sätt en till fjäder bredvid den första och tryck ihop, dubbel styvhet. Så långt är nog de flesta med.

) ) ) ) )o
) ) ) ) )

))))o
))))

Ta återigen den ursprungliga fjädern och klumpen, men montera även en likadan fjäder på andra sidan och fäst den så att den kan sträckas ut och tryck ihop. Detta ger också dubbel styvhet.

) ) ) ) )o( ( ( ( (

))))o( ( ( ( (

Så, om man börjar med lite förspänning på båda fjädrarna så har vi fall 3 (dubbel styvhet) tills den utsträckta fjädern släpper och vi ramlar till fall 1 (normal styvhet). Observera att förspänningen inte ändrar styvheten bara läget på klumpen då ena fjädern tappar kontakten.

Motsatsen är ett glapp runt mitten som ger noll styvhet tills ena fjädern kommer i kontakt och ger normal styvhet.

Ett alternativt sätt att resonera är att om jag trycker ihop en fjäder enligt fall 1 1mm och det tar 1N att göra det, då kommer det ta 2N att trycka ihop fall 2. I fall 3 krävs 1N för att trycka ihop ena fjädern och 1N i samma riktning för att dra ut den andra. Vid förspänning med säg 200N, så flyttar vi klumpen 1mm och får då 201N på vänster sida och 199N på höger sida. Det är en total kraftskillnad på 2N över 1mm, dvs dubbla styvheten.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



En liknande situation är de vanliga fjädrarna på bilen. När bilen rollar trycks ytterfjädern ihop, och ökar roll motståndet. Fjädern på andra sidan expanderar. Man skulle kunna tro att den hjälper till med at rolla bilen i det läget, MEN, det går åt lika många kilo att trycka ned bilen på yttersidan som att lyfta den per mm på innersidan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Jonas Jarlmark skrev:
Nja, jag förstår att det känns ologiskt, men tänk er följande situation:

En klump med en fjäder i sidled. Tryck den i sidled och fjädern trycks ihop. Man får en viss styvhet.

) ) ) ) )o

))))o

Sätt en till fjäder bredvid den första och tryck ihop, dubbel styvhet. Så långt är nog de flesta med.

) ) ) ) )o
) ) ) ) )

))))o
))))

Ta återigen den ursprungliga fjädern och klumpen, men montera även en likadan fjäder på andra sidan och fäst den så att den kan sträckas ut och tryck ihop. Detta ger också dubbel styvhet.

) ) ) ) )o( ( ( ( (

))))o( ( ( ( (

Så, om man börjar med lite förspänning på båda fjädrarna så har vi fall 3 (dubbel styvhet) tills den utsträckta fjädern släpper och vi ramlar till fall 1 (normal styvhet). Observera att förspänningen inte ändrar styvheten bara läget på klumpen då ena fjädern tappar kontakten.

Motsatsen är ett glapp runt mitten som ger noll styvhet tills ena fjädern kommer i kontakt och ger normal styvhet.

Ett alternativt sätt att resonera är att om jag trycker ihop en fjäder enligt fall 1 1mm och det tar 1N att göra det, då kommer det ta 2N att trycka ihop fall 2. I fall 3 krävs 1N för att trycka ihop ena fjädern och 1N i samma riktning för att dra ut den andra. Vid förspänning med säg 200N, så flyttar vi klumpen 1mm och får då 201N på vänster sida och 199N på höger sida. Det är en total kraftskillnad på 2N över 1mm, dvs dubbla styvheten.

/ Jonas Jarlmark


Stämmmer....

I det inspända läget motsvarar detta att man trycker den ena fjädern och drar i den andr=dubbel styvhet.

Det är just preloaden som ger den effekten ju....

Tänk först tala sedan(och glöm inte detaljer)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jonas Jarlmark skrev:
...ice, kör du även med AGI vinter-regummeringar på bana?...

Nej!

Jonas Jarlmark skrev:
...DU måste spendera en del tid med att vänta på att bilen ska reagera, eller?...

Nej, bilen reagerar snabbare än vad jag gör.

Jonas Jarlmark skrev:
Vad kör du för bil egentligen?...

AlfaRomeo 1750 GTV.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



PCR skrev:
ace67 skrev:
Men har du ingen förspänning alls ? Inte så svårt att fatta att fjädern inte funkar optimalt om man måste ändra förspänningen för att höja och sänka bilen. Här är förspänningen samma hela tiden och jag antar att man inte kör på bana i Japan eller herr schmittersmetter.


Nääe...vare sig jag eller någon annan jag känner som tävlar på bana har någon förspänning alls...
Ska jag ha det?? och i så fall varför??

Eftersom jag tillhör schmittersmetter-släktet så använder vi den oerhört revulotionerande (har funnits i en evighet) uppfinningen hjälpfjäder (alt. tenderspring)
Det är en enkel liten pryl (nästan billig oxå) som består av en liten mjuk och kort fjäder som placeras under de ordinarie fjädern och trycks ihop helt när bilen belastar den, men när du däremot lyfter bilen fjädrar den ut och ser till att inget ramlar ur fjädertallrikar mm.
Hela arrangemanget gör att du kan corner-weight justera så mycket du vill utan förspänning överhuvudtaget och du får dessutom ut hjulet ur hjulhuset när du vill byta hjul och har en ohemult låg bil...


Var hittar man hjälpfjädrar till en M3 E30? Gillar SBP arrangemanget? Mina fjädrar hoppar ur tallriken när man hissar upp bilen och det gillar inte bilprovningen...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Sörpan skrev:
Var hittar man hjälpfjädrar till en M3 E30? Gillar SBP arrangemanget? Mina fjädrar hoppar ur tallriken när man hissar upp bilen och det gillar inte bilprovningen...


Dom finns väl bara till cylindriska racefjädrar. Har du provat med tjockare eller flera gummi mellanlägg?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jonas Jarlmark skrev:
Nja, jag förstår att det känns ologiskt,
/ Jonas Jarlmark


Hoppas du inte har något emot att jag kompletterar. Fick en belysande variant i huvudet.

Jag tycker det är rätt kul å försöka hitta belysande exempel. Får de hur det här ter sig.
(hmmm, ser att jag skrev fel längst ner. Skall vara 1 resp 2 kg/mm).
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:
Var hittar man hjälpfjädrar till en M3 E30? Gillar SBP arrangemanget? Mina fjädrar hoppar ur tallriken när man hissar upp bilen och det gillar inte bilprovningen...


Dom finns väl bara till cylindriska racefjädrar. Har du provat med tjockare eller flera gummi mellanlägg?


Nej det har jag inte, men du såg ju på ACR hur det var...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Sörpan skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:
Var hittar man hjälpfjädrar till en M3 E30? Gillar SBP arrangemanget? Mina fjädrar hoppar ur tallriken när man hissar upp bilen och det gillar inte bilprovningen...


Dom finns väl bara till cylindriska racefjädrar. Har du provat med tjockare eller flera gummi mellanlägg?


Nej det har jag inte, men du såg ju på ACR hur det var...


Menar gummiskivorna som sitter mellan fjädern och fjädertallrikarna ifall det lät luddigt. Annars är det väl dropstop som gäller

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:
Var hittar man hjälpfjädrar till en M3 E30? Gillar SBP arrangemanget? Mina fjädrar hoppar ur tallriken när man hissar upp bilen och det gillar inte bilprovningen...


Dom finns väl bara till cylindriska racefjädrar. Har du provat med tjockare eller flera gummi mellanlägg?


Nej det har jag inte, men du såg ju på ACR hur det var...


Menar gummiskivorna som sitter mellan fjädern och fjädertallrikarna ifall det lät luddigt. Annars är det väl dropstop som gäller


SBP gillar inte dropstop...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Förspänning av fjädrar (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (19540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande