Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
diesel inte tillåtet?
<<   1, 2
5106 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

zoddri skrev:
Nu har jag inte tänkt köra min dieselbil på bana men... Har det hänt att arrangörer vinkat av bilar som uppenbarligen ställt upp pumpen till max och inte klarar att bränna allt?

Nja. Det har hänt att medtävlare har krävt att bil ska åtgerdas..."annars åker vi hem".

och det löstes smidigt mellan arrangören och "stinkbomben"

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Delar av vårt 5-papp-team satt i en bil, på väg från Trollhättan idag, och smidde detaljerade planer på en dieselbil för SLC Light till nästa år.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

En gång i tiden på 70-talet när jag tog racinglicens, var diesel, kombi och bil med dragkrok inte okej när man skulle köra upp för licensen. Så den du "hört" detta av kanske inte häng med under några decennier?
1998 (?) vann BMW ADAC 24-timmars på ringen med en Supertouring 3 serie försedd med en dieselmotor på då för en diesel imponerande 180 hk. Reine Wisell åkte några race i SLC mitten nittiotal med en Golf TDI i SLC, Jens Edman körde en S60 Diesel Challenge (utom tävlan) i S60 Challenge De gick något race i SLC också. Ett par BMW och Seatdieslar har körts i båve SLC och MSLS. Själva byggde vi i vårt dåvarande team 3 st Saab 9-3 med diesel som gick flera säsonger, inte utan framgång; i både SLC och på slutet MSLS.
Har alltså personligen tävlat med dieselbil på alla sveriges racerbanor utom Falkenberg, men väl testat/tränat där.
(Gotland och Mittsverige hade inte godkännande då)
Är det någon som är sugen på dieselracing, vet jag om ett par framgångsrika dieselracers till salu

Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005

Jag tror att det är svårt att på ett rättvist sätt skriva ett reglemente där man kan klassa in diselbilar bland andra bilar utan att göra en egen klass för diselbilar.
Därför så syns inte heller så många diselbilar på banorna.

Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Njae, tycker nog det funkar skapligt. Helt rättvist är kanske svårt att få det, men det problemet har man ju redan när fwd ställs mot rwd numera. Förr kunde en 2-T Saab rejsa mot en Ford Falcon utan att någon tänkte på rättvisa. Tro vi blivit lite väl larviga beträffande sådant. (syns ju i TTA-STCC bråken också)
Sedan är det ju så att bara för att vi i Sverige helst satsar på säkra kort som t.ex. BMW, ser det inte ut så överallt om man kikar nere på kontinenten är diesel inte precis ovanligt. Men ok ofta har man en eller felra klasser för dieselbilar. Men man slåss i totalen lik förb...

Citera
Allmänt banåkaforum
diesel inte tillåtet?
<<   1, 2
5106 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande