Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ascona B bakvagn
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (9558 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Ska du bygga med Volvo axel tycker jag du borde bygga som ErikJakan gjort på sin blå A-Ascona. Då tar du allt från original axeln och svetsar på, sen bygger du ett eget momentstag. Kostnad kanske 1000kr, då fungerar original panhardstag så allt du behöver är en bakaxel med diffbroms. På bakaxeldelars webshop kostar en 240 axel från 5900 till 10 000 beroende på diffval. Aussielocker är billigast, torsen nästan lika dyrt som lamell. Aussie och torsen har jag för mig är nya diffbromsar, lamell bromsen är en beg med nya lameller. Då är axeln lackad och fräsh i övrigt också, undra om inte lagren kan vara bytta med.

Ang. hållbarheten så är det med just original drivaxlar jag vet av rätt många som kör rally eller på strippen med 500hk. Stripp åkarna brukar få byta drivaxlar ibland för att dom blir vridna, men dom går sällan av med den effekten.

E30 bakvagnen är nog inget sämre i sig för de du tänkt dig, men de skadar ju inte att ha kött på benen innan man bestämmer sig Den teoretiskt bästa, men dock mer "avancerade" vägen kanske inte alltid är den bästa

Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Nr 1. Det blir alltid dyrare än vad man tror. Min axel har kostat lätt 30k. Delvis pga ras och byte av utväxling, men ändå.

Nr 2. Stelt funkar bättre på bana där det är slätt än tex gata med potthål..

Jag valde stel axel, funkar bra men känns stenålder. Hade byggt delad idag om jag stod inför samma val.

Mvh Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Det är ju skillnad på axlar och axlar...
Det är klart att stel axel kan funka... Lotus testade ju med det i F1, t. ex.
Nu var ju valet mellan Volvo och E30. Och hur var det det gick 1985 i Grupp A?

Jag tror att det är rätt hugget mellan stel och delad axel av E30-typ. Just semi-trailingaxlarna är inga supergrejer...
Båda kan nog funka rätt bra om man tänker lite när man bygger. thumbs up
Fortsätta på stel känns nog enklast...

Här sen Maj 2003

finns ju dårar som åker med 1000+hk med E34-bakvagnar medans en volvoaxel knappt håller för en tiondel av den effekten i originalskick..
drivaxlar går av, kronhjulet rensas osv.. allt detta går ju dock att fixa..

eller varför inte skita i båda axlarna och gå på en "riktig" med dubbla a-armar? (snabbt byggt med bmw-diff och drivaxlar )
eller en färdig från någon bil som har en vettig konstruktion från början.. då börjar väl pengarna springa iväg men..

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag tycker ni är taskiga mot Volvoaxeln :-)

Bland mina kompisar är det många som kör och har kört standard Volvoaxlar med ganska mycket effekt, i alla fall runt 400 hk, utan större problem. En riktig differential (inte svetsat) och fräscha delar i övrigt så tål de mycket stryk. Visst vrider man drivaxlarna till slut, speciellt om man envisas med att köra på strippen med slicks, men det är det ju inte frågan om här.

Det är asballt att bygga en egen bakvagn med dubbla A-armar men inte riktigt lika enkelt att bygga en bakvagn med dubbla A-armar som verkligen fungerar bättre än en stel axel. Justeringsmöjligheter är bra men man ska ju veta vad man gör också, bygger man efter eget huvud står man där utan referenspunkter.

Det är lätt gjort att lägga massa timmar i garaget på att bygga balla grejer, istället för att bygga enklare och faktiskt få vara ute på banan och köra en ball bil :-)

Själv tycker jag att E36 eller E39 är roligare än E30 om man ändå ska byta men bredd och spårvidd är också en fråga. Ska det rymmas i en standard Ascona blir det inte längre så enkelt.

/Gustaf

Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

Frågan kan svara på flera olika sätt, beroende på tid och förfiningsnivå och hundra andra saker.
Som Gustaf skriver så är det inte helt enkelt att bygga en juste delat bakvagn från scratch.
Det är enklare att få till en hyffsad nivå med den stela axeln. Nu var ju alternativet E30-axel.
Den är ju också helt okej. Men det känns spontant som lite mer jobb att få in den... Jag kan dock ha fel.

Så frågan är vad bygget ska användas?
Ska det vara ett "häftigt" projekt?
Ska det byggas enkelt och bara ut och köras för att det är kul?
Ska det jagas tider?

Utan att svara på sådana frågor är det svårt att bestämma sig för en viss lösning.

Även om man jagar tider, så kan en "bra", optimerad stel axel vara "snabbare" än en "dålig" delad bakvagn. Testa och ställa in är A och O när man jagar tider IMHO. Inte bara bygga häftigt.

Oj, nu kanske jag inte gav ett så konkrekt svar om vilken axel du ska använda...

Här sen Jan 2005

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
finns ju dårar som åker med 1000+hk med E34-bakvagnar medans en volvoaxel knappt håller för en tiondel av den effekten i originalskick..
drivaxlar går av, kronhjulet rensas osv.. allt detta går ju dock att fixa..

eller varför inte skita i båda axlarna och gå på en "riktig" med dubbla a-armar? (snabbt byggt med bmw-diff och drivaxlar )
eller en färdig från någon bil som har en vettig konstruktion från början.. då börjar väl pengarna springa iväg men..

Förvisso. Men tar du en E30 bakvagn med stora diffen, std knutar och std drivaxlar och ställer den mot en std Volvo axel, lika bilar i övrigt, samma effekt osv osv osv så håller BMW axeln inte så hemskt mycke mer.

Vill du prata hållbara axlar, titta på en strange axel från en Topfueler, den är stel och väldigt hållbar Ska du jämföra saker på det där sättet får du ju jämföra med samma förutsättningar. En eftermarknads diff av kralligare sort och bättre drivaxlar så håller en Volvo axel länge den med.

(Obs. Vi är nu 2st som säger att vi känner folk som åker med 4-500hk och std Volvo axlar, sist jag kollade var en tiondel av 1000hk, 100hk vilket är mindre är std effekten i mer eller mindre alla bensinar 240is.)

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Brand
Åtvidaberg
Här sen Okt 2004

Ascona B bakvagn
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (9558 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande