Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dubbelkoppling -Vad är det?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (12968 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Keep
It
Simple
Stupid

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Keep
It
Simple
Stupid

HAHAHA..... har jag faktiskt inte hört innan men lägger det direkt i banken för bra akrynom. Fast jag känner mig rätt träffad....

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tror jag fattar lite mer nu. Tack! thumbs up

Ännu en gång har det också bevisats att BMW är guds gåva till mänskligheten.
BMW har ju verkligen gått in för KISS i sitt modellprogram. Vanos, i-drive. SMG2 är väl inte heller en lösning man plockar isär och reparerar på garagegolvet.

Förlåt mig, men ibland blir det faktiskt lite jobbigt...

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Inget man plockar isär, verkligen! Men SMG2 är wunderbar!!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

AndersD skrev:
johann skrev:
Hur vet lådan om jag vill växla upp eller ner så den har rätt nästa växel i?

"During dynamic operation of the car, one gear is engaged. When the next gearshift point is approached, the appropriate gear is preselected but its clutch kept disengaged. The gearshift process opens the clutch of the activated gear and closes the other clutch at the same time."

"The electronics also calculate which additional gear is to be preselected by the corresponding positioning cylinder and selector forks, and manages all actuating elements and the oil cooling circuit via six pressure regulation valves and five on/off valves."

Så om jag accelerar fullt frma emot en kurva och börjar närma mig varvtalsstopp så förväxlar den med en högre växel. Då bromsar jag max och växlar ner på ng bråkdelssekund, ligger inte fel växel i då?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Nisse skrev:

BMW har ju verkligen gått in för KISS i sitt modellprogram. Vanos, i-drive. SMG2 är väl inte heller en lösning man plockar isär och reparerar på garagegolvet.

Ta det inte så blodig Nisse! och absolut inte personligt! Fast jag vet hur du menar, märkeshysteri kan bli lite jobbigt ibland, även om jag själv hänger mig åt det ganska ofta.
Jag är ju tom med i ett SAAB-team föresten, nuförtiden...

Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AL skrev:
Nisse skrev:

Ta det inte så blodig Nisse! och absolut inte personligt! Fast jag vet hur du menar, märkeshysteri kan bli lite jobbigt ibland, även om jag själv hänger mig åt det ganska ofta.

Det är lugnt! Jag tar det inte personligt. Däremot så reagerade jag lite i allmänhet.

Men ibland känns det faktiskt inte som om det är ett märkesoberoende forum. Jag kom hit för att man här kan nämna andra bilmärken utan att bli idiotförklarad, vilket inte är fallet på GTI-forumet, BMW-Power och andra forum med en stor del unga deltagare. Även om det inte är så blodigt menat så finns det ju ändå en viss underton som dyker upp ganska ofta. Så de så!

Jag skulle allt kunna tänka mig att ha ett fabrikat från en annan än min koncern, men när man nu kört VAG-vagnar hela livet och har bra kontakter, bra tillgång till delar och service till bra priser så...

Men, jag vill absolut inte starta någon debatt här, det är forumet allt för värdefullt för. Som moderator på GTI-forumet har jag stängt MÅNGA trådar p.g.a. märkesbarnslerier.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nisse skrev:

Lugn och fin nu!

Både VANOS och SMG2 är enkla lösningar om man ser till de problem det löser, precis som Quattro och ABS.

Med iDrive försöker man iaf lösa ett existerande problem även om man inte lyckas särskilt väl men specieltt komplicerat är det inte.

KISS-metoden innebär kort och gott att man använder sig av så enkel lösning som möjligt för att lösa ett problem och det är inte nödvändigtvis den mest komplicerade lösningen. Jaq kanske har missat ngt med denna växellåda och du kan väl vara vänlig att förklara det om du förstår vilket problem den skall lösa.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Nisse skrev:
AL skrev:
Nisse skrev:

Det är lugnt! Jag tar det inte personligt. Däremot så reagerade jag lite i allmänhet.

Men ibland känns det faktiskt inte som om det är ett märkesoberoende forum. Jag kom hit för att man här kan nämna andra bilmärken utan att bli idiotförklarad, vilket inte är fallet på GTI-forumet, BMW-Power och andra forum med en stor del unga deltagare. Även om det inte är så blodigt menat så finns det ju ändå en viss underton som dyker upp ganska ofta. Så de så!

Jag skulle allt kunna tänka mig att ha ett fabrikat från en annan än min koncern, men när man nu kört VAG-vagnar hela livet och har bra kontakter, bra tillgång till delar och service till bra priser så...

Men, jag vill absolut inte starta någon debatt här, det är forumet allt för värdefullt för. Som moderator på GTI-forumet har jag stängt MÅNGA trådar p.g.a. märkesbarnslerier.

PRECIS så anser jag oxå att det är! Kul att vi är överens.

Sedan ska jag inte undanhålla att jag själv reagerat över en viss viktning som förekommit här, jag är ju till stor del bidragande...

Sedan dethär med att åka "ngt annat märke". man har som sagt sina kontaker, sina likasinnade och sin religon... *M3 E30* Fast det har jag ju inte ens ägt ngn...ÄN!

Så Nisse, lovar att inte sticka gadden i sidan på dig mera...eller ja, ibland då.

Allmänt banåkaforum
Dubbelkoppling -Vad är det?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (12968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande