Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (48363 totalt) |
Re:
Hehe, skoj att höra ![]() |
||
Re:
Tackar! De som sitter på är ett par 17 tums Oz-racing, dvs de som är på första bilderna. Kommer troligtvis att köra på dessa ett tag till (möjligtvis att dom kommer bli uppfixade och pulverlackade, lite skadade). Annars har jag en uppsättning original 15 tums fälgar, Alfa Romeo Momo eller vad dom heter i fint skick. Ska troligtvis kränga på r-däck på dessa o köra med. ![]() |
||
Kanske lite "tråkig" offset annars tycker jag (såklart) att den typen av fälg passar bra på GTV:n,
en liten sänkning hade kanske inte skadat. Noterat om att sätta tanken "på golvet" kan SBP ha åsikter om, speciellt när bagageutrymmet inte är avskilt mot kupeutrymmet, ring till SBP tekniska avdelning o lyssna kanske? _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
Re:
En sänkning kommer att komma, behövs verkligen. Fram kommer inom snaraste, väntar med baken lite tills jag valsat skärmarna i sommarvärmen. Tankmonteringen ska inte orsaka några bekymmer vid besiktning. ![]() Edit (lägger till lite, Gtv6:ans original tankmontering skiljer sig i den från din (nersänkt i en balja), i v6:an så är tanken monterad på golvet i bagaget trots att där inte finns komplett brandvägg. Alltså är den montering jag gör nu en förbättring av original och är godkänd. Tanken jag monterar nu kommer att använda existerande påfyllningsrör. Anledningen till tankbyte, är dels pga lättning, men framför allt att det gör så att jag kan styva upp karossen mellan dämparna och fjädrarna.Som man ser i bilden gömmer tanken dessa fästena väldigt noga.) ![]() (inte mitt bagage, lånad bild) |
||
Re:
Hmm, precis ![]() _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
Re:
hehe, det är som att köra en gocart ![]() ![]() |
||
Re:
Supermodifiering kan jag intyga. H _________________ Håkan Haver / Ingarö Ex proj / Alfa bertone Iluzione Ex proj / Mazzarini R/T Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering |
||
Angående vxl länkaget, behöver inte övre leden vid spaken vara rörlig eller hur ska du annars kunna föra spaken fram/bak?
(samma princip?, annan konstruktion): ![]() _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
Re:
Den övre leden ska föreställa en balljoint ![]() |
||
Re:
Jodå, inte så illa som man förväntar sig den skulle se ut med tanke på alfas rykte =) Som sagt från början varit ägd i 20 år av ett äldre par som bara haft den till sommarkörning, ibland har man lite tur ![]() |
||
Uppdatering
Mallade upp en avskärmning till luftfiltret: ![]() ![]() Infästning och utplacering av pump och filter (batteriet kommer att hamna längst ut till höger): ![]() ![]() Medbringarna bytta, hyffsat nya ok (hammarlackade bara dem, Ferodo belägg till dessa) Nytt wattlänkage med powerflex bussning och uniballs. Samt egna krängingshämmarstag tillverkade (får se hur bra dessa funkar annars får nya tillverkas med uniballs istället) ![]() ![]() |
||
Bockade till aluminiumplåt efter mallen
![]() ![]() ![]() |
||
Re:
Lite pga av smidighet osv (nu är dämpar och fjäderinfästningarna fria så att jag kan svetsa dit stag. Har även lättat bilen så har blivit lite lättare bak, behöver därmed få bak vikten lite. Höger sida hade helt klart varit bättre men vill inte göra nytt påfyllningsrör i c-stolpen på höger sida och inte heller dra ett rör tvärs genom hela bagaget. Kommer att placera batteriet och lite sånt på höger sida, och sen kolla viktfördelningen. Förhoppningsvis inte helt tokigt, annars får det bli att sänka ner en tank mitt i bagaget framöver. |
||
Uppdatering
Självklart skulle man glömma kameran hemma, så det fick bli ett par mobilbilder bara. Bakvagnen blev ialf färdigställd och är nu fastmonterad i bilen. ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
|
||
Här i tråden har det stått stilla ett tag. Som tur är har det ialf hänt en del i garaget.
Har varit dåligt med fotografering under våren då det främst varit seg mek för att få liv i bilen efter vintervilan. ![]() Hela bränslesystemet är nu nytt, och har även fått monterat en ställbar bränsletrycksregulator. Bilen var mycket svårstartad och när den väl gick igång hostade den och det var gott om smällar från avgaset, och den var inte alls rapp på gasen. Trots att jag kunde ställa trycket så gick den fruktansvärt rikt. (detta även vid ett tryck på 0 bar ![]() Alla jordpunkter osv rensades vilket hjälpte en aning, men inte för att få den körduglig. Bytte sedan stift då de blivit kassa. Vilket räckte för att få den att starta någorlunda lätt, men vilket ej var tillräckligt att få den att gå bra. Efter en provkörning märkte jag också att den inte ville dra över 5200 rpm. Trots ett grovt nerställt tryck så gick den fortfarande rikt. Nästa steg blev att kolla fuelrailen och spridarna. Dubbelkollade bränsletrycket direkt på en av spridarna för att försäkra mig om att regulatorklockan inte ljög. Därefter blev det att plocka av alla spridare och kolla hur sprutbilden var, alla var ok! Flödade även alla och mätte upp så att alla levererade samma mängd bränsle. ca 190 cc / min med ett tryck på 2,5 bar vid spridare med en differans på max 4 cc/min vilket känns ok. Just nu är ventilkåporn och insuget av för omlackering och ventilinställning. Kommer även att byta ut alla luft och vakuumslangar i veckan. Som en avstickare passar jag även på att bygga om mitt växellänkage för att få bort glapp som blev i det förra jag byggde (bilder på detta kommer imorgon), dessutom fixxas lite ytliga rostskador i väntan på att luftslangarna ska anlända. Lite tjärmatta kvar i dörrarna sen ska bilen lackas invändigt. Dvs en hel del småsaker på gång samtidigt. ( ska fixxa lite bilder för att kompensera för det texttunga inlägget =) ) Men är det någon som haft liknande problem på sin gtv6a eller har några ideer på var problemet kan ligga så uppskattas all hjäp. ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (48363 totalt) |