Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (48363 totalt)
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 499



Riktigt nice! Antar att gat-fälgar är låg-prio men de som sitter på på det första bilderna är på tok för moderna!

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

Davve skrev:
Sällar mig till hyllningskören, kul bygge på en av de vackraste karosserna genom tiderna.


Hehe, skoj att höra thumbs up , uppmuntrar i byggandet =)

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

Fejlep skrev:
Riktigt nice! Antar att gat-fälgar är låg-prio men de som sitter på på det första bilderna är på tok för moderna!


Tackar! De som sitter på är ett par 17 tums Oz-racing, dvs de som är på första bilderna. Kommer troligtvis att köra på dessa ett tag till (möjligtvis att dom kommer bli uppfixade och pulverlackade, lite skadade). Annars har jag en uppsättning original 15 tums fälgar, Alfa Romeo Momo eller vad dom heter i fint skick. Ska troligtvis kränga på r-däck på dessa o köra med.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Kanske lite "tråkig" offset annars tycker jag (såklart) att den typen av fälg passar bra på GTV:n,
en liten sänkning hade kanske inte skadat.

Noterat om att sätta tanken "på golvet" kan SBP ha åsikter om, speciellt när bagageutrymmet inte är avskilt mot kupeutrymmet, ring till SBP tekniska avdelning o lyssna kanske?

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

Roos skrev:
Kanske lite "tråkig" offset annars tycker jag (såklart) att den typen av fälg passar bra på GTV:n,
en liten sänkning hade kanske inte skadat.

Noterat om att sätta tanken "på golvet" kan SBP ha åsikter om, speciellt när bagageutrymmet inte är avskilt mot kupeutrymmet, ring till SBP tekniska avdelning o lyssna kanske?


En sänkning kommer att komma, behövs verkligen. Fram kommer inom snaraste, väntar med baken lite tills jag valsat skärmarna i sommarvärmen. Tankmonteringen ska inte orsaka några bekymmer vid besiktning. thumbs up

Edit (lägger till lite, Gtv6:ans original tankmontering skiljer sig i den från din (nersänkt i en balja), i v6:an så är tanken monterad på golvet i bagaget trots att där inte finns komplett brandvägg. Alltså är den montering jag gör nu en förbättring av original och är godkänd. Tanken jag monterar nu kommer att använda existerande påfyllningsrör. Anledningen till tankbyte, är dels pga lättning, men framför allt att det gör så att jag kan styva upp karossen mellan dämparna och fjädrarna.Som man ser i bilden gömmer tanken dessa fästena väldigt noga.)


(inte mitt bagage, lånad bild)

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1318



Riktigt läcker bil. Har alltid gillat dessa. Kan intyga att det är en underbar bil att köra. Vore fint med lite fler bilder på bakvagnen

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Re:

hbottcher skrev:

Edit (lägger till lite, Gtv6:ans original tankmontering skiljer sig i den från din (nersänkt i en balja)


Hmm, precis thumbs up Det borde inte bli några problem speciellt när du behåller std påfyllning.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

frapp skrev:
Riktigt läcker bil. Har alltid gillat dessa. Kan intyga att det är en underbar bil att köra. Vore fint med lite fler bilder på bakvagnen


hehe, det är som att köra en gocart Det ska du få. förhoppningsvis hissa upp hela i helgen , fotar lite mer då =)

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1446



Re:

hbottcher skrev:
En liten uppdatering.

Utöver de andra små sysslorna med drivaxlar och bromsskivor osv så har jag även påbörjat en ny design för ett spakställ.
Växelförarstaget kommer att gå inne i bilen och sedan ut bakom förarsätet. Som tur var fick jag hjälp med cadningen av min bror.



Supermodifiering kan jag intyga.
H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Angående vxl länkaget, behöver inte övre leden vid spaken vara rörlig eller hur ska du annars kunna föra spaken fram/bak?

(samma princip?, annan konstruktion):


_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

Roos skrev:
Angående vxl länkaget, behöver inte övre leden vid spaken vara rörlig eller hur ska du annars kunna föra spaken fram/bak?

(samma princip?, annan konstruktion):



Den övre leden ska föreställa en balljoint kommer ganska exakt att se ut se som ditt, förutom ett längre övre stag och kommer ha teflon styrlager istället för två balljointinfästningar. Beprovat och funkar bra.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



Fint med GTV6a... Ser ut at ha klarat tidens tand som en dröm också!

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

Brewmaster skrev:
Fint med GTV6a... Ser ut at ha klarat tidens tand som en dröm också!


Jodå, inte så illa som man förväntar sig den skulle se ut med tanke på alfas rykte =) Som sagt från början varit ägd i 20 år av ett äldre par som bara haft den till sommarkörning, ibland har man lite tur

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Uppdatering

Mallade upp en avskärmning till luftfiltret:


Infästning och utplacering av pump och filter (batteriet kommer att hamna längst ut till höger):


Medbringarna bytta, hyffsat nya ok (hammarlackade bara dem, Ferodo belägg till dessa)
Nytt wattlänkage med powerflex bussning och uniballs. Samt egna krängingshämmarstag tillverkade (får se hur bra dessa funkar annars får nya tillverkas med uniballs istället)


_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Bockade till aluminiumplåt efter mallen , kvarstår att borra hål för fästpunkt till luftmassemätaren samt karossen.



_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222



grymt!

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19070



Soppatanken längst bak i bagaget känns inte helt bra. Varför satte du den där?
Höger fram hade ju känts bättre?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Soppatanken längst bak i bagaget känns inte helt bra. Varför satte du den där?
Höger fram hade ju känts bättre?


Lite pga av smidighet osv (nu är dämpar och fjäderinfästningarna fria så att jag kan svetsa dit stag. Har även lättat bilen så har blivit lite lättare bak, behöver därmed få bak vikten lite. Höger sida hade helt klart varit bättre men vill inte göra nytt påfyllningsrör i c-stolpen på höger sida och inte heller dra ett rör tvärs genom hela bagaget. Kommer att placera batteriet och lite sånt på höger sida, och sen kolla viktfördelningen. Förhoppningsvis inte helt tokigt, annars får det bli att sänka ner en tank mitt i bagaget framöver.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Uppdatering

Självklart skulle man glömma kameran hemma, så det fick bli ett par mobilbilder bara. Bakvagnen blev ialf färdigställd och är nu fastmonterad i bilen.




_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Uppdatering

Bakvagnen är uppe







_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Här i tråden har det stått stilla ett tag. Som tur är har det ialf hänt en del i garaget.
Har varit dåligt med fotografering under våren då det främst varit seg mek för att få liv i bilen efter vintervilan.
Hela bränslesystemet är nu nytt, och har även fått monterat en ställbar bränsletrycksregulator.
Bilen var mycket svårstartad och när den väl gick igång hostade den och det var gott om smällar från avgaset,
och den var inte alls rapp på gasen. Trots att jag kunde ställa trycket så gick den fruktansvärt rikt. (detta även vid ett tryck på 0 bar )
Alla jordpunkter osv rensades vilket hjälpte en aning, men inte för att få den körduglig.
Bytte sedan stift då de blivit kassa. Vilket räckte för att få den att starta någorlunda lätt,
men vilket ej var tillräckligt att få den att gå bra. Efter en provkörning märkte jag också att
den inte ville dra över 5200 rpm. Trots ett grovt nerställt tryck så gick den fortfarande rikt.
Nästa steg blev att kolla fuelrailen och spridarna. Dubbelkollade bränsletrycket direkt på en
av spridarna för att försäkra mig om att regulatorklockan inte ljög. Därefter blev det att plocka
av alla spridare och kolla hur sprutbilden var, alla var ok! Flödade även alla och mätte upp
så att alla levererade samma mängd bränsle. ca 190 cc / min med ett tryck på 2,5 bar vid
spridare med en differans på max 4 cc/min vilket känns ok. Just nu är ventilkåporn och insuget
av för omlackering och ventilinställning. Kommer även att byta ut alla luft och vakuumslangar i veckan.
Som en avstickare passar jag även på att bygga om mitt växellänkage för att få bort glapp
som blev i det förra jag byggde (bilder på detta kommer imorgon), dessutom fixxas lite ytliga
rostskador i väntan på att luftslangarna ska anlända. Lite tjärmatta kvar i dörrarna sen ska bilen
lackas invändigt. Dvs en hel del småsaker på gång samtidigt. ( ska fixxa lite bilder för att kompensera för det texttunga inlägget =) )
Men är det någon som haft liknande problem på sin gtv6a eller har några ideer på var problemet
kan ligga så uppskattas all hjäp.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86
<<   1, 2, 3, 4   >>
10 besök senaste veckan (48363 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande