| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gasringar-Pyramidringar
|
<< 1, 2 6 besök senaste veckan (7884 totalt) |
|
Hej Per + alla andra
Jag har redan Piano trådar på min bil, men det håller ändå inte, nu tror väl många att den har spikat men det har den inte, den är körd i bromsbänk hos Motortjänst i Saltsjö-Boo som har en väldigt gedigen erfarenhet från rally/rallycross motorer med turbo. Det var nämligen så att motorn böjade dra vatten precis innan sista effektprovet vi konstaterade vatten i cyl, jag monterade i sär motorn inga spikmärken el annat konstigt förutom topplockspackningen som inte höll måttet. Jag beslutade då mig att köpa pinnbult + o-ringa blocket bromsade motorn igen inga problem stoppade i motorn puuuh med alla saker som skulle anpassas men sedan bar det iväg till Challenge Första gången gick det bra men när jag körde samma tävling nästa gång kom jag bara halva varvet innan den började misstända och spika släppte givetvis genast gasen och gasa på igen inga problem kommer dom sista 1000m men vid gassläpp blev Himlen vit bakom bilen det var bara
puttra in i Depå och skämmas.
Motorn är ganska ombyggd med andra stakar,kolvar,ventiler,oljekylning kolvar,kullagrad garret,Enemkam, MBE sprut och till sist insug med trattar Effekten i min Porsche omräknat till standardatmosfär är 374hk och 372Nm vid 7000 Rpm Max vrid 442Nm vid 4000 varv Rolle Scirocco Jag tror att WRC Subaruna fräser ur både topp och block men jag är inte 100%. Tror du att det är överdöda med fräsning i topp och block och en rostfri ring som både går in i topp och block MVH Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
|
"Jag har redan Piano trådar på min bil, men det håller ändå inte, nu tror väl många att den har spikat men det har den inte, den är körd i bromsbänk hos Motortjänst i Saltsjö-Boo som har en väldigt gedigen erfarenhet från rally/rallycross motorer med turbo. Det var nämligen så att motorn böjade dra vatten precis innan sista effektprovet vi konstaterade vatten i cyl, jag monterade i sär motorn inga spikmärken
el annat konstigt förutom topplockspackningen som inte höll måttet." HUR är det kontrollerat att den inte spikar? Du kan ha spikningar/knackningar utan synbara märken på kolv eller topp. Har haft det själv och efter att ha använt lite elektronik för att lyssna efter dem konstaterades vad jag trodde, spikningar på höga varv. Kolvarna ledsnade lite mellan ringarna med sprickor som följd och en topplockspackning trycktes bort från sin plats och gled ut mellan topp och block på ena sidan motorn... "Jag beslutade då mig att köpa pinnbult + o-ringa blocket bromsade motorn igen inga problem stoppade i motorn puuuh med alla saker som skulle anpassas men sedan bar det iväg till Challenge För att få det hållbart så bör man dra och släppa bultarna några gånger under några dagar. "Första gången gick det bra men när jag körde samma tävling nästa gång kom jag bara halva varvet innan den började misstända och spika släppte givetvis genast gasen och gasa på igen inga problem kommer dom sista 1000m men vid gassläpp blev Himlen vit bakom bilen det var bara
puttra in i Depå och skämmas." Vad är Challenge? Nån bana med inte jättehög fart? "Jag tror att WRC Subaruna fräser ur både topp och block men jag är inte 100%. Tror du att det är överdöda med fräsning i topp och block och en rostfri ring som både går in i topp och block" Det är lättare/snabbare och därmed billigare att bara fräsa ur i blocket. Ringen går in i materialet utan urfräsning också, beroende på mått men ofta är ringen för hög för att matcha mot original packning och då fräser du ur plats för den i block eller topp eller båda. Topparna är ofta lättmetall och inte lika stabilt byggda alltid så där vill jag inte försvaga i onödan. _________________ Roland Johansson |
||||||
Det är kontrollerat i bromsbänk spikar det så minskar även effekten + en anordning påskruvad på motorn som man hör alla mekaniska ljud (kopparrör ut till en kaffeburk=bäst)
Efterdrog 4ggr
Vet ej vad jättehög fart är, men dom snabbaste kom upp i 190-200km/h på snabbaste partiet www.challenge.nu MVH Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
|
"Det är kontrollerat i bromsbänk spikar det så minskar även effekten + en anordning påskruvad på motorn som man hör alla mekaniska ljud (kopparrör ut till en kaffeburk=bäst)"
Kan ibland bli lite skillnader i kylning eller främst evakuering av varmluften i ett motorrum. Föredrar lite filtrering för att få bort icke relevanta ljud. "Efterdrog 4ggr" Släppte helt mellan också? Låter helt enligt boken. "Vet ej vad jättehög fart är, men dom snabbaste kom upp i 190-200km/h på snabbaste partiet" och resten? Har själv haft problem vid exempelvis konbana men aldrig riktig bana _________________ Roland Johansson |
||||||
Problem har man väl alltid men är det något specifikt med min bil du undrar över förutom min trasiga motor som banas beskaffning etc www.challenge.nu MVH Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
Nej, men när jag kört på konbana flera varv blir det för lite friskluft. Det vill säga för mycket effekturtag och för lite kylning. Med racesoppa fungerar det utan att spika. På riktig bana med lite längre rakor och lite högre fart i några kurvor kan jag köra på vanlig mackbränsle och det spikar inte. Var mest en tanke att det kunde vara något liknande. _________________ Roland Johansson |
||||||
Då är jag med lite bättre, jag körde 2 varv med uppvärmningsvarvet ytterluftstemperaturen var +- 0C. Jag rullade fram till starten och iväg inom 30sek, så jag tror i och med temperaturen ute samt att jag körde bilen ett varv innan med lite belastning så då tror jag att det inte har blivit så varmt i pannrummet, fast man vet ju aldrig konstigare saker har hänt .
Jag tror att mitt MBE-sprut har tempkompensering på inluften vet dock ej om det blir tändsänkning el uppfetning av bränslet, men jag får fråga han som mappat motorn
Jag vet att på rallybilar med samma sprut när insugstempen går upp så blir dom lite matta men går inte sönder MVH Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
|
Tjenare!! Du borde ta och montera in en lambda mätare permanent i bilen (om du inte redan har gjort det förståss)
om du kör den även vid minus grader (+-0) är det ruggigt stor skillnad på bränsle mängden än om du kör den inomhus i en bänk.. Detta är säkert ingen nyhet, men jag har varit med om att dessa "insugs lufts temp kompensationer" inte har stämt allt för bra. Vilket medför att bränsle blandningen ändras drastiskt vid stora yttertemps skillnader. Jag tycker det är ruggigt skumt att en turbo maskin med riktiga grejor inte klarar att hålla tätt vid så låg effekt som 250-350hk med special packningar mm.. Jag körde med en helt vanlig slät standard packning för 300kr till närmare 400hk- Denna motor med ny ägare har bara kört och kört utan bekymmer nu i 3år (11,3sek på 402m har den också fixat). Däremot har jag även erfarenhet av högvarvsspikningar vid ett äldre motorkoncept. Dessa spikningar är ruggigt svåra att upptäcka eftersom de låter mycket mindre än vid lägre varv. en till sak som du egentligen borde fixa till bilen är en avgastempmätare. Det är ett enkelt sätt att se hur dina grejor funkar ihop. Montera även en nippel i kollektorn innan turbon som du sedan gängar fast ett bromsrör på (ca 30cm långt) Sen drar du en slang till en manometer. På detta sätt ser du ditt avgastryck på ett mycket enkelt sätt. Är t.ex. ditt grenrör/avgassystem felkonstruerat så har du (alt på tok för liten turbo/WG flöde) kommer ditt avgastryck att vara som ditt laddtryck eller högre= viket i sin tur medför en dålig cylindertömning och att mycket restgaser kommer att finnas kvar i cylindrarna= spikar lättare. om du har kollat allt detta borde du ha minimalt med bekymmer...
PS/ Jag är nästan säker på att din motor spikar och skjuter sönder dina packningar (behöver inte vara märken i kolvarna för det) Förresten!! Vad är det för kompression i motorn och vilket laddtryck kör du på? /DS Lycka till. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Hej dom saker du nämner är givetvis mätta vid bänkkörningen avgastemp 900-920 Grader, mottrycket vid 7000rpm och 1,5 bar laddtryck cirka 1-1,1 bar Högvarvs spikningar är som sagt svåra att upptäcka men det finns två sätt som jag vet, dels effekten vid givet varvtal börjar det spika så sjunker den, eller om du har utrustning för att indikera motorns medeltryck så ser du också grafiskt om det börjar spika. Men vi har bara provat med effektkontrollen då dom speciella tändstiften med tryckavkännare ej passade min motor Kompressionen är 8,3:1 och laddtryck på 1,5-1,65 bar beroende på varvtal Skickar ett par bilder på den förhoppningsvis sista modifieringen [img]
[/img]
Mvh Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||||||
Dessa ringar härstammar väl egentligen från industrin, där man i vissa system kan använda mycket höga tryck. Ringarna förekommer dessutom i flera olika utföranden, vissa utnyttjar trycket för att täta. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Gasringar-Pyramidringar
|
<< 1, 2 6 besök senaste veckan (7884 totalt) |
