Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gasringar-Pyramidringar
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (7884 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hur är funktionen i dessa gasfyllda ringar? Vad är det som gör att dom tätar bättre än en solid pianotråd

Jag är lite skeptiskt men låter mig övertygas av bra en bra förklaring

_________________
Pär Hylander
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Hej Per + alla andra
Citat:
Kanske slår in en vidöppen dörr nu...: mitt ena block sitter det en islagen tråd i, typ pianotråd. Fräst i blocket och tråden nedslagen och sitter fint och hårt fast. Enligt föregående ägare löste det problemen med skjutna topp-packningar vid höga turbotryck. En 924 turbo som varit bromsad till 248 hk.


Jag har redan Piano trådar på min bil, men det håller ändå inte, nu tror väl många att den har spikat men det har den inte, den är körd i bromsbänk hos Motortjänst i Saltsjö-Boo som har en väldigt gedigen erfarenhet från rally/rallycross motorer med turbo. Det var nämligen så att motorn böjade dra vatten precis innan sista effektprovet vi konstaterade vatten i cyl, jag monterade i sär motorn inga spikmärken
el annat konstigt förutom topplockspackningen som inte höll måttet.

Jag beslutade då mig att köpa pinnbult + o-ringa blocket bromsade motorn igen inga problem
stoppade i motorn puuuh med alla saker som skulle anpassas men sedan bar det iväg till
Challenge thumbs up .

Första gången gick det bra men när jag körde samma tävling nästa gång kom jag bara halva
varvet innan den började misstända och spika släppte givetvis genast gasen och gasa på igen inga problem
kommer dom sista 1000m men vid gassläpp blev Himlen vit bakom bilen det var bara
puttra in i Depå och skämmas.


Citat:
Hallå Svenhard
Ska du inte ta och berätta lite om bilen nu
Den gick ju rätt bra på "challenge" trots blåst packning...

Funderade lite på vad som är gjort med din motor, trimässigt då?

oftas så brukar ju de åtgärder som du redan provat fungera fint såvida du inte har enormt kompressionstryck. De är inte en mappningsfråga istället?


Ska själv köra med Köhlers stållamellspackning i min E30 325 Turbo, får se hur de funkar



Motorn är ganska ombyggd med andra stakar,kolvar,ventiler,oljekylning kolvar,kullagrad garret,Enemkam,
MBE sprut och till sist insug med trattar

Effekten i min Porsche omräknat till standardatmosfär är 374hk och 372Nm vid 7000 Rpm
Max vrid 442Nm vid 4000 varv

Rolle Scirocco

Jag tror att WRC Subaruna fräser ur både topp och block men jag är inte 100%.
Tror du att det är överdöda med fräsning i topp och block och en rostfri ring
som både går in i topp och block

MVH Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



"Jag har redan Piano trådar på min bil, men det håller ändå inte, nu tror väl många att den har spikat men det har den inte, den är körd i bromsbänk hos Motortjänst i Saltsjö-Boo som har en väldigt gedigen erfarenhet från rally/rallycross motorer med turbo. Det var nämligen så att motorn böjade dra vatten precis innan sista effektprovet vi konstaterade vatten i cyl, jag monterade i sär motorn inga spikmärken
el annat konstigt förutom topplockspackningen som inte höll måttet."

HUR är det kontrollerat att den inte spikar? Du kan ha spikningar/knackningar utan synbara märken på kolv eller topp. Har haft det själv och efter att ha använt lite elektronik för att lyssna efter dem konstaterades vad jag trodde, spikningar på höga varv.
Kolvarna ledsnade lite mellan ringarna med sprickor som följd och en topplockspackning trycktes bort från sin plats och gled ut mellan topp och block på ena sidan motorn...


"Jag beslutade då mig att köpa pinnbult + o-ringa blocket bromsade motorn igen inga problem
stoppade i motorn puuuh med alla saker som skulle anpassas men sedan bar det iväg till
Challenge thumbs up ."

För att få det hållbart så bör man dra och släppa bultarna några gånger under några dagar.


"Första gången gick det bra men när jag körde samma tävling nästa gång kom jag bara halva
varvet innan den började misstända och spika släppte givetvis genast gasen och gasa på igen inga problem
kommer dom sista 1000m men vid gassläpp blev Himlen vit bakom bilen det var bara
puttra in i Depå och skämmas."

Vad är Challenge? Nån bana med inte jättehög fart?


"Jag tror att WRC Subaruna fräser ur både topp och block men jag är inte 100%.
Tror du att det är överdöda med fräsning i topp och block och en rostfri ring
som både går in i topp och block"

Det är lättare/snabbare och därmed billigare att bara fräsa ur i blocket. Ringen går in i materialet utan urfräsning också, beroende på mått men ofta är ringen för hög för att matcha mot original packning och då fräser du ur plats för den i block eller topp eller båda. Topparna är ofta lättmetall och inte lika stabilt byggda alltid så där vill jag inte försvaga i onödan.

_________________
Roland Johansson
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Citat:
HUR är det kontrollerat att den inte spikar? Du kan ha spikningar/knackningar utan synbara märken på kolv eller topp. Har haft det själv och efter att ha använt lite elektronik för att lyssna efter dem konstaterades vad jag trodde, spikningar på höga varv.
Kolvarna ledsnade lite mellan ringarna med sprickor som följd och en topplockspackning trycktes bort från sin plats och gled ut mellan topp och block på ena sidan motorn


Det är kontrollerat i bromsbänk spikar det så minskar även effekten + en anordning påskruvad på motorn som man hör alla mekaniska ljud (kopparrör ut till en kaffeburk=bäst)

Citat:
För att få det hållbart så bör man dra och släppa bultarna några gånger under några dagar.


Efterdrog 4ggr


Citat:
Vad är Challenge? Nån bana med inte jättehög fart?



Vet ej vad jättehög fart är, men dom snabbaste kom upp i 190-200km/h på snabbaste partiet
www.challenge.nu



MVH Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



"Det är kontrollerat i bromsbänk spikar det så minskar även effekten + en anordning påskruvad på motorn som man hör alla mekaniska ljud (kopparrör ut till en kaffeburk=bäst)"

Kan ibland bli lite skillnader i kylning eller främst evakuering av varmluften i ett motorrum. Föredrar lite filtrering för att få bort icke relevanta ljud.


"Efterdrog 4ggr"

Släppte helt mellan också? Låter helt enligt boken.


"Vet ej vad jättehög fart är, men dom snabbaste kom upp i 190-200km/h på snabbaste partiet"

och resten? Har själv haft problem vid exempelvis konbana men aldrig riktig bana

_________________
Roland Johansson
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Citat:
och resten? Har själv haft problem vid exempelvis konbana men aldrig riktig bana


Problem har man väl alltid men är det något specifikt med min bil du undrar över förutom min trasiga motor som banas beskaffning etc www.challenge.nu

MVH Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



Joakim.S skrev:
Citat:
och resten? Har själv haft problem vid exempelvis konbana men aldrig riktig bana


Problem har man väl alltid men är det något specifikt med min bil du undrar över förutom min trasiga motor som banas beskaffning etc www.challenge.nu

MVH Joakim


Nej, men när jag kört på konbana flera varv blir det för lite friskluft. Det vill säga för mycket effekturtag och för lite kylning. Med racesoppa fungerar det utan att spika. På riktig bana med lite längre rakor och lite högre fart i några kurvor kan jag köra på vanlig mackbränsle och det spikar inte.
Var mest en tanke att det kunde vara något liknande.

_________________
Roland Johansson
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Citat:
Nej, men när jag kört på konbana flera varv blir det för lite friskluft. Det vill säga för mycket effekturtag och för lite kylning. Med racesoppa fungerar det utan att spika. På riktig bana med lite längre rakor och lite högre fart i några kurvor kan jag köra på vanlig mackbränsle och det spikar inte.
Var mest en tanke att det kunde vara något liknande


Då är jag med lite bättre, jag körde 2 varv med uppvärmningsvarvet ytterluftstemperaturen var +- 0C.
Jag rullade fram till starten och iväg inom 30sek, så jag tror i och med temperaturen ute samt att jag körde bilen ett varv innan med lite belastning så då tror jag att det inte har blivit så varmt i pannrummet, fast man vet ju aldrig konstigare saker har hänt .

Jag tror att mitt MBE-sprut har tempkompensering på inluften vet dock ej om det blir tändsänkning el uppfetning av bränslet, men jag får fråga han som mappat motorn

Jag vet att på rallybilar med samma sprut när insugstempen går upp så blir dom lite matta men går inte sönder thumbs up .

MVH Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
BMW-Izze
Nybban
Här sen Mar 2005
Inlägg: 112



Klarar gasringarna att täta upp till 1000 MPa?
Det är ju ca 10 000 Kg/cm²...

Låter lite väl bra...

_________________
Martin Israelsson
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Tjenare!! Du borde ta och montera in en lambda mätare permanent i bilen (om du inte redan har gjort det förståss)
om du kör den även vid minus grader (+-0) är det ruggigt stor skillnad på bränsle mängden än om du kör den inomhus i en bänk.. Detta är säkert ingen nyhet, men jag har varit med om att dessa "insugs lufts temp kompensationer" inte har stämt allt för bra. Vilket medför att bränsle blandningen ändras drastiskt vid stora yttertemps skillnader. Jag tycker det är ruggigt skumt att en turbo maskin med riktiga grejor inte klarar att hålla tätt vid så låg effekt som 250-350hk med special packningar mm..
Jag körde med en helt vanlig slät standard packning för 300kr till närmare 400hk- Denna motor med ny ägare har bara kört och kört utan bekymmer nu i 3år (11,3sek på 402m har den också fixat).
Däremot har jag även erfarenhet av högvarvsspikningar vid ett äldre motorkoncept. Dessa spikningar är ruggigt svåra att upptäcka eftersom de låter mycket mindre än vid lägre varv. en till sak som du egentligen borde fixa till bilen är en avgastempmätare. Det är ett enkelt sätt att se hur dina grejor funkar ihop. Montera även en nippel i kollektorn innan turbon som du sedan gängar fast ett bromsrör på (ca 30cm långt) Sen drar du en slang till en manometer. På detta sätt ser du ditt avgastryck på ett mycket enkelt sätt. Är t.ex. ditt grenrör/avgassystem felkonstruerat så har du (alt på tok för liten turbo/WG flöde) kommer ditt avgastryck att vara som ditt laddtryck eller högre= viket i sin tur medför en dålig cylindertömning och att mycket restgaser kommer att finnas kvar i cylindrarna= spikar lättare.

om du har kollat allt detta borde du ha minimalt med bekymmer...

PS/ Jag är nästan säker på att din motor spikar och skjuter sönder dina packningar (behöver inte vara märken i kolvarna för det)
Förresten!! Vad är det för kompression i motorn och vilket laddtryck kör du på?
/DS

Lycka till.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Citat:
Skrivet: 13 Mar 00:42:42 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Tjenare!! Du borde ta och montera in en lambda mätare permanent i bilen (om du inte redan har gjort det förståss)
om du kör den även vid minus grader (+-0) är det ruggigt stor skillnad på bränsle mängden än om du kör den inomhus i en bänk.. Detta är säkert ingen nyhet, men jag har varit med om att dessa "insugs lufts temp kompensationer" inte har stämt allt för bra. Vilket medför att bränsle blandningen ändras drastiskt vid stora yttertemps skillnader. Jag tycker det är ruggigt skumt att en turbo maskin med riktiga grejor inte klarar att hålla tätt vid så låg effekt som 250-350hk med special packningar mm..
Jag körde med en helt vanlig slät standard packning för 300kr till närmare 400hk- Denna motor med ny ägare har bara kört och kört utan bekymmer nu i 3år (11,3sek på 402m har den också fixat).
Däremot har jag även erfarenhet av högvarvsspikningar vid ett äldre motorkoncept. Dessa spikningar är ruggigt svåra att upptäcka eftersom de låter mycket mindre än vid lägre varv. en till sak som du egentligen borde fixa till bilen är en avgastempmätare. Det är ett enkelt sätt att se hur dina grejor funkar ihop. Montera även en nippel i kollektorn innan turbon som du sedan gängar fast ett bromsrör på (ca 30cm långt) Sen drar du en slang till en manometer. På detta sätt ser du ditt avgastryck på ett mycket enkelt sätt. Är t.ex. ditt grenrör/avgassystem felkonstruerat så har du (alt på tok för liten turbo/WG flöde) kommer ditt avgastryck att vara som ditt laddtryck eller högre= viket i sin tur medför en dålig cylindertömning och att mycket restgaser kommer att finnas kvar i cylindrarna= spikar lättare.


Hej dom saker du nämner är givetvis mätta vid bänkkörningen avgastemp 900-920 Grader, mottrycket vid 7000rpm och 1,5 bar laddtryck cirka 1-1,1 bar

Högvarvs spikningar är som sagt svåra att upptäcka men det finns två sätt som jag vet, dels effekten vid givet varvtal börjar det spika så sjunker den, eller om du har utrustning för att indikera motorns medeltryck så ser du också grafiskt om det börjar spika.

Men vi har bara provat med effektkontrollen då dom speciella tändstiften med tryckavkännare ej passade min motor

Kompressionen är 8,3:1 och laddtryck på 1,5-1,65 bar beroende på varvtal

Skickar ett par bilder på den förhoppningsvis sista modifieringen
[img]

[/img]




Mvh Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



BMW-Izze skrev:
Klarar gasringarna att täta upp till 1000 MPa?
Det är ju ca 10 000 Kg/cm²...

Låter lite väl bra...


Dessa ringar härstammar väl egentligen från industrin, där man i vissa system kan använda mycket höga tryck. Ringarna förekommer dessutom i flera olika utföranden, vissa utnyttjar trycket för att täta.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Har för mig att vitsen med att ha gasfyllda ringar är att nyttja gasexpansionen vid uppvärmning och alltså skapa en tätning som expanderar och alltså tätar bättre ju varmare den blir.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Skruva banåkabil
Gasringar-Pyramidringar
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (7884 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande