Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (28963 totalt) |
_________________ Jimmy Johansson |
_________________ Jimmy Johansson |
Pedalstället
Nya pedalstället med bromsvåg inpassat. Skall rensa lite mer och svetsas nya fästen ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Jimmy Johansson |
Pedalstället
Två av tre hål, på god väg Hitta lite rost med inte konstigt på en 44 år gammal bil ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Jimmy Johansson |
Riktigt cool bil!
Ang. trögtrampat osv. Det du måste göra är att anpassa storleken på huvudcylindrarna mot oken. Det blir ju hydraulisk utväxling. Det funkar lite omvänt... Tänk dig en Mountianbike. Om du har det lilla kugget fram och det stora bak. Då är det lätt trampat och du får mycket kraft. Dock kommer du inte lika lång sträcka på ett tramp. Gör du tvärtom och har det stora fram och det lilla bak. Ja då blir det riktigt trögtrampat men med högre hastighet. Alltså, en liten area på huvudcylinder och en stor sammanlagd kolvarea i oket ger ett lätt trampat system men, men längre slag i pedalen. Det där går att räkna på, men jag vet inte hur. Jag provade mig fram och på min bil ( som är SFRO reggad med bromsvåg utan servo ) har jag den minsta hc på fram och den största på bak. Sen har jag stoora 6-kolvsok fram och ganska stora 4-kolv bak. De fick jag byta ut för att jag fick för mycket bromsverkan bak. Trots skillnaden på hc och reducering på bakkretsen. Jag gissar på om du har 240 turbo originalbromsar att du ska ha åtminstånde en stl mindre på framkretsen än bak. Kanske 2... ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
ahh! jag som tänkte tvärtom... stor volym vid foten = mycket olja = större rörelse osv
![]() När jag byggde kopplingen så räknade jag ut volymförhållandet mellan dom gamla cyl till ca 1:1 köpte en lämplig slavcylinder som passa på kopplingen och köpte en huvudcylinder som matcha i volymförhållandet ![]() Men jag hänger på vad du säger och tänkte använda en 0,75 stor cyl bak och 0,625 fram alltså störst och minst eller går det att räkna på volymen på broms oken och den gamla huvudcylindern och få fram något svar ![]() _________________ Jimmy Johansson |
De flesta ( ink. jag ) tänker fel där...
Gör som du har tänkt. Det kommer bli bra. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
Pedalstället
Försök till förstärkning av det jag har kapat bort, så karossen inte flexar mer. ![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Jimmy Johansson |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
_________________ Jimmy Johansson |
_________________ Jimmy Johansson |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (28963 totalt) |