Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (23983 totalt) |
Re: Sport Maxx Race...
![]() Precis som med Michelin Pilot Super Sport, så ska det bara tillverkas till moderna klumpedunser... Hur snart tror du de dyker upp i 18" till 911'a? (225/40 + 265/35) Jag saknar verkligen SuperSportRace, körde det på min Golf en gång i tiden. Typen av däck passar mig perfekt. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Re: Sport Maxx Race...
Hej Thomas, Tyvärr är det helt omöjligt att sia om när de dimensioner du efterfrågar kommer (om de kommer). Jag har inte sett att de ligger i pipeline för tillfället vilket förmodligen betyder att det inte kommer under nästa år iaf. Att däcket kommer mest till större klumpedunsar är ju för att marknaden går mot större och större hjul och detta är ett däck till biltillverkarnas specialvarianter som tillverkas i små volymer. Detta är som sagt ett däck framförallt för orginalmontering men kommer även i 4st rena replacement dimensioner också. Förhoppningsvis ger orginalmonteringarna+eftermarknads däcken lite pull effekt vilket gör att vi kommer utveckla fler storlekar. Mvh Magnus Lord Arenander Product Information & Training Specialist Goodyear Dunlop Tires Nordic _________________ Magnus Lord Arenander |
||||
Re: Sport Maxx Race...
Tack för uttömande svar!!
Så ingen missar det så vill jag peka på plustecknet i ovanstående mening. Michelin Pilot Sport Cup+ är inte samma sak som Michelin Pilot Sport Cup. MPSC+ är en lite mer gatanpassad version av MPSC. _________________ ![]() |
||||
Prestandajämförelse...
Hej, Som en liten teaser så ser ni nedan en jämförelse mellan Sport Maxx Race och de två huvudkonkurrenterna. Detta är ett internt test kört med 997 GT3. Av hänsyn till konkurrenterna har jag tagit bort deras namn. Konkurrent 1 används som benchmark och är därmed på 100-nivå. Dunlop är den röda linjen. För att ge en hint så är konkurrent 1 från ett land som är känt för grodlår, och konkurrent 2 är från ett land känt för pasta, you do the math. Visst, det är ett internt test men vi gör dessa så objektivt vi kan och det är inte en slump att en viss sportbilstillverkare och dess testförare är extremt positiva över detta däck... ![]() Mvh Magnus Lord Arenander Product Information & Training Specialist Goodyear Dunlop Tires Nordic _________________ Magnus Lord Arenander |
||||
Re:
Hej Reine, Jag har tyvärr inte koll på leveranstider men om du ringer vår orderavdelning (020-255000) så kan dom nog ge dig ett svar. Tyvärr tror jag att tillgången är begränsad... Mvh Magnus _________________ Magnus Lord Arenander |
||||
Re:
Hej Andreas, Eftersom GT-R levereras med speciella Dunlop OE-däck (på vilket Sport Maxx Race utvecklats ifrån) så är jag rätt säker på att vi ej kommer att utveckla andra däckdimensioner för just den bilen. Hur som helst så går det ju att åka 7,21 fullvarv på NS med orginaldäcken så det finns hyffsad potential i dom också... ;-) Mvh Magnus Lord Arenander Product Information & Training Specialst Goodyear Dunlop Tires Nordic _________________ Magnus Lord Arenander |
||||
Kan detta vara däcket jag ska montera på min rs4 2013 års modell?
Är det bättre våtgrepp i sportmaxx race än mpsc+? Jag vill helt enkelt ha lite bättre bangrepp än fjolårets mp super sport, men inte gärna få vattenplaning på landsväg! Är det någon som har erfarenhet att köra hela säsongen, bana o landsväg med dunlops sportmaxx race? _________________ Per thörnblad |
||||
Re:
Jacob, jag svarade just på detta i ditt mail, men klipper in detta här också då det kanske hjälper andra som har samma frågor. "Sport Maxx Race tror jag skulle passa mycket bra för ditt ändamål, och det finns i 265/35R19 som du har (?) på din bil. Dock vill jag vara tydlig med att detta däcket är helt klart torrorienterat och förmodligen inte bättre på blött än Michelin SS, dock är det bättre på blött än Michelin PSC+. Mönsterdjupet på dylika däck är lägre då ett högre mönsterdjup ger för låg mönsterstyvhet och därmed inte tillräckligt bra prestanda, styrprecision osv. Lägre mönsterdjup behöver dock inte automatiskt betyda kortare livslängd då man ofta får ett mer homogent fotavtryck som i sig ger ett ljämnare (och därmed långsammare) slitage. I mina filer står det angivet att mönsterdjupet är 8mm på ett nytt däck i den här dimensionen men jag ställer mig lite frågande till den siffran. Det är förmodligen "mold tread depth" men det krymper lite på däcket efter att det är "färdigpressat". Men, detta är inte heller däcket man skall välja om maximal livslängd är det primära, dock ligger det på en bra nivå i segmentet. Förutsatt att du sköter däcket med rätt lufttryck, hjulinställning och inte överkör det så bör du klara att köra det du beskriver på en uppsättning däck (ringen sliter ju inte så fasligt mycket däck). Angående hur egenskaperna står sig mot konkurrenterna så hänvisar jag till spindeldiagrammet på Rejsa.nu som beskriver detta på ett bra sätt. Som du kanske har sett så är detta däck orginalmonterat på nya Porsche 991 GT3 (pressdäck) och det blir man inte om däcket inte presterar fullt ut enligt Porsches extremt hårda krav. Bla. så är det detta däcks bättre våtgrepp jämfört med Michelin som har lockat Porsche. När det gäller lufttryck så använder du av Audi angivet tryck på gata och på bana skulle jag inte gå "R-däcks lågt tryck" utan kanske börja någonstans runt standardtryck eller något lägre och sen släppa ut vid behov (mät lufttryck, temp/tempspread, visuell inspektion) efter något varv. På ringen behöver normalt alla däck (oavsett race, r-däck eller gatdäck) några hekto extra tryck jämfört med körning på "vanliga" banor, detta pga de extrema kompressionerna på ringen (NS). Om det hade varit upp till mig, så hade jag helt klart kunnat offra lite våtprestanda jämfört med ett vanligt UHP-däck för att få så bra banprestanda som Sport Maxx Race erbjuder. Däcket är absolut mycket körbart på vått underlag, men är vått väglag det viktigaste för dig så bör du överväga andra däck. Min rekommendation är att köra Sport Maxx Race, tror du kommer ha mycket roligare med bilen då!" Mvh Magnus Lord Arenander Product Information & Training Specialist Goodyear Dunlop Tires Nordic _________________ Magnus Lord Arenander |
||||
Re:
Intressant! Även om bilen måste stressa däcken oerhört i Fuchsröhre så har jag kört mina rdäck med "vanliga svenska" varmbantryck när jag vart därnere. Lite läbbigt om däcken inte pallar detta för det märks ju knappast förrän de havererar vilket man ju knappast vill därnere ![]() _________________ ![]() |
||||
Rapport
Fjolårets körning mpss golf r gav mig en bästa tid på btg 9.02 (9 varv) Årets 2013 Rs4 ds maxx race, tuff trafik,btg 8.24 (i söndags, 5 varv, 1st passagerare, tjejen) Totalt har jag kört 17 varv. Bil och däck klarar givetvis, mkt mkt bättre tider givetvis än vad jag kan prestera min chansning 7.45-7.50 med korrekt man el kvinna bakom ratten. Faaaan vad kul det är att köra ns, tf, allt annat blir liksom inte lika kul! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per thörnblad |
||||
uppar tråden lite,
Någon som har känning på var man kan handla Direzza 03G? Letar för moi men även gruppköp i viss dimension kan bli aktuellt... ![]() EDIT : kan man bryta ut tråden efter Dunlop gubbarnas svar till en egen för Dunlop Direzza 03G? EDIT 1: Startade ny tråd.. _________________ ![]() |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (23983 totalt) |