Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Koenigsegg Agera R loggar 401.6km/h på Döttinger Höhe!!
<<   1, 2, 3   >>
10996 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Lite fakta.

Ett bra vMin i Galgenkopf är 140 km/h.

Från Galgenkopf till Bridge (Antoniusbuche) är det ca 2000 meter.

Det är ganska kraftig uppförsbacke från Galgenkopf till Bridge (Antoniusbuche), ca 30 meter i höjdskillnad på dessa 2000 meter.

Normalt når bilar inte toppfart på själva rakan, utan i nedförsbacken (Tiergarten) efter Bridge.

400 km/h vid Antoniusbuche är otroligt imponerande! thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Här är en bild som visar på höjdskillnaden på "rakan".

Citera
Solid
Stockholm
Här sen Maj 2006

Re:

PeterF skrev:
Lite fakta.

Ett bra vMin i Galgenkopf är 140 km/h.

Från Galgenkopf till Bridge (Antoniusbuche) är det ca 2000 meter.

Det är ganska kraftig uppförsbacke från Galgenkopf till Bridge (Antoniusbuche), ca 30 meter i höjdskillnad på dessa 2000 meter.

Normalt når bilar inte toppfart på själva rakan, utan i nedförsbacken (Tiergarten) efter Bridge.

400 km/h vid Antoniusbuche är otroligt imponerande! thumbs up thumbs up thumbs up

Rätta mig om jag har fel, men detta skulle betyda:

140 - 400 km/h på ca 2000 meter.
Snitthastighet på denna sträcka ca 300 km/h (vi räknar på 288 km/h = 80 m/s).
Det betyder att ca 2000 meter klaras av på ca 25 sekunder.
140-400 km/h på ca 25 sekunder för en bil som gör 0-300 på 14,53 sek (världsrekordet med logg).

Rimligt?

Som jämförelse är Bugattis tider för Veyron, som behöver ca 50 sekunder för 140-400 km/h.
0-100 km/h på 2,5 sekunder
0-200 km/h på 7,3 sekunder
0-300 km/h på 16,7 sekunder
0-400 km/h på 55,6 sekunder

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Mer fakta.

Från Galgenkopf till utfarten (dvs där det filmas i videon på Youtube) är det ca 1600 meter, inte 2000 meter.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

PeterF skrev:
Mer fakta.

Från Galgenkopf till utfarten (dvs där det filmas i videon på Youtube) är det ca 1600 meter, inte 2000 meter.

Hmm...grejar en F1/Indy car med rätt uväxling, 140-400 km/h på 1600 meter?

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Här är en Ford GT med 1400 hästar som gör högre fart på stående milen:

http://www.autoguide.com/auto-news/2010/03/performance-power-racing-14 . . . .

GBG
Här sen Maj 2004

Bård Eker kanske skulle börja med godnattsagor på Barnkanalen?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Krigge skrev:

Man behöver ju inte ta allt så allvarligt 1400 häst har den ju säkert thumbs up Så det lär gått väldigt väldigt VÄLDIGT fort vilket som Sen kanske man inte spräckt 400-vallen.... eller så har man det. Inte vet jag. Med 1400 häst och jag gissar lågt bra luftmotstånd med bilen som den ser ut så måste det vara hiskeligt många km i timmen in under bron. Men exakt siffra? Inte vet jag

En reflektion från min sida: många VLN-bilar man ser film från inne i bilen kommer ofta upp till sin toppfart väldigt tidigt på rakan. Sen ligger de o "nöter" på samma varvtal hela rakan. Jag minns när jag körde Schwedenkreuz VLN-bil med nyditsatt dubbeldäckarvinge bak med mycket luftmotstånd och mycket downforce så gick man in i en vägg väldigt tidigt med ganska dålig toppfart. Vingen byttes sedermera till en enkelvinge med AFAIK bra med downforce men klart mindre luftmotstånd.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Krigge skrev:

Man behöver ju inte ta allt så allvarligt 1400 häst har den ju säkert thumbs up Så det lär gått väldigt väldigt VÄLDIGT fort vilket som Sen kanske man inte spräckt 400-vallen.... eller så har man det. Inte vet jag. Med 1400 häst och jag gissar lågt bra luftmotstånd med bilen som den ser ut så måste det vara ganska hiskeligt många km i timmen in under bron....

En reflektion från min sida: många VLN-bilar man ser film från inne i bilen kommer ofta upp till sin toppfart väldigt tidigt på rakan. Sen ligger de o "nöter" på samma varvtal hela rakan. Jag minns när jag körde Schwedenkreuz VLN-bil med nyditsatt dubbeldäckarvinge bak med mycket luftmotstånd och mycket downforce så gick man in i en vägg väldigt tidigt med ganska dålig toppfart. Vingen byttes sedermera till en enkelvinge med AFAIK bra med downforce men klart mindre luftmotstånd.

Jag skulle tro att den har några hundra häst under 1400, men den startar likväl sin repa med betydligt högre fart än stillastående. Men en snarlik bil gjorde ju faktiskt 388 km/h på Nardo med förmodligen mindre effekt och utan att det går rakt fram.

Jag har själv relativt liten mängd tvivel på att det kan vara möjligt även om jag inte utesluter att det kan vara felaktig information.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

140-400 km/h i rätt kraftig uppförsbacke på någonstans mellan 18 och 25 sek (beroende på var på rakan topphastigheten nåddes) är imponerande.
Citera
Solid
Stockholm
Här sen Maj 2006

Ny uträkning

140 - 400 km/h på ca 1600 meter.

Snitthastighet på denna sträcka ca 300 km/h (vi räknar på 288 km/h = 80 m/s).

Det betyder att ca 1600 meter klaras av på ca 20 sekunder.

140-400 km/h på ca 20 sekunder för en bil som gör 0-300 km/h på 14,53 sek (världsrekordet med logg).

Uppskattningsvis gör Agera R 0-100 km/h på ca 3 sek och 0-200 km/h på ca 7 sek och således 140-300 km/h på ca 10 sek.

Vilket ger 300-400 km/h på ca 10 sek...

Bård Eker säger i en intervju med Peter Ternström att bilen i fråga har 1200 Hk:
http://www.facebook.com/photo.php?v=10150657160447055

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Solid skrev:
Ny uträkning

Det är inte helt realistiskt sett i relation till att en Bugatti Veyron gör samma hastighetsökning på 39,9 sekunder (enligt wikipedia).

GBG
Här sen Maj 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Krigge skrev:

Man behöver ju inte ta allt så allvarligt 1400 häst har den ju säkert thumbs up Så det lär gått väldigt väldigt VÄLDIGT fort vilket som Sen kanske man inte spräckt 400-vallen.... eller så har man det. Inte vet jag. Med 1400 häst och jag gissar lågt bra luftmotstånd med bilen som den ser ut så måste det vara hiskeligt många km i timmen in under bron. Men exakt siffra? Inte vet jag

Vet inte hur man kan tro på att en Agera skulle kunna göra 300-400km/h på dryga 10sec. Det är inte bara snabbt, det är överljudsfart. Och påståendet kommer från en delägare.
Billig PR i mina ögon.
KE har spottat ur sig en hel del siffror i sina dar. Sällan backat upp dom tyvärr.

Stockholm
Här sen Maj 2006

Re:

sweanders skrev:
Solid skrev:
Ny uträkning

Det är inte helt realistiskt sett i relation till att en Bugatti Veyron gör samma hastighetsökning på 39,9 sekunder (enligt wikipedia).

På rekordrepan med logg körde Agera R 0-300 km/h på 14,53 sekunder och 0-322 km/h på 17,68 sekunder. Antar att det är taget från samma repa vilket betyder att 300-322 km/h gick på 3,15 sek. Snabbt, men inte riktigt ett tempo som visar på en 10 sek tid för 300-400 km/h.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Krigge skrev:
Magnus Thomé skrev:
Krigge skrev:

Vet inte hur man kan tro på att en Agera skulle kunna göra 300-400km/h på dryga 10sec. Det är inte bara snabbt, det är överljudsfart. Och påståendet kommer från en delägare.
Billig PR i mina ögon.
KE har spottat ur sig en hel del siffror i sina dar. Sällan backat upp dom tyvärr.

Sen var det inte 1400 häst som det sas först heller som jag trodde på benhårt

Gävle
Här sen Jun 2004

Var på plats under GT Nür och stog i depån med några motorstarka herrar och diskuterade toppfart på rakan där vi konstaterade att min ACR inte orkar mer än 300 km/h med ca 580 bakhjuls hästar. Herr Barth med 100 bakhjulshästar mera klarar, med sin hala 996 GT2, 315-320 km/h men klagade på dåligt grepp och småsläpp upp emot Bridge p.g.a ojämn bana!

Detta problem borde förstärkas på en Agera R då den inte har speciellt mycket downforce utan siktar på hög toppfart.

Vi trodde inte på 402 km/h då och efter att vi sugit på karamellen så tror vi INTE på det s.k rekordet nu heller...

Gör om och gör rätt!

Heja Norge

Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Oavsett hur det ligger till så har han lyckats få lite uppmärksamhet DET behöver vi inte diskutera

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
2.8quattro
Hamar/Norge
Här sen Jul 2009

Kan vel sies mye om Gran Turismo på Playstation.. Men jeg gjorde et lite forsok med Bugatti Veyron trimmet til 1228Hk og lettet til 1424kg. Med den er det mulig å oppnå over 400km/t i lopet av rettstrekka.

BTG Audi S4 B5: 8:34
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Jamen dåså!

Boostaholic
Norge
Här sen Aug 2008

Hmm.. Ja, just den där hjälpte väl inte direkt på oss norrmäns trovärdighet iden här tråden, hehe

Norge
Här sen Aug 2008

Re:

FredrikÅ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Citat:
1. Koenigsegg CCX 190.0 MPH
2. Ferrari Enzo 189.2 MPH
3. Maserati MC12 185.5 MPH
4. Porsche Carrera GT 183.5 MPH
5. Pagani Zonda F 181.6 MPH

190 mph till 240 mph är mycket....

Och man kan väl misstänka att Marc Basseng har liiite bättre utgångsfart på rakan än vad Bård Eker har?

Jo, men han som värkligen körde Ageran kan nog också möjligen haft lite bättre utgångsfart än vad Bård Eker hadde haft

Koenigsegg Agera R loggar 401.6km/h på Döttinger Höhe!!
<<   1, 2, 3   >>
10996 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande