Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 10996 besök totalt |
Lite fakta.
Ett bra vMin i Galgenkopf är 140 km/h. Från Galgenkopf till Bridge (Antoniusbuche) är det ca 2000 meter. Det är ganska kraftig uppförsbacke från Galgenkopf till Bridge (Antoniusbuche), ca 30 meter i höjdskillnad på dessa 2000 meter. Normalt når bilar inte toppfart på själva rakan, utan i nedförsbacken (Tiergarten) efter Bridge. 400 km/h vid Antoniusbuche är otroligt imponerande! ![]() ![]() ![]() |
||||||
Re:
Rätta mig om jag har fel, men detta skulle betyda: 140 - 400 km/h på ca 2000 meter. Snitthastighet på denna sträcka ca 300 km/h (vi räknar på 288 km/h = 80 m/s). Det betyder att ca 2000 meter klaras av på ca 25 sekunder. 140-400 km/h på ca 25 sekunder för en bil som gör 0-300 på 14,53 sek (världsrekordet med logg). Rimligt? Som jämförelse är Bugattis tider för Veyron, som behöver ca 50 sekunder för 140-400 km/h. 0-100 km/h på 2,5 sekunder 0-200 km/h på 7,3 sekunder 0-300 km/h på 16,7 sekunder 0-400 km/h på 55,6 sekunder _________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||||||
Re:
Hmm...grejar en F1/Indy car med rätt uväxling, 140-400 km/h på 1600 meter? |
||||||
Här är en Ford GT med 1400 hästar som gör högre fart på stående milen:
http://www.autoguide.com/auto-news/2 _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Man behöver ju inte ta allt så allvarligt ![]() ![]() ![]() ![]() En reflektion från min sida: många VLN-bilar man ser film från inne i bilen kommer ofta upp till sin toppfart väldigt tidigt på rakan. Sen ligger de o "nöter" på samma varvtal hela rakan. Jag minns när jag körde Schwedenkreuz VLN-bil med nyditsatt dubbeldäckarvinge bak med mycket luftmotstånd och mycket downforce så gick man in i en vägg väldigt tidigt med ganska dålig toppfart. Vingen byttes sedermera till en enkelvinge med AFAIK bra med downforce men klart mindre luftmotstånd. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jag skulle tro att den har några hundra häst under 1400, men den startar likväl sin repa med betydligt högre fart än stillastående. Men en snarlik bil gjorde ju faktiskt 388 km/h på Nardo med förmodligen mindre effekt och utan att det går rakt fram. Jag har själv relativt liten mängd tvivel på att det kan vara möjligt även om jag inte utesluter att det kan vara felaktig information. _________________ Anders Hansson |
||||||
Ny uträkning
140 - 400 km/h på ca 1600 meter. Snitthastighet på denna sträcka ca 300 km/h (vi räknar på 288 km/h = 80 m/s). Det betyder att ca 1600 meter klaras av på ca 20 sekunder. 140-400 km/h på ca 20 sekunder för en bil som gör 0-300 km/h på 14,53 sek (världsrekordet med logg). Uppskattningsvis gör Agera R 0-100 km/h på ca 3 sek och 0-200 km/h på ca 7 sek och således 140-300 km/h på ca 10 sek. Vilket ger 300-400 km/h på ca 10 sek... Bård Eker säger i en intervju med Peter Ternström att bilen i fråga har 1200 Hk: http://www.facebook.com/photo.php?v= _________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||||||
Re:
Det är inte helt realistiskt sett i relation till att en Bugatti Veyron gör samma hastighetsökning på 39,9 sekunder (enligt wikipedia). _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Vet inte hur man kan tro på att en Agera skulle kunna göra 300-400km/h på dryga 10sec. Det är inte bara snabbt, det är överljudsfart. Och påståendet kommer från en delägare. Billig PR i mina ögon. KE har spottat ur sig en hel del siffror i sina dar. Sällan backat upp dom tyvärr. _________________ Kristofer Strömberg |
||||||
Re:
På rekordrepan med logg körde Agera R 0-300 km/h på 14,53 sekunder och 0-322 km/h på 17,68 sekunder. Antar att det är taget från samma repa vilket betyder att 300-322 km/h gick på 3,15 sek. Snabbt, men inte riktigt ett tempo som visar på en 10 sek tid för 300-400 km/h. _________________ Jesper Alm Banbilen blev en barnbil |
||||||
Re:
Sen var det inte 1400 häst som det sas först heller som jag trodde på benhårt ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Var på plats under GT Nür och stog i depån med några motorstarka herrar och diskuterade toppfart på rakan där vi konstaterade att min ACR inte orkar mer än 300 km/h med ca 580 bakhjuls hästar. Herr Barth med 100 bakhjulshästar mera klarar, med sin hala 996 GT2, 315-320 km/h men klagade på dåligt grepp och småsläpp upp emot Bridge p.g.a ojämn bana!
Detta problem borde förstärkas på en Agera R då den inte har speciellt mycket downforce utan siktar på hög toppfart. Vi trodde inte på 402 km/h då och efter att vi sugit på karamellen så tror vi INTE på det s.k rekordet nu heller... ![]() Gör om och gör rätt! Heja Norge ![]() _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||||
Kan vel sies mye om Gran Turismo på Playstation.. Men jeg gjorde et lite forsok med Bugatti Veyron trimmet til 1228Hk og lettet til 1424kg. Med den er det mulig å oppnå over 400km/t i lopet av rettstrekka.
_________________ Anders Lunde 47 varv på Nordschleife. BTG Audi 80 2.8quattro: 9.33.26 BTG Audi S4 B5: 8:34 |
||||||
|
||||||
Re:
Jo, men han som värkligen körde Ageran kan nog också möjligen haft lite bättre utgångsfart än vad Bård Eker hadde haft ![]() _________________ Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG ![]() |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 10996 besök totalt |