|
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010

09 Apr 2012 21:29
satt o klurade på denna frågan själv, har läst ett antal gånger att om man har dubbla A-armar skall den undre armen vara parallell med marken, sant eller falskt?
_________________ Mattias Broberg
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

09 Apr 2012 22:00
Re:
| Michael Bäck skrev: | | ^MeTaNoLiC^ skrev: | å andra sidan kan man sänka ordentligt så att den blir helt stum och då spelar vinklarna på bärarmarna ingen som helst roll..
|
Hur tänker du nu
Varför skulle inte vinklarna spela nån roll risken är att man får stort avstånd mellan cgh & rollcenter = mindre bra |
om inte bilen kan rolla spelar det väl ingen roll vart RC ligger?
_________________ //Johan Karlsson
|
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

10 Apr 2012 06:30
Jag upprepar mer eller mindre vad andra tidigare skrivit...
Sänker man en bil med McPehrson-framvagn så mycket att undre länkarmen/bärarmen pekar "uppåt" så har man flyttat rollcentrum (ibland till långt under marknivå) mycket mer än man sänkt tyngdpunkten. Eftersom avståndet mellan rollcentrum och tyngpunkten ger det krängande momentet så får man alltså en bil som kränger och rör sig mer än om den varit original. Sedan tillkommer diverse andra mindre önskade egenskaper som bumpsteer osv. Jo, allt detta känns och märks på varvtiderna även på en hårt fjädrad bil.
Summa summarum, ska du ha prestanda så föreslår jag att du inte sänker bilen mer än att du har vettiga vinklar på bärarmarna fram.
Annars kan du ringa Millway och köpa godsaker som gör att du bibehåller bra geometri trots låg bil.
_________________ Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart
NS: 38 varv
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

10 Apr 2012 07:20
För att återanknyta till originalfrågan, så tänkte jag köra 90mm som lägsta punkt med 2750mm hjulbas.
Sen har jag iof 400mm på pallbockarna också.
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

10 Apr 2012 07:23
Re:
| And ersJepp sson skrev: |
Sen har jag iof 400mm på pallbockarna också.  |
Ja & dom måste man ju nästa räkna som en del av bilen efter att år den tillbringat på dom
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

10 Apr 2012 08:27
Testa att sänk tills man inte får ögonsår och provkör. Teori och praktik går inte alltid hand i hand.
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

10 Apr 2012 10:51
Re:
| Johan Samson skrev: | Jag upprepar mer eller mindre vad andra tidigare skrivit...
Sänker man en bil med McPehrson-framvagn så mycket att undre länkarmen/bärarmen pekar "uppåt" så har man flyttat rollcentrum (ibland till långt under marknivå) mycket mer än man sänkt tyngdpunkten. Eftersom avståndet mellan rollcentrum och tyngpunkten ger det krängande momentet så får man alltså en bil som kränger och rör sig mer än om den varit original. Sedan tillkommer diverse andra mindre önskade egenskaper som bumpsteer osv. Jo, allt detta känns och märks på varvtiderna även på en hårt fjädrad bil.
Summa summarum, ska du ha prestanda så föreslår jag att du inte sänker bilen mer än att du har vettiga vinklar på bärarmarna fram.
Annars kan du ringa Millway och köpa godsaker som gör att du bibehåller bra geometri trots låg bil.
 |
Precis. Dessutom så är camberkompensationen normalt sett inte lysande med mcpearson men har man då en bärarm som är vinklad uppåt spindelleden så blir den inte inte ens positiv utan negativ...
_________________ Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

14 Apr 2012 14:46
ingen minns en fegis..
visst, teoretiskt sett är det ingen väghållning alls.. men teori och praktik går inte alltid hand i hand som sagt..
ingen banracer men det gick iaf att svänga ifrån dom flesta alla andra gatbilar underligt nog
inga modifikationer förutom stötdämparna i bott = helt stumt.. fjädringen i 15"-däcken var precis lagom..
RC? långt ner som fan.. men jag kan lova er att denna bilen rollade fan inte..
|
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
_________________ Jonas Andersson.
Kör Volvo 244 Turbo på bana.
Volvo 850 som brukis.
Ford Sierra på vintern.
|
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

15 Apr 2012 14:25
Re:
| ^MeTaNoLiC^ skrev: | visst, teoretiskt sett är det ingen väghållning alls.. men teori och praktik går inte alltid hand i hand som sagt..
ingen banracer men det gick iaf att svänga ifrån dom flesta alla andra gatbilar underligt nog
inga modifikationer förutom stötdämparna i bott = helt stumt.. fjädringen i 15"-däcken var precis lagom..
RC? långt ner som fan.. men jag kan lova er att denna bilen rollade fan inte.. |
Jag skulle inte vilja säga att praktiken motsäger teorin. Snarare att teorin i det här fallet är alternativ. Med helt stum fjädring så finns RC nägonstans mellan markytan och nederkant på fälgarna. Vilket inte är helt dåligt men man kan nog inse att det finns vissa andra nackdelar med tillämpningen.
_________________ Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

15 Apr 2012 16:55
Re:
| Naqref skrev: | | inse att det finns vissa andra nackdelar med tillämpningen. |
Det är nog det minsta man kan säga.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

16 Apr 2012 07:41
Re:
| Naqref skrev: | | Med helt stum fjädring så finns RC nägonstans mellan markytan och nederkant på fälgarna. |
intressant.. det hade inte jag fattat..
| Naqref skrev: | | man kan nog inse att det finns vissa andra nackdelar med tillämpningen. |
hehe.. fjäderbenstornen behöver förstärkas när man gör rallyhopp med bilen som jag alltid gjorde
sen var ju hela underredet sönderkört när jag skrotade den.. men en ny fin E36'a lär hålla mycket bättre..
(att detta var en billig skitbil kan väl knappast undgå någon men får väl förtydliga för säkerhets skull..)
| ToTTeN skrev: |  |
denna ser ju bra ut om den hade varit sänkt bak oxå.. låg fram och hög bak är inget snyggt..
hade nyss en modern bmw och vet att dom är så oftast men fult är det.. trösklarna ska vara parallella med marken..
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

16 Apr 2012 08:29
Re:
Nu var det ju inte samma bil men jag fick den mindre roliga äran att prova en 240 turbo som var sänkt något liknande bilderna vi sett, och låg väl på kapade genomslagsgummin etc.
Det var ju helt toksuper väghållning, krängde inte enligt ägaren etc. Nej, det krängde sällan då däcken tappade fäste alldeles för fort, och var det lagom jämnt och man fick fäste så lyfte innersidan av karossen då och det var ändå krängning. Usel väghållning i det fallet.
Sedan byttes bussningar, och nya dämpare och fjädrar åkte på och sedan började bilen fungera.
_________________ Roland Johansson
|
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

16 Apr 2012 09:37
jag hade inga genomslagsgummin, då blir ju bilen hög
nä men, jag hade aldrig det problemet med konstiga lyft och så.. däcken var ju såklart den svaga punkten men det är det ju alltid när man kör på gatdäck..
det kändes som att min bil nästan trivdes bättre när det skumpade lite än när det var jämt och fint.. eller rättare sagt, man behövde inte slå av lika mycket som vanligt så fort det skumpade..
att hoppa fram stelbent kräver nån veckas träning innan man får in tekniken..
|
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
_________________ Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart
NS: 38 varv
|
Magnus Thomé
Stockholm