| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med hög oljetemp (M3 E36 3.2)
|
14062 besök totalt |
|
Oljefilterhusbyte (och därmed även termostat)löste mitt problem med skenande oljetemp!
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||
|
Re:
Magnus, Hur hög var oljetempen innan bytet av termostaten/filterhuset, och framför allt var hamnade tempen efter bytet? Efter ett kort snack med Håkan så känns det som att det kan vara värdefullt att se över oljetempen (som kröp upp mot nästan 3/4 delar på mätaren som mest)... _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||
|
Re:
Hej, Först jag skulle be om ursäkt att uppdaterar så gammal ämne... Men jag har exakt samma problem. Jag har fått information också att all bilverkstad som reparera S50 motorn i UK, fylla in bara 5W40 eftersom efter 10W60 man kan fått bara problem med vanos. De tror att 5W40 är endast olja som passar till S50 motorn. Konstruktion av S50 ej passar med 10W60 och det är anledning att vi har problem med hög temperatur och fått problem med vanos ofta. _________________ Konrad Pazdalski McLaren MP4-12C Coupé |
||
|
Re:
Jag har kört 5W40 och 10W60 i min 3,0 ca 200 mil bana och en hel del gata i somras. Eftersom jag har hört om eventuella problem med tempen om man kör 10W60 så höll jag stenkoll innan och efter bytet. Tempen har hållit sig väldigt lika oavsett viskositet. Har man inte problem med skenande temp på 10W60 ska det inte vara några problem. Till nästa säsong har jag bullat upp med 5W50, så det får det bli. Jag kan ha fel men 10W60 kopplat till VANOS-problem eller andra bekymmer utan att tempen skenat har i varje fall inte jag hört talas om och känns som det får stå för den verkstaden om det nu var så de menade. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Problem med hög oljetemp (M3 E36 3.2)
|
14062 besök totalt |