Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2012-06-30 Opel Sport Club Bjuder in till banåka Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (11616 totalt)
Tord_Yvel

Här sen Aug 2005
Inlägg: 37



Kommer ni köra olika klasser? om ja måste man ha SBF licens för att köra snabba klassen som ni hade förra året?

_________________
Carl Andersson
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Jag är gärna med och kör!

0: Namn Bil
1: Martin Brzezinka Megane RS
2: Dennis Andersson Renault Clio R -06 BETALD
3: Stefan Linder Bmw 318is -90 BETALD
4: (Johan Pettersson Megane RS)
5: Niklas Falk BMW 318is -90
6:
7:
8:
9:
10:
11:
12:
13:
14:
15:

_________________
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12214



Re:

Tord_Yvel skrev:
Kommer ni köra olika klasser? om ja måste man ha SBF licens för att köra snabba klassen som ni hade förra året?


Mitt antagande som OSC-medlem, men ej med och arrangerar (dvs det kan vara tokfel... ;-) )

Förr har det ju varit två klasser, en med omkörning på raka och en som får köra om överallt. Får båda behövs SBF-liscens, men för att få köra om överallt så krävs "riktig" licens. I praktiken så är provapå-liscensen den gruppen som får köra om enbart på rakan.

Struve kommer nog och rättar mig snart... :-)

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Re:

Marcus Gustafsson skrev:
För båda behövs SBF-liscens, men för att få köra om överallt så krävs "riktig" licens.


Yyyy.... vad? Skulle SBF licens inte vara nån riktig licens? Du menar väl SMA?

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

mabz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
För båda behövs SBF-liscens, men för att få köra om överallt så krävs "riktig" licens.


Yyyy.... vad? Skulle SBF licens inte vara nån riktig licens? Du menar väl SMA?

Riktig innebär nog, inte prova-på, tror jag.

Alltså Debut eller Nationell Racing-licens.

_________________
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12214



Re:

NiklasFalk skrev:
mabz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
För båda behövs SBF-liscens, men för att få köra om överallt så krävs "riktig" licens.


Yyyy.... vad? Skulle SBF licens inte vara nån riktig licens? Du menar väl SMA?

Riktig innebär nog, inte prova-på, tror jag.

Alltså Debut eller Nationell Racing-licens.


Niklas har rätt, jag skall vara tydligare nästa gång...

Så här har det varit tidigare:
Prova på : har varit hänvisad till omkörning på rakan
Bilsportlicens Enkel: tror jag att man bara får köra om på rakan med...

Bilsportlicens Debut: får köra om var de vill
Bilsportlicens Nationell: får köra om var de vill
Bilsportlicens Internationell: får köra om var de vill

SMA licens gäller inte, bara SBF (tycker man inte om det är det bara att bli medlem och motionera om det på årsmötet så slipper vi diskussioner om det här ).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Nejdå, det är bra. Tack för förklaringen.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 729



SBF-Licenser:
PR-licenser för sig, omkörning på rakan.
Racinglicens: Ömkörning där det passar och båda parterna är med på det.

Enkla Bilsporter kan bara lösas ut av personer som har vilande racinglicens och då kör man med Racinglicensarna.

SMA eller SBF, ja den diskussionen hör inte hemma här som GUS nämner

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
{BÅGEN}
Göteborg
Här sen Maj 2007
Inlägg: 176



Okej så om jag har fattat rätt nu så om jag vill köra så fort jag och bilen kan på banan så måste jag ha minst en Debut licens.
Och för att få de så måste jag gå en utbildning.
Jag kan alltså inte skaffa detta på plats.

Har jag fattat de rätt?

_________________
Mattias Bågenholm
-Göteborg-
Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben.
www.Hondaklubben.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Re:

{BÅGEN} skrev:
Okej så om jag har fattat rätt nu så om jag vill köra så fort jag och bilen kan på banan så måste jag ha minst en Debut licens.
Och för att få de så måste jag gå en utbildning.
Jag kan alltså inte skaffa detta på plats.

Har jag fattat de rätt?


Licenskurser:
https://rejsa.nu/Bankalender.asp?bilar=Licenskurs

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12214



Re:

{BÅGEN} skrev:
Okej så om jag har fattat rätt nu så om jag vill köra så fort jag och bilen kan på banan så måste jag ha minst en Debut licens.
Och för att få de så måste jag gå en utbildning.
Jag kan alltså inte skaffa detta på plats.

Har jag fattat de rätt?



Nästan... ;-)

För att köra så fort du och bilen kan krävs endast att du inte har någon som ligger framför dig och "bromsar" dig.
Jag har kört samma upplägg på Gelleråsen men då gällde det för alla oavsett förkunskaper, där gick det oftast att få 5-6 varv som man kunde köra i eget tempo utan att ligga bakom någon. Då handlar det bara om att ha koll på trafiken framåt och försöka anpassa sig till den...

Tex på Gelleråsen så kunde vi köra igenom depån långsamt om man kände att avståndet till bilen framför var för kort och man inte hann om på rakan (typ effektstinna bilar som går fort rakt fram men inte svänger så bra) eller så slog man bara av på rakan och lät bilarna framför försvinna iväg. Visst, hastigheten på rakan och i första svängen blir inte så hög då, men hur roligt är det med rakor?

Sen gäller det även att planera sin dag lite, vill man köra när det är lite trafik så bör man vänta tills eftermiddagen när många har gett sig. Eftersom OSC har som krav att man skall kunna ställa upp som flaggvakt så kanske det är en ide att försöka ta ett pass tidigt på dagen och låta de andra köra av sig?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 729



GUS skrev så jäkla bra så det behöver inte så mycket mera förklaringar, förutom att Vi inte har "drive thru" genom depån, våra körningar brukar vara uppskattade av banrävar och nya som kommer för att prova på då Vi inte är så krävande i våra regler som förövrigt står i första inlägget i tråden

Vi har ingen licensutbildning i samband med våra körningar då det tar bantid för utbildning och kräver en del organisation bakom och att det faktiskt kostar rätt mycket att hyra banor i Sverige, för licensutbildning så hänvisar jag till Magnus länk ovan för dessa utbildningar.

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Tord_Yvel

Här sen Aug 2005
Inlägg: 37



Re:

Struve skrev:
SBF-Licenser:
PR-licenser för sig, omkörning på rakan.
Racinglicens: Ömkörning där det passar och båda parterna är med på det.

Enkla Bilsporter kan bara lösas ut av personer som har vilande racinglicens och då kör man med.

SMA eller SBF, ja den diskussionen hör inte hemma här som GUS nämner



Trist hade gärna testat lite på er körning men har ej SBF och det går tyvärr för långsamt i prova på klassen.

Jag tycker att de hade vart bättre att dela upp folk som vill "prova på/nybörjare" i en klass och folk som kör lite snabbare i en annan oavsett licenstyp.

_________________
Carl Andersson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12214



Re:

Tord_Yvel skrev:
Struve skrev:
SBF-Licenser:
PR-licenser för sig, omkörning på rakan.
Racinglicens: Ömkörning där det passar och båda parterna är med på det.

Enkla Bilsporter kan bara lösas ut av personer som har vilande racinglicens och då kör man med.

SMA eller SBF, ja den diskussionen hör inte hemma här som GUS nämner



Trist hade gärna testat lite på er körning men har ej SBF och det går tyvärr för långsamt i prova på klassen.

Jag tycker att de hade vart bättre att dela upp folk som vill "prova på/nybörjare" i en klass och folk som kör lite snabbare i en annan oavsett licenstyp.


Det går bra att bli medlem i OSC och framföra det på årsmötet, tills vidare gäller det som styrelsen/medlemmarna i OSC har bestämt.

Det är ju en träff för OSC, men inbjudan här för Rejsa-medlemmar. Vill man köra med andra regler så går det bra, tex på SLC's gatbilskörningar (17 juni på Anderstorop, kanske, är osäker på hur den delen arrangeras där) eller på de öppna träffarna på Sviestad för att nämna två alternativ.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8062



0: Namn Bil
1: Martin Brzezinka Megane RS
2: Dennis Andersson Renault Clio R -06 BETALD
3: Stefan Linder Bmw 318is -90 BETALD
4: (Johan Pettersson Megane RS)
5: Niklas Falk BMW 318is -90
6: Erik Wedlund Opel Ascona
7:
8:
9:
10:
11:
12:
13:
14:
15:

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
PorscheDennis
Grästorp
Här sen Apr 2007
Inlägg: 123



Skoj Niklas Falk, we meet again

OPEL ASCONA A är ju världens tuffaste bil det blir kul att se den thumbs up jag har väl haft en sisådär 20 st Ascona a & b

Det blir en riktigt kul träff att komma med på

Mvh

Dennis

_________________
Dennis Andersson
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Om det inte blir någon SS dagen innan är jag väldigt sugen på att köra. Tyvärr vet jag väl inte det förens ganska tätt inpå.

Så får hoppas det finns platser kvar då.

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
petterson
Västerås
Här sen Maj 2007
Inlägg: 56



Re:

1: Martin Brzezinka Megane RS
2: Dennis Andersson Renault Clio R -06 BETALD
3: Stefan Linder Bmw 318is -90 BETALD
4: Johan Pettersson Megane RS
5: Niklas Falk BMW 318is -90
6: Erik Wedlund Opel Ascona
7:
8:
9:
10:
11:
12:
13:
14:
15:

_________________
Pettersson, Johan
Megane 2 rs - såld
Nu Lotus Exige S
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

PorscheDennis skrev:
Skoj Niklas Falk, we meet again

Indeed! Ska bli kul att fokusera mer på att köra själv...

_________________
Citera
PeppeOSC
Yngsjö SKÅNE
Här sen Maj 2012
Inlägg: 4


Trådstartare
Re:

Tord_Yvel skrev:
Struve skrev:
SBF-Licenser:
PR-licenser för sig, omkörning på rakan.
Racinglicens: Ömkörning där det passar och båda parterna är med på det.

Enkla Bilsporter kan bara lösas ut av personer som har vilande racinglicens och då kör man med.

SMA eller SBF, ja den diskussionen hör inte hemma här som GUS nämner



Trist hade gärna testat lite på er körning men har ej SBF och det går tyvärr för långsamt i prova på klassen.

Jag tycker att de hade vart bättre att dela upp folk som vill "prova på/nybörjare" i en klass och folk som kör lite snabbare i en annan oavsett licenstyp.





För långsamt i prova på?
Dålig undanflykt.

_________________
Peter Rosinski
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1944



Re:

Tord_Yvel skrev:
Struve skrev:
SBF-Licenser:
PR-licenser för sig, omkörning på rakan.
Racinglicens: Ömkörning där det passar och båda parterna är med på det.

Enkla Bilsporter kan bara lösas ut av personer som har vilande racinglicens och då kör man med.

SMA eller SBF, ja den diskussionen hör inte hemma här som GUS nämner



Trist hade gärna testat lite på er körning men har ej SBF och det går tyvärr för långsamt i prova på klassen.

Jag tycker att de hade vart bättre att dela upp folk som vill "prova på/nybörjare" i en klass och folk som kör lite snabbare i en annan oavsett licenstyp.


Nu vet jag varken vad för bil du har eller hur bra du är på att köra men på OSC:S träffar brukar det vara bla Speedstrar som kör med Prova på licens och på riktigt bra tider. ÄR långt ifrån långsamt tempo bara för att man hamnar i PR-gruppen

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Inför träffar
2012-06-30 Opel Sport Club Bjuder in till banåka Kinnekulle
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (11616 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande