Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Vad skiljer mellan Elise och Exige egentligen? | << 1, 2, 3 >> 13533 besök totalt |
340R var ett samarbete mellan tidningen Autocar (!!) och Lotus. Autocar tyckte att Lotus skulle bygga en ren banbil. Från början stod 340 för vikteffekten, dvs 340 hk per 1000 kg. Dock ändrades det och jag tror att 340 till slut stod för antalet tillverkade bilar. |
||||
var en artikel i senaste ccc om tunade 340r , en standard , en trimmad och en lättad kul läsning
|
||||
en engelsk tidning om trackday cars och lite DIY ccc=cars and carconversions finns att köpa på presstop-butikerna eller, http://www.press-stop.se
|
||||
ok. Finns även på http://www.cccmagazine.com/ |
||||
|
||||
340'n med sin kompromisslöshet o begränsade komfort det närmaset de kommit en modern super seven....
Sa du att de sjunkit i pris i england... Vad skiljer mellan en 340 o en Elise då? Förutom styling o noll tak.... _________________ Magnus Thomé |
||||
340'n verkar sakna dörrar också
Motorn var på 179 hk, en sökning på mobile.de gav några träffar. Priserna ligger mellan 40.000-50.000 euro. Yokohamas 039 satt standardmonterade när de var nya. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Då ska vi se, sitter med artikeln framför mig, "removal of rear glass windscreen, air inlet restrictor, fuel tank breather canister an plumbing, mid spoiler pedestrian hoops, passenger footrest and rear mid spoiler assembly", replaced silncer with 450 mm long titanium superbike part with 90 degree tailpipe" vikt 2,2 kg orignal 16 kg , bytt bågen mot en lättare dito "saved himself over 9kg i the process" , "replaced 2 aluminum rear wing stays (2kg/piece) with carbon fiber dito (0,55kg/piece)" , carbonfiber mudguards saved 5 kg , carbon airbox and backplate 1kg , carbon steering wheel 1kg , carbon seats 13 kg, 27L aluminum tank 15,5kg , light wheight race battery 8,3kg , race grade alternator 2,6 kg , lightwheigt breakdiscs 2,2 kg , allt som allt säger ägaren att han kapat 80 kg och så har han 190 hp lotus upgrade + 11 bhp för dämparen 621kg/201bhp = 341bhp/T precis som lotus ville från början så allting går , detta måste ju dock kostat en och annan slant + att han kan bara använda den för trackdays |
||||
Aj då, killen glömde nämligen att gå på toa innan han satte sig i bilen och därmed var hans investering i kolfiberhållarna till vingen till ingen nytta. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Det är väll en viktuppgift utan oljor, kylargrejer, soppa och allt sånt. Killen kan ju haft bilen i körbartskick när han vägde den och då är +40 kg inte mycket. _________________ Thomas Tegbäck |
||||
Nu har jag kollat upp. Torrvikten är 661 kg. Ni kan läsa allt om 340R på http://www.340r.net/
Jag förmodar att det var den 340R som ni hittar på http://www.340r.net/technical/weight |
||||
621kg var inkl oljor/vatten etc.
i ccc räknade de vikten på en orginal till ca 700kg med alla oljor/vatten m.m |
||||
ALuminiummonocoquen, svårt ord, väger cirkalisa 30 kg om jag är rätt informerad. Mao inte mkt. Lite OT: I nämnd ordning väljer jag Exige/R340 på första "Vill ha plats", R340 är såååå rätt. Elise vore annars inte dumt. Opel Speedster då? Skulle aldrig komma på fråga! |
||||
Angående vikt besparingar så hittade jag denna bild från i sommras på kinnekulle.
om jag inte är helt ute och cyklar så är det ev Ulf Bomelid? jag såg även denna elise på Elmia där dom sålde kolfiberdetaljer till elisen. Kolla hur han trånar efter sportvagnen på trailern :woot: _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Bilder o videos Vad skiljer mellan Elise och Exige egentligen? | << 1, 2, 3 >> 13533 besök totalt |