Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Autotune Gemini
<<   1, 2, 3   >>
25562 besök totalt
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Kan en lång människa köra en sån där? Jag är 1,86 och "sjuor" brukar inte gå att komma in i.

ja, jag är ju 1.87 och in kommer jag utan problem. Däremot för att det skulle vara helt perfekt skulle jag kanske vilja ha in pedalerna några cm. Men det är inga problem.Men jag märker det på att då jag kör e4a så blir det lätt att jag lägger kopplingsfoten under kopplingspedalen. Men på passagerarsidan så har jag flera cm under fötterna med raka ben. Men varför det är så pass bra utrymme ändå är nog pga kolfiberstolarna som gör att dom kommer så långt bak som möjligt jämfört med dom mjuka tjocka stolarna som brukar finnas i "sjuor".

Luleå
Här sen Apr 2006

Stämmer in i lovsången, super cool bil som ger vill ha känsla thumbs up
/Rikard

Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
Re:

Niva skrev:
Stämmer in i lovsången, super cool bil som ger vill ha känsla thumbs up
/Rikard

haha, jag som tyckte desamma om din Silver! =) dom ser så råa ut dom äldre rx7orna

Staffanstorp
Här sen Maj 2006

Re:

mannberg skrev:
Bland det första jag gjorde var att byta den torsendiff som följde med. En Eaton truetrack.

Gissar att det följde med en icke monterad Eaton truetrack som numera sitter i bilen?

Har en Super Seven med volvo-bakaxel och har funderat på en truetrack (öppen diff idag).
Något du rekommenderar?

Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
Re:

xl15 skrev:
mannberg skrev:
Bland det första jag gjorde var att byta den torsendiff som följde med. En Eaton truetrack.

Gissar att det följde med en icke monterad Eaton truetrack som numera sitter i bilen?

Har en Super Seven med volvo-bakaxel och har funderat på en truetrack (öppen diff idag).
Något du rekommenderar?

Ja exakt, formulerade mig dåligt.
Ja, jag har ju ingen erfarenhet av såna här diffar tidigare men blev ju grym skillnad. Nu driver den ju riktigt bra framåt. Tidigare var det ju omöjligt om man körde på gräs typ, bara slirade. Och i vintras drog jag iväg en sväng med diffen monterad och kom tillochmed iväg på ren isbana. Men den har ju blivit lite mer sladdbenägen i kurvorna. Men den har blivit grymt mycket roligare att köra.
Så det är definitv att rekommendera. Inte så kul att bara driva på ett hjul.

Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
Jag kan ju berätta vad som händer i garaget. Förra Onsdagen märkte jag en blöt pöl under bilen. Konstaterade att det var glykol så då var det bara att leta. Hittade lite blött på höger motorfäste.
Då tog jag och öppnade expansionskärlet och ur ett pyttehål kom det en stråle vatten. Precis några centimeter från 3ans tändstift inne i gropen.
Jag tog bilen senare till närmsta TIG-svets och skulle testa och få det svetsat.
Jag tar en roterande fil och ska ta bort lite smuts för att kunna svetsa och innan jag i princip rört i toppen är t är hålet 3-4 mm stort, det var tunna vägar bakom. Toppen har haft "lite" dålig glykol i sig tidigare ska jag gissa på.
Svetsaren gav upp då det var omöjligt att se vars han svetsade nere i fördjupningen.

Nu är en portad topp inköpt och allt är demonterat och rengjort. Så nu är det montering nästa.

Luleå
Här sen Apr 2006

Re:

mannberg skrev:

Nu är en portad topp inköpt och allt är demonterat och rengjort. Så nu är det montering nästa.

Huga, ännu mera flås i den lilla raketen thumbs up

Luleå
Här sen Nov 2009

Fått på nya toppen nu?

Saab 9000 Aero
Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
hehe, jag hoppas det iaf. Men faktiskt var den gamla toppen också lite bearbetad. men ska bli intressant.

Ne, den är inte monterad än. Den gamla packningen var besvärlig som vanligt så tog en stund.
Men nu äre rent och fint så nu är den färdig för montering.

Enköping
Här sen Okt 2006

En kompis råkade ut för samma typ av läckage på en B230 och jag borrade upp det tills det blev lite godstjocklek, gängade hålet och pluggade.

Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
Det var ju ingen dum idé. Varför tänkte man inte på det?! Det hade ju varit mycket enklare.
Men nu har ju jag en lite värre topp och det kan vara värt det iaf=)

Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
Nu var det ett tag sen det uppdaterades.
Jag har hållit på med toppbytet och det har gått lite långsamt. Men igår kväll fick jag allt att lira efter hets-mekning hela dagen, allt för att få köra konbana med Raceinorr i Fällfors. Men fick som sagt ihop allt. Jag har också ställt mer Camber nu.
På vägen till Fällfors kände jag direkt vilken otrolig skillnad det blev med cambern. Blev sjukt mycket kvickare i styrningen.
Väl i Fällfors där det regnade körde vi en riktigt underhållande bana, med ett riktigt stort startfält med många vassa bilar, och förare. Banan var rejält snabb med några riktigt kluriga svängar. Och det gjorde det inte lättare med rejält blött underlag.
efter 3 rundor var min bästa tid drygt 1.27 och då slutade det regna och började torka upp. Och ett varv körde jag där 80 procent var torr. Och med sjukt mycket mer grepp ramlade tiden ner till 1.23.5. Och jag ville bara ut på banan igen då jag kände att jag kunde köra snabbare, men precis då jag skulle starta igen börjar det regna igen så då var det kört att köra bättre tider. Men roligt var det iallafall och lite mer körerfarenhet, nu väntar jag bara in nästa helg som Raceinorr anordnar! Och även bra väder hela dagen!

Tack Raceinorr för ännu en jättebra konbanekörning!

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej och tack för att du kom!

Resultatlistan hittar du här:

http://www.raceinorr.se/resultat/konbana_20120722_best.html

Kul att se att du utvecklar bilen också. Nästa planerade datum är 19/8 men vi får väl se om det går att köra något tidigare kanske. Nu skulle vi bara haft en heltorr dag så vi kan markera upp banan ordentligt - det är svårt att måla beständiga markeringar för konerna i blötan.

/Gustaf

Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
Nu har reparationer tagit en hel del tid, så inte blivit så mycket utveckling på bilen, men det hoppas jag det blir ändring på.
Okej, ja bättre väder är aldrig fel. Då ska jag verkligen se till att komma!

Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
Nu är jag tillbaks från en liten semestertripp till Umeå med bilen.
Det har blivit 80 mil ihelgen med kanonväder och efter mycket slir, är jag tvungen att se mig om akut efter nya bakdäck.

Jag bjuder på lite bilder från ikväll

Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
Var och finåkte idag och filmade med min budgetkamera.
Oj, vad jag blev sugen på en GoPro nu plötsligt.

http://www.youtube.com/watch?v=8a2KCJEdoRI

Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
I söndags var jag i Fällfors och körde raceinorrs konbana.
Var mycket folk denna gång också, ca 15 bilar.
Banan påminde mycket om förra gången men hade några mer kluriga kurvor i första delen.

En runda började jag med att missa en växel och tänkte att det blir ändå ingen bra tid så jag satsade lite extra, och i slalompartiet på väg bort fick jag ett riktigt elakt kast och for sidledes rakt ut i avåkningszonen, som var gräs och sand. Där blev jag sittandes i väntan på hälp, men blev inga skador på bilen som tur var, men jag kan lova att jag var lite mer försiktig i den delen senare.

Bjuder på några bilder:

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Bra satsat och alltid kul att se dig fara runt :-)

Tiderna kommer upp om nån dag, det var rejält jämnt den här gången.

Gustaf

Citera
mannberg
Luleå
Här sen Apr 2012

Trådstartare
Det är alltid lika kul att fara på era arrangemang. Och än roligare då det är riktigt vasst motstånd. och roliga bilar.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Här kommer resultaten...

http://www.raceinorr.se/resultat/konbana_20120805_best.html
http://www.raceinorr.se/resultat/konbana_20120805_alla.html

R-däcken gör Caprin relativt snabb, bara 2,5 sekunder från Geminin känns rätt bra :-)

Gustaf

Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Hallå kan du inte lägga upp länkarna till dom där roliga sidorna du hade hittat så ja kan kolla igenom de lite också

Saab 9000 Aero
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Autotune Gemini
<<   1, 2, 3   >>
25562 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande