Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Märkesfanatism
<<   1, 2, 3   >>
6099 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Sörpan skrev:
Ja, jag är frälst på BMW av samma anledningar som många andra, kombinationen av körglädje och pris är oslagbart än så länge. Men jag gillar inte allt som BMW har gjort/gör. X5:an tycker jag är gräslig!

X5'an Stuck satte rekord på ringen med då?

Lidköping
Här sen Nov 2002

okey, nu vågar jag också när Magnus själv off-topicat rejält.

På tal om Hondamotor i Porsche...
Jag var på en japanträff för ett par år sedan (Ja, jag är som sagt otroligt enkelspårig i mitt egna märke ) och där var det en BMW E36 med en Mazda Wankel i. Hur reagerar en renlärig Mazdaåkare på ett sådant tilltag tro?

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Inressant! För jag hörde av Rickard som ska bygga en Ultima GTR att killen som är boss på Ultima vägrar sälja ett kit om man tänker sätta i en wankel ??? Voffo de då?

Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Lite entusiasm är aldrig fel och fanatisk kan man väl också få vara ibland, i alla fall vad gäller ens egen bil. Jag tänker dock på dom som är fanatiska åt fel håll så att säga, de som tycker att något annat är skit just 'därför'.

De gillar sitt eget märke men kanske avskyr ett annat, så fort det andra märket kommer på tal försöker de framhäva hur kasst det är. Så länge fanatismen håller sig till det egna märket och hyllningar av detta är det väl ok, men låt det inte slå över.

Det är en tunn linje mellan geni och galenskap.......

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Jag är inte på något sätt märkesfanatisk, snarare modellfantast. Inte så att jag inte vill ha någon annan bil, men BMW 02 är den tuffaste bilen i världen, Basta. Jag är inte dum nog att bruksa i en 02a, det är dom aldeles för rostkänsliga, bullriga, opraktiska för.

Men för lek, bus, bana, sladd, hobbymekning är det den ultimata bilen

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag tycker det är skitkul med märkesfanatism.

Att Cheyy är överlägen allt.........och att Ford står längst ner.....det vet ju alla

En kompis , till mej, och hans farsa, hade en Jaguar XJ6. Som dom lackade hemma på gården. Sedan stoppade dom ner en Pontiac 400 ci V8.
Gubben tog bilen och åkte till ett Jaguarmöte, parkerade......öppnade motorhuven........och lämnade snabbt bilen.......innan någon reagerade.

Bilen ställde till total förvirring.... ...och ingen visste vems den var.
Framåt kvällen..när de flesta åkt.......hoppare han in och lämnade platsen.

Det är humor...!!!!!!!!

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Mäkinen skrev:
Hondas maskiner verkar helt underbara. Man kanske ska knöla ner en VTEC-snurra i 924:an... (slå mig inte...)

Bra idé thumbs up

Jag är rätt svag för ett antal grejor, vissa vettigare än andra
- startknapp (klart ovettigt)
- 6 växlar framåt (tja)
- högvarvigt ylande på räserbilar (inte heller så vettigt kanske)

Så en VTEC i en 924 är väl bra
Jag ska nog prova att köra bilen med originalmaskin först, men jag var med en kamrat och tittade på en 944 idag så jag måste ju göra nåt för att inte bli efter.
Var hittar man info om Hondamotorer? Vore kul med en länk till en sida utan neonfärger...

Apropå fel maskin i rätt bil så var det en och annan som höjde på ögonbrynen när en kille här i stan hängde ner en 454 i en RR.

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Mäkinen skrev:
Apropå fel maskin i rätt bil så var det en och annan som höjde på ögonbrynen när en kille här i stan hängde ner en 454 i en RR.

Jag har ett svagt minne av en röd RR med jänke-V8:a som byggdes som demo-bil till någon bilstereotillverkare (Clarion?). Är det samma bil?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
AndersD skrev:
Mäkinen skrev:

Jag har ett svagt minne av en röd RR med jänke-V8:a som byggdes som demo-bil till någon bilstereotillverkare (Clarion?). Är det samma bil?
Stämmer bra! Det var Robban Claussnitzer som byggde den.

Stora Höga
Här sen Nov 2002

Håller helt med tidigare inlägg om att märkesentusiasm är bra medan fanatism och skygglappar på är något av det värsta som finns.

Men, om man vill ha kvalité, prestanda, bakhjulsdrift och mer än två sitplatser begränsas urvalet till... Ja just det - BMW.

Tyvärr har dock på senare år även detta märke degenererat till att bli mer och mer komfortinriktat, så för mig börjar också det gå bort. Så vad skall man då välja??? Kan vi inte gemensamt få någon biltillverkare att bygga en ny modell med egenskaper som en M3E30?!

///Martin

Ps. Vet att jag sett en M3E30 med VTEC maskin... Det bästa av två världar? Vi kanske kan övertyga Honda om att bygga en lätt fysistsig coupé? Ds.

PPs. Om detta inte lyckas blir det nog snart en modell från 1.8T koncernen... Och M3:an får vara kvar som hobbybil. Ds.

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Sörpan skrev:
Ja, jag är frälst på BMW av samma anledningar som många andra, kombinationen av körglädje och pris är oslagbart än så länge. Men jag gillar inte allt som BMW har gjort/gör. X5:an tycker jag är gräslig!

X5'an Stuck satte rekord på ringen med då?

Nja, gränsfall...men 7-serien är ännu gräsligare >

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Martin G skrev:
Vi kanske kan övertyga Honda om att bygga en lätt fysistsig coupé? Ds.
JA! Var hittar jag listan att skriva in mig på?
Jag läste nån tysk tidning igår där de spekulerade om BMWs kommande 1-serie. 3-dörrars halvkombi med vikt runt 1100kg och 180hk-sugmaskin med varvstoppet på 7500rpm låter ju ganska bra.

Vellinge
Här sen Jan 2003

Martin G skrev:

Det är närmre än vad ni tror.

Det finns redan en projketbil på S2000 i coupéutförande med ett litet baksäte. Motorn är uppförstorad till 2.2 liter och 260 hk.

Tyvärr inga bilder.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Mäkinen skrev:
Martin G skrev:
JA! Var hittar jag listan att skriva in mig på?
Jag läste nån tysk tidning igår där de spekulerade om BMWs kommande 1-serie. 3-dörrars halvkombi med vikt runt 1100kg och 180hk-sugmaskin med varvstoppet på 7500rpm låter ju ganska bra.

Nya M1, eller om den ska heta M2 coupé eller vad de nu kommer fram till, har jag redan beställt i mitt huvud... om nu inte desorienterade tidningar får rätt och påstår att det ska sitta andningshjälp på motorn. > Däremot låter ju ryktena, som jag tror mer på, om en 2,2-litersfyra på 240 hk vid 9000rpm mer intressant... Undra vad en sådan tingest ska kosta? Antagligen

EDIT: Sorry, lite OT där visst...

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

AL skrev:
Nya M1, eller om den ska heta M2 coupé eller vad de nu kommer fram till, har jag redan beställt i mitt huvud...

Semi-OT:

Här kommer beviset på att man inte är fanatiker

De nya BMW-bilarna faller inte mig alls i smaken, skall man köpa en nya 1-serien så får man se till att ha mörka solglasögonen när man närmar sig bilen, eller ännu bättre är att ha nersläckt i garaget tills man satt sig i bilen (så att man slipper se den utifrån...)

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
AL skrev:
Nya M1, eller om den ska heta M2 coupé eller vad de nu kommer fram till, har jag redan beställt i mitt huvud...

Semi-OT:

Här kommer beviset på att man inte är fanatiker

De nya BMW-bilarna faller inte mig alls i smaken, skall man köpa en nya 1-serien så får man se till att ha mörka solglasögonen när man närmar sig bilen, eller ännu bättre är att ha nersläckt i garaget tills man satt sig i bilen (så att man slipper se den utifrån...)

Håller med dig Johan om designen på de nyare BMW-modellerna. thumbs down De SPIONBILDER och TECKNINGAR jag har sett på den sk. 1-serien är dock helt klart trevliga. Det fanns ett par nya sådana, i ngn tysk tidning, som inte tidigare visats. Den kommande coupén är det väl ingen som direkt vet hur den ska se ut, om den kommer.

Smaken är som baken...men den slutgilltiga looken tror jag ingen sett än. Fast hade jag fått hålla i pennan hade jag ritat en miniatyr av den nya Aston Martin som visats i en annan tråd. thumbs up

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag har nog bara varit märkesfanatiker en gång, och då var det BMW! Men det var på den "gamla goda" tiden, 02-serien, 3.0 CSI och sådant, själv hade jag en 2500. Nuvarande utbud är jag helt sval inför (okej, motorerna på de bilar som kostar mer än en halv miljon är ju kalas), som redan sagts ovan, det är för mycket komfort, ni vet, armstöd på stolarna ochs sånt.

Numer försöker jag åtminstonde att vara förutsättningslös när det ska bytas bil, det funkar inte alltid.

Märken genom åren:
Opel, BMW, Ford, SAAB, SAAB, SAAB, Peugot, SAAB (Opel, egentligen), Ford, Mercedes, Mercedes, Alfa, VW, Mazda, Ford, Honda, Toyota och alltså ännu en Honda på gång.

Märken jag skulle vilja ha:
Porsche (nån gång i livet borde man ju ha en, eller hur?), Caterham, Aston Martin, AMC (Pacer, jag tycker faktiskt att den är SNYGG), Jordan eller Williams eller Tyrell eller Brabham eller McLaren (nu börjar det spåra ut).

Inte vill ha:
Ferarri, Jaguar,

JohanR

Täby
Här sen Nov 2002

JohanR: Jag har aldrig avslöjat för någon att jag smågillar Pacer lite grann. Jag trodde faktiskt att jag var ensam om det på jorden och var rädd att bli idiotförklarad. Visst är det en mysig bil, vilka linjer. thumbs up

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

AL skrev:
[Smaken är som baken...men den slutgilltiga looken tror jag ingen sett än.

Men framför allt , ändras ju smaken vartefter.

När jag var 18-19 år, köpte en gubbe som jag jobbade tillsammans med, en sprillans ny Toyota Celica 1600, blå metallic med vit inredning.

Jag ar så jävla avundsjuk... .så jag gick inte ut och tittade på bilen ens.

Skulle jag få en sådan, gratis idag.........skulle jag nog inte te emot den...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:

Skulle jag få en sådan, gratis idag.........skulle jag nog inte te emot den...

Finns det några kvar??? Dom var väl rätt rostglada , antagligen samlarvärde nu.

Jag har aldrig förstått var Pacerns töntprägel kom från, snygg och smart, förresten, den fanns väl med V8 också? Kanske nåt å ha på banmötena. Bredare än lång, borde kunna bli bra väghållning. Brudfångare är den ju dokumenterat bra som. kolla bara på Waynes World

JohanR

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Att en del gillar Pacern kan ju bero på att den inspirerat till Porsche 928. Kolla gif:en en bit ner på denna sida: http://www.chez.com/pacer/ealmost.htm

-"Imitation is the sincerest form of flattery"

Märkesfanatism
<<   1, 2, 3   >>
6099 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande