Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Riktiga regndäck eller bra gatdäck? skurna K21 vs Proxes R1R
<<   1, 2, 3, 4   >>
42517 besök totalt
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

Tobias Nyström skrev:
Kan vi backa ett steg och förklara vad skurna betyder? Tar man en kniv och skär i dem? Vad gör detta för greppet? Kan alla köpa dessa däck, och vad kostar det jämnfört med andra r-däck?


Det är ett knivblad som ser ut som ett U, bladet är varmt och med det så skär man mer/nytt mönster i däcken.

Om man skär mönstret eller använder matriser ser jag ingen skillnad på. Det är själva mönstret som är klassat - ihop med gummiblandningen.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Re:

Svartlock skrev:
Tobias Nyström skrev:
Kan vi backa ett steg och förklara vad skurna betyder? Tar man en kniv och skär i dem? Vad gör detta för greppet? Kan alla köpa dessa däck, och vad kostar det jämnfört med andra r-däck?


Det är ett knivblad som ser ut som ett U, bladet är varmt och med det så skär man mer/nytt mönster i däcken.

Om man skär mönstret eller använder matriser ser jag ingen skillnad på. Det är själva mönstret som är klassat - ihop med gummiblandningen.


Tack för förklaringen! Vad ger detta för egenskaper? Och frågan om priset och tillgängligheten kvarstår.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

Tobias Nyström skrev:

Tack för förklaringen! Vad ger detta för egenskaper? Och frågan om priset och tillgängligheten kvarstår.



Den enda nyttan med det är om det är vått.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478




_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Enkelt förklarat tar man bort gummi för att resterande ska kunna hålla en högre temp. friktion och hysteres gör detta.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Men dom är ju inte E märkta ens så bort med dom helt tycker jag i ett e Märkt klassat evetn

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Re:

Supramannen skrev:
Men dom är ju inte E märkta ens så bort med dom helt tycker jag i ett e Märkt klassat evetn

Om dom inte är E-märka så är det ingen gråzon roadsport, så här står det i reglementet:

Citat:
6.13 Däck
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet. Kravet
på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få
startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för
däcksbredd.


Den texten är ju tydlig tycker jag.

Men om jag skulle köpa däck av en däckfirma, så har jag inte skurit i däcket själv, utan det var ju så när jag köpte det. Om det däremot inte är E-märkt så ser man ju det på däcksidan?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Torkel åkte ju på E-märka regndäck, vilka han köpt av Pihl om jag förstått det rätt, dessa (tror jag):

http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=2450&p=2 . . . .

Vill påpeka detta så igen anklagar Torkel för fusk iaf Han ha helt enkelt smartare än oss andra

Niklas, menar du att andra bilar i Roadsport körde på däck som itne var E-märkta, eller menar du att det var flera som körde på samma däck som Torkel?

Har känslan att den kommer vara mer än en bil som kör dessa däck nästa gång det regnar iaf

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515




_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 478



Re:

Tobias Nyström skrev:

Citat:
6.13 Däck
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet. Kravet
på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få
startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för
däcksbredd.


Den texten är ju tydlig tycker jag.

Men om jag skulle köpa däck av en däckfirma, så har jag inte skurit i däcket själv, utan det var ju så när jag köpte det. Om det däremot inte är E-märkt så ser man ju det på däcksidan?


Reglerna är solklara. Jag kan skära e-märkta däck åt min kompis och tvärtom, men inte skära till mig själv ;-)

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1887



Re:

Magnus Mårtenson skrev:
Tobias Nyström skrev:

Citat:
6.13 Däck
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet. Kravet
på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få
startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för
däcksbredd.


Den texten är ju tydlig tycker jag.

Men om jag skulle köpa däck av en däckfirma, så har jag inte skurit i däcket själv, utan det var ju så när jag köpte det. Om det däremot inte är E-märkt så ser man ju det på däcksidan?


Reglerna är solklara. Jag kan skära e-märkta däck åt min kompis och tvärtom, men inte skära till mig själv ;-)

Alla regler (och lagar) bör väl tolkas med en dos sunt förnuft sprinklat över sig. Med andra ord kan (och bör, tycker jag) reglementet tolkas som följande:
- Man FÅR åka med E-märkta däck i de olika standardutföranden som tillverkaren erbjuder. Vissa däck råkar tillverkas genom att man tar ett ett däck som tillverkats i process med ett mönster och sedan skär tillverkaren ett extra standardmönster för hand. Däcket är fortfarande ett E-märkt däck. Det handlar ju trots all bara om att tillverkaren har kostnadsoptimerat sin process - gjutformar är dyra.
- Man FÅR INTE titta upp mot himlen, se regnmål och därmed ställa sig och skära ut lite extra mönster i sina däck ett par timmar innan start. Du får inte heller stå hemma och hitta på egna mönster som du skär in dina egna däck, eftersom de då inte kan förbli E-godkända.

Så tolkar jag reglementet.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Torkel K skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Tobias Nyström skrev:

Citat:
6.13 Däck
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet. Kravet
på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få
startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för
däcksbredd.


Den texten är ju tydlig tycker jag.

Men om jag skulle köpa däck av en däckfirma, så har jag inte skurit i däcket själv, utan det var ju så när jag köpte det. Om det däremot inte är E-märkt så ser man ju det på däcksidan?


Reglerna är solklara. Jag kan skära e-märkta däck åt min kompis och tvärtom, men inte skära till mig själv ;-)

Alla regler (och lagar) bör väl tolkas med en dos sunt förnuft sprinklat över sig. Med andra ord kan (och bör, tycker jag) reglementet tolkas som följande:
- Man FÅR åka med E-märkta däck i de olika standardutföranden som tillverkaren erbjuder. Vissa däck råkar tillverkas genom att man tar ett ett däck som tillverkats i process med ett mönster och sedan skär tillverkaren ett extra standardmönster för hand. Däcket är fortfarande ett E-märkt däck. Det handlar ju trots all bara om att tillverkaren har kostnadsoptimerat sin process - gjutformar är dyra.
- Man FÅR INTE titta upp mot himlen, se regnmål och därmed ställa sig och skära ut lite extra mönster i sina däck ett par timmar innan start. Du får inte heller stå hemma och hitta på egna mönster som du skär in dina egna däck, eftersom de då inte kan förbli E-godkända.

Så tolkar jag reglementet.


Men däck tillverkaren säger ju själv att inte derras egengjorda skärning inte är E märkt..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1887



Re:

Supramannen skrev:
Torkel K skrev:
Magnus Mårtenson skrev:
Tobias Nyström skrev:

Citat:
6.13 Däck
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg och vara "E" märkta. Minsta tillåtna
mönsterdjup är 1,6 mm mätt på 75 % av däckets slitbana. Egen skärning i däcket är ej tillåtet. Kravet
på mönsterdjup gäller före varje påbörjat körpass. Däck med sidomärkningen borttagen kommer att få
startförbud. Regummerade däck och M&S-märkta däck är inte tillåtna. Se också vikttillägg för
däcksbredd.


Den texten är ju tydlig tycker jag.

Men om jag skulle köpa däck av en däckfirma, så har jag inte skurit i däcket själv, utan det var ju så när jag köpte det. Om det däremot inte är E-märkt så ser man ju det på däcksidan?


Reglerna är solklara. Jag kan skära e-märkta däck åt min kompis och tvärtom, men inte skära till mig själv ;-)

Alla regler (och lagar) bör väl tolkas med en dos sunt förnuft sprinklat över sig. Med andra ord kan (och bör, tycker jag) reglementet tolkas som följande:
- Man FÅR åka med E-märkta däck i de olika standardutföranden som tillverkaren erbjuder. Vissa däck råkar tillverkas genom att man tar ett ett däck som tillverkats i process med ett mönster och sedan skär tillverkaren ett extra standardmönster för hand. Däcket är fortfarande ett E-märkt däck. Det handlar ju trots all bara om att tillverkaren har kostnadsoptimerat sin process - gjutformar är dyra.
- Man FÅR INTE titta upp mot himlen, se regnmål och därmed ställa sig och skära ut lite extra mönster i sina däck ett par timmar innan start. Du får inte heller stå hemma och hitta på egna mönster som du skär in dina egna däck, eftersom de då inte kan förbli E-godkända.

Så tolkar jag reglementet.


Men däck tillverkaren säger ju själv att inte derras egengjorda skärning inte är E märkt..?

Det var många "inte". Nu är jag inte säker på att jag förstår dig helt rätt, men däcket Kumho V70A i K-21 är E-godkänt även med det extra mönstret, enligt Kumho.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Om man ska hård-dra det, så står ingenstans att däcken ska vara E-godkända, bara E-märkta...



Sedan om leverantören har skurit i däcken eller inte kan iaf jag inte avgöra. Däck kan ju ha oändligt med olika mönster. E-märkning däremot ser jag ju på däcket.

Sedan står det även:

Citat:
Däck ska uppfylla gällande krav för färd på allmän väg


Vad det innebär vet jag inte, men att ha MER mönster i däcket kan väl knappast göra däcken olagliga på gatan?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Om däcket är E märkt så ska det såklart användas i det utförande det är E märkt som. Måste väl finnas något dokument från Kumho som visar hur däcket ska se ut och vilka gummiblandningar det innebär?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

Kimmen skrev:
Om däcket är E märkt så ska det såklart användas i det utförande det är E märkt som. Måste väl finnas något dokument från Kumho som visar hur däcket ska se ut och vilka gummiblandningar det innebär?


Och det får väl återförsäljaren ta fram helt enkelt.


Precis som de tog fram papper på deras grusdäck när det var jidder om att de inte låg på rätt sida %:en
(vilket de gjorde)

_________________
Daniel Steiner
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1887



Re:

Svartlock skrev:
Kimmen skrev:
Om däcket är E märkt så ska det såklart användas i det utförande det är E märkt som. Måste väl finnas något dokument från Kumho som visar hur däcket ska se ut och vilka gummiblandningar det innebär?


Och det får väl återförsäljaren ta fram helt enkelt.


Precis som de tog fram papper på deras grusdäck när det var jidder om att de inte låg på rätt sida %:en
(vilket de gjorde)

Svaret jag fått är att däcken är E-godkända även då de är skurna för regn och att intyg finns.

Kanske dags att någon tipsar Martin på Wheelbase om denna tråd, så vi får svar direkt från källan.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 181



SPVM organisationen kan väl avgöra om det är ok att efterbearbeta däck efter tillverkningen. Oavsett vilka intyg som kan skrivas.
Mest seriöst är ju att göra detta innan man använder däcken.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

andersh skrev:
SPVM organisationen kan väl avgöra om det är ok att efterbearbeta däck efter tillverkningen. Oavsett vilka intyg som kan skrivas.
Mest seriöst är ju att göra detta innan man använder däcken.


Självklart gäller bara e-märkningen om bearbetning görs av Kuhmo själva.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Svartlock skrev:
andersh skrev:
SPVM organisationen kan väl avgöra om det är ok att efterbearbeta däck efter tillverkningen. Oavsett vilka intyg som kan skrivas.
Mest seriöst är ju att göra detta innan man använder däcken.


Självklart gäller bara e-märkningen om bearbetning görs av Kuhmo själva.


Håller med.

Kollade lite hur EU ser på saken angående typgodkännande av däck och e-märkning, E-märkning är inte bara symolen i sig utan också tillhörande information, bl.a godkännandenummer. Skall enligt dem finnas ändring i typgodkännande numret mot ursprungligt typgodkännande för däckstypen.

Ser fram emot nån form av redovisning.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Oj, här diskuteras det friskt. :-)

Jag gissar att det intyg som nämnts är Kumhos bevis att däcket är E-märkt.
I framför allt England finns det många klasser som kör på E-märkta däck, tror även att deras BMW-cup kör på Kumho som enhetsdäck.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
Riktiga regndäck eller bra gatdäck? skurna K21 vs Proxes R1R
<<   1, 2, 3, 4   >>
42517 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande