Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lite Bakhjulsdrift på A3an? Vad tror vi om detta.
<<   1, 2
6255 besök totalt
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
ChriMa_Motorsport skrev:
SevenEight skrev:
Stingray skrev:

visst det borde funka, då jag har för mig kardan alltid driver, så troligen får man kolla hur drivningen i lådan funkar, o kanske steloperera så framdiffen är svetsad, så att kardan alltid drivs, sen har du det lilla bekymret kvar att du har vikten på helt fel ställe... a3/s3 är framtunga.. känns iaf mer framtunga än en 325 e30.. funkar ju när det är 4wd o haldex upgrade, men frågan är hur bilen kommer bete sig på banan.. ja tror faktiskt helt ärligt att du gör bättre i att köra rakställt, men det är väl en smaksak, men ska man tävla så vill man ju ha mer fördelar än nackdelar med sig

Kardanen driver alltid. Drivningen till bakaxeln går via framdiffen, med andra ord efter "slutväxeln" via en vinkelväxel. Vinkelväxeln har en viss utväxling och i bakaxeln sitter motsvarande utväxling, har för mig att det är 20:21 eller nåt. Det betyder alltså att ALL effekt går via framaxel slutväxeln. ALLT går genom ett kuggpar. Det är alltså inte så att det går till en mittdiff först och sen vidare med en vettig slutväxel fram och bak, utan diffen fram driver bakaxeln. Bara förtydligar här. Jag tror det är en riktigt dålig idé att köra bana med endast bakhjulsdrift faktiskt, det är liksom inte byggt för det varken fram eller bak.

Okej. Så det blir som att köra med dubbla diffar då eller? Den har en utväxling fram i diffen och hänger man på en A4 diff så blir det en yttligare utväxling bak då. Fatta jag rätt då? :P

det är ju klart ett problem. Kanske bara ska nöja oss med FWD helt enkelt haha

Den som inte undersöker lär sig inget =)

Kardanen snurrar alltid, går att rycka ur främre drivaxlarna utan att kardanen tappar drivning men i orginalutförande så har den en momentbegränsare i form av en Haldexkoppling som gör att den inte pajar.
Om man stelopererar den (Haldexkopplingen) så kommer främre vinkelväxel att rasa säkert som amen i kyrkan om inte bakre gör det först...

Ja det är ju lite synd. Inte kan man förstärka det på något sätt eller köpa ett Kitt till det heller antar jag. Tror att vi får nöja oss med FWD och en bra LSD Diff.

OEX Racesport har till denna lådan. har testat dem på andra modeller men inte A3. Det har fungerat bra. Så tror vi testar en sån till det.

SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Handlar det här om den gula så är i din bildtråd?

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Lite Bakhjulsdrift på A3an? Vad tror vi om detta.
<<   1, 2
6255 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande