Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygg världens sämsta banbil! Träna världens sämsta förare!
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10923 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Tycker att få saker förstör så mycket som riktigt dåliga bromsar. Så länge de är konsekvent dåliga så fungerar det även om man får bromsa tidigt. Men när de är riktigt opålitliga så är det inte kul att komma längs rakan på Mantorp i 200+ och fundera på om det kommer att bromsa bra eller inte alls.

Riktigt dålig bromsbalans är också ett bra sätt att få en riktigt dålig banbil, ordentligt mycket bakbroms så man låser bakhjulen först gör bilen ordentligt spännande under inbromsning.

Idealt trumbromsar, med gammal dålig bromsvätska och en bromsbalans som ligger långt bak borde göra susen. Kombinerar man det med en glapp styrning, en motor med svårdoserad gaspedal och ett chassie som växlar mellan under och överstyrning så är det nog inte så roligt. Speciellt inte om man sitter i en skinnsoffa och halkar runt. En annan aspekt är riktigt dålig säkerhet, gärna en bränsletank framför framrutan så man får 60l bränsle i knät när man sätter den i däcksbarriären.

Öht brist på feedback och ett outförsäjbart beteende är utmärkande för en riktigt dålig banbil. Finns bilar i denna kategorin som presterar alla varvtider. Det mesta går dock att ordna till men det kräver olika mycket pengar och tid beroende på bilens grundförutsättningar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11809

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kuggstång har ju nämnts tidigare, en glapp styrsnäcka (som på Volvo amazon/140) parat med en sliten styrkardanknut som jag hade på R5'an ger en totalupplevelse i vägkänslan från ratten thumbs up

Motorns arbetsområde bör ligga högt uppe i varvregistret, gärna fett på lågfart så att man får schysst ljud vid avslag.

Luft i bromshydrauliken är extra plus

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Re: Bygg världens sämsta banbil!

Björnes skrev:
Det låter som det är en drifting bil du är ute efter? Där ska det ju inte hålla i ett dugg utan sladda och kasa hit och dit utan att komma dit man vill. Däcks uppbyggnad vadå det går ändå sönder.


Nja... Drifting bilar har egentligen riktigt bra väghållning. Dom kasar ju inte runt av sig själva, du måste KÖRA dom på sladd. Byter du till en något mjukare fjädrings setup och minskar scrubben fram (många kör med feta spacers = mycke scrub för att kunna ha mer styrvinkel) så har du en väldigt potent banbil!


Jag hade nog i syfte att få en bil som beter sig konstigt satsat på negativ (blir de va? :S innerhjulet styr Mindre än ytterhjulet) ackerman, mycke positiv camber och högprofilsdäck med ~1-1.2kg varmtryck. Gärna i kombo med ganska rejäl toe out bak och den styrning som redan nämnts, dvs snäcka fastsatt i typ oljedämpare med felkonstruerad styrkardanknut och 14 rattvarv mellan ändlägena och ganska liten styrvinkel.

Varför inte en motor som är EXTREMT på/av också. Minsta lilla man petar på gasen så vrålar de till nått enormt, och så fort man släpper gasen är motorbromsen som om man pallnitar med värmda F1 bromsar.

122x10mm trumbromsar runt om utan bromsservo och en totalvikt på 1500kg+.

Jag hade då Inte velat köra den bilen

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Re:

JBT skrev:
Crown Vic/Lincoln är ju ganska hopplös som banracing bil men knappast sämre än valfri Dodge Van.


Kan inte riktigt hålla med dig.

Vi körde nått som hette drivers open på tidigt 90 tal, det var nått man körde med vanliga bilar, en klubb kunde arangera det på lämpligt ställe, tex en grusväg eller en asfaltsplan.
Det var ett handikappsystem med vikt och effekt inräknat med tiden.
Vi hade en knixig bana på ett industriområde, en del var bla 5 st tunnor utställda som 5an på en tärning, det gick ut på att passera en tunna, runda den i mitten, passera nästa, runda den i mitten o.s.v tills alla passerats och sen vidare i banan.
Etta i tävlingen kom en VW Polo med 60 hk, tvåa var en Dodge van !!!

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Re:

MaZ skrev:
Daniel Engström skrev:
För att optimera dålig väghållning bör man naturligtvis ha pendelaxel bak.
Ändring av både spårvidd och camber vid fjädring förstör all typ av vägkänsla. Naturligtvis ska fjädringen vara altför mjuk och långslagig. Bara då får man en känsla av att hela bakvagnen viks under bilen vid kraftig kurvtagning. Finns flera exempel på tillverkare som använt denna lösning. Simca är en av dom. Har för mig att Merca hade denna typ av lösning en gång i tiden också.


Para det med stel axel eller de-Dion fram så blir det nog extra läbbigt...


Låter nästan som Bugatti Type 251. Vet inte om det är sant, men det sägs att en av förarna valde att bryta ett lopp för att bilen kändes så osäker/instabil.

_________________
/David Söderblom
Citera
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



En gammal EPA som man använde alla växlarna på Intressant körupplevelse.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
H-O Blom
Uppsala
Här sen Sep 2010
Inlägg: 79



En Trabant borde vara svår att slå som usel bil!

_________________
Hans-Olof Blom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

H-o Blom skrev:
En Trabant borde vara svår att slå som usel bil!


Fast en Fiat 600 är helt underbar thumbs up Den är å andra sidan inte gjord i papp. (ja jag vet att Trabanten inte är gjord av papp. Bara nästan ;-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Skitbilar kan ha sin charm och behöver inte inte vara jättedåliga ur körhänseende (med det går ju att förbättra med råden i tråden).

Men styrkänsla och distinkta pedaler var kanske inte första prioritet när det konstruerades jättebilliga småbilar i Europas ruiner efter kriget.


Edit: Hittade en förbättrad Lloyd som borde vara speciell upplevelse runt tex en konbana


_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Lloyden kan väl inte vara så dålig... Samma modell som Steve hade, och DEN var det ju rejäl fart i

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Re:

Andreas Millbro skrev:

Idealt trumbromsar, med gammal dålig bromsvätska och en bromsbalans som ligger långt bak borde göra susen. Kombinerar man det med en glapp styrning, en motor med svårdoserad gaspedal och ett chassie som växlar mellan under och överstyrning så är det nog inte så roligt. Speciellt inte om man sitter i en skinnsoffa och halkar runt. En annan aspekt är riktigt dålig säkerhet, gärna en bränsletank framför framrutan så man får 60l bränsle i knät när man sätter den i däcksbarriären.


Något får mig att tänka på



när jag läser din beskrivning.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6268




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Det var roligare förr

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Hedlund
Torsby
Här sen Mar 2007
Inlägg: 148



Re: Bygg världens sämsta banbil!

Björnes skrev:
Det låter som det är en drifting bil du är ute efter? Där ska det ju inte hålla i ett dugg utan sladda och kasa hit och dit utan att komma dit man vill. Däcks uppbyggnad vadå det går ändå sönder.


En bil med dåligt grepp är ingen bra driftingbil..

_________________
Jimmy Hedlund
Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm
Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
En grej jag tänkt på är att bygga in spel i övre länkarna där det är möjligt. I McP-fallet är det i fjäderbenslagringen, dubbla A-armar spel i övre A-länken. Detta skulle man kunna utnyttja till att camber går från negativ till positiv när sidokrafterna blir tillräckligt stora. Kan man lägga övergången vid dryga 90% av tillgängligt grepp borde det bli spännande!

Jacking i dämpare... extrem rebound-dämpning och minsta möjliga bump så att fjädringen drar ihop sig (hysteres), gör att fjädringsvägen minskar mer desto ojämnare underlaget är. Det fina är ju att fjädringsvägen försvinner lite oberäkneligt och kan vara helt borta när den behövs som bäst! thumbs up

Upp-jacking är nog också riktigt dåligt, men kanske mer förutsägbart?

En del nyare bilar (att:Stenis? ) har lite veka servopumpar (eller om det är mjukvarubegränsningar) som gör att servoverkan försvinner om man gör snabba styrurslag. Denna effekt borde kunna förfinas/förfulas ytterligare?

@Niklas F m fl: Kontraproduktiva förarbeteenden är nog också riktigt kul, så kör på föralldel! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Avsaknad av stötdämpare (eller slutkörda) kan ge rätt intressant beteende också.

http://www.youtube.com/watch?v=5Mr-UgWr8-s

_________________
/David Söderblom
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



har provat att köra ~50m och en kurva med sisådär 5cm toeout fram och någon cm glapp på "rattaxel-kardanknut-gummileden" till styrväxeln och kan lätt konstatera att det räcker så.

det finns inte en chans i värden att manövrera en bil med de totalt oförutsägbara styregenskaperna runt en bana i mer än 5km/h!
bilen kunde sticka väldigt tvärt åt något håll, sedan var det ett halvvarv på ratten innan glappen i gummilänken gjorde att man kunde rätta till kursen - bara för att känna bilen sticka lika tvärt åt andra hållet...

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Kan sammanfatta hittills att "oberäknelig" är en bra egenskap. Många inkl jag själv har gått på den linjen. Jag känner dock att jag bara kommit på rätt förutsägbara oberäkneligheter.

Kanske inte sånt outtömligt trådämne som jag trodde, så jag för in förarbeteenden i topic också!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Valfri allergi som ger väldiga och plötsliga nysattacker.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Enorma fötter alternativt skosulor som sticker ut och fastnar i alla pedaler samtidigt.

Skidvantar av tummodell.

Lite skadat balanssinne för att skapa åksjuka och yrsel.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11700



ge fan i att dricka o äta en het dag på banan, då blir man en dålig förare, been there done that..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygg världens sämsta banbil! Träna världens sämsta förare!
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (10923 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande