Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xsara VTS -99 Le Fromage Moisi: Au Revoir!
<<   1, 2, 3, 4   >>
30494 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det där är inget, du skall se nu vinterpuckarna är på plats, rens snöplogen! Visst har jag köpte en bra vinterbil om man bor på landet?

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Jag övervägde att köra min på vintern men... Nä. Känns som att det finns väldigt många andra bilar som är bättre för det

Mellan två banåkabilar..
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

min bästa vinterbil jag haft hade 6 cm markfrigång thumbs up

Trosa
Här sen Sep 2005

den vart ju snyggt och färgen av fälgarna gick ihop fint med bilens färg thumbs up

men Tord, 6cm? jag har fått åka pulka med min smart flera gånger då hjulen inte räckte ända ned till marken och då var det mer är 6cm...

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
6cm, fan vet inte ens om jag har det till lägsta punkten, nåja vi får väl antingen åka mycket pulka eller hoppas på en snöfattig vinter

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
6cm, fan vet inte ens om jag har det till lägsta punkten, nåja vi får väl antingen åka mycket pulka eller hoppas på en snöfattig vinter

jag fuskade iofs med 4 hjulsdrift, men den gick kanon upp till fjällen.... visst det skrapade i lite när det var moddigt så man fick köra med en aning attack när det var sämre väglag.

Stora Höga
Här sen Nov 2002

Re:

Johan Sjöström skrev:

Konkret fråga: Visst borde det gå lika bra att dra längre hjulbultar rakt igenom spacern istället för att först bulta spacern i navet och sedan fälgen i spacern?

Kan kan man...

Men det är inte så att spacern byter bultdelning från 4x100 -> 4x108 eller något sådant som ställer till det?

Anledningen till att man väljer spacers bultade i navet är i första hand för att det underlättar när man skall ha av hjulen att inte behöva joxa med en spacer som skall hamna rätt.
Plus att det till viss del kan vara så att riktigt långa bultar "fjädrar" lite väl mycket när man drar dem. Håller du bara koll på att bultarna sitter bra, och inte drar dem alltför hårt, skall det inte vara några problem med genomgående bult.
(Jag åker själv 15 mm spacers fram med genomgående bult på M3:an för att Schnitzer-fälgarna skall gå fritt för bromsoken och hamna rätt i hjulhuset.)

Ha de gött i syd!
///M
Ps. Med tanke på rubriken på forumdelen - det skall bli kul att se vad du klarar av att prestera på banträffarna med Baugetten till våren!
225/45-16 borde ju funka alldeles utmärkt även på den låga fransosen... Ds

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Martin G skrev:
Ps. Med tanke på rubriken på forumdelen - det skall bli kul att se vad du klarar av att prestera på banträffarna med Baugetten till våren!

För 99 av 100 personer så är säkert Baguetten en snabbare och mer lättkörd bil än
Johans "lite speciella" Compact..

Sen är Johan ju den 100:e personen...

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

FredrikÅ skrev:
Martin G skrev:

För 99 av 100 personer så är säkert Baguetten en snabbare och mer lättkörd bil än

Åhh, kram kompis, det tar jag som en komplimang

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Re:

FredrikÅ skrev:
Martin G skrev:

Håller helt med dig Fredrik och all cred åt Johan som "bondat" så med sin Compact! thumbs up
(Nä, han har inte vågat låna ut Compacten till mig...)

Men så lätt skall han inte slippa undan! Kategorin heter "Våra race- och banåkarbilar" så till våren får Johan allt visa att han även klarar att ratta "Baugett"!

Va fasiken - jag har ju kört sambons Fiesta 1.6 vid en SVKG bandag på Kinnekulle (och den gjorde definitivt inte bort sig - bland annat passerades en Ferrari 355!) så Xsaran måste visas upp och luftas på bana Johan!
(Har man gett sig in i leken får man leken tåla... )

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
jag skall villigt erkänna att bilen inte var i det skick jag förväntade mig, där är en hel del saker att åtgärda och efter det lika mycket till sen inte på samma prioritetsnivå liksom. Men jag lovar att bilen någon gång under nästa säsong skall få smaka på det svarta, dock tror jag framvagnen behöver en seriös översyn innan dess.

Dagens insats var egentligen på Compacten men nummerplåtsbelysning fixades efter många om och men, det var sjukt bökigt. även gaspedalen smordes upp idag och viips var det lite enklare att köra mjukt.

Det jag vill lösa kvickt är hjulbultar och sådant, jag vill inte att det uppstår någon sådan incident.
Jag har även bokat en tid på Speedy för konsultation gällande avgaset som låter alldeles för högt, jag hoppas det går att få ner nivån lite genom att täta ett ev, läckage.

olja o oljefilter skall fixas samt att lådan skall få lite ny frisk sås också,

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jaha fransk charm eller vad? Igår la blinkersen av igen och efter att jag pillar klart med compacten gav jag mig på detta. plockade ner spaken och kollade så att allt verkade vara bra. Såg inga konstigheter, rengjorde kontakter och spak ordentligt med oxidlösare och satte ihopa det igen. Tyvärr var dom fortfarande kass. Noterade då att knappen till varningsblinker satt lite snett o halv nedtryckt liksom Så kan vi ju inte ha det så jag dunkade till knappen lite med näven.

Av en slump kom jag åt spaken till blinkers och döm om min förvåning när jag ser att den fungerar igen. Klockan var mycket och jag skruvade ihop sakerna lite för fort. blinkersen går inte tillbaka av sig själv så antingen har jag felmonterat eller knäckt tappen som löser detta. Gör om gör rätt.

Jag gick även över kontakten i höger dörr med oxidspray för att se om det gick att få liv i yttertempen på det viset men icke sa nicke. gångjärnen till dörrarna smordes in med kopparfett, ett handtag till bagageluckan monterades på plats och jag fyllde på med spolarvätska. Allt som allt fick jag lite gjort men där är massor kvar..

Jo förresten Speedy tittade till mitt avgas och hittade en minimal spricka vid mitt"dämparen" som var tom på innehåll, dom drog ett par svetsar på den men redan innan insåg jag att skillanden skulle vara omärkbar. Speedy ute vid jobbet har verkligen varit hyggliga, det är 3:e gången jag är där och det har varit bra insatser varje gång. Jag hade innerst inne hoppats på ett störe hål eller nåt så att det hade gått och laga och att bilen sen blev lite tystare men bygger man ett rostfritt 2.5" system från kat och avslutar med en klen Simonsdämpare mullrar det rätt mycket, speciellt med en tom dämpare på mitten.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
I lördags morse var det så dags för frugan att få prova baguetten, det var transport till bussen för vidare färd mot Göteborg och styrelsemöte. Givetvis VÄGRADE bilen starta och vi hade inte tid att joxa med det.

Funderade lite på det och tankarna gick åt Transponder, Larm, bränslepump. även det faktum att där var lite soppa och att bilen stod i en uppförsbacke funderade jag på.

Igår söndag tänkte jag först se om det var brist på soppa som orsakade problemet. Iväg med frugans bil och hämta soppa. låste bilen och kände nåt var fel med låset. Det hela slutade med att jag fick slå in rutan (efter att jag tejpat den med silvertejp) och sedan dammsuga ordentligt för att till sist åka hem och fabricera en kaonfin ruta av plast till gummans bil.

Fyllde sedan på soppa i cittran och såg till att bilen stod lite mer plant men inte tusan startade den för det. Under måndagen höll jag en intensiv dialog med 3 forum och med lite egna tankar och stöd från andra kom jag fram till att orsaken med stor sannolikhet var bränslepumpen i tanken. Jag lyckade ragga fram en pump och pumpen byttes ganska kvickt på plats utanför huset. Bilen startade direkt och problemet är vad vi kan se löst.

Stort tack till Bröderna Hedström, fina rejäla grabbar! thumbs up thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Undrar bara HUR fasen ska denna tråd sluta

Bromma
Här sen Nov 2002

Hoppas såhär...

(Philippe Bugalski körde ju ifrån WRC-bilarna i den)

Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Johan Sjöström skrev:
sedan dammsuga ordentligt

Har du gått och blivit en sån däringa dysselektrikter nu, typ

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Johan Sjöström skrev:
sedan dammsuga ordentligt

Har du gått och blivit en sån däringa dysselektrikter nu, typ

Nejdå men jag o Cittran har inte kommit riktigt dit där hän än Steffe, du måste skilja på Äpple och Le Pärón

Vi för ev diskutera detta på djupet till helgen.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Blir det en "Jag hatar dig part 2" i BB till våren?

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Davve skrev:
Blir det en "Jag hatar dig part 2" i BB till våren?

hahahah nej det lär inte bli som fårrrden men visst jag har haft mina tvivel, mögelosten är förlåten och vi tycker fortfarande om varandra.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Mögelosten och jag var på finbesök igår, vi var nämligen i garaget och hade lite kvalitetstid med varandra.
Det blev en pedikyrbehandling till Mögelosten i form av följande.

Av med däck, skruva av spacers, tvätta, slipa smörja in spacers, samma rengöring gjordes även på naven för att samtycke skulle uppstå. vänstersidans spacer hade tydligen starka känslor för navet för först vägra en bult lossna och med extremt kort skalle blev den rund ganska enkelt (säg en bult jag inte kan göra rund i och för sig) Nåja jag löste det med lite mekk men till råga på allt så satt ju spacern som gjuten i navet. Det blev en del hårda ord oss imellan och ett tag var jag tvungen att ta till huggmejsel och slägga innan Fröken spacer gav med sig.

Efter detta så monterade jag nya långa hjulbultar rakt igenom spacern och in i navet vilket kändes bra för oss båda. båda bak hade kassa gängor och det kändes olustigt att hänga fälgarna i en kass aluminiumspacer. Nu sitter allt ordentligt och jag vågar gasa på lite mer även när det svänger (i sann rejsa anda)

Detta tog längre tid än beräknat och då Compacten stod på sina pallbockar och tittade avundsjukt på oss så fick även den en härlig behandling men det läser man mer om på annat ställe.

Jag hann även med att smörja gasvajern lite till, montera lite kåpor och tömma bilen på lite saker efter senaste bränslepumpsbytet.

Att köra hem henne var väl ingen fröjd men nog var jag lite lättad att detta var gjort. Nästa sak blir oljeservice inklusive lådan sen blir det byta av förarstolen antagligen. Vad som händer sedan får vi se då men något mer äventyr lär det bli, en magkänsla säger mig det!

Au revoir!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Werger
Ängelhom
Här sen Sep 2007

Re:

Vem hade kunnat tro att det skulle hamna en fransk bil i ditt liv!
Så jag tycker vi får ha lite baguette rejs till våren!

Bmw M3 e30 -88 såld
Renault Clio 1.8 16v "cup" -92
Mazda miata -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Citroen Xsara VTS -99 Le Fromage Moisi: Au Revoir!
<<   1, 2, 3, 4   >>
30494 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande