Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Amerikansk bolt-onframvagn/Andra alternativ
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (10896 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

McP-framvagnar är ju väldigt kompakta och platsbesparande i sig, så utrymmet tycker jag inte borde vara något problem. Dock är Saabmotorn ganska hög, så det ställer krav på att framvagnsbalk och styrväxel sitter lågt för att undvika kollision.

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Styrväxeln sitter på torpedväggen på Calibra.
Kan ju bli lite platsbrist på höjden som sagt eftersom Calibran har en väldigt låg front. Dieselbula i huven kanske?

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Har fortfarande inte kommit fram till vad jag ska ha för framvagn. En tanke är BMW E36, men för att få fatt i en sån verkar man behöva köpa en hel bil och då är det ju vettigare att stoppa Saabmotorn i den eller bara använda bilen som den är.
Såg en 1602 med Supraframvagn här på forumet och det såg ju väldigt smidigt ut, men köpa en Supra och kapa i småbitar verkar också dumt.
Bygga i lösvirke känns som om det skapar problem.

Jönköping
Här sen Jul 2011

Hittar du en frisk Ascona/Manta A/B eller Kadett C framvagn, så finns det ju alltid nya bärarmar att köpa vid behov.

Glöm inte att ~90% av amerikanska eftermarknadsprylar för racing snarare är halvfabrikat, än Bolt On

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Har någon tagit bort mitt inlägg som jag postade här? Eller är jag bara förvirrad och minns helt fel?

Iaf så gick det ut på att en original (Calibra/Vectra A) framvagn måste vara lätt att skaffa, V4SE här och på OSC borde ha någon så honom kan man kontakta.

Struve bygger ju Calibra RWD och har en bygg tråd här, den ju vara en ide att kolla på för inspiration. Struve är ju dessutom en riktigt trevlig prick och kan säkert bolla ide'er (om han hinner för husarbetet ).

"Qrew" på OSC byggde ju Calibra RWD, jag tror han behöll originalk framvagn men är osäker. Har har iaf någon byggtråd på OSC om jag inte missminner mig.

Visst, det kanske itne blir lika bra som att bygga "ny" framvagn, men det kanske går fortare att komma ut? Jag har själv insett att jag lider av tids- och motivations-brist just nu, så snabba, enkla, vägar får duga för mig.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
En originalframvagn funkar inte heller utan ombyggnad av styrningen eftersom motor och låda ska få plats. En Suprabalk med undre och övre länkar samt spindlar kostar bara £250.

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
En originalframvagn funkar inte heller utan ombyggnad av styrningen eftersom motor och låda ska få plats. En Suprabalk med undre och övre länkar samt spindlar kostar bara £250.

Inte mer, är det med bromsar etc? Då är det bara att köra på det!

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Vi hjälpte ju Kraniel att montera ihop fram och bakvagn på hans miata och jag skulle direkt ta en miata framvagn. Dubbla A-armar och mycket inställningsmöjligheter gör den till min favorit än så länge.

Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Lennart Mäkinen skrev:

Länk?

Opel original kuggstång sitter i framvagnsbalken och tar inte stor plats. Större Opel och Volvo bromsar är lätta att montera, bara modifiera nav och oken är Bolt On For Real

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Marcus Gustafsson skrev:

Inte mer, är det med bromsar etc? Då är det bara att köra på det!
Utan bromsar. Skrothandlare med annons på Pistonheads och priser via mail.

Styrväxel hade de bara RHD.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nu minns jag inte vad det var för motoralternativ men en sak man ska ta hänsyn till är vilka axeltryck som respektive framvagn klarar/är godkänd för.

Även om både Miata och Opel Kadett/Ascona är bra så kanske de inte är lämpliga för den som ska köra med en tung motor (typ V8).

En Supraframvagn för 250 pund låter prisvärt även utan bromsar och styrväxel.

Gustaf

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Nu minns jag inte vad det var för motoralternativ men en sak man ska ta hänsyn till är vilka axeltryck som respektive framvagn klarar/är godkänd för.

Även om både Miata och Opel Kadett/Ascona är bra så kanske de inte är lämpliga för den som ska köra med en tung motor (typ V8).

En Supraframvagn för 250 pund låter prisvärt även utan bromsar och styrväxel.

Gustaf
Jag tänker köra med Saabmaskin, 2.0T.
En framvagn är ju inte det mest smidiga man kan få för sig att frakta mellan övärlden och fastlandseuropa.

Jönköping
Här sen Jul 2011

Hur du än gör, så hoppas jag att du inte faller för alternativet McPhearson, som bara har två stora fördelar:

Billigare att tillverka, samtidigt som marknadsförarna kan peka på imaginära fördelar = nybilsköpare kan fås att tro att det är en tekniskt bättre lösning...

DR-bilar har lättare att få plats med stora V8:or med grova headers

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Med Saab-motorn funkar troligen Miata men kolla vad den har för tillåtet axeltryck (finns på märkplåt i bilen) innan du handlar om det blir aktuellt.

Gustaf

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

therealpinto skrev:
Med Saab-motorn funkar troligen Miata men kolla vad den har för tillåtet axeltryck (finns på märkplåt i bilen) innan du handlar om det blir aktuellt.

Gustaf
Det varierar lite mellan årsmodellerna (med ingen skillnad alls på delarna).
1999 med Europeisk marknad från början: 620kg fram och 660kg bak, totalvikt 1265kg.
Det finns upp till 1320kg totalvikt (tex svensksåld 2003 som jag inte har kvar), men axelvikterna minns jag inte (borde vara nåt skalat liknande, tex 650+690).

Sen finns det iofs felinmatade totalvikter i bilregistret som man kan hänvisa till... (+100, +200, omkastade siffror etc). 1450kg vet jag att jag sett iaf

Skruva banåkabil
Amerikansk bolt-onframvagn/Andra alternativ
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (10896 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande