Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2 20651 besök totalt |
Re:
Men vad består SM tecknet av? ![]() SM i senior racing? SM i siluettracing? SM i V8 racing? osv.. Normalt har man ju haft SM i banracing, SM i standardvagn, Junior SM, SM i formelbil osv STCC klassen har traditionellt stått för Touringcar SM. Intressant om nu SBF delalverar SM tecknet på egen hand efter allt domedagsprat. En annan detalj som man kan fundera över är status på nya formel Renault klassen, förra året hette det att nya klasser inte kunde tillgodogöra sig status, hur blir det i år? |
||||||||||
Njaaa, jag tycker allt att SBF ganska uppenbart griper efter halmstrån i strandkanterna runt skitsnackssjön nu. Detta med SM-tecken är inget problem om man inte väljer att göra det till ett.
Om SPVM vill utnämna den Svenska Mästaren i Roadsport B eller i Clubman så låt dem! Om det finns en önskan om att dela ut SM-medaljer i Formel Renault, så kör på! Så gott som all racing är ju ändå uppdelad i en mängd klasser och det är ju bara folk inom den egna klassen man kan vinna över. Det minskar på absolut intet sätt hedern eller prestigen i att segra i STCC. Det finns många som kör "Standardvagnar" i Sverige. STCC-gänget får gärna vara Svenska Mästare och segrare i STCC, men Svenska Mästare i "Standardvagnsracing"?? Varför skulle de ha förtur på det? Vad skulle bli sämre av att de inte hade förtur? SBFs styrelse borde avgå, för deras medlemmar har inget förtrående kvar för dem längre. Vägrar de absolut avgå så borde de åtminstånde lämna sina politiskt korrekta skrivbord ett tag och packa sig ned till SSM på Knutsn. Där kan de besöka en depån full av riktiga racingentusiaster som vänder på slantarna i familjekassan för att kunna fortsätta med sin passion och hobby. Där kan de se tävlande förare som konkurrerar på banan hjälpa varandra att laga bilarna i depån innan race. Där kan de käka bränd varmkorv och dricka folköl och titta på grymt bra racing från kullen. Då kanske, kaaanske de skulle komma ihåg vilka deras medlemmar är igen. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||||||
Hej,
Det är ju RiksidrottsFörbundet som har gett Svenska Bilsportsförbundet mandat att dela ut SM tecken inom bilracingen och finns det någon annan organisation som önskar göra detta så bör dom kontakta RF . inte konstigare än så. Mvh Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||||||||||
Jag börjar relatera till segling. Ytterligare en annan materialsport som få andra än själva utövarna bryr sig om.
Jag deltog i SM i Albin Express-segling 1991-1996. Kom näranog sist varje år. Vi vann alltså aldrig. Men vem minns ens SM-vinnarna i Albin Express, H-båt, Neptunkryssare, E-jolle, Laser osv? Jag är RF-officiell NorrlandsMästare i bågskytte 1978, blev en mycket besviken typ tia i SM samma år. Slog cirka 70 av 80 skyttar vid SM-skjutningen. Var rankad runt trea i Sverige 1979. I en OS-gren dessutom, nog måste ni väl ha hört talas om mig? ;-) Nä, eller hur? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||
STCC hotar nu att lämna SBF!
Bråket mellan Stcc och SBF, har lämnat förhandlingsbordet och blivit synligt i all media!! http://www.dn.se/sport/stcc-hotar-la http://blogg.vf.se/motorbloggen/2013 _________________ Peter Eriksson |
||||||||||
Re: STCC hotar nu att lämna SBF!
Diskuteras här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Om någon satte upp vadslagning hur det kommer sluta så skulle jag inte satsa åt varken det ena eller andra hållet just i dagsläget ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||||||
Re:
varför då? RF har ingen ensamrätt på SM..... finns väldigt många SM , även inom motorsport redan som inte är RF bundna.... t.ex SM i Traktorpulling, SM i vatten-snöskoter, SM i Streetracing för att nämna några som jag vet 100% inte har något med RF att göra..... |
||||||||||
Re:
SM i SLC 2013 mao? _________________ Ernesto Poletto #88 |
||||||||||
Re:
Ja SLC hade väl status som RM när det begav sig väl?! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Re:
Tycker vi gör som i USA och kallar det VM _________________ Olle Danielsson #88 Stötdämparexperten |
||||||||||
Re:
world series ![]() _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||||
Re:
Mikael Collberg. 'nuff said. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Sjuk diskussion IMHO...
![]()
Jag är ju däremot rikskändis. ![]() ![]() Felstavat namn, tyvärr. Sorry för OT... _________________ ![]() |
||||||||||
Re:
Hej, snöskoter ligger under svemo och således under RF ,Tractorpulling vet jag inte ,den infon jag har så är det RF som ger mandat till utdelning av SM tecken bla. Är man inte ansluten till RF så får man inte använda SM, DM och några till.då får man kalla det något annat. Så har jag fått det förklarat det för mig. Mvh Jörgen _________________ Jörgen Bock |
||||||||||
Re:
Du har fel..... RF har ingen ensamrätt på beteckningen SM. och det har gåtts igenom här på rejsa många gånger förrut, men enkelt sagt.... RF har ensamrätten på RFs SM, och RFs SM är det enda som RF anslutna förbund får dela ut..... vi som ligger utanför RF gör som vi vill med benämningen SM.... och delar ut det om vi vill på vilka grunder vi än så vill... så länge vi inte kallar det RFs SM.... All snöskoter ligger inte under Svemo. Tror till och med att SMA är större på snöskoter numera än Svemo..... |
||||||||||
Re:
Det är bara RFs åsikt men är ingen lag! FIA anser att bara de kan arrangera VM osv men det är en självpåtagen roll som blivit allmänt vedertagen men det är bara för att de flesta tycker att det är en bra lösning att RF, FIA osv håller i det men fortfarande ingen lag. Du kan ordna SM i diskning som jag vet en kille gjorde osv. helt upp till var och en att ordna tävling med sina regler och kalla det DM, SM, VM osv tex långlopp med trehjulingar men givetvis kan du inte anordna SM i en bifintlig klass under SBF, RFs flagga för de bestämmer vad som ska vara SM i deras organisation. SMA kan göra en racingklass med de regler dom vill ha som de anser ska vara DM, SM, VM men då är det inte i SBFs, RFs regi. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||
Re:
Bevisligen så har du fel, eftersom det finns SM utanför RF / Svemo / SBF ..... Om jag tar det en gång till så är orden Svenska Mästerskap inte skyddat på något sätt och vis utan fritt för var och envar att använda fritt. Däremot om man arrangerar tävlingar inom RFs sfär så måste man följa RF riktlinjer och bestämmelser... men vi som inte gör det gör hur vi vill själva. |
||||||||||
Det borde väl ha hänt i USA att icke FIA-ansluten organisation kallat tävlingar för något av ovanstående samt att FIA-licensierade förare deltagit? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||
Re:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grand_P
Obs, volleybollen ingår förmodligen i RF ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2 20651 besök totalt |