Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
McPerson funderingar från Banbilsbokstråden
<<   1, 2
18074 besök totalt
Micha Forsgren
Stockholm
Här sen Sep 2005

RC linje

Hej,

Ledsen för kanpning men tråden verkar ha dött lite så det kanske inte gör så mycket.

Är det någon som har koll på om den linje som ska avgöra RC ska gå längsmed länkarmen eller genom länkpunkterna. Dvs påverkar denna lösning RC eller måste själva kulleden flyttas ned.

Alfa 164 Q4 1997
Alfa 164 Turbo banracing i Car Challenge
Audi A6 (frugans)
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009

Re: RC linje

Micha Forsgren skrev:
Är det någon som har koll på om den linje som ska avgöra RC ska gå längsmed länkarmen eller genom länkpunkterna. Dvs påverkar denna lösning RC eller måste själva kulleden flyttas ned.
(bild)

Det är ledpunkterna som räknas. Lite svårt att se men i detta fall så kanske bärarmen blir lite längre led-led men det påverkar inte nämnvärt.
RC kommer alltså vara i princip samma med eller utan alublock.

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Camber börjar man tappa först när det är 90 grader mellan SAI och bärarm, den ökar upp till det. Det samma gäller spårvidd. Problemet med toksänkta mcp bilar är att man ganska snabbt når rät vinkel.

Tycker det här är svårt att kvantifiera, alltså hur viktigt det egentligen är. Många åker ju fort trots detta, men troligen på bekostnad av däcksbudget och kanske också bromssträcka.

Caster gör det hela bättre, det går ju att vinna (eller minimera förlust) när man styr mha det. Min 944 har det väldigt dåligt på alla fronter, i princip noll i caster och väldigt mycket vinkel på bärarm - så, det blir då väldigt viktigt att inte tappa camber pga rörelser i bussningar tex. Har trots detta okej varvtider (för min klass, alltså roadsport C får jag hänvisa till då) och bra däck-ekonomi.

Asså genvägen här är ju att typ flytta alla infpunkter 20mm uppåt från original, det motsvarar ju en sänkning på 20mm med bibehållen original geometri. Dessutom adderar man så mycket caster man rimligen kan och utan att såga för mycket så blir väl det 20-30mm där med. Tråkigt, men rimligt och genomförbart. Men visst, det ligger ingen skojjig analys bakom det och det är mycket jobb - säkerligen lika mycket jobb som om man hade gjort en vass analys och sedan moddat enligt det. Men - jag tänker rimligt.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Racetech
McPerson funderingar från Banbilsbokstråden
<<   1, 2
18074 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande