Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6051 besök totalt |
Måste väl vara att SBF värnar så mycket om utövarna att de vid en krasch ska riskera allvarliga ansikts- och tandskador... Annars har ju i rally och ökenrally etc många börjat just med integralhjälmar för att skydda ansiktet när de väl slår i ratten. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Varför får man inte använda integral hjälmar? Det borde i och för sig vara bekvämare med en öppen hjälm i en täckt bil, men är en sådan hjälm lika säker? Vet ni var man kan köpa hjälmar samt racingkläder någonstans i Malmö regionen eller Jönköpings regionen? Tack!
_________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
Ja du denna eviga fråga..... Jag tror att SBF resonerar så att det ska va en så lätt hjälm som möjligt. I en täckt bil är inte behovet av ansiktsskydd lika stort som i en öppen. Därför vill man ha den lätta öppna hjälmen där... bäst vore kanske att fråga SBF direkt ! om man nu får några svar ? Jag har kört några gånger med Peltor G10 (med visir) i vanlig bil på banträffar. Och jag tycker att det känns rätt instängt, det blir lätt för varmt på sommaren osv... så igentlligen borde man ha en G6 men likt många andra så får det bli en kompromis. Alltså en G10 till "Sjuan" och svett i Seaten... ![]() Ska du köpa hjälmar och kläder i Jönköpingsregionen tycker jag att M&M Motorsport, www.motorsportshop.nu har rätt hyfsade priser. Har inte jämfört jätte mycket, men men.... Ligger i Skillingaryd, södra infarten, vid macken. |
||||||||
Hmm, är det inte så att vikten är max 800 g i täckt bil. (gammal diskussion/diskussioner går att finna i detta ämne). Reglerna syftar till att hjälmen ska vara lätt för minska risken för nackskador. _________________ Pär Hylander |
||||||||
Öööh...va?? Det finns fler godkända hjälmar, ok, de är inte i överflöd men de skall 1) Klara bilsportsförbundets viktkrav enl. GT 2) ha godkänd märkning, allt från E2 och uppåt t.ex. BSB (engelsk) etc gäller. T.ex. BSB innebär även FIA godkännande så min Sparcohjälm (integral) kvalar t.ex. in påde nationellt och internationeltt, och det är det mycket få hjälmar som gör, antar att det var detta du menade? _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Är Sparcohjälmen mycket dyrare än t ex Peltor G10? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||||
vilken sparco är det du använder? _________________ A Eklöw |
||||||||
(bara det att sparco tillverkar integralhjälmar för täckta bilar säger ju en del...
"The WTT-TK is designed with a wide eye port for the sedan and touring car racer. The TK has extra ..." tycker att vi borde få använda integralhjälmar... visst är vikten o så viktig, men jag menar, en del kör ju me integral i rally t.ex...) _________________ A Eklöw |
||||||||
alla plasthjälmar har en pressad i plasten -ruta med en massa fyrkanter i.. det står ett årtal/månad i denna ruta & sedan en massa prickar beroende på när hjälmen är tillverkad - ca 5 år på plasthjälmar.
kolfiber/glasfiber/laminat-hjälmar har en tryckt lapp som är sydd fast inne i hjälmen med "ett årtal på". K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
SBF har inte samma regler som FIA när det gäller hjälmar. I Sverige så måste man ha en öppen hjälm (G6) som väger max 800gram. Dels för att det är bättre för tex. nacken vid krock och för att vad jag hört att det är lättare att ta av vid olycka vid trånga platser...
Men man får hursomhelst inte ha en intergralhjälm på en täckt bil i Sverige vid tävling. Har hört att SBF har den lagen för att främja Sveriges enda hjälmtillverkare ( Peltor) ![]() När det gäller skyddsutrustning kan jag varmt rekomendera Dalhems, bra priser, bra rabatt och bra service ![]() ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||||
Jag betalade 1680 kronor för min Peltor G6 utan intercom.
Detta beställdes vad jag förstod direkt från Peltor, av min lokala handlare. Via honom handlar jag med cirka 10-15% rabatt taget på deras katalog priser, det gäller hela Dalhems sortiment. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Glömt att den fanns en tråd angående hjälm...
![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||||
inte äns om man har internationell licens...? då går man ju under FIA's beskydd... MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||||
Integralhjälm ju, missade kanske det i tråden ovan. Sedan finns ju den svarta "bilsport" hjälmen som har E3 märkning och väger under 800gr som är godkännd i sverige. - A cheap helmet for a cheap head..... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Bilsport-hjälmen är väl inte SBF-godkänd? Den hjälmen är väl en ren ok-för-klubbåka-men-inte-SBF-hjälm? /Mangan, värderar sitt huvud högre ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Den är SBF godkännd (E3+låg vikt). Dessutom är min uppfattning att den inte är så osäker som en del tycker. Många MC hjälmar har precis samma konstruktion. Det man kan säga är att inträngningsskyddet är i Polycarbonat istället för Glasfiber som i dyrare hjälmar, själva stötupptagningsmaterilet är samma (expanderad polyester=frigolit) . E3 märkningen visar att hjälmen klarar samma tester med godkännda värden precis som dyrare glasfiberhjälmar. Polycarbonaten har väl vissa nackdelar, men de skadesituationer som kan uppstå inne i en täckt bil så tror jag inte att det spelar så stor roll. Däremot borde en integralhjälm ge betydligt bättre skydd i en täckt bil en än jethjälm för islagning, här har SBF helt klart värderat nackskador pga tung hjälm som farligare än islagsskador. Med tanke på att 99% av den burstoppning som används är helt värdelös som islagsskydd(för mjuk rörisolering, när de borde vara hårda som frigolit ungefär) så finns det ju en hel del att göra för att förbättra säkerheten mer än att byta hjälm. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
hmmm, allt detta gör mig så förvirrad
![]() men men... kanske ska satsa på en Sparco sn2000 ( har jag för mig att de heter...), köra kart med den, lite radical (för det hoppas jag att jag får köra med den...) samt lite banköra i sommar... sedan... när det gäller overaller, kan man använda en "racingoverall" som är till "riktiga tävlingsbilar" till kartkörning...? MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||||||
vet inte.. tror nästan att en Nomex overall inte är godkännd?.
Du måste ha en godkänd kartoverall, och jag tror inte att ytan på vanliga overaller är tillrcäkligt slitstarka för kart?.. ngn som vet? om du har en mc-overall så får du köra i den om jag förstått rätt. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6051 besök totalt |