Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (47039 totalt) |
Re:
Varför starta en tråd här om du är så säker på din sak ? Känns som ett smaklöst sätt att försöka förlöjliga det som skrevs på Facebook. Varför inte ta diskutionen i tråden på FB ? _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
Re:
Om vi håller oss till frågan hur fort man som absolut bäst kan tänkas lyckas ta sig runt Mantorp under dagens reglemente hos ta.nu, och än intressantare vad receptet för det kan vara... det är en intressant diskussion IMHO. Vad är receptet på det absolut optimalaste bygget i toppklassen? Och hur långt kan man nå. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Absolut. Det är ju alltid kul att diskutera den biten. Men att starta en tråd om en tråd där någon påstått något bara för att få medhåll att den personen har fel... Känns ju lite sådär i mina ögon. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
Nån får väl lägga upp en databas över årsvarvstider på respektive bana så att man kan söka på klass, blött, torrt, semitorrt, alla.
![]() Gärna med en kommentarsrad så att respektive förare kan lägga in en bortförklaring om att det borde ha gått 10s snabbare om inte det där hade inträffat ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Re:
Alla har inte fb. Tex inte jag. Samt att jag tycker att rejsa är mycket bättre att ha en sådan här diskution, mycket fler folk här som kan nått om detta. På Facebook är det mest glada heja rop om vad som äns skrivs..här kommer både ris och ros fram Jag tycket den som skrev det har fel och inte så påläst. Samma som om en ta.nu bil kan köra 43or på Falkenberg. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Snabbaste jag tror en ta.nu bil kör idag är runt 1,23 or. Och det snabbaste nån ta.nu bil kan gå idag tror jag är runt 1,20 med rätt bil och förare.
Ingen bil som kör idag tror jag kan nå det, men runt 1,20 är möjligt för en maxad r däcks bil i dagens ta.nu reglemente tror jag _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Vad i reglementet är det som sätter stopp? Lite snabbare blir det ju med slicks. Men ni som kan reglementet, vad är hindren att få en ännu snabbare bil? Är IMHO en intressant fråga. Reglementen är ju det som sätter gränserna i det flesta racinggrenar. Ordentligt "reglementsoptimerade" bilar är ju en sport i sig
![]() _________________ ![]() |
||||||
Inte reglemente som sätter stopp. Pengar och kunskap och satsningen och förare som Gustav skrev Tar du ett fabriks team likt hks och låter dom köra 500 varv. Va där i några veckor med 100 set däck och ett par mille i budget så ska vi nog se att det går undan.
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Bättre förare + kunskap att ställa in chassi och hjulvinklar kan säkert ge 1-3 sekunder mot oss amatörer som kört ett tag. Men inga fem sekunder utan att man börjar bygga om bilen tror jag. Så kassa är vi inte vi hobbyister som kört några år. Sticker jag ut hakan nu?
![]() ![]() ![]() Det jag vet skiljer mest mellan mig och ett proffs är jämnheten. Mina tider pendlar mycket mer för jag kan inte sätta varv efter varv perfekt. Absolut inte. Sen kör proffset snabbare, men inte fem sekunder snabbare ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Hänger inte riktigt med vad du far efter ?
En r däcks bil som ska gå 1,15 ? En värsting lik Japan bilarna är ju flug lätta med massa effekt och massa däck. Och proffs och logestic runt det..1,15 kanske blir svårt men snabba som vesslor är dom _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Nu körs iofs inte TA på Falkenberg men jämförelsen med Roadsport är säkert mer relevant på ett flertal banor än rörramsbilar med begränsande motorreglemente och slicks;
De snabbaste Roadsport A bilarna körde 49:or och de snabbaste Roadsport Miatorna körde 52:or på Falkenberg senast (r-däck), och bättre än så förväntar åtminstone jag mig av en TA bil värd namnet för att det inte skall bli pinsamt. Att komma ner i tider som tex Camaro Cup mfl (runt 45:or) på Falkenberg kräver en hel del (förarkapacitet oräknat) då ovanstående Roadsportexempel har vikt/hk förhållande på 3,2 repektive 7 men det skiljer bara 3 sek/varvet. Vad har en TA bil för vikt/hk förhållande? |
||||||
Re:
450hk är väl inte trögt ? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
Stcc och tta kör 43or på Falkenberg om jag tittade rätt _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
Trög i accet är en stcc bil. Tta är bra mkt rappare! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
En side note, fattar inte hur STCC kan köra lika fort som en TTA-bil som väger mindre, optimerat rörramschassi, mer aero, mer effekt? De borde ha snarlikt grepp i däcken. TTA-bilarna borde vara ett par sec snabbare än Carrera Cup tycker jag. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Re:
Väldigt nära till och med. Lestrups kvaltid från Anderstorp (Z4 GT3) 1.33.251 Fredrik Larsson samma helg i en TTA-bil 1.33.490 42.863 på Falkenberg. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Re:
möjligt, men nu var det inte heller specifikt STCC eller TTA bilar jag skrev om eller jämförde med. Camaro Cup, Modsport 1, TTA ligger på vikt/hk från 2,5. Vad har en TA bil för vikt/hk förhållande? Ett rimligt antagande torde vara att TA bilar behöver ha ett lägre värde än så för att överhuvudtaget ha en chans att köra jämförbara tider, speciellt som man inte använder slicks inom Time Attack. Och än mer på andra banor än Mantorp som är en utpräglad effekt-rakt-fram bana. Därav min åsikt att man kanske skall jämföra mellan TA och främst Roadsport (och kanske Carrerra Cup/Modsport trots bruket av slicks),då dessa klasser ligger närmare till hands avseende bilarnas konstruktion än att spekulera kring TA bilars konkurrenskraft mot extrema tävlingsbilar som tex STCC/TTA bilar. |
||||||
Re:
Mitt fösta mål är ligga ca 2kg per hk nästa år. Kollar man i Japan ligger deras nästan 1hk per kg. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (47039 totalt) |