|
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392

11 Mar 2013 20:56
Re:
Fredrik - SLC skrev: | smertman skrev: |
En turbo utan ljudämpare låter väl knappast mer än en gt3:a |
En GT3a låter mer än 95db för det mesta.... tyvärr.... |
103 dBa iirc fullgas 10 m
Det underliga är att en 964 rs låter 90-93.......
Vilket får mig att tro på en tillverkarhysteri när detvgäller buller.
"Även om det inte går fort på gata skall det dåna"
_________________ Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
|
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392

11 Mar 2013 20:58
Re:
Björnes skrev: | smertman skrev: | Tack för svaren allihopa.
Slutsatsen får väl va att man får chansa!
Tycker nån organisatör att det låter för mycket är det väl bara att ställa ner.
Eller skall man be att få se mätresultaten först.
Kan ju va så att man tatt ledigt från jobb.mutat madammen damt åkt 60 mil för just denna dag.
Min tanke är väl mest att åka med porscheklubben och där ska det väl inte va några proböem!
En turbo utan ljudämpare låter väl knappast mer än en gt3:a |
Annars åker man till Claes Olsson , eller någon motsvarande som säljer ljudmätare klass 2 och köper en egen mätare . kostar från en 500:- så ber man en kompis ställa sig på en raka och mäta när du passerar. försök att efterlikna det som står i SBF reglerna så mycket som möjligt så ligger du bra till både hos madammen och banägaren, dessutom kan du ju alltid ifråga sätta banans mätning då du kan göra egna mätningar och jämnföra. |
Clas Olsson mätarna är ofta mkt bra brukar diffa 0.1. 0.3 som mest mot proffsprylar
_________________ Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare

11 Mar 2013 21:18
Re:
cat7even skrev: | Björnes skrev: | Annars åker man till Claes Olsson , eller någon motsvarande som säljer ljudmätare klass 2 och köper en egen mätare . kostar från en 500:- så ber man en kompis ställa sig på en raka och mäta när du passerar. försök att efterlikna det som står i SBF reglerna så mycket som möjligt så ligger du bra till både hos madammen och banägaren, dessutom kan du ju alltid ifråga sätta banans mätning då du kan göra egna mätningar och jämnföra. |
Clas Olsson mätarna är ofta mkt bra brukar diffa 0.1. 0.3 som mest mot proffsprylar |
Det var intressant att veta! Du har ju testat framlänges o baklänges. Jag har en såndäringa för att mäta statiska lägre ljudtryck och är nöjd. Var lite fundersam om de hanterade just kortare peakar med bra nogrannhet. Vet inte varför jag oroade mig egentligen, tänkte väl i termer av analog mätutrustning kanske gammal som man är
_________________  Magnus Thomé
|
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705

08 Apr 2013 16:55
_________________ Fredrik Ljungkvist

|
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004
Inlägg: 207

04 Maj 2013 13:22
Re:
cat7even skrev: | Fredrik - SLC skrev: | smertman skrev: |
En turbo utan ljudämpare låter väl knappast mer än en gt3:a |
En GT3a låter mer än 95db för det mesta.... tyvärr.... |
103 dBa iirc fullgas 10 m
Det underliga är att en 964 rs låter 90-93.......
Vilket får mig att tro på en tillverkarhysteri när detvgäller buller.
"Även om det inte går fort på gata skall det dåna"
 |
Min 430 Scuderia har samma problem, ca 103-105 vid passage på raken på Kinnekule. Blir informerad varje år om att jag kan bli förbjuden att åka, men hittills har det gått bra. Vet inte hur jag skall göra om de verkligen följer reglementet, någon tystare dämpare har så vitt jag vet inte tagits fram till Scuderian, tystare än original är ju en befängd tanke...
_________________ Johan Lundberg
Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
|
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013

04 Maj 2013 13:30
Re:
indeed
Johan6504 skrev: | tystare än original är ju en befängd tanke... |
Håller med, blir lite fånigt att man får åka på gatan men inte på bana.
_________________ Martin Öberg
|
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 454

04 Maj 2013 22:44
Är det någon som kan förklara varför SBF inte har samma mätmetod som biltillverkarna använder?
_________________ Jacob Blomqvist
Honda SC CC Elise S2
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20203

04 Maj 2013 22:52
Re:
JBT skrev: | Är det någon som kan förklara varför SBF inte har samma mätmetod som biltillverkarna använder? | Eftersom biltillverkarna inte behöver bry sig om hur mycket det låter vid verklig fullgasaccelration så spelar deras mätning rätt lite roll.
Extremfallen är ju de originalsystem som öppnar till (nära) raka rör när varvtalet ligger utanför mätnormen vid typning.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare

05 Maj 2013 08:09
Re:
JBT skrev: | Är det någon som kan förklara varför SBF inte har samma mätmetod som biltillverkarna använder? |
I grunden är det helt olika lagar som styr hur det får/inte får störa kring en motorbana och hur bilar får låta på vanlig väg. Reglerna och hur det ska mätas är fullständigt olika.
SBF har lagt sitt regelsystem "ovanpå" lagarna om störningar från motorbanor förstås.
_________________  Magnus Thomé
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926

05 Maj 2013 10:28
Re:
Magnus Thomé skrev: | JBT skrev: | Är det någon som kan förklara varför SBF inte har samma mätmetod som biltillverkarna använder? |
I grunden är det helt olika lagar som styr hur det får/inte får störa kring en motorbana och hur bilar får låta på vanlig väg. Reglerna och hur det ska mätas är fullständigt olika.
SBF har lagt sitt regelsystem "ovanpå" lagarna om störningar från motorbanor förstås. |
Grundläggande skillnaden är att ute på väg räknas ett medelvärde av ljudvolymen men när du mäter på banan är det toppvärdet. Det är inte SBF som har satt det så där emot har dom heller inte lobbat för att förändra det. Detta ger att varje enskilt fordon som ligger för högt räknas för banägaren då det inte hjälper
fordonet efter har väldigt lågt värde då vi inte kan räkna snitt.
En annan skillnad är att man i trafiken räknar på kolvhastighet/slaglängd vilket ger att t.ex HD hojar slipper ljuddämpare på vägen är då per automatik inte tillåtna att komma in i depån på racerbanan.
Men nu börjar det ju även skramla i leden om ljudnivåer inom hockeyn.
Allt det här kommer från av er valda politiker så allt är inte SBF's fel.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743

05 Maj 2013 10:40
Re:
Björnes skrev: | Magnus Thomé skrev: | JBT skrev: | Är det någon som kan förklara varför SBF inte har samma mätmetod som biltillverkarna använder? |
I grunden är det helt olika lagar som styr hur det får/inte får störa kring en motorbana och hur bilar får låta på vanlig väg. Reglerna och hur det ska mätas är fullständigt olika.
SBF har lagt sitt regelsystem "ovanpå" lagarna om störningar från motorbanor förstås. |
Grundläggande skillnaden är att ute på väg räknas ett medelvärde av ljudvolymen men när du mäter på banan är det toppvärdet. Det är inte SBF som har satt det så där emot har dom heller inte lobbat för att förändra det. Detta ger att varje enskilt fordon som ligger för högt räknas för banägaren då det inte hjälper
fordonet efter har väldigt lågt värde då vi inte kan räkna snitt.
En annan skillnad är att man i trafiken räknar på kolvhastighet/slaglängd vilket ger att t.ex HD hojar slipper ljuddämpare på vägen är då per automatik inte tillåtna att komma in i depån på racerbanan.
Men nu börjar det ju även skramla i leden om ljudnivåer inom hockeyn.
Allt det här kommer från av er valda politiker så allt är inte SBF's fel. |
Det är väl SBFs fel i allra högsta grad att de gått på den tuffa linjen alltid nu?
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493

05 Maj 2013 10:56
Dessutom är SBF's reglemente framför allt menat för racingbilar, dvs hur tillverkarna mäter på gatbilarna spelar inte så stor roll. Visst körs även banträffar med gatbilar under SBF flagg men det är inte huvudsysslan.
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926

05 Maj 2013 10:58
Re:
Fastlane skrev: | Björnes skrev: | Magnus Thomé skrev: | JBT skrev: | Är det någon som kan förklara varför SBF inte har samma mätmetod som biltillverkarna använder? |
I grunden är det helt olika lagar som styr hur det får/inte får störa kring en motorbana och hur bilar får låta på vanlig väg. Reglerna och hur det ska mätas är fullständigt olika.
SBF har lagt sitt regelsystem "ovanpå" lagarna om störningar från motorbanor förstås. |
Grundläggande skillnaden är att ute på väg räknas ett medelvärde av ljudvolymen men när du mäter på banan är det toppvärdet. Det är inte SBF som har satt det så där emot har dom heller inte lobbat för att förändra det. Detta ger att varje enskilt fordon som ligger för högt räknas för banägaren då det inte hjälper
fordonet efter har väldigt lågt värde då vi inte kan räkna snitt.
En annan skillnad är att man i trafiken räknar på kolvhastighet/slaglängd vilket ger att t.ex HD hojar slipper ljuddämpare på vägen är då per automatik inte tillåtna att komma in i depån på racerbanan.
Men nu börjar det ju även skramla i leden om ljudnivåer inom hockeyn.
Allt det här kommer från av er valda politiker så allt är inte SBF's fel. |
Det är väl SBFs fel i allra högsta grad att de gått på den tuffa linjen alltid nu? |
Det är svårt att förstå det här men Banorna har av Kommun , länstyrelser , staten regler att följa dessa regler har inget med SBF att göra. De reglerna är inget specifikt motorsport utan gäller även allt annat som väsnas. Där säger det att vid bostad får det ej vara mer än 60 db. Detta ger att man efter mycket mätande har kommit fram till att om vi håller 95 db på banan så klarar vi dessa 60 db vid bostad. som jag skrev i förra inlägget så är skillnaden topp och medelvärdet som räknas men fortfarande är det 60 db som gäller.
Sedan är det väldigt avgörande om man upplever ljudet störande eller som en njutning, var man skälv sätter gränsen. Personligen har jag bott vid ett militärt skjutfält hela mitt liv och det är ingen njutning men ändock accepterat läget.
Så att SBF har satt gränsen till 95 db är bara att man följt verkligheten på banan och det är i mångt och mycket det som hänt på Anderstorp som ligger till grund för detta.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926

05 Maj 2013 11:03
Re:
TPR skrev: | Dessutom är SBF's reglemente framför allt menat för racingbilar, dvs hur tillverkarna mäter på gatbilarna spelar inte så stor roll. Visst körs även banträffar med gatbilar under SBF flagg men det är inte huvudsysslan. |
Jag var på Mantorp i går och jobbade åt BMW klubben och kan säga att även gatbilarna har problem. Då den fasta ljudanläggningen där reagerade ofta och mycket , OBS den har inget med SBF att göra utan är något mellan kommun och banägare
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926

05 Maj 2013 11:04
Re:
TPR skrev: | Dessutom är SBF's reglemente framför allt menat för racingbilar, dvs hur tillverkarna mäter på gatbilarna spelar inte så stor roll. Visst körs även banträffar med gatbilar under SBF flagg men det är inte huvudsysslan. |
Du kan vara helt lugn för att det är inte bara racebilarna detta kommer att gälla.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743

05 Maj 2013 11:05
Re:
Björnes skrev: | Fastlane skrev: | Björnes skrev: | Magnus Thomé skrev: | JBT skrev: | Är det någon som kan förklara varför SBF inte har samma mätmetod som biltillverkarna använder? |
I grunden är det helt olika lagar som styr hur det får/inte får störa kring en motorbana och hur bilar får låta på vanlig väg. Reglerna och hur det ska mätas är fullständigt olika.
SBF har lagt sitt regelsystem "ovanpå" lagarna om störningar från motorbanor förstås. |
Grundläggande skillnaden är att ute på väg räknas ett medelvärde av ljudvolymen men när du mäter på banan är det toppvärdet. Det är inte SBF som har satt det så där emot har dom heller inte lobbat för att förändra det. Detta ger att varje enskilt fordon som ligger för högt räknas för banägaren då det inte hjälper
fordonet efter har väldigt lågt värde då vi inte kan räkna snitt.
En annan skillnad är att man i trafiken räknar på kolvhastighet/slaglängd vilket ger att t.ex HD hojar slipper ljuddämpare på vägen är då per automatik inte tillåtna att komma in i depån på racerbanan.
Men nu börjar det ju även skramla i leden om ljudnivåer inom hockeyn.
Allt det här kommer från av er valda politiker så allt är inte SBF's fel. |
Det är väl SBFs fel i allra högsta grad att de gått på den tuffa linjen alltid nu? |
Det är svårt att förstå det här men Banorna har av Kommun , länstyrelser , staten regler att följa dessa regler har inget med SBF att göra. De reglerna är inget specifikt motorsport utan gäller även allt annat som väsnas. Där säger det att vid bostad får det ej vara mer än 60 db. Detta ger att man efter mycket mätande har kommit fram till att om vi håller 95 db på banan så klarar vi dessa 60 db vid bostad. som jag skrev i förra inlägget så är skillnaden topp och medelvärdet som räknas men fortfarande är det 60 db som gäller.
Sedan är det väldigt avgörande om man upplever ljudet störande eller som en njutning, var man skälv sätter gränsen. Personligen har jag bott vid ett militärt skjutfält hela mitt liv och det är ingen njutning men ändock accepterat läget.
Så att SBF har satt gränsen till 95 db är bara att man följt verkligheten på banan och det är i mångt och mycket det som hänt på Anderstorp som ligger till grund för detta. |
Med andra ord är det ett SBF hitte på... 95 dB vid bankanten och borttagningen av bullerdagar är SBF inte kommun, länstyrelse eller stat.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926

05 Maj 2013 11:15
Re:
Fastlane skrev: | Björnes skrev: | Fastlane skrev: | Björnes skrev: | Magnus Thomé skrev: | JBT skrev: | Är det någon som kan förklara varför SBF inte har samma mätmetod som biltillverkarna använder? |
I grunden är det helt olika lagar som styr hur det får/inte får störa kring en motorbana och hur bilar får låta på vanlig väg. Reglerna och hur det ska mätas är fullständigt olika.
SBF har lagt sitt regelsystem "ovanpå" lagarna om störningar från motorbanor förstås. |
Grundläggande skillnaden är att ute på väg räknas ett medelvärde av ljudvolymen men när du mäter på banan är det toppvärdet. Det är inte SBF som har satt det så där emot har dom heller inte lobbat för att förändra det. Detta ger att varje enskilt fordon som ligger för högt räknas för banägaren då det inte hjälper
fordonet efter har väldigt lågt värde då vi inte kan räkna snitt.
En annan skillnad är att man i trafiken räknar på kolvhastighet/slaglängd vilket ger att t.ex HD hojar slipper ljuddämpare på vägen är då per automatik inte tillåtna att komma in i depån på racerbanan.
Men nu börjar det ju även skramla i leden om ljudnivåer inom hockeyn.
Allt det här kommer från av er valda politiker så allt är inte SBF's fel. |
Det är väl SBFs fel i allra högsta grad att de gått på den tuffa linjen alltid nu? |
Det är svårt att förstå det här men Banorna har av Kommun , länstyrelser , staten regler att följa dessa regler har inget med SBF att göra. De reglerna är inget specifikt motorsport utan gäller även allt annat som väsnas. Där säger det att vid bostad får det ej vara mer än 60 db. Detta ger att man efter mycket mätande har kommit fram till att om vi håller 95 db på banan så klarar vi dessa 60 db vid bostad. som jag skrev i förra inlägget så är skillnaden topp och medelvärdet som räknas men fortfarande är det 60 db som gäller.
Sedan är det väldigt avgörande om man upplever ljudet störande eller som en njutning, var man skälv sätter gränsen. Personligen har jag bott vid ett militärt skjutfält hela mitt liv och det är ingen njutning men ändock accepterat läget.
Så att SBF har satt gränsen till 95 db är bara att man följt verkligheten på banan och det är i mångt och mycket det som hänt på Anderstorp som ligger till grund för detta. |
Med andra ord är det ett SBF hitte på... 95 dB vid bankanten och borttagningen av bullerdagar är SBF inte kommun, länstyrelse eller stat. |
tydligen inte lönt att försöka förklara för dig det är inget SBF hittepå utan enbart en konsekvens av hur verkligheten ser ut när kommun, länstyrelse eller staten satt gränsen till 60 db.
Men du är tydligen lika negativt inställd till SBF som den människan som är grundorsaken till att allt bråket drog igång om ljud är till tävlingsbilar. (granne till Anderstorp Raceway).
Han tycker att allt ont i världen beror på ljudet från banan och du skyller allt På SBF.
Men det är inte SBF's fel att du åker vankel.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804
Moderator

05 Maj 2013 11:27
Någon bör börja propagera/lobba för att motorbanor får ha samma årsmedelvärde som flygplatser
Bromma, peakar tas inte hänsyn till och alla stunder det inte är flygtrafik räknas in i bullermedelvärdet.
Visst kan man acceptera att kringboende vill ha tyst och lugnt på kvällar och nätter så då kan man ju anpassa körandet efter det, dvs tyst (95dB vid 24h långlopp) mellan 18 och 09 (då hinner man ju hinka pilsner i depån och nyktra till dessutom).
@Björnes, ni kan ju ha flyguppvisning samtidigt som det är bilkörning på banan, då överröstar ju flyget bilarna  (varmkörning av Caravelle kanske, de stod ju och bruppade en timme på BrommaFlyg då det begav sig)
_________________ /mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare

05 Maj 2013 12:06
Vi har väl två diskussioner i en egentligen:
1 - Ska SBF arbeta med lobbying osv för oss racerbaneåkare för att vi ska få ha lite högre ljudnivåer, dvs bearbeta lagkraven om vilka nivåer och mätsätt som ska praktiseras hos värst störda granne. Jag gissar att en majoritet av medlemmarna tycker att det ska SBF göra. Att det är en mycket svår uppgift att ro i land tror jag alla förstår. Miljöbalkar och allt som ska ruckas på.
2 - Ska SBF ställa upp ett regleverk för att förenkla så att samma regler gäller på alla banor eller ska man ha ett regelverk där olika banor har olika krav. Det finns plus och minus med båda alternativen. Samma regler för alla banor = man måste vara "onödigt tyst" på vissa banor och vindriktningar osv. Olika regler för alla banor (dvs lagen gäller och inget annat) gör att man inte kommer veta om man blir svartflaggad eller inte beroende på vilken bana, vindriktning osv som gäller vid varje race. Det finns baksidor på båda valen helt enkelt. Här tror jag det finns olika åsikter bland medlemmarna men de som inte vill ha de nya enhetliga reglerna från SBF dominerar debatten på nätet just nu.
_________________  Magnus Thomé
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926

05 Maj 2013 12:09
Re:
steffe skrev: | Någon bör börja propagera/lobba för att motorbanor får ha samma årsmedelvärde som flygplatser
Bromma, peakar tas inte hänsyn till och alla stunder det inte är flygtrafik räknas in i bullermedelvärdet.
Visst kan man acceptera att kringboende vill ha tyst och lugnt på kvällar och nätter så då kan man ju anpassa körandet efter det, dvs tyst (95dB vid 24h långlopp) mellan 18 och 09 (då hinner man ju hinka pilsner i depån och nyktra till dessutom).
@Björnes, ni kan ju ha flyguppvisning samtidigt som det är bilkörning på banan, då överröstar ju flyget bilarna (varmkörning av Caravelle kanske, de stod ju och bruppade en timme på BrommaFlyg då det begav sig) |
Det behöver inte brumma som på flyget det räcker om vi får samma förutsättningar som Motorvägen som jag bor i närheten av (E4).
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926

05 Maj 2013 12:21
Re:
Magnus Thomé skrev: | Vi har väl två diskussioner i en egentligen:
1 - Ska SBF arbeta med lobbying osv för oss racerbaneåkare för att vi ska få ha lite högre ljudnivåer, dvs bearbeta lagkraven om vilka nivåer och mätsätt som ska praktiseras hos värst störda granne. Jag gissar att en majoritet av medlemmarna tycker att det ska SBF göra. Att det är en mycket svår uppgift att ro i land tror jag alla förstår. Miljöbalkar och allt som ska ruckas på.
2 - Ska SBF ställa upp ett regleverk för att förenkla så att samma regler gäller på alla banor eller ska man ha ett regelverk där olika banor har olika krav. Det finns plus och minus med båda alternativen. Samma regler för alla banor = man måste vara "onödigt tyst" på vissa banor och vindriktningar osv. Olika regler för alla banor (dvs lagen gäller och inget annat) gör att man inte kommer veta om man blir svartflaggad eller inte beroende på vilken bana, vindriktning osv som gäller vid varje race. Det finns baksidor på båda valen helt enkelt. Här tror jag det finns olika åsikter bland medlemmarna men de som inte vill ha de nya enhetliga reglerna från SBF dominerar debatten på nätet just nu. |
Det finns en enkel lösning oxå , emigrera till USA där har man regler som säger att det skall låta om racebilen.
Med ett samhälle/stat som är positivt till motorer/motorsport.
Förstår heller inte varför man först vaknat nu när SBF lagt sina regler ljudkraven har vi haft i många år det är inget nytt för i år att sedan olika arrangörer är olika buss med banägare/arrendatorer därför haft olika krav det är något helt annat.
Att det sedan i min lilla värld är bättre att gå ut och göra något åt ljudet på bilen för det går om man bara vill än att sitta och gnälla på ett forum. Även på en vankel.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
|