Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5181 besök totalt |
Re:
Om du vill höra mer om import ifrån england, PMa ska jag visa dig lite siffror ![]() |
||
Mekaniskt är de flesta alfor bra endast deras 2,0TS motor med 16V har dåligt rykte finns från ca:-97-05, gamla 2,0TS helaluminium går nästan inte att få död på..
Det är i stort sett Bosch rakt igenom och lika dåligt/bra som Audi/BMW. Rost ja de gamla före ca-88 (beroende på model) rostade sen är de minst lika bra som andra bilar. Alla bilar rostar i dag om man inte extrarbehandlar dom då de bara har galv (+eventuellt vax) invändigt som förbrukas på ca:8år. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Re:
Ingen fara ![]() ![]() Eskrot vet jag inte, men en gammal Cortina får hjärtat att klappa fortare ![]() 929 kan vara svåra att få snurr på, RX3, eller hellre senare wankel är alternativet, överladdad 13B har POTENTIONAL ![]() http://www.youtube.com/watch?v=KYWVp8wJ2Zc _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
Har kollat efter Porschar i helgen, 944:an börjar tilltala mig mer och mer.
Funderar lite över priserna och miltal. Finns det ett magiskt miltal när motorn trillar ur eller taket lossnar. Det finns 944 turbo från 69k-140k, då är det vanliga och även S med i prisbilden. Finns en som ser fin ut i Ystad med 23 000+ mil på mätaren. Det känns spontant som miltalen spelar mindre roll för mig. Men om jag skulle köpa en långmilare, kan jag räkna med en motorrenovering i vinter eller växellådsras? Har länge vart sugen på att renovera en motor, känns som ett lagom vinterprojekt, men hur ser kostnaderna ut för en standard "overhaul" 5-10-40 kkr? En turbo kostar förstås mer, hur är tillgång och priser på växellådor. Eller ska man köpa en 924 och hinka i en annan motor, t.ex Saab B205 (180 hk) En annan otippad bil, från början, är att importera en Audi S3 eller TT Quattro, men det beror förmodligen på att man hängt på mobile.de för länge en sen kväll. _________________ Mathias Petersson |
||
Kopplingen på 944 är en känd pryl som behöver bytas innan/kring 20000 mil.
En gummipuck som går sönder i lamellen. Dyrt om man inte skruvar själv. Kika lite på 944 S2 också, ingen turbo att trimma (på gott och ont), men turbons chassi/bromsar. Välskötta/rätt moddade 944 turbo är alltid värda mer. Ska man köpa en billig 944 turbo bör man nog ha lite koll. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Vill du ligga under 50k strecket satsa på en 924S ( om du hittar någon ) eller en 944. Då har du rätt grundförutsättningar:
2,5 l helaluminium porschemotor på 160 hästar, ventilerade skivor runt om, mm. Vikt under 1200 kg. Motorn behöver som alla andra motorer lite omtanke då och då. Kamrem/balansrem ska bytas med regelbundna intervall, Kamrem: 229:-, balansrem: 529:-. Du byter själv om du är lite händig. Här finns massor av tips: http://www.clarks-garage.com/ Växellådan sitter bak tillsammans med slutväxeln, bra viktfördelning, nästan 50/50. Växelföraren kan bli lite glappig, men delarna som behövs kostar inte skjortan: Växelkors till länkaget: 249:-, led till växelspaken: 19:- Självklart kan allt annat som drabbar en 25 år gammal bil hända på en 944 också, vattenpump som läcker, packboxar som inte håller tätt. Var noga och leta efter en bil som känns bra eller köp en billig och ha lite budget för reparationer. Jag hade inte funderat på en 924:a för motorbyte, för mycket skiljer på dem och 924S/944. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
En 924S (150-160 hk beroende på årsmodell) kan i lättat skick med bra chassie vara riktigt snabb. Men jag tycker som någon sa att man bör sikta på något som har lite pulver från början.
Kan du hitta en 944 turbo med många mil som någon renoverat motorn på så tror jag man har en bra bas. Har du tur hittar du en turbo med diffbroms också. Kanske finns i en del S2or också, men du springer inte på det i vanliga 944 eller 924S. Jag hade en gammal turbo för ett par år sedan, det var den billigaste jag sett på blocket både före och efter (40.000), missköt var bara förnamnet... Men jag bruksade den 1 år, ca 3000 mil, och hade förvånansvärt lite problem med den. Det var en bil man kunde köra långa sträckor i utan problem och jag började gilla modellen ordentligt. Riktigt go hiss i turbon också på 80-talsmanér. ![]() Körde den på vintern också och då märkte man hur välbalanserad den var, även om ketchup turbo inte var idealt på vintern. ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5181 besök totalt |