Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 1800S TURBO -69
<<   1, 2
24169 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om jag nu minns rätt så lutar den övre bärarmen neråt på P1800, hmm det är väll samma grejor som amasonen.
När bilkräket fjädara/kränger så går cambern mot posetivt, skit bra

Hur är det med castern std??? och vad är det för spindeltapsluting std???

Du har ingen bild på framvagnen det var ett gäng år sen jag rev i en gamal voflo.

ps
Vättig litratur om väghålling mm är Göran Malmbergs bok, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4568

Gävle
Här sen Nov 2002

1800skold skrev:

Blocket är från -75 och borrat till 92mm. Toppen kommer från en b20E, ska precis till att börja porta den, tips är väldigt välkomna. Vev, kolvar och m-stakar från B21ET. Planen var först att köra med K-jet från b21et för B20 fanns ju också med k-jet å det hade varit kul att få motorn att se hyffsat orginal ut. Men det blir kanske ett Mega squirt istället och då blir det byte till en större turbo oxå. Har bara en Td04-15g nu. Har även funderat på en marinvev då jag kan få tag på en sådan genom jobbet.

Klart du ska köra med K-jet Jag vet en i falun som har ett riktigt gnistat 240T sprut från Volvo motorsport. Det är samma som dom åkte med på många Grupp-A bilar i rally o rallycross. Räcker till ca 320hk med guldspridare thumbs up

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

K Lundkvist skrev:

Klart du ska köra med K-jet Jag vet en i falun som har ett riktigt gnistat 240T sprut från Volvo motorsport. Det är samma som dom åkte med på många Grupp-A bilar i rally o rallycross. Räcker till ca 320hk med guldspridare thumbs up

Ja, på 80-talet!

Utvecklingen har tagit ljusårskliv vad det gäller sprut och tändning sedan början av 90-talet...
Då kan alla som tänker efter lite förstå vad som hänt jämfört med ytterligare tio år tidigare.
K-jet är mekaniskt, MS är fullt programmerbart där man även kan styra tändningen ganska lätt.

Hästarna kan man säkert få de samma, men responsen... Nope.

Valet är mao LÄTT. Särskillt då ett MS antagligen kostar mindre än ett gnistat K-jet.huvud.

Enda anledningen att använda K-jet är för att vara nostalgisk, inte för att det är bättre...

only my

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Det är helt sant det du skriver och jag håller med på att en motor går bättre med ett modernt sprut(om man mappar rätt) samt att det troligvis är billigare.

Men som sagt, det beror då vad man är ute efter. Det känns mer rätt med K-jet på en B-20

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

K Lundkvist skrev:
Det är helt sant det du skriver och jag håller med på att en motor går bättre med ett modernt sprut(om man mappar rätt) samt att det troligvis är billigare.

Men som sagt, det beror då vad man är ute efter. Det känns mer rätt med K-jet på en B-20

oki, var kanske lite tuff i min ton. Sorry!

Du var alltså helt ute efter nostalgin. thumbs up
Då hajjar jag...

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

No hard feelings

Lite OT kanske men polare hare en 242 Turbo EVo(japp, en av dom 500 gatbilar som gjordes för klassningen)

Han har kört med lite påställt K-jet och MSD tändning och jag kan säga att det är inte några större fel på den reponsen.. thumbs up Till i år har han skaffat ett riktigt Gr-A sprut(det av volvo special betällda race sprutet med utbytbar luftkona) med alla rör och alla anlutning, ska bli kul att se hur det funkar.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Hoppla! Vsste ärligt talat inte om att det fanns nga EVo av 242...bara att dom hade underliga hål borrade här och där i framvagnsbalken osv på vissa modeller...

K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002

Dom är riktigt ovanliga, eftersom volvo aldrig har gjort nån 242Turbo för europa som användes USA modellen. Dom flesta vart är kvar i staterna och är som vilken volvo som helst, för Volvo fuskade och gjorde bara ca 30st med dom rätta prylarna med preppad växellåda, gr-a kitad motor(405 topp, gr-a kam, annat insug o grenrör, större turbo, IC och preppad k-jet) som lämnade 225hk. Samt att det satt europa fronten på dom.

Det är alltså en av dom 30st dom FISA kontrollerade för klassningen som polaren har.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Saknar min gamla P1800 64:a, jäkligt trevlig bild. Hittade en länk om 242 Evo oxå:

http://flathood.saliv8.com/history.php

Västerås
Här sen Jan 2004

"Toppen kommer från en b20E, ska precis till att börja porta den, tips är väldigt välkomna"

Jo...här kan du få några enkla tips om att porta en topp...Det är jänke-toppar i exemplet men finns säkert tips man kan använda sig av på andra toppar oxå...

http://racingdownloads.com/racing_software-4.html

Anders Svensson
Karlstad
Här sen Okt 2003

Det här har legenden Janne Lundin skrivit om portning av topplock till B20

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb2/viewtopic.php?t=161
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004

Re: Volvo 1800S TURBO -69

1800skold skrev:
Tjenare
Slänger in en bild på min 1800:a. Den är utrustad med ställbara koni, rally-elit sänksats, IPD krängningshämmare, 17" polaris fälgar, 240turbo bromsar.
Håller på att montera ihop en B20 turbomotor samt bygga om framvagnen. Rallystolar ska oxå köpas.

Hälsningar Mattias

Grrrrrrrrr VILL HA din bil ................

BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004

Så vacker, vilka linjer... Ställa den bredvid en 240 och man kan aldrig ana att det är samma märke. (Högst personlig reflektion och jag får be alla 240-åkare om ursäkt i förväg...sorry.)

1800thomas
Glada Hudik
Här sen Mar 2006

Tjena Skölden

Har du bilen kvar och vad har hänt med den? Uppdaterad?

//Thomas

Göteborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Tjenare Thomas!

Det va' inte igår!
Jajjemen, håller på att montera en B230ft med 16v-topp och lastbilsturbo.
Själv då, några nyheter?

Ha de'
/Mattias

1800thomas skrev:
Tjena Skölden

Har du bilen kvar och vad har hänt med den? Uppdaterad?

//Thomas

Yamaha XS650

Citera
1800thomas
Glada Hudik
Här sen Mar 2006

Har tyvärr inte hänt något med bilen, den finns kvar men står uppallad i garaget. Det har inte en hel del annat på det personliga planet däremot, vuxit upp och skaffat ungar och byggt hus med garage (varmbonat). Hoppas att kunna komma igång med bilen till vintern.

Det finns en del rost som behöver åtgärdas sen ska motorn få sig en översyn, känns som att det blir att åka B20 med lite roligare prylar i. Har köpt på mig lite bra å ha saker.

Du får uppdatera tråden med lite byggbilder när du sätter igång med motorbygget.

Umeå
Här sen Dec 2007

Angående motorbygge och portning så har du en hel del expertis samlat på www.savarturbo.se Bland annat Erland Cox som har en tråd om sitt B20 projekt och portning.

1800skold
Göteborg
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hej

Håller på att installera en b230 2,5L 16v i min P1800.
Tyvärr ser det ut som att kamdreven kommer att ta i motorhuven.
Om jag skall sänka motorn 1-2cm jämfört med orginalhöjden med B20(på veven), bör jag då sänka växellåda och stödlager för kardan så att jag behåller samma lutning på motorpaketet i förhållande till karossen?

Vill ogärna göra en bula i huven.

Tack på förhand
/Mattias

Yamaha XS650

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Det är nog en bra idé att sänka allt lika mycket

Våra race- och banåkarbilar
Volvo 1800S TURBO -69
<<   1, 2