Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Instruktörer, hur köpa den tjänsten?
<<   1, 2
4440 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Fredrik - SLC skrev:
...för sakta in i snabba kurvor och alldeles för fort in i långsamma kurvor

Hehehe. Jupp. Klassiker i det läget är att man "måste bygga om bilen för att den understyr så mycket in i långsammare svängar" Därför jag myntade utrycket "abuse understeer" Då är det bra att ha med sig en instruktör! Blir billigare än att bygga om bilen.

Men det är en resa att ens komma dit. I den absoluta början finns mycket annat att lära sig. Som att klara av själva körandet utan att ta 100% av hjärnkapaciteten utan att faktiskt ha några procent över till annat, som att ÖHT klara av att titta i backspeglarna till exempel. Eller att komma ihåg att andas och inte sitta som en stålfjäder med ratten i krampaktigt grepp Då är det bra att ha med sig en instruktör!!! Precis som när man börjar övningsköra för körkort där all uppmärksamhet går åt att växla, kopplingen osv så du närapå inte har någon hjärnkapacitet kvar för att veta om en gammal tant går över gatan eller att du har en bil i filen bredvid osv.



Fredrik - SLC skrev:
och i det läget tror jag inte tidtagningen har någon praktisk betydelse.....

Håller inte med. Som jag ser det så handlar det om personlig läggning och vissa klarar av det och vissa får olater för sig på banan när de börjar ta tid, värre under vissa perioder av sin utveckling och mer ofarligt under andra perioder.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14014



Jens: på Fredriks trackdays så är det ok med medåkning, typ den 18:e maj på Mantorp... Iofs inte massa körtid men det lär finnas dem som kan tipsa där...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Magnus, ska vi göra ett test? ... åka iväg till gröndal och sätta upp tidtagningen... och prova instruera varandra och se om det gör något? .... även så erfarna som både du och jag har saker man kan förbättra själv... det är ju lättare att se fel utifrån.....


Deal thumbs up

Men då ska vi fan inte köra framhjulsdrivet din gamla FWD-rallyräv

Det jag verkligen behöver lära mig är att sätta bra tider mer konsekvent. Det får du lära mig thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

Magnus Thomé skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Magnus, ska vi göra ett test? ... åka iväg till gröndal och sätta upp tidtagningen... och prova instruera varandra och se om det gör något? .... även så erfarna som både du och jag har saker man kan förbättra själv... det är ju lättare att se fel utifrån.....


Deal thumbs up

Men då ska vi fan inte köra framhjulsdrivet din gamla FWD-rallyräv

Det jag verkligen behöver lära mig är att sätta bra tider mer konsekvent. Det får du lära mig thumbs up


få dig mer konsekvent... det är lätt faktiskt du behöver bara lära dig några enkla verktyg, som du kommer aha om inom 5 minuter......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

Lars Falk skrev:
+1 på Magnus tankar.

Ett delproblem i den här frågeställningen som jag har ställts inför är att många trackdayarrangörer inte tillåter "medåkning" i bilen. Det får endast ske om man är av dem auktoriserad instruktör. Vid många tillfällen under årens lopp har det hänt att trackdayhobbyåkare har kommit och frågat mig om jag kan följa med några varv för att "visa spår" och ge lite allmänna råd och tips. Tyvärr har jag fått säga nej eftersom arrangörerna inte tillåtit detta. (De vet ju inte vad jag är för en tomte och hur många varv jag åkt på denna specifika banan och att jag agerat instruktör vid flera tillfällen just på denna banan, senast för en vecka sedan... Dessutom är jag ju såklart en trevlig och pedagogisk typ, fast det vet ju inte dom...)
Måste tillstå att det känns lite fånigt att man som hyggligt van instruktör inte har möjlighet att hjälpa till när det faktiskt skulle vara ett utmärkt tillfälle...

Kanske dags för att införa nå'n slags grönt kort för trackdayinstruktörer som ger möjlighet att hjälpa till på banträffar.

Det ger ofta otroligt myckat att vara två i bilen och hjälpas åt att analysera. En van beifahrer ser ofta en massa detaljer och "konstiga" beteenden som man själv inte lägger märke till. Det kan få en att prova lite nya vinklar och att utvecklas. Talar av egen erfarenhet...





Jag upplever att det är ganska vanligt att erfarna förare (som är kända av arrangören) på plats utses till instruktörer när så önskas. Finns väl inga formella krav från SBF att instruktörer på en banträff måste anmälas i förväg?

Med "grönt kort" så borde det kunna funka likadant även om det är en för arragören okänd "tomte"? thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re:

Lars Falk skrev:
+1 på Magnus tankar.

Ett delproblem i den här frågeställningen som jag har ställts inför är att många trackdayarrangörer inte tillåter "medåkning" i bilen. Det får endast ske om man är av dem auktoriserad instruktör. Vid många tillfällen under årens lopp har det hänt att trackdayhobbyåkare har kommit och frågat mig om jag kan följa med några varv för att "visa spår" och ge lite allmänna råd och tips. Tyvärr har jag fått säga nej eftersom arrangörerna inte tillåtit detta. (De vet ju inte vad jag är för en tomte och hur många varv jag åkt på denna specifika banan och att jag agerat instruktör vid flera tillfällen just på denna banan, senast för en vecka sedan... Dessutom är jag ju såklart en trevlig och pedagogisk typ, fast det vet ju inte dom...)
Måste tillstå att det känns lite fånigt att man som hyggligt van instruktör inte har möjlighet att hjälpa till när det faktiskt skulle vara ett utmärkt tillfälle...

Kanske dags för att införa nå'n slags grönt kort för trackdayinstruktörer som ger möjlighet att hjälpa till på banträffar.

Det ger ofta otroligt myckat att vara två i bilen och hjälpas åt att analysera. En van beifahrer ser ofta en massa detaljer och "konstiga" beteenden som man själv inte lägger märke till. Det kan få en att prova lite nya vinklar och att utvecklas. Talar av egen erfarenhet...






Nu är jag förarinstruktör med lite färre antal hjul att hålla ordning på, men det är inget problem att 'cocha' ganska långt upp i nivå utan att vara med i bilen.
Man kan välja ett lämpligt parti, stå och kolla om rätt spårval hålls. Jämföra mot andra som är ute och se om bromspunkten är lagom långt fram etc.

Hur många fotbolstränare SPELAR fotboll?

_________________
Roland Johansson
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603


Trådstartare
Tack än en gång för alla inspel och tankar.

Det är bra att åka med, och att bli medåkt. Och på vissa träffar gör man det mer eller mindre. Det liksom grunden för att hålla på med detta.

Sen har man ett eget ansvar som flera påpekar, filma, lägga ut, be om feedback, analysera loggar etc...

Men det jag letar efter är nog också något med organiserat som typ Åke's grej. Med tidtagning & logg.
Jag tror att till slut vill man veta om man gör framsteg mer än på känsla så tidtagning är naturligt för mig nu.

Men inte på Richard Göransson nivån, jag skall inte bli racerförare på mer nivå än Clubracing- (köra bilen till banan) och lite långlopp. Och börja mäta mig själv mot mig själv.

Så något mitt i mellan grunden och toppen.

Vi kan kalla det nivå 2...

Hum undrar om jag gör mig förstådd..

Man kan också tolka intresset i denna tråd som att Rejsa är en plats där det finns ett intresse för dessa frågor, och inte bara bilutveckling. Bra tycker jag.

Det borgar för att det kan komma upp nya ider på träffar och event. Där förarutveckling är syftet. Och organiserat med det i tanken.

Som intresset för trackdays har utvecklats dom senaste 20 åren så är det ju rätt naturligt att behovet av olika typer av tjänster kommer upp. Fler utövare= ökat behov av olika tjänster.

Nu skall jag tvätta bilen och sätta i ett 6 punktbälte på passagerarsidan så att jag/medåkare inte halkar omkring på nästa träff.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Allmänt banåkaforum
Instruktörer, hur köpa den tjänsten?
<<   1, 2
4440 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande