Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4440 besök totalt |
Re:
Hehehe. Jupp. Klassiker i det läget är att man "måste bygga om bilen för att den understyr så mycket in i långsammare svängar" ![]() ![]() Men det är en resa att ens komma dit. I den absoluta början finns mycket annat att lära sig. Som att klara av själva körandet utan att ta 100% av hjärnkapaciteten utan att faktiskt ha några procent över till annat, som att ÖHT klara av att titta i backspeglarna till exempel. Eller att komma ihåg att andas och inte sitta som en stålfjäder med ratten i krampaktigt grepp ![]()
Håller inte med. Som jag ser det så handlar det om personlig läggning och vissa klarar av det och vissa får olater för sig på banan när de börjar ta tid, värre under vissa perioder av sin utveckling och mer ofarligt under andra perioder. _________________ ![]() |
||||
Re:
Deal ![]() ![]() Men då ska vi fan inte köra framhjulsdrivet din gamla FWD-rallyräv ![]() Det jag verkligen behöver lära mig är att sätta bra tider mer konsekvent. Det får du lära mig ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
få dig mer konsekvent... det är lätt faktiskt ![]() |
||||
Re:
Jag upplever att det är ganska vanligt att erfarna förare (som är kända av arrangören) på plats utses till instruktörer när så önskas. Finns väl inga formella krav från SBF att instruktörer på en banträff måste anmälas i förväg? Med "grönt kort" så borde det kunna funka likadant även om det är en för arragören okänd "tomte"? ![]() ![]() _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
Re:
Nu är jag förarinstruktör med lite färre antal hjul att hålla ordning på, men det är inget problem att 'cocha' ganska långt upp i nivå utan att vara med i bilen. Man kan välja ett lämpligt parti, stå och kolla om rätt spårval hålls. Jämföra mot andra som är ute och se om bromspunkten är lagom långt fram etc. Hur många fotbolstränare SPELAR fotboll? _________________ Roland Johansson |
||||
Tack än en gång för alla inspel och tankar.
![]() Det är bra att åka med, och att bli medåkt. Och på vissa träffar gör man det mer eller mindre. Det liksom grunden för att hålla på med detta. Sen har man ett eget ansvar som flera påpekar, filma, lägga ut, be om feedback, analysera loggar etc... Men det jag letar efter är nog också något med organiserat som typ Åke's grej. Med tidtagning & logg. Jag tror att till slut vill man veta om man gör framsteg mer än på känsla så tidtagning är naturligt för mig nu. Men inte på Richard Göransson nivån, jag skall inte bli racerförare på mer nivå än Clubracing- (köra bilen till banan) och lite långlopp. Och börja mäta mig själv mot mig själv. Så något mitt i mellan grunden och toppen. Vi kan kalla det nivå 2... Hum undrar om jag gör mig förstådd.. Man kan också tolka intresset i denna tråd som att Rejsa är en plats där det finns ett intresse för dessa frågor, och inte bara bilutveckling. Bra tycker jag. Det borgar för att det kan komma upp nya ider på träffar och event. Där förarutveckling är syftet. Och organiserat med det i tanken. Som intresset för trackdays har utvecklats dom senaste 20 åren så är det ju rätt naturligt att behovet av olika typer av tjänster kommer upp. Fler utövare= ökat behov av olika tjänster. Nu skall jag tvätta bilen och sätta i ett 6 punktbälte på passagerarsidan så att jag/medåkare inte halkar omkring på nästa träff. ![]() _________________ Jens Lanvin |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4440 besök totalt |