Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 39286 besök totalt |
Kastar in en bild på hur "vaggan" blev. Kvar att fixa motvikter samt koppla in den andra motorn. Fräsen kommer när allt är klart att drivas av totalt sju motorer, varav fyra servomotorer och tre stegmotorer.
![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
Karossdigitalisering
Nu får fräsbygget vila lite så jag kan fokusera lite på karossen. Skall studera hur min befintliga handbyggda kaross egentligen förhåller sig till originalet. För detta ändamål kör jag med en portabel skanner. Strategin är att dela upp skanningen i tre delar: front, sida och bakparti. Egentligen borde jag skanna motstående sida också för att få en uppfattningen om symmetrifelet. Men vill nu bara testa lite snabbt. Först måste jag sätta ut markörer. Går även hyfsat utan dessa, men markörer gör det så otroligt mycket effektivare: ![]() Markörerna placeras ut med ca 1-2 dm mellanrum. Skannern skall helst ha tre i blickfånget för snabb positionering. ![]() ![]() De olika inskannade partierna läggs slutligen ihop. Går otroligt smidigt då markörpositionerna från föregående skanning kan läsas in i den nya. På så sätt kan man få till skanning av mycket stora objekt med god noggrannhet. ![]() Lägger sedan ihop STL-modellen från skanningen och STL-modellen på originalgeometrin. I en första anblick är det hyfsat bra överensstämmelse. ![]() Skall nu kika vidare i lite mer detalj på dessa två geometrier. Mer av intresse än nytta. Skall senare skanna in underliggande stålram för att på så sätt kunna anpassa infästningar mm. Skall dessutom skanna in rutan, vilken blir en av utgångspunkterna för karossutformningen. Kommer senare även använda denna teknik i kombination med fräsen för att tillverka bla sidobackspeglar (läser in någon bra utformad befintlig och moddar lite), samt andra detaljer såsom vingar etc. Kommer dessutom använda den kombinerade tekniken för utformning av exempel luftinlopp till kylaren, där skannern bidrar med omgivningen/ förutsättningarna för kanalutformningen osv. _________________ Thomas Hällqvist |
||
Vagga CNC-fräs
Nu har motvikter monterats på vardera sida av "vaggan". Snart dags för provkörning av denna axel. ![]() Total vikt på vaggan blir, med vikter, ca 30 kg. Vardera stegmotorer är kopplade till en planetväxel som höjer momentet med 50 gånger. Dessutom har jag en remkrets som i sin tur höjer momentet än mer samt minskar vinkelfelet från växeln (remkretsen i sig för visserligen in ett glapp, om än litet). Ser mycket fram emot att få börja fräsa på riktigt. Tror dock att det kommer ta ett tag att få fason på hela systemet.. _________________ Thomas Hällqvist |
||
Testkörning A-axel (rotation av arbetsstycke)
Kastar in en länk till youtube som visar en kort testkörning av maskinen. I huvudsak den roterande A-axeln. Lite jobb kvar att bygga bort vinkelfelet (glappet) för roterande axel. För det tänkta ändamålet behöver jag dock ingen "superhög" tolerans, men ändå hyfsad. Nu blir det lungt ett tag med Gothia Cup och förhoppningsvis lite sol och bad.... _________________ Thomas Hällqvist |
||
Lysen??
En klurig sak att få till är framförallt de främre lyktorna. Klurar nu över vilka lyktor som jag skall använda för bygget. Mycket svårt att kunna välja någon lämplig, särskilt då jag inte vet exakt hur designen kommer bli. Bäst kanske vore att basera utformningen fram utifrån lysena?? Kan tyvärr inte tillverka en egen lykt-uppsättning. Enklast kanske det blir med lösa enheter typ E34 el liknande. Vill dock att de skall vara hyfsat moderna samt låga i höjdled. Vi får se hur jag kan komma vidare. Lägger in en bild på några olika alternativ som jag kikat på: ![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
|
||
BMW och Toyota har tydligen ett samarbete i att ta fram en framtida sportbil, Toyotas output från detta verkar vara FT-1. BMW's motsvarande har inte visats ännu men blir möjligen en ny Z-modell, kanske Z5. Finns lite olika konceptbilder. Min idé från detta är att gå på lysen som liknar de för BMW'n i bilden nedan. Vill helst ha halogen men tror det blir för komplext och dyrt?! Blir nog halogen med LED-ringar.
||
Slutliga lysen
Efter mycket surfande så bestämde jag mig för ett par lysen som hyfsat liknar de i ovan bild (efter lite modifikation). Sökte sedan runt för att se vart jag kunde köpa dem. Hittade en uppsättning på en bildemontering i närheten. Skall fixa annan inramning av lyktorna samt LED-ringar. ![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
För att kunna gå vidare med designen av fronten måste jag få in lyktan i datorn. Använder för detta 3D-skanning. Tanken efter detta är att anpassa fronten utfifrån dessa lyktor med stöd av designen hos FT-1'an och olika koncept på Z5'an, plus lite egna idéer.
||
Sitter nu med designen av karossen. Surfade runt lite till och hittade denna magnifika varelse. Har inte sett den förut. Jag bara måste basera bygget på denna.. Tycker den slår FT-1 med råge.
||
|
||
Designjobb - suck
Försöker jobba mig framåt med designen. Planen för första utkastet på karossen är att utgå från MB GT Vision och anpassa karossen efter mina F30 lysen, Viper-vindruta, axelavstånd, ca bredd, och ett par lämpliga baklyktor (kanske Porsche 991). Kommer basera fronten på BMW F80, vilket gör att mina lysen passar direkt. Blir något bredare och lite annorlunda dock. Det är inte lätt med datorbaserad design då jag inte har jobbat särskilt mycket med denna typ av jobb tidigare. Men jag trevar mig framåt. Lyckas jag inte med att få fram en bra design med datorhjälp så är nästa alternativ att bygga i lera kring vissa referensgeometrier, såsom lyktor, grill, etc. Kastar in en bild från det pågående arbetet: ![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
Anpassa designen efter chassi
Förutom problemen med att matcha ihop geometrin från MB Vision med F80'an samt Viperns framruta mm, så måste jag även ta hänsyn till det befintliga chassiet. Det primära problemet, eller utmaningen, är att få plats med McPhersonbenen. I nuläget har jag originalfjädern på. Markfrigången fram är idag 70 mm för hög. Blir till att byta till en kortare fjäder samt byta dämpare. Med detta gjort ökar möjligheterna med att få plats under huven. Jag kommer behöva ändra både spårvidd fram, samt hjulbasen för att få en bra matchning mot den nya karossen. Hjulbasen kommer öka från 2430 till 2750 mm. Spårvidden fram kommer bli ungefär som bak, vilken är 1620 mm. Bilden nedan visar arbetet med att få in det nuvarande chassit i datorn. Då denna geometri endast skall användas som referens behövs inte inläsning av alla detaljer utan bara lite ytor här och där. ![]() Efter färdig scanning la jag in geometrin som en referens i designmodellen. Den högra bilden nedan visar hur det blir när framhjulen flyttas fram till den nya positionen, samt fått rätt spårvidd. Notera den höga markfrigången för den befintliga bilen, ca 70 mm för hög. Uppenbarligen behövs det inte några större förändringar av Visions karossform. Lite ändrad form vid fjäderbenen, samt ovanför motorn. Den stora förändringen kommer bli fram i fronten. ![]() Använder även den skannade modellen för att kika på hur fjädern förhåller sig. Ypperligt hjälpmedel med denna typ av modell för att kunna ta alla möjliga mått. Funkar även för att ta reda på hjulvinklar etc. Får dock bli något senare. Skall även försöka få till en inläsning av framvagnsupphängningen med länkar och allt. Kan vara intressant att studera hur hjulvinklar mm ändras då jag sänker den 70 mm. ![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
Re:
Fick det stora nöjet att få testa Creaforms GoScan med programvaran VX Elements vid några tillfällen under sommaren. Testade innan med enklare lösningar, bla Xtion och Kinect. Men det går inte att jämföra med denna. _________________ Thomas Hällqvist |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
design front....
Håller fortfarande på med designen av fronten. Tar lite tid då det är klurigt och svårt samt så har jag för få lediga timmar.... Försökte få till en variant av BMW M3 F80, men jag är helt enkelt för dålig på friforms CAD-design. Kommer nu gå vidare med en variant som är snarlik originalmodellen. Det jag har gjort är att anpassa formen efter BMW lyktorna. Nästa steg blir att slutföra samt finputsa modellen. Därefter skall jag fräsa ut fronten i skala 1:1, men enbart ena halvan. Efter det skall jag provmontera de riktiga lyktorna samt se över designen. Kanske kommer jag jobba en del med lera eller liknande, vilket var på det sätt jag byggde upp fronten till Viper-bygget. Kvar efter fronten är att anpassa geometrin till Viper-framrutan och lämpliga bakljus. Känns som något enklare än fronten. Men det visar sig... ![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Provfräsning AMG Vision
Passar på att lägga upp lite material från en tidigare provfräsning av en AMG Vision. Denna fräsning gjordes i vanlig cellplast för att få det så billigt som möjligt. Duger väl för att få en känsla för formen. Ger betydligt mer att få se modellen i verkligheten jämförd med i datorn. Denna modell är i skala 1:5, ca 80 cm lång. Fräser här enbart med tre axlar. Rent spontant tycker jag motorhuven är väldans platt... Mitt utförande kommer bli en aning anorlunda för att få plats med motor etc, samt pga anpassningen till lyktorna. Nästa steg är att fräsa ut en skala 1:1 av min moddade front. ![]() _________________ Thomas Hällqvist |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 39286 besök totalt |