Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Jag har hittat dem... !
<<   1, 2
15082 besök totalt
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Jag vill oxå komma dit ner till sub åtta träsket , hur får jag ner tiden 19.58s?

1250kg/235hk/225/45/16

Dags att åka ner om 3 veckor.

Har du någon video/datalogg på din körning?

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

cat7even skrev:

Fantastiskt coolt kört intressant att se hur banan går upp och ner vid fullgas på 5:an skilde mellan 170+-215+
Beroende på var på banan du körde.
Märks att du har bilen exakt som banan kräver och hur du kör. Ser lätt ut!
Dina tankar runt snabb bil vs snabb förare ovan är tänkvärda.
Mäkta imponerad!

Tackar så hjärtligt :-)

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Johan Sjöström skrev:
Jag vill oxå komma dit ner till sub åtta träsket , hur får jag ner tiden 19.58s?

Kör fortare

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
Jävlar vad det går thumbs up

Blir mer intresserad av bilen din, kan du inte lägga up en biltråd eller berätta mer ingående om den,
för den har väll inte mycket gemensamt med en vanlig MX5 MK3 på 160hk??

Orkar inte lägga upp en hel tråd men eftersom jag ändå ska upp med en annons inom snar framtid så kan jag lika bra börja skriva på speclistan här :-).

Mazda MX-5 NC 2,0 Sport 6vxl (använder dock aldrig 6an på Ringen)

Motor
2,5" Avgassystem inkl grenrör. Grenrör coatat inv/utv, stora delar av avgas lindat med dubbelvarv.
Cold Air Intake (tar andningsluft helt framför kylaren)
Motorn orörd mellan spjäll och avgaspackning
Annan programvara
Waterwetter i kylsystemet

Chassi
Flera Förstärkningsstag

Interiör
Bilen är något lättad (plockar ut passagerarstol och lite plastdelar är utplockade etc)
Kolfiberstol för föraren
Mockaratt med snapoff
Ambitiös förare (ingår dock ej vid ägarbyte)

Hjulupphängning
16x8 ET50 RX-7 OEM Fälgar
225/45 16 K61 Kumho V70A
Kränghämmare från RX-8. Kortad hävarm och numera även justerbara. Justerbara droplänkar.
D2 Road and Track stötdämpare 7/4. Fjädrar dock utbytta till 10/7 (inte bara fördelar)

Bromsar
Orginal skivor
Carbotech XP10 belägg runt om
Motul RF650 bromsvätska
Bromskylning dragen från fronten rätt in i bromsskivenavet med en anpassad duct
Flexbegränsare för Huvudbromscylindern
Stålomspunna bromsslangar

Aerodynamik
Liten läpp framtill
Liten spoiler på bakluckan

Vikt 1185kg med mig i och halv tank.

Allt annat är helt Mazda orginal. Koppling, bussningar etc, you name it. ACn, elhissarna, elcabben och stereon sitter givetvis kvar. Värt att nämna dock är att den utväxling som Miatan har orginal tillsammans med den effekten lämpar sig faktiskt väldigt bra för Ringen tillsammans med den däckdimension jag har. Även om jag hade fått någon ny utväxling gratis, så hade jag faktiskt inte bytt ut den.

Setup? Den är ju lite av en mystisk kombination av olika vinklar i olika riktningar .
Men oavsett, jag kör den över 900km långa resan på samma setup och däck som jag sedan kör en massa varv på runt banan.
Givetvis även samma setup på de 900km jag har hem också .

Tror det var allt...

En annan intressant sak är de fantastiska loggsystem som hjälper oss i dessa tider.
Kika på bilden nedan. Den visar 4 varv (alla under 8 minuter). På varje av dessa varv har jag fått ett väsentligt förhinder som gjort att jag tappat sekunder.
Det röda strecket är delta/referensvarvet. Är något av det andra strecken ovanför eller på väg uppåt så ligger det specifika varvet/strecket efter mitt bästavarv på just den specifika punkten. Om strecken är under det röda eller på väg neråt så ligger varvtiden lägre än det bästa varvet alternativt är jag på väg ifrån/ikapp.
Det innebär exempelvis alltså att det "gröna" varvet är nästan 3s snabbare än mitt bästavarv på 7:58.07 ända tills jag måste tvärbromsa för en Renault Megané RS.
Om jag kikar i loggen och bara sorterar ut de uppenbara ställen där jag måste bromsa för GT3an (dvs jag räknar inte med distraktion, smådetaljer etc utan bara det uppenbara) så tappar jag över 3,5s pga Porschen. Om delar upp dessa varven i 5 segment och bygger ihop ett "bästavarv" av dessa (för att ta bort hinder" så är jag nere på 7:51 tider. Vi pratar om att jag bara delat upp varven i 5 sektorer och inte i 500 (vilket i sådana fall säkert hade kunnat ge mig en teoretisk tid på under 7:30...)

Jag är givetvis medveten om att klipp-o-klistrande inte har någon som helst betydelse för den verkliga sammanhängande varvtid bilen åstadkommit men det är mer intressant som en lite fingervisning om vilken potential som faktiskt finns i bilen och att varv under 7:50 är fullt rimliga med bilen exakt som den står...

Hmmm, attans då. Jag som inte hade tänkt köra ner fler gånger men nu blir man juh rätt sugen att drämma till med några varv under 7:50. Senare på hösten kanske, när där är färre bilar, kallare luft, mer kylning så att vattentempen hålls nere och tändningen blir gladare etc etc :-) Hmmmm

Citera
RolleW
Staffanstorp
Här sen Maj 2007

Sjukt bra, stort grattis thumbs up

Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

RolleW skrev:
Sjukt bra, stort grattis thumbs up

Tackar :-)

Citera
malundin
Nynäshamn
Här sen Aug 2005

Som raceråkare av en Miata 1,6' (115 hk) är det inspirerande att se hur fort det går att köra en "undermotoriserad" bil.

Tack för härlig underhållning.
M.

Löddeköpinge
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Jadå, alltid skoj att dela med sig lite av den undermotoriserade världen :-)

Det finns juh en charm i att inte behöva lätta på gasen allt för ofta :-).

malundin skrev:
Som raceråkare av en Miata 1,6' (115 hk) är det inspirerande att se hur fort det går att köra en "undermotoriserad" bil.

Tack för härlig underhållning.
M.

Citera
BAT 28
Täby
Här sen Jan 2013

Namndispens
Namndispens

Imponerande körning, kör själv MX5 NB. kul att se vilken potential dessa små bilar har i händerna på en kompetent förare.

Jönköping
Här sen Maj 2004

Bra gjort, på alla vis jag kan komma på!

Nürburgring
Jag har hittat dem... !
<<   1, 2
15082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande