Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (6482 totalt) |
Re:
Jag har använt RaceChrono med extern blåtand GPS-puck under 4-5 säsonger nu, och det diffar max runt en tiondel mot transponder, oftast mindre. 1 kHz puck ger inte rätt spår, men med 10kHz funkar även det rätt bra. Går även att exportera till t ex Circuit Tools för att jämföra egna sektortider och grafer mot t ex en förarcoach på tillförlitligt sätt från egen erfarenhet. Men har man en smart phån liggande i fickan eller i dörrfacket utan extern puck så kan det nog bli flera sekunder fel. _________________ Anders Zimdahl |
||||||
Re:
Som sagt, har man sett till att man har bra mottagning så funkar det. Tebax till ämnet nu ![]() _________________ ![]() |
||||||
Har petat ihop en första dummytestsida för uppladdningen. Kolla gärna noga och kom med feedback om jag glömt något eller nåt annat.
https://rejsa.nu/forum/_uploadloggda Ska även kika på hur man ska kunna söka, få upp listor osv osv på uppladdat material - både bara bland egna uppladdningar och allas. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Verkligen. Men jag tänkte ha en förklaring skriven nånstans om varför det finns att fylla i. Tanken är att man som förare kan få ut tabell/graf om man över tid lyckas förbättra sin jämnhet. Det är ju oftast det som skiljer oss amatörer mot proffs. Vi kan sätta skitbra varv men inte 40 likadana på raken, för våra varvtider har oftast klart större spridning. Så när man matar in det här så är det för att man ska kunna se hur man utvecklas. De som kör långlopp har säkert detta för ögonen mer än gatbilsträffsåkare gissar jag. Men det är tveklöst intressant för alla ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Jag behöver hjälp. Vilka olika loggers och filformat ska vi lista i dropdownen för filformat? Är ju inte akutakutakutviktigt eftersom jag har med en ruta för "Annan loggfilsformat" men det vore ju bra att få en bra lista att välja från så det går att söka på de formaten sen.
På rak arm börjar jag med: "Källor": Driftbox (DBN & VBO) DL-1 Harrys Racechrono Trackmaster ....måste finnas en bunt till vi ska ha med. Vissa av dem kan spara/exportera i flera format osså. --- Finns det något/några filformat som flera loggers kan exportera till? Finns det något/några filformat som flera analysprogram kan importera? ![]() _________________ ![]() |
||||||
RaceChrono kan exportera till .vbo , alltså Performance/Circuit Tools
Kan även exportera till csv som RaceRender tycker om. Kan inte importera så där går inte att konvertera mao. AnalysisPro, alltså mjukvaran till DL-1 mm. från RaceTechnology kan bara exportera till .csv Kan inte importera. Det borde finnas något mer flexibel plattform som helst är gratis. Då skulle jag kunna lägga upp två filer, en generell och sen ursprungsfilen. Tror nämligen man tappar en del data när man konverterar. |
||||||
Lattjat lite till med sidan (förberett koden för skriva och läsa i databasen. Nu kan man fylla i och sända data i formuläret som test.
https://rejsa.nu/forum/_uploadloggda Flera dropdowns är klara. Men just dropdownen för loggfilformat/loggapparat är INTE klar. Kopiera gärna denna lista och fyll på: Driftbox (DBN & VBO) RaceTechnology DL-1 (?? & VBO) Harrys Racechrono Trackmaster _________________ ![]() |
||||||
Re:
csv är ju i sig ett verkligt universalfilformat rent formateringsmässigt men vad för uppsättning data som väl ligger i kan ju vara vad som helst. F*n, blir lite stökigt... _________________ ![]() |
||||||
Jag är osäker på hur användbar databasen blir (bara osäker, jag säger inte att den blir kass
![]() Styrs den bara upp ordentligt så kan det bli bra. Det bör finnas vissa "grundläggande" saker man måste fylla i tycker jag (bil, bana, tid mm.) annars kommer det bli rörigt. Menar du så här? Driftbox (DBN & VBO) RaceTechnology DL-1 (?? & VBO) Harrys Racechrono Trackmaster AIM (.drk) Stack _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Re:
Precis ![]() ![]() ![]() Och de i listan som kan exportera i flera format, att det står med osså. Så lägger jag upp det ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Jag kan ha fel men vill nog ha det till att det skall vara som ovan i fetstil. |
||||||
Det knepigaste med att jämföra olika loggar är att start och mål kan skilja lite som sagt. Detta gör även att varvtiden kan påverkas en hel del. Enda lösningen som jag ser det är att alla använder samma start och mål för varje bana eller att man laddar upp mer än ett varv. Dvs det snabbaste varvet med minst ett varv före och ett varv efter.
Smidigast är om alla loggar läggs upp med samma start och mål så man enkelt kan importera flera loggar åt gången. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Re:
Uppdaterat lite blandat med layout och fält och val: https://rejsa.nu/forum/_uploadloggda _________________ ![]() |
||||||
Re:
Motec _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Re:
Driftbox (DBN & VBO) RaceTechnology DL-1 (?? & VBO) Harrys Racechrono Trackmaster Motec Trackaddict (.csv) _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
RUN - RaceTechnology (DL-1)
DRK - AIM ??? - Motec ??? - Stack DBN - Racelogic (Driftbox, Vbox) VBO - Racelogic (Driftbox, Vbox) CSV - Racechrono VBO - Racechrono ??? - Harrys CSV - Trackaddict ??? - Trackmaster _________________ ![]() |
||||||
Fundering....
Ska man jämföra loggar från olika program blir det svårt. Om man drar en parallell så kan man titta på träningsprogrammen typ Runkeeper och Funbeat. Där kan man ladda in sin loggade data från ex. sin Garmin-klocka, gps, puls och tid. Ska man analysera denna data gör man det på respektive sida med deras inbyggda tjänst. Det blir alltså internetsidan som gör datan analyserbar för att få något sätt att jämföra olika dataformat. Jag tror det kan bli svårt att ex. jag laddar upp en fil från DL-1:an och sen vill någon jämföra med sin Driftbox. För att det skall funka så måste det finnas ett universalprogram som kan läsa alla format. Att lägga upp sin loggade data kan i och för sig vara värdefullt ändå men det blir svårt att bara ta 'alla loggade varv på Mantorp med 1000kg-bilar på R-däck' , slå ihop och se vem som har bästa spåret genom parisen |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (6482 totalt) |