Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 turbo -02 ...för Långlopp ?
<<   1, 2, 3   >>
19622 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

McRae skrev:
Jag har en 90L tank från en 997.2 cup till salu, den borde passa, du kan ju prova om det går först. 996/997 är så pass lika i fram, så jag tror det lirar.

I övrigt inget att invända mot ovanstående kommentarer. Kylning MÅSTE fixas som sagt var, du steker lådan annars. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon hemmapulad variant med extern pump o kylare, de som gör så brukar fortfarande ha problem med värmen (dessutom blir det ingen trycksmörjning med en sån lösning, dvs räkna med att byta kronhjul/pinjong var 30H). Bäst är att bygga om med original pump och värmeväxlare. Jag har ett sånt paket liggande, men lådan måste isär för att göra den konverteringen, så ni vet.

Ja just det, det sitter troligen inte någon bra diff i. Om den är uppdaterad med en gammal cupdiff eller dylik, så är ju iofs diffen bra, men diffhuset är fortfarande klent på dem, så det är en stark rekommendation att kolla på, de brukar gå rakt av när man har lite pulver. Nyare cuppdiff (09 o framåt) eller en Guard är att rekommendera.


Tack. Vi kan väl ta lite priser via PM vid tillfälle.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Re:

ButterflyRacing skrev:
mblixt@gmail.com skrev:
Jag funderar på, blir inte detta typ världens hittills mest kostsamma långloppsbil att driva ?



Varför det ?


kanske bara min okunskap som träder fram, men vilken klass kan en sånhär bil gå i ?

Min referrens till långlopp är ju 6 timmars, 3 timmars och liknande och där kostar mertalet av bilarna typ en tiondel av vad en sånhär monsterraket och har regementen som fortfarande gynnar gamla(lätta) bilar på många sätt.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Den klassar in nya SLC klass4 med vissa restriktioner. Våran andra bil är en BMW GTR som är bra mycket mer avancerad än denna......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 473



Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Jag funderar på, blir inte detta typ världens hittills mest kostsamma långloppsbil att driva ?



Nej, inte ens i närheten.


_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515





Och jag tänkte nämna gt3 bilar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284



För att montera 90L tanken måste 90% av vattenrören underbilen och även fram mellan kylarna bytas.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Speedfreak skrev:
För att montera 90L tanken måste 90% av vattenrören underbilen och även fram mellan kylarna bytas.


Ok. Tack

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770



996Turbo och långlopp är normalt sett en dålig kombo!
Vridet som gör bilen extremt snabb i sprint lopp dödar lådan i långlopp..
Tror det kommer vara svårt att få lådan att hålla trots oljekylning.. Skall ni göra det så dra ner på moset ordentligt! 600HK skulle jag vilja säga är mer eller mindre omöjligt i långlopp utan en total rebuild med byte av alla drev m.m!

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Puppan skrev:
996Turbo och långlopp är normalt sett en dålig kombo!
Vridet som gör bilen extremt snabb i sprint lopp dödar lådan i långlopp..
Tror det kommer vara svårt att få lådan att hålla trots oljekylning.. Skall ni göra det så dra ner på moset ordentligt! 600HK skulle jag vilja säga är mer eller mindre omöjligt i långlopp utan en total rebuild med byte av alla drev m.m!

Mvh
Pete


Det håller jag EJ med om, riktig olje kyl(typ cup style)så man får kontroll på låd tempen så går det att åka hårt och länge med dessa bilar..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Speedfreak skrev:
För att montera 90L tanken måste 90% av vattenrören underbilen och även fram mellan kylarna bytas.


Puppan har monterat den och inte har han bytt 90% av vatten rören..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284



Re:

Supramannen skrev:
Speedfreak skrev:
För att montera 90L tanken måste 90% av vattenrören underbilen och även fram mellan kylarna bytas.


Puppan har monterat den och inte har han bytt 90% av vatten rören..


Allt beror ju på hur man vill att det ska passa...

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
996Turbo och långlopp är normalt sett en dålig kombo!
Vridet som gör bilen extremt snabb i sprint lopp dödar lådan i långlopp..
Tror det kommer vara svårt att få lådan att hålla trots oljekylning.. Skall ni göra det så dra ner på moset ordentligt! 600HK skulle jag vilja säga är mer eller mindre omöjligt i långlopp utan en total rebuild med byte av alla drev m.m!

Mvh
Pete


Så är det kanske.
Men tanken var att dra ner vridet, åtminstonne så det inte finns tillgängligt hela tiden.
På rakan på Mantorp och Anderstorp, kan det vara bra att ha full effekt, men på Knutstorp och Karlskoga känns det lite onödigt.

Jag kan inte styrsystem...så jag sätter bara upp önskemål, än så länge.

Är det någon som vill köpa den, som den står, för 350K:- så går det bra.
Då kan ägaren köpa en BMW istället..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770



Re:

Supramannen skrev:
Speedfreak skrev:
För att montera 90L tanken måste 90% av vattenrören underbilen och även fram mellan kylarna bytas.


Puppan har monterat den och inte har han bytt 90% av vatten rören..


Jag har inte byggt om alla rören men en del ombyggnationer blir det!
Precis som Dick säger är ju dragningen mellan kylarna olika osså!
Men absolut inte omöjligt på nåt sätt! :-)

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770



Re:

Supramannen skrev:
Puppan skrev:
996Turbo och långlopp är normalt sett en dålig kombo!
Vridet som gör bilen extremt snabb i sprint lopp dödar lådan i långlopp..
Tror det kommer vara svårt att få lådan att hålla trots oljekylning.. Skall ni göra det så dra ner på moset ordentligt! 600HK skulle jag vilja säga är mer eller mindre omöjligt i långlopp utan en total rebuild med byte av alla drev m.m!

Mvh
Pete


Det håller jag EJ med om, riktig olje kyl(typ cup style)så man får kontroll på låd tempen så går det att åka hårt och länge med dessa bilar..


500hk kan man nog få det att hålla ganska enkelt med...
Men maxar snurbosarna med 600hk trort jag att det blir knivigt!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2770



Re:

ButterflyRacing skrev:
Puppan skrev:
996Turbo och långlopp är normalt sett en dålig kombo!
Vridet som gör bilen extremt snabb i sprint lopp dödar lådan i långlopp..
Tror det kommer vara svårt att få lådan att hålla trots oljekylning.. Skall ni göra det så dra ner på moset ordentligt! 600HK skulle jag vilja säga är mer eller mindre omöjligt i långlopp utan en total rebuild med byte av alla drev m.m!

Mvh
Pete


Så är det kanske.
Men tanken var att dra ner vridet, åtminstonne så det inte finns tillgängligt hela tiden.
På rakan på Mantorp och Anderstorp, kan det vara bra att ha full effekt, men på Knutstorp och Karlskoga känns det lite onödigt.

Jag kan inte styrsystem...så jag sätter bara upp önskemål, än så länge.

Är det någon som vill köpa den, som den står, för 350K:- så går det bra.
Då kan ägaren köpa en BMW istället..


Men denna kommar alltid gå fortare än en BMW!
Dessutom kan han ju ställa upp i STAC 2014, där kan den verkligen bli en vinnare!!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564



Citat:
Men denna kommar alltid gå fortare än en BMW!




dags att bygga bmw GTR hör jag...

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

Supramannen skrev:
ButterflyRacing skrev:
Supramannen skrev:
barth skrev:
Ni bör nog titta på växellådan.
Cup eller GT2/3 med kylning.
Hur stora turbos sitter det på den?
Jag skulle köra med max 550 hk för långlopp


Bra input Barth

Ja v låds kylning är ett måste...den skenar iväg ordentligt annars..

Sitter 16g Billet på den, ca 600hk turbos


Jag hade fått för mej att det sitter ganska bra lådor i dessa.

Kylning får det ju bli i vilket fall som helst.


Ja lådan är bra, men det sitter ingen kylning alls på dessa org..140-160 grader i är inte ovanligt i korta stint.. så i långlopp måste kylningen låda verkligen titta övers


Ursäkta OT men vilken maximal oljetemp är acceptabel i en växelåda?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12203



Re:

Kallentoft skrev:
Citat:
Men denna kommar alltid gå fortare än en BMW!




dags att bygga bmw GTR hör jag...


Bygga?
Håkan driver ju en, det skriver han om högre upp.
ButterflyRacing skrev:
Våran andra bil är en BMW GTR som är bra mycket mer avancerad än denna......


Så vilken som blir snabbast lär väl visa sig i sommar.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 660



det står ju en bra bil i halmstad annars. Bra långlopps bil och snabbare än dem flesta bilarna i landet
http://www.racecarsdirect.com/listing/46922/bmw_z4_gt3_2012_buy_now_31 . . . .

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare
Re:

Puppan skrev:
Men denna kommar alltid gå fortare än en BMW!
Dessutom kan han ju ställa upp i STAC 2014, där kan den verkligen bli en vinnare!!

/Pete


Det skulle ju vara om jag lånade bilen för STAC då...

Som sagt....GTR har vi ju redan en......

jonaslarsson skrev:
det står ju en bra bil i halmstad annars. Bra långlopps bil och snabbare än dem flesta bilarna i landet
http://www.racecarsdirect.com/listing/46922/bmw_z4_gt3_2012_buy_now_31 . . . .


Ja...men det är mer pengar än det mesta i landet också.
Det var en sån vi ville ha.....så man vet aldrig...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550


Trådstartare

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 turbo -02 ...för Långlopp ?
<<   1, 2, 3   >>
19622 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande