Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3468 besök totalt |
I princip funkar den så här:
(Kolla på deras hemsida för bilder och video) Dogarna på kugghjulen är fasta, precis som vanligt. Däremot är dogarna som normalt sitter på dogringen helt separata. När växel 1 ligger i läge ligger alla "dogring" dogarna mot första växeln. Hälften ligger mot den drivande flanken på kugghjulet och hälften ligger i "lä", dvs de används vid motorbroms. Sen flyttar man växelspaken till 2:an (rör inte kopplingen) då kommer de dogar som inte belastas, dvs "lä"-dogarna att flyttas över mot tvåans kugghjul. De separata dogarna som man flyttar är fjäder-upphängda mot spaken, så de flyttar sig bara om man inte har dem under belastning. Nu blir dessa dogar de nya "drivdogarna" för 2:an. Eftersom kugghjulet för tvåan snurrar fortare än ettans kommer de snabbt överta belastningen varpå de gamla driv-dogarna som ligger kvar på ettans kugghjul blir obelastade och då fjädrar över till 2:an och ligger där i "lä". Fantastiskt enkelt och smart! / Jonas Jarlmark |
||||
Weissman har sedan länge haft en växellåda som klarara av 0 sek växlingar.
Den bygger på en lite annorlunda teknik med "frihjul" som går att styra (dvs om de låder eller frihjular). På så sätt kan man "engaga" nästa växel samtidigt som föregående "släpper" frihjulet p.g.a. varvtalsskillnaden. De största problemen de hade när de körde med dessa lådor i F1 var att vridmomentsvariationenrna vid fullgasväxlingaran kom så snabbt att det blev stora påfrestningar i drivlina (och på förarna!!!). De stora framgångaran hade weissman med denna växellådstyp i off-shore racing. Zero-shift tycker jag känns som en enklare och mer robuts konstruktion, all heder åt uppfinnarna!!! Dessutom fungerar den både på upshift och downshift!! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hur hållbar kan en sån här lösning vara och fortfarande ha en låg vikt och litet omfång?
Alltså hur stora belastningar kan man tänka sig att lådan kan ta i Nm? De rörliga delarna såg rätt klena ut rent konstruktionsmässigt och det borde bli rent ohyggliga vridande krafter i grejjorna. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Det insåg jag att min quaife dogbox gör också. Det gäller bara att vara tillräckligt dum, stressad och förbannad så att man skiter i kopplingen när man ska växla ner. Men jag antar att livslängden minskar en del om det blir en vana.... _________________ Erik Lundkvist |
||||
Ett trick för att få doglådorna att hålla bättre på nerväxlingar är att skita i koppling och istället köra med "mellangas". om man lägger handen på växelspaken och drar lite försiktigt så ligger växeln kvar i läge p.g.a. flankvinklarna på doggen. Duttar man i detta läge till med lite mellangas (toe-heel) så släpper doggarna helt och växeln trycks ur. Håller man rätt tryck/ryck så petar man i en lägre växel utan ryck och utan att använda koplingen. öva, öva, öva är väl enda nackdelen ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3468 besök totalt |