Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Försäkring (igen)
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (10975 totalt)
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Twinsturbo skrev:
EDIT: Bra att man läser innan man skriver

Uppar denna tråd med lite info från BMW org försäkring. Jag frågade ifall jag kunde få ett skriftligt intyg på att trafikförsäkring gäller vid turistkörning på Nurburgring. Och såhär löd svaret enl bild! Ni med mer kunskap i ämnet, kan jag känna mig trygg nu vid körning eller kan kryphål finnas för försäkringsbolaget? Om jag blir dömd som vållande till en ev olycka tex?

Med vänlig hälsning, Martin

Mycket riktigt som han säger. Läs villkoret sida 3.

http://www.bmworiginalforsakring.se/sitecollectiondocuments/villkor/vi . . . .

Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005

Precis det jag gjort flera gånger, mer formuleringen av texten samt deras förmåga till att aldrig kunna varken säga eller skriva JA den gäller som gör mig fundersam! Men som vanlig så tänker jag nog bara för mycket

Stockholm
Här sen Apr 2003

tycker det är kristallklart och OK.

Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005

Tack för input! Det gör mig lite mindre fundersam när andra skriver hur de tolkar texten

Sverige
Här sen Jan 2007

ska man köra bana och inget annat rekomenderar jag att ni ringer Dina Försäkringar och talar om bankörning med chefen för motorförsäkringar. Av honom fick jag ett bra svar, som är deras standard om att köra på bana.

tala inte med de lokala kontoren då de ger lite olika svar pga olika kunskapsnivå.

och för er som vill ha cart blanche att kör på bana kanske behöver lägga på en nolla på premien

BMW Z3M
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005

Har varit i kontakt med dina försäkringar, de svaret jag fick då var att alla fall bedömdes individuellt. Klart var dock att trafikförsäkring aldrig kunde frånskrivas!

Sverige
Här sen Jan 2007

Twinsturbo skrev:
Har varit i kontakt med dina försäkringar, de svaret jag fick då var att alla fall bedömdes individuellt. Klart var dock att trafikförsäkring aldrig kunde frånskrivas!

vem talade du med??

deras officella uttalande är ganska bra för både dom och oss tycker jag. vill man att de ska ta allt kan ju premien krypa iväg uppåt ngt

man kan ju försäkra tävlingsbilar men det kan ju bli dyrt.

BMW Z3M
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Twinsturbo skrev:

Och det var väl i telefon som vanligt?

Be Dina skriftligt bekräfta att det gäller vid banåkning så får vi se. Och då inte en säljare utan en person som faktisk jobbar med skadereglering.

Villkorstexter tenderar att ändras med regelbundna tidsintervall.

Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005

Här är informationen jag fick förra året! Har ni tips om någon bra kontakt på dina försäkringar(förutom denne Johan?) som man kan prata med får ni gärna dela med er! //Martin

Sverige
Här sen Jan 2007

Franzetti skrev:
ska man köra bana och inget annat rekomenderar jag att ni ringer Dina Försäkringar och talar om bankörning med chefen för motorförsäkringar

och utvecklingen går framåt, inspelat går lika bra thumbs up

men nu är det nog sagt, jag har informerat ringåkare på rejsa, och det är ju upp till var och en.

BMW Z3M
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005

Överväger att göra detta i nästa vecka Tittade på deras standardpremie och den är redan där 100% dyrare än bmw org försäkring och har inskrivet att kasko inte täcker körning på nürburgring, så ska bli intressant att se vad de kan åstadkomma med ev täckning vid körning där(kan betala en hel del för tryggheten om möjlighet ens finns). Hur som helst kan det vara nyttigt att prata med någon som är kunnig inom området. De flesta "skadeexperterna" man diskuterat med(3-4st) verkar inte vara insatta i vad Nürburgring är ens(vilket kanske ska ses som förståligt) och därför hellre säger blankt nej istället för att vilja diskutera ens.

Åstorp
Här sen Sep 2011

Jag tycker det är lite suspekta villkor hos Moderna Försäkringar, läs nedan:

Citat:
Försäkringen gäller inte för
 skada som sker då fordonet används under tävling, träning för tävling, under tävlingsliknande former (till exempel "street race" eller rally), vid hastighetskörning eller liknande ändamål
 skada som sker då fordonet används på motorbana eller liknande, oavsett om området är inhägnat eller ej . Med motorbana avses till exempel Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring med flera .

Skillnaden på ovan villkorstext från Moderna Försäkring och ex. övriga bolag (citerat i första inlägget) är att de andra skriver med "Försäkringen (exklusive trafikförsäkring) gäller inte för" ..

Moderna kan väl inte frånsäga sig Trafikförsäkring om det enl. domstol ska gälla? Skall kontakta dem, men tänkte få lite kött på benen först.

Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Twinsturbo skrev:
Här är informationen jag fick förra året! Har ni tips om någon bra kontakt på dina försäkringar(förutom denne Johan?) som man kan prata med får ni gärna dela med er! //Martin

Bara den omständigheten att representanten för Dina anger Högsta Förvaltningsdomstolen som forum säger att han sannolikt inte jobbar med skador. Möjligen kundtjänst eller sälj.

Målet som refereras till bör vara - det på Rejsa välkända - Porschemålet i Hovrätten https://lagen.nu/dom/rh/2009:95 http://www.dn.se/motor/kraschade-porsche-pa-bana-far-miljonersattning/ . . . .

Läsaren bör betänka i vart fall 3 saker:

1. Hovrätten är ej prejudikatinstans, en annan hovrätt kan komma till en annan slutsats (även om aktuellt avgörande är till den försäkrades fördel).

2. Villkorstexterna har förmodligen skrivits om sedan aktuellt mål.

3. NS har förmodligen fått ökad karaktär av inhägnat område sedan målet avgjordes.

Mao: är det fråga om dyrbar vägregistrerad bil/mc som ska köras på bana: se till att få skriftligt från just ditt bolag - lita inte till 100 % att det efter inträffad skada går att få rätt baserat på vad som historiskt har gällt, eller vad som en kundtjänstmedarbetare möjligen sagt i luren.

Vad jag förstår var det just fråga om förekomsten av ett sådant "fribrev" i det omtalade Porschemålet. Ett dokument ställt till PCS som bekräftade undantag på NS givet att det var instruktörsledning, utan tidtagning och utan friåkning.

Mer bra läsning: https://rejsa.nu/artikel.php?t=6921

Nürburgring
Försäkring (igen)
<<   1, 2
6 besök senaste veckan (10975 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande