Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (29907 totalt) |
Hej hej!
Mantorp-premiären hade jag sett fram emot länge och den kom att innehålla det mesta visade det sig. Jag var rätt väl förberedd tyckte jag med diverse träningar avklarade samt att jag körde Modsport på Kinnekulle helgen innan och allt kändes bra. Träning och kval gick okey i torrt men jag blev besviken när jag körde långsammare i kvalet än på träning trots nya däck och bromsar. Vet fortfarande inte varför det blev så... Nåja i race är det annat som gäller och racet startade okey i regnet, jag var uppe på tredje plats en liten sväng men Sebbe tog tillbaka den och jag jagade vidare. Men bara efter två tre varv fick jag sladd i svängen innan chikanen (den rätt snabba svängen) och jag blev passagerare och satte bilen i däcktravarna på innerplan. Jag fick några smällar då bilen gick med förarsidan, baklänges, in i däcken. Bilen såg lite ledsen ut men det var mest plastskador och gick att bogsera tillbaka efter racet. När jag fick stå i regnet och se alla köra klart racet så undrar man vad man håller på med... Jag hade helgen till ära hela 6 kompisar som hjälpte mig i depån och även sov kvar så jag fick välbehövlig hjälp och peppning när jag kom tillbaka. Tack för det Henke, Per, Martin, Fredrik, Morgan och Janne! Race 2 skulle gå dagen efter så det var gott om tid att tejpa och popnita ihop bilen. Lagningen gick smidigt och vi hann både äta och dricka gott på kvällen. Tack team Stridh för aluremsorna! På lördagen var det fint väder men racet blev bara några kurvor långt första gången efter stor krasch. Verkligen tråkigt speciellt för Simon men vi var alla glada att han klarade sig så bra. Jag var inte med alls i kraschen utan fick vänta på omstarten på eftermiddagen. Som tidsfördriv fanns många fina bilar att titta på. Race två blev en stor kamp med Sebastian och Tomas där vi bytte platser fram och tillbaka. Slutade trea efter sen bromsning in i Mjölby och tyvärr kontakt med Sebastian. Nu har jag börjat laga bilen efter regnavåkningen och det blir en del slipande och plastande för att få ordning på den. Jag har plastat alla stora skador nu, med hjälp av min plastälskande kompis Jocke, så nu börjar det mindre roliga spacklandet. Det positiva är att nu kommer jag lacka om hela bilen så till Falkenberg kommer det vara en vit bil mindre ![]() Suget att köra börjar komma tillbaka så till Falkenberg kommer jag vara både peppad och preppad! _________________ Andreas Ekvall Ginetta G20 -07, #95 GT5 Challenge 2015 Corvette C5 Z06 -03 Honda CBR900 Fireblade -92 |
||
Det var mycket trevligt att hoppa in i den här tävlingen helt plötsligt! Det tackar jag Daniel för som lånade mig sin bil när han behövde närvara vid bröllop
![]() I det stora hela var det ett mycket trevligt lopp, och trots en väldigt ihoptejpad bil och framförallt en huv som bromsade upp det mesta genom att få rejäl lyftverkan och ballongeffekt, och inga möjligheter till träning, så är jag nöjd över utgången med en fjärde plats! Vill tacka alla för ett roligt race, och när möjlighet ges kör jag gärna en tävling till i år! Hoppas vi ses på Falkenberg! _________________ Tomas Berg "Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death" |
||
Nu är det bara ca: 2 veckor kvar till start på Falkenberg. Ska bli grymt kul och jag hoppas på många startande.
![]() Nu på onsdag den 2/7 så är det träning på Falkenberg mellan 17.00 till 20.00. Jag tänkte passa på att åka dit och bekanta mig lite med banan, jag har aldrig kört på den tidigare. Hoppas det blir någon mer Ginetta som tar sig dit och kör lite. ![]() _________________ Joakim Stridh Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018 ![]() |
||
Hur gick det på träningen på Falkenberg ikväll Joakim? Var ni flera Ginettor där?
Själv har jag bilen stående utan kaross men bakdel och huv är målade och klara för montering så snart ska det bli en hel bil igen... Mantorp slet hårt på plasten men nu ska allt sitta ihop och bilen är numera gul. Otroligt stimulerande att plasta, spackla, slipa och lacka... Har lite vaga funderingar på onsdagsträning på Gelleråsen 9/7, är det någon mer som skulle känna för det? _________________ Andreas Ekvall Ginetta G20 -07, #95 GT5 Challenge 2015 Corvette C5 Z06 -03 Honda CBR900 Fireblade -92 |
||
Hej!
Falkenberg regnade ju tyvärr bort. Nu är det nya tag inför Kanonloppet på Gelleråsen den 15,16,17e augusti! Vi är flera Ginettor som kommer att träna onsdag den 6e på Gelleråsen, det är en heldag mellan 09-16 eller ända till 20 om man vill. Kom och titta eller kom och kör, anmälan via Karlskoga motorstadions hemsida http://www.karlskogamotorstadion.com Sista anmälningsdag är ganska snart så pass på! På Kanonloppet kommer man att kunna köra med sin Ginetta i både Ginetta GT5 Challenge och Modsport3 vilket flera av oss i Ginetta kommer att göra ![]() Det är även en kvällsträning den 13e kl 16-20 som jag kommer att köra. Ni som är intresserade, kom förbi och titta någon av dagarna och kom gärna fram och snacka lite racing ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||
Hej Anders!
Vi har inte fått ut något schema ännu, men det blir två 20min race med kval och 1 eller 2 träningar, ofta brukar man kunna köpa till extra träning för några hundringar, vet ej hur det blir på Knutan dock. Så minst 80 min på banan iaf. Vore toppen om ni ville komma och köra, ju fler på banan desto roligare ![]() Hur långt ifrån reglementsenlig är långloppsginettan? Jag har en uppsättning slitna Avondäck man kan köra en helg på som ni kan få om ni inte redan har rätt däck. _________________ Daniel Axelsson |
||
Hej Daniel,
Långloppan har en annan tank men uppfyller annars reglementet. Sprintbilen däremot, den klassar rätt in. Vi har Avon slicks samt R888 till den, gissar att det inte funkar. Ska kolla med kamrater och kalender. Mvh Anders |
||
Hej,
Större tank kan ju knappast ha någon fördel i sprintrace, den är jag rätt säker på att ni får köra med, bara resten är ok. Ta med båda och kör, för ni är väl några som delar bil i långloppet? har för mig att man kan behöva köra ett kval eller träning för att få delta i race per förare. Däcken måste vara Avon ZZ-R, vi har även Avon regndäck om det regnar. Jag har som sagt en uppsättning slitna zzr som funkar, Jag vet att Jeff här i tråden (eller förra årets tråd) hade några till övers. _________________ Daniel Axelsson |
||
Hej Daniel,
Spontant känns det väldigt lockande, sprintrace är skoj och ger puls. Långloppandet är dock grymt tidseffektivt, ska prata med kamraterna. Det vore skoj med fler Ginettor i SLC. Vi kommer att köra med två bilar nästa säsong. Mvh Anders |
||
Hej!
Då var Kanonloppet avklarat, 2a & 3e plats för min del. Båda rejsen gick tyvärr i regn men inte lika mycket som i Falkenberg. Nu såg man något och kunde fajtas om placeringar även om det var väldigt halt. Riktigt trevlig helg med lagom med tid mellan bantiden, man hade tid att fixa och skruva som man ville även om mycket tid spenderades till att titta mot himlen och försöka spå vädret, Skulle det bli regn eller inte??? Trevlig After-Track med lite livemusik, Depåhänget är nästan halva nöjet. Bra stämning och man hjälps åt med det mesta och tipsar varandra om spårval och inställningar på bilen om någon ligger lite efter osv. Det gör även att vi får riktigt jämn racing. Nu är det några veckor kvar till Racet på Knutstorp 12-13 september, då blir vi några flera G20 bilar som det verkar vilket ska bli riktigt skoj. Här kommer några bilder från helgen, kommer video senare. ![]() Redo för race ![]() ![]() Det blev några pokaler ![]() Glad förare _________________ Daniel Axelsson |
||
Det var en tuff helg för mig, träning och kval gick riktigt dåligt (sist). Jag fick inget att stämma och växellådan började tjura på 3:ans växel. Det var bara att byta ut lådan (tack för att vi har Rydman med lastbil full med smaskiga prylar till våra bilar ute på våra tävlingar
![]() Jag klarade mig bättre på racen, första racetr blev jag 3:a och i andra racet blev jag 2:a. Jag och Axelsson (Reodor) bytte bara plats med varandra på pallen. ![]() Det var en grymt trevlig och kul helg trots lådbyte och regn på racen, bättre depåstämning och sammanhållning finns inte. Är du (som läser denna tråd) någon som funderar på att köra Ginetta G20 så tveka inte. Det är ett så galet roligt race koncept och det är väldigt jämn prestanda på bilarna. Bilarna är billiga och driftkostnaderna är låga jämfört med många andra typ av koncept. Vi är en enhetsklass vilket gör att det blir jämna bilar och det hänger på att man hittar bra inställningar och är duktig på att ratta sin bil. Har du frågor så tveka inte att ställa frågor här eller skicka ett PM till mig eller Daniel Axelsson (Reodor). Vi har bra koll på bilar som står till salu m.m. (sällan dessa bilar hamnar på Blocket) /Joakim Strid _________________ Joakim Stridh Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018 ![]() |
||
|
||
Kul att det gick så bra för er och att G20 visar vart skåpet ska stå.
![]() Det hade säkert varit kul att prova något långlopp, men personligen gillar jag sprintrace. Det ger grym puls och tuffa fighter, blir mer riktig racing där man verkligen måste vara i super fokus under hela racet. Ni borde verkligen vara med på racet på Knutstorp den 12-13 september. ![]() ![]() _________________ Joakim Stridh Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018 ![]() |
||
Hejja!
Planen är att köra några race med er, vore fantastiskt jättekul. Nu får vi inte ihop kalendern den här säsongen men till nästa har vi två bilar och taggade förare :-) Långlopp ger puls och mycket körning men inte samma adrenalinkick som sprint. Fy f-n vad skoj det är :-) mvh Anders |
||
Visst är det grymt skoj, och G20 är en härlig bil med grym fartkänsla.
![]() Det hade varit grymt om ni körde ihop med oss oxå, vi vill ju vara så många som möjligt i G20 serien när det faktiskt finns en serie just för våra bilar. _________________ Joakim Stridh Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018 ![]() |
||
Grattis till vinsten Anders och gänget!
Vi har ju faktiskt kört längre lopp med ett förarbyte i Ginettaserien med, dock bara 40 min race. Jag är inte främmande för att köra min G20 i ett långlopp, kommer ni att köra något mer i år? Anderstorp eller Mantorp? Man vill ju ha någon att fajtas mot isf ![]() _________________ Daniel Axelsson |
||
Re:
ja, vi har följande 3 tävlingar kvar 20 September Anderstorp 12 Oktober Mantorp 1 November Ring Knutstorp |
||
Hej,
Tack! Vi lägger inte handskarna på hyllan. 20 September Anderstorp 12 Oktober Mantorp 1 November Knutstorp Knutstorp är ju Skåne, varmt som fasen även i November, det är väl så:-) Den 6e September kör vi tillsammans med Porsche gänget på Mantorp. Ni är välkomna, vi vill ha fler bilar i serien. Nästa år kommer vi helt klart köra med er och pröva modsport, slicks är inköpt :-) Mvh Anders |
||
Ursäkt för att jag spammar ner er tråd.
Men undrar om det är någon G20 som kör det här: http://www.mantorppark.com/ferritamp |
||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (29907 totalt) |