Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 19222 besök totalt |
Hej igen allihopa.
Tack för era svar och inputs. Tror det kommer komma upp en köpannons på en 996 eller Cayman S framöver. Helst X51 på 996an så klart! Alla bilar har sina bekymmer så är det ju bara tyvärr. IMS-problemet är ju något man såklart tänker på men tror det förvrängs ganska kraftigt på internet, de som fått problem skriver det i caps lock på varenda forum medan den stora majoriteten som inte råkar ut för det är tysta. Motorer rasar oavsett bilmodell och i porsches fall tror jag det i många fall skylls på ims oavsett vad det faktiska felet egentligen var. Man kanske ska föredra en bil som gått 10000 mil med bytt koppling och IMS-lager än en som gått 7000 utan så man kan sova riktigt gott. Har stått i startfållan för porscheköp länge nu och läst extremt mycket på rennlist så känner mig rätt bekväm med vad man får samt de problem som förekommer. Vet ni någon som säljer en -02 996 alt Cayman S i bra skick så är det bara pma! ![]() _________________ Robert Gladh |
||||||
Jag har förmånen att ha både 964'a, Boxster S och M3. Alla tre går utmärkt att använda på vintern även om jag aldrig skulle göra det med min.
964'an är definitivt roligast och mest belönande av dom tre, den är också svårast att köra fort med vilket också är tjusningen. Boxstern är superbra att köra på vintern, den är rolig och agil när den körs fort men lite grå när man bara tuffar omkring, plusset är att man kan fälla taket vilket faktiskt är rätt roligt. Jag tycker inte bromsarna är otillräckliga, tvärtom. På racebromsbelägg, ett par Michelin Supersport så går det hyfsat fort på bana och även bra när det regnar på vardagen. Vill du spetsa till det så kör du i en baffel i sumpen och kör riktiga r-däck ![]() M3 e46'an var snabb rakt fram när jag fick den men bromsarna var helt värdelösa när jag körde på bana, när man svängde så kunde man kolla om jag hade tvättat underredet. Bilen var helt enkelt sävlig förutom rakt fram. Nu har jag uppgraderat bromsar, chassi och däck. Nu är den snabb både rakt fram, i svängar och bra i inbromsning. Summa summarum Boxster, Cayman är bra både för bana och i trafiken rakt ut ur "boxen". De andra kräver anpassning för att vara brukbara på bana. 964'an kommer du förmodligen se ett stigande värde, de andra två ett stagnerande värde. 964'an tål brutalt brukande på bana, de andra två vet jag inte än. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Re:
Jag känner bara till en person till som omnämner M3 E46 som sävlig. Och det är jag. Mer specifikt så gör jag det när man hoppar över från CSL'en till en M3, då upplevs IMO en vanlig M3'a som sävlig, även om den har bra eftermarknadschassi, rdäck, vassare bromsbelägg, stålomspunna slangar... Men om jag hoppar in i en vanlig M3'a från massa massa andra vanligare bilar så upplevs en lätt moddad M3 inte direkt som sävlig minst sagt ![]() ![]() Jag tyckte det var lite (näää.. väldigt) roligt med ditt ordval ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
Nä och det är den inte heller efter uppdateringarna, men innan dess så var det ingen banåkarbil. Csl'n är av ett annat rike. Ok sävlig kanske är ett konstigt uttryck i mångas ögon men jag tyckte faktiskt det, kanske var förväntningarna större efter att jag bara kört csl'er innan ![]() Jag gillar verkligen BMW, jag har haft ett tiotal och kommer säkert köpa fler, det är bara synd att de blir tyngre och tyngre vilket gäller de flesta bilar. ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Jo du har det lite för bra som både har 964 och m3
![]() En 964 är drömmen men jag tänkte låta den vänta lite till, när det väl blir inköp av en 964 kommer kraven att vara betydligt hårdare och då vill jag även ha möjlighet att ta till vara på den på det sätt som den förtjänar dvs avställd okt-april. En 996a eller cayman kan jag med gott samvete släpa ut i båda regn och rusk. _________________ Robert Gladh |
||||||
Re:
Jo nog är det så och man skall vara ödmjuk inför det man har. ![]()
Boxstern är min frus och den används året runt till och från jobbet och allt annat kul. Boxstern kan brukas karossmässigt som vilken annan Audi/Volkswagen som helst. Jag menar att Boxster/Cayman är de som bäst hävdar sig direkt från bilhallen (i standardskick) ut på en bana. Sen vet vi alla att allt kan bli bättre och då kan det gå riktigt "bananas" i plånboken. En 964 C2 kan bli bra mycket snabbare än en 964 RS utan vidare, det krävs bara pengar och lite arbetsglädje. Men så var vi där med dom 200KSEK. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Jo det är ju det som är grejen med bilar, det spårar lätt ur. Nu bidrar tjejen inte med mer än sina egna åsikter så hon har ingen direkt talan i vad som kommer göras
![]() ![]() Jag håller dock med henne om att en 996a med fyra sittplatser eller 2+2 kanske man ska säga är praktiskt. Sedan kommer en 996a och Cayman S hamna på ungefär samma pris fast Caymanen är 6-8 år nyare vilket också kan ses som en fördel. _________________ Robert Gladh |
||||||
Jag har brukat en standard 996 C2 i 10.000 mil året runt och jag kan tänka mig göra det igen men den måste pysslas om ganska kraftigt för att jag ska vara nöjd med den på bana. OM du inte behöver de extra sätena bak så hade jag med facit i hand valt Cayman S. Mycket välbalanserad och betydligt lättare. En standard Cayman S kör i åttor runt en standard 996:a. 996 är en touringvagn, Cayman är en sportbil (Även om jag tycker att riktiga sportbilar saknar vindruta/tak) GT3/GT2 undantaget.
Peta i en bromsad diff och njut! ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||||
Precis en sådan kommentar man vill ha!
Kul att höra om dina åsikter, vad är det som du anser behövs göras för att få den fullt banduglig? Oljetråg är jag väl medveten och det kommer bli första åtgärd. Målet med denna bilen är att det inte ska sluta med att den har halvbur och sexpunktsbälten som den förra. Utan det kommer bli till vardags med lite bandagar här och där. Jag behöver inte de två sätena direkt, vi är än så länge en tvåpersonsfamilj men som enda bil kan det vara trevligt att ta med folk tycker tjejen. Jag är väl mer av den åsikten att vill folk ta sig till ett ställe så får de göra det bäst de själva kan, man kan inte reda plats för andra jämt för då åker man tillslut mercedes viano. Tanken är väl att ha bilen i 2-3 år och eventuellt längre om inte en lämplig gt3a hamnar på blocket. _________________ Robert Gladh |
||||||
Tänk på att de som ska sitta i baksätet på en 996:a bör vara amputerade på båda benen och väga max 50 kilo
![]() ![]() Att få en Cayman redo för bana så är det inte så mycket som behöver ändras. Lite roligare bromsbelägg och ska du ha riktigt roligt så ska en bromsad diff in. För att få rätt på en 996:a så ska du byta: stötdämpare/fjädrar, bussningar, bromsbelägg, oljetråg, lite stag så att bättre hjulvinklar kan uppnås, shortshift, kasta ut all som inte behövs (baksätet) då bilen är lite tung... All den sköna vardagskomforten försvinner då direkt. _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||||
Ja jo det blir inga roadtrips direkt men skönt att få med sig fyra pers ut till landet om man måste.
De svensksålda är väl klassade för 2 men det sitter fortfarande bälten i dom väl? Får se hur det blir, känns hugget som stucket:) Man får väl lägga en eventuell 996a på lämplig nivå komfortmässigt. _________________ Robert Gladh |
||||||
Re:
Bälte finns. Bara att de är reggade för 2 pers. Jag höll min orginal förutom bromsbelägg som jag bytte till Carbotech XP8 runt om. Det kliade i fingrarna för att göra allt det andra men då försvann möjligheten att bruka till vardags. Har modifierat sönder många bilar ![]() _________________ Anders Bladh Vespa PX 200 -83 Vespa P200 -80 Mazda MX-5 -91 Mitsubishi Pajero -15 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 19222 besök totalt |