Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
För mycker negativ camber? Bild på slitet däck.
<<   1, 2
16 besök senaste veckan (15753 totalt)
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005

Har precis liknande slitage på mina Pirelli Trofeo
Har åkt michelin slicks och toyo r888 förut med jämnt slitage.
Har också kollat temperaturen på däcken och den blir jämn men ändå slits däcken fort på innerkanten
Har fått för mig att det är när man bromsar hårt som de extra slitaget kommer på innern fram men då borde de ju gjort de även på andra däck...

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Chefen skrev:
Har precis liknande slitage på mina Pirelli Trofeo
Har åkt michelin slicks och toyo r888 förut med jämnt slitage.
Har också kollat temperaturen på däcken och den blir jämn men ändå slits däcken fort på innerkanten
Har fått för mig att det är när man bromsar hårt som de extra slitaget kommer på innern fram men då borde de ju gjort de även på andra däck...

Jag har den här typen av ackerman/toe-relaterat innersideslitage med vissa rdäcksmodeller men inte med andra. Med samma bil, samma vinklar, samma förare och samma banor osv. Jag gissar att det beror på hur de olika stommarna är gjorda. Inte riktigt med på exakt hur dock.

Också intressant hur olika däcken kan bete sig på ytterskuldran, vissa slits perfekt över däcksbredden vad man än gör, andra är man direkt uppe på däckssidan o kör vid minsta misstag.

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Och jag har samma slitage på insidan på mina MPSC däck med M3 e46. Idag upptäckte jag att corden tittade fram så det blev ett nytt och akut besök hos Euromaster.

Jag har haft det här problemet en tid och det kom rejält på Ljungbyhed som är en bana med 90grader tvära kurvor som oftast. Det är inte camberslitage som skulle ha rört sig en längre bit in på slitbanan, det här slitaget ligger precis på hörnan mot den inre sidoväggen. Förmodligen som tidigare sagts att innerhjulet kasar på asfalten pga av att det inte skapa tillräckligt med positiv camber när man vrider på ratten samtidgt som bilen rollar och ackerman sätter in. Effekten är att bilen kasar på kanten, vad man på engelska kallar för "slip eller drag".

Test,
Om man tänker på hur mycket man vrider på ratten i en typisk kurva på en svensk bana så är det c:a en kvarts varv på en vanlig bil, ta parisern på Mantorp som exempel. Lyfter man lite på karossen i sidan med en domkraft samtidgt som man vrider på ratten 90 grader så har i alla fall jag fortfarande negativ camber, slitbanan mot marken räknat. Castervärdet har jag ställt till 9 grader. Toe till nästan 0 och Camber -3 grader.

Det skulle verkligen vara intressant med en kamera under bilen som filmade hjulen under körningen. Försökte få till en lösning med Gopron men den är för stor för att jag skall våga sätta den där. Tror att den skulle försvinna vid första inbromsningen.

Hur påverkar en hård/mjuk kränghämmare anläggningsytan för innerhjulet mot backen? Vad gör diffbromsen för att öka slitaget. Hur mycket caster behöver jag för att minska slitaget? Dvs. Vad jag vill är att med lite styrutslag fortare skaffa positiv camber på innerhjulet.

En sak är säker att bygga om framvagnen för mindre ackerman är tyvärr inte lösningen för mig.

Varför är det bara på vissa bilar som det här slitaget finns? Jag har det i alla fall inte på Porschen.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

964RS: Vad har M3:an för Steering Axis Inclination? (caster sett framifrån)

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

ice skrev:

Bra fråga, jag får bli svar skyldig till i morgon när jag skall göra ny hjulinställning.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

964RS skrev:

Varför är det bara på vissa bilar som det här slitaget finns? Jag har det i alla fall inte på Porschen.

Nu skall man ju iofs inte jämföra olika bilar men visst förvånas man när man hittar gamla MPSC till Porschen bakom garaget och ser att de slitits precis jämt trots 3 gr neg camber.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

ice skrev:

17gr11min resp 17gr07min. Vä/Hö

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Citera
Däck för banåka
För mycker negativ camber? Bild på slitet däck.
<<   1, 2
16 besök senaste veckan (15753 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande