Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dagens bilar - blir bara tyngre (o tristare att köra) :-(
<<   1, 2, 3, 4   >>
7132 besök totalt
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 265



720 KG Ej lättad
Men med sina 42 teoretiska, ej mätta hästkrafter är den ju kanske ingen värsting på rakorna iaf
Några värre kurvor har jag inte hunnit testa än...

Varfr sålde jag min 100 HK motor?!?!

_________________
MVH/Johannes Ward

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Turbon: 1150KG <200 puffror
Räcern: <1000KG >200 puffror


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



landar väl på 850-870 torrvikt gissar jag, då finns det tyvärr inget mer att riva ut från bilen. Nästa steg är operation aluminiumersättning av befintliga järnprylar!

Detta gäller 2002:an

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Sist jag vägde bilen stannade den på 1200kg med full tank. Dock rätt bra utrustad med klima/taklucka osv... Har ersatt stolarna fram med andra dito i kompositmatrial. Kan spara ytterliggare 20kg på fälgarna samt cirka 15kg om jag slänger ut baksätet. Efter det blir det nog dyrt/jobbigt att hitta viktbesparande saker

Effekt: c:a 220hk
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Tydligen måste dagens bilar (även småbilar) vara fullastade med lyxutrustning för att gå att sälja, vilket är trist


Jo. "Allmänheten" verkar jämnställa rolig bil = många knappar på instrumentbrädan. Jag vill ju ha så lite sånt som möjligt. Dessutom, vill man ha större motor är det inte ovanligt att man blir påtvingad en massa krafs. Okej, jag valde till AC på Civicen, så jag är avslöjad. Den lyckas ju dessutom väga 1275 kilo (småbil?), och inte är det på grund av ljuddämpning, i alla fall.

MR2:an väger drygt 1000 nånting, i alla fall halvacceptabelt.

_________________
Johan Rådlund
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



På Racemarcosarna blir det 740 kg med halv tank

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6703



Kadetten ska iaf in under ett ton när den är klar... lägre än det vågar jag inte hoppas på nu så blir jag inte besviken...

Var o köpte mig ny drag/bruksbil i lördags, en Opel omega 2.6 CD -93... den rackarn har en tjänstevikt på 1560kg! Fast man åker ruggigt bekvämt i den..


Enda fördelen med dagens höga vikt på bilarna, är att med en tung bruksbil så får man dra busbilen lagligt på släp efter om det skulle behövas...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 573



Figgz skrev:
Enda fördelen med dagens höga vikt på bilarna, är att med en tung bruksbil så får man dra busbilen lagligt på släp efter om det skulle behövas...


Det trodde jag också när vi köpte vår omega på 1720 kg, men då blev det så hög totalvikt att släpvikten med B-körkort stannade på 1220 kg. >

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi på bana
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 172



1040kg halvtank med förare.

Tycker biltillverkarna borde göra lite nytillverkning av äldre modeller, inte för att det lär hända...men det vore kul.

_________________
Niklas Walkin -
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3273



nämen oj, är fler än jag som funderat på detta, jag har ganskalång tid gått och irriterat mig på hur bilar blir så tunga, även, eller kanske man ska säga framförallt så är småbilarna blytunga.
och detta trots alla kompsitmaterieal och dyl., min bil väger enligt pappret 1180, och då är det gjutjärnsblock o.s.v. ändå är det mindre vägbuller i den än i en ny Opel astra jag nyligen åkte, även bra mycket mindre vägbuller än en ny micra.

Därför undrar jag var allt denna övervikt är någonstans, men det är inte bara nya bilar, en sak jag undrat är hur en supra mk3 kan väga in på 1600(typ) kilo, är inte det rätt mycket för en 2 sitsig bil.

aja, jag får väl försöka leva min mentala störning som gör mig allergisk mot tunga bilar, fast lite läskigt är det

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



974 kg raceklar utan soppa...
Effekt= mer än förra året...

_________________
Karl Brag
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Cédric nämde att "framförallt så är småbilarna blytunga" - intressant o jag gör ett påhak.

1.
Det verkar som att de minsta bilarna blir tyngre snabbare, medan de större bilarna ligger kvar på typ 1600kg (med allahanda "lätta" material)

2.
Helt klart blir bilarna lika tunga oavsett storlek; jag kollade Audi A3/4/6, BMW 3/5, Volvo's o SAAB's modeller... 1400-1600kg. Bilar i Golf-klassen väger 1400 med
Undrar vad en laddad Golf väger egentligen?

3.
Dessutom anger alla tillverkare vikten på en "ren" bil, med utrustning drar det sedan iväg som tusan.


Nya 5 serien är ett bra exempel, mycke skryt hur mycket lättare den är än gamla - o sen mäter tidningarna upp dem till mycket MER (utrustning väger)
OK.. AC vill man ju ha men all annan skit? elrollo/aktiv styrning&chassi/elmotorer tusan med överallt >


figgz - jag har haft en Kadett! Den bil som var bäst ballanserad o lätthanterlig av de jag haft; I vinterkurvorna kom den alltid så fiiiint i 4hjulssläpp o sen kunde man ballansera den med gasen = skitkul.
I 1000kg bil behövs inte så mycket effekt heller!!
Billigt gick den med.
Men rosten thumbs down thumbs down
Nämnde jag ROSTEN!

FRAM FÖR VIKTMÄTNING I VARJE PROVKÖRNING/TEST I MOTORPRESSEN
Mäta millimetrar i innerytrymme har man då tid med...

_________________
Jan Å
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17967



Det är väl ganska naturligt att en liten bil blir tung fastän de större bantas med exotiska material. På en större bil kan man göra enklare krockstrukturer och dessutom tar man ut ett högre pris. En dyr, liten bil är svår att sälja, tror jag. Audi försöker förstås med klumpverket A3.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3106

Namndispens
Namndispens

Jag saknar min gamla bubbla -68 som var strippad ned till 800 kg, give or take, då behövde man inte så mycket pulver för att det skulle röra på sig, å andra sidan fanns det ju ingen krocksäkerhet alls.

Huuu för tunga bilar med mycket krafs i, visst är det bekvämt men det är ju inget rejsigt direkt med elstol och elektrisk rullgardin.... thumbs down

Less is more.

(210 kg enligt reglementet, fast det är ju ingen riktig bil heller)...

_________________
Benjamin E
Utan bil ett tag framöver
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Jag gillar ju tyngre bilar

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Fredrik - SLC skrev:
Jag gillar ju tyngre bilar
:attentn2:
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Angående BMW 1-serie tror jag INTE att de kryper under 1300 stecket, snarare mot 1400.
o defenitivt MED utrustning... Man kan ju hoppas dock.
Är det någon som VET data om bilen?
All data man kan läsa på BMW's hemsida är om motorerna; 150hk bensin, lite mer i dieseln.

Är annars HELRÄTT; kompakt (nåja ) o bakhjulsdriven

_________________
Jan Å
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Sportbilsentusiasten skrev:
Angående BMW 1-serie tror jag INTE att de kryper under 1300 stecket, snarare mot 1400.
o defenitivt MED utrustning... Man kan ju hoppas dock.
Är det någon som VET data om bilen?
All data man kan läsa på BMW's hemsida är om motorerna; 150hk bensin, lite mer i dieseln.

Är annars HELRÄTT; kompakt (nåja ) o bakhjulsdriven


Minns inte vart jag läste det men det skulle landa på cirkus 1200kg för sniiiiikmodellen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Det går att ha kul när det svänger med tyngre bilar också. Men det går år mer däck, bensin o bromsbelägg....

1650kg: https://rejsa.nu/m3

Jag hade iof gärna sett att den hade lite färre kilon att släpa på....

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag skulle nog kunna tänka mig att testa en sån här på bana, trots sin tyngd:



Vad gjiorde de t.ex. runt Mantorp när de körde där?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Just det Magnus - men som du säger... kostnaden drar iväg.
Även på inköpspriset thumbs down thumbs down

ofta är försäkringarna DYYYRA på dessa bilar med

om det bara var inköpspriset, så skulle ha stått en 911 hemma nu.
Men jag kommer att besinna mig lite o börja billigare för att jobba upp mig eftersom.
Även billigare att göra misstag på en mer "normal" bil.

Sedan ska man ju "sälja in" sportbil på frugan
Även om hon har OK'at en Porsche, så inser hon nog inte vad årsdriften kostar...
För bilen ska KÖRAS
(givetgis åretrunt)



_________________
Jan Å
Citera
Allmänt banåkaforum
Dagens bilar - blir bara tyngre (o tristare att köra) :-(
<<   1, 2, 3, 4   >>
7132 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande