Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Cupé 1992 snikturbo.
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (28817 totalt)
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 805



Är du nöjd med beemern efter konbanetesten? Du såg ut att trivas rätt bra i bmwn tycker jag, själv tycker jag det var lite tråkigt att bara titta på så det blir att ihop E30in så jag med får köra lite.

(fast fränast idag tycker jag bmw 850csin var LSv8 turbo med fyrsiffrig effekt och 1260wnm på hjulen gott mos)
I med turbo nu Benny så blir det bra det där sedan

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
Re:

gasekke skrev:
Är du nöjd med beemern efter konbanetesten? Du såg ut att trivas rätt bra i bmwn tycker jag, själv tycker jag det var lite tråkigt att bara titta på så det blir att ihop E30in så jag med får köra lite.

(fast fränast idag tycker jag bmw 850csin var LSv8 turbo med fyrsiffrig effekt och 1260wnm på hjulen gott mos)
I med turbo nu Benny så blir det bra det där sedan


väghållningen är klart över förväntan ! växellådan är också trevligt tästegad. och framförallt är bilens balans spot-on. löjligt mycket busbil för pengarna !

motorn går fint, men 140hk är ju inget med dagens mått..
och jag har ju blivit bortskämd med effekt sista åren så det måste vi lösa...

samlar på mig grejor nu, men siktar väl på få alfan på rull först.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
Jag har letat lite efter färdiga grenrör för turbo till M42. Men det finns mest till 6:orna. Går ju att svetsa eget men det är rätt mycket jobb med tillpassning och materialkostnaden blir kring 1000:- om man köper färdiga flänsar och kollektor.

Funderar istället på ett äkta Kinarör:-) i äkta snik anda.
Avsett för 6:an som man kapar bort 5 och 6 an på. 1200:- inkl frakt från kina är helt ok. med T3 fläns.

1,2 sitter ju längre fram på 6cyl bilar. så på min motor hamnar turbon längre bak. ungefär vid fjäderbenshuset :-( blyklubba på det.

Det verkar vara samma rör som säljs av flera svenska firmor. och dom kostar ca 1900:- där.
Inte optimalt flödesmässig, men oändligt bättre än limporna som sitter på standardbilar...

Någon som provat kina rören på egen hand, var hamnar turbon ?





röret finns på:
http://www.aliexpress.com/item/NEW-Stainless-E36-M3-323-325-328-T3-TUR . . . .

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
TURBO_folke
Landskrona
Här sen Jul 2005
Inlägg: 116



Hej

På min 318is E30 vände jag på grenrör och satte en adapter i mellan turbo och grenör kanske går på E36 också? Nackdelen var att turbon hamnade väldigt högt uppe hehe

Idag kör jag med bonje grenör.
https://www.facebook.com/psimotor/posts/1512943808922143

_________________
Olof Folkesson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
Re:

TURBO_folke skrev:
Hej

På min 318is E30 vände jag på grenrör och satte en adapter i mellan turbo och grenör kanske går på E36 också? Nackdelen var att turbon hamnade väldigt högt uppe hehe

Idag kör jag med bonje grenör.
https://www.facebook.com/psimotor/posts/1512943808922143


borde nästan stuckit upp genom huven ;-)
Jag har majlat bonje, men han hade inget kvar. Även Ajden har inga. Blir nog att jag handlar flänsar och bygger själv.

Efter städat bort lite oväsentligheter som allt AC relaterat och tändning och batterihyllan så ser det genast mera rymligt ut. batteriet hamnar i bagaget senare.





Återställde delar för kunna bruksa bilen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Det är inte mycket plats över

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 805



Hmm, ser lite tajt ut, hur ser det ut neråt om du vill köra undermonterad snurra?
Tror det är bättre plats i E30in

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
TURBO_folke
Landskrona
Här sen Jul 2005
Inlägg: 116



Re:

Citat:
borde nästan stuckit upp genom huven ;-)
Jag har majlat bonje, men han hade inget kvar. Även Ajden har inga. Blir nog att jag handlar flänsar och bygger själv.


hehe jepp det gjorde den. Bytades ganska snabbt till bonje grenör

Btw här finns en som byggt på E36

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=77517

_________________
Olof Folkesson
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 805




_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
Re:

gasekke skrev:
Hmm, ser lite tajt ut, hur ser det ut neråt om du vill köra undermonterad snurra?
Tror det är bättre plats i E30in


e30 har mera plats mellan motor och fjäderbenstorn. men rent allmänt är det mera plats där nere än vad som framgår av mina bilder. nackdelen med lågt monterad turbo är oljereturen, kan kräva på pump vilket krånglar till.

att bygga ett vettigt grenrör och hänga turbon precis framför tornet blir inga bekymmer.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
Re:

gasekke skrev:
Lagom snikpris på det här?
http://www.ebay.com/itm/T3-T4-T3-T4-T04E-Universal-Turbo-Charger-Kit-W . . . .


blir ju bra dyrare med frakt och tull. men om dom skall montera allt det där på orginalgrenrör ? skulle gärna sett en bild på färdig installation. jänkarnas lösningar är inte alltid världens mest genomtänkta :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
Re:

TURBO_folke skrev:
Citat:
borde nästan stuckit upp genom huven ;-)
Jag har majlat bonje, men han hade inget kvar. Även Ajden har inga. Blir nog att jag handlar flänsar och bygger själv.


hehe jepp det gjorde den. Bytades ganska snabbt till bonje grenör

Btw här finns en som byggt på E36

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=77517


bra länk!

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
Re:

Marcus S skrev:
Styrledens infästning i styrstaget är en av få saker på E36 som är riktigt hjärndött. Rostar gärna sönder.


Jag tar tillbaka !

Jag var och handlade nya styrstag på biltema (av någon anledning är dom superbilliga på E36) och när jag såg hur ändarna såg ut insåg jag hur konstruktionen var, eh, varför har dom krånglat till den så ?

Lossade hursomhelst av styrstaget helt från kuggstång och spindel och satte i stora städet.
Med värme och våld så gav dom sig till slut :-)

Nu kunde jag peta in mina brickor för camber och när jag sänkte ner bilen efteråt hade jag -3 grader camber. Är det lagom för en bus/bruksbil tror ni ?

Skall ta andra sidan imorgon och justera toe efteråt. får ta en annan gammal hink till jobbet imorgon. Det är praktiskt att jag inte bryr mig att ha blankaste VAG låda på jobbparkeringen :-) Jag satsar på omväxling och kvantitet.

Har förresten beställt både avgasflänsar och collector av ajden. Sedan råkar jag ha en kompis med en M42 med turbo som skall bänkas. Han skall uppgradera turbo och grenrör och kanske får jag köpa hans istället.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Va kostade flänsarna?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Va kostade flänsarna?


350kr för en 4cyl. kollektorn är dyrast. 450 för punktad, 600 för helsvetsad.

Alla priser på http://ajden.se/ajden/index.htm

kortradie rör finns på Ahlsells i Umeå för ca 15:- /st. långradierör har Ajden.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 805



Freddes M42 har ju hängande turbo och som den hängt och slängt nu så har det ju tom runnit olja genom turbon och där används väl en pump för retur om jag inte minns fel?
Men det är ju bara att slå till och köpa om Fredde säljer, han är som mkt för att pyssla och uppdatera ju.
Det hade varit skoj om han kom på att använda grejorna i bil någon gång med

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
lossade och justerade höger styrstag idag. Så nu står bilen på hjulen för en provkörning med -3 grader fram. satte toe till 1 grad toe-in.

Bytte även ut stagen k-stagen och fäste i fjäderbenen (fäste fanns redan !) istället för nedre länkarmarna, borde öka krängarens effekt med 50-70% grovt beräknat. Det är stabilisator stag till ford. 72-148 på biltema.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
tog en sväng på en slingrig väg med några rondeller. camber och krängaren gjorde stor skillnad.

betydligt bättre fäste fram nu och balansen är mer markerat överstyrd.
riktigt bra sidofäste trots billiga däck i ballong dimension.205/55 16

jag får ordna mera camber baktill, och kanske hitta några billiga r-däck på fölg :-)

smått sugen på att dyka upp på bmwcs på kullen i sept.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Re:

Benny Steen skrev:
tog en sväng på en slingrig väg med några rondeller. camber och krängaren gjorde stor skillnad.

betydligt bättre fäste fram nu och balansen är mer markerat överstyrd.
riktigt bra sidofäste trots billiga däck i ballong dimension.205/55 16

jag får ordna mera camber baktill, och kanske hitta några billiga r-däck på fölg :-)

smått sugen på att dyka upp på bmwcs på kullen i sept.


Låter ju kanon!
Min bästa modd alla kategorier var att fixa mer caster. Helt plötsligt styrde bilen dit jag ville thumbs up
Jag har topplagringar till m3 3.2 över om du vill ha mer camber o caster utan att köpa fina ställbara topplagringar. 300 spänn så skickar jag dem till Ume

Har fina 15" fälgar med R-däck te salu, men om de passar i din lowbudget-linje vet jag ej

Vore kul om du dyker upp på Kullen.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2640


Trådstartare
Re:

Marcus S skrev:


Min bästa modd alla kategorier var att fixa mer caster. Helt plötsligt styrde bilen dit jag ville thumbs up
Jag har topplagringar till m3 3.2 över om du vill ha mer camber o caster utan att köpa fina ställbara topplagringar. 300 spänn så skickar jag dem till Ume

Har fina 15" fälgar med R-däck te salu, men om de passar i din lowbudget-linje vet jag ej

Vore kul om du dyker upp på Kullen.


300:- är ju inget att bråka om :-) hur ser dom ut ?

Jag åker gärna till kullen. Jag hoppade ju över alfa klubbens tävling där i förra helgen. Så jag har resan innestående så att säga. kul att se lite nytt folk och bilar.
Måste dock kolla om jag får sällskap ner. Man åker inte 85 mil enkel resa utan någon att prata med...

Se beror det på hur det funkar med medlemskapet i bmw klubben. Om det är 12mån från man betalar eller kalenderår. Känns inte vettigt att betala för annars. SBF licens har jag.

Inköpet på bilen var kanske lowbudget ;-) Men racebudgeten skall ju räcka till några andra bilar också. Körning med 911an och lite uppgrades på den. lite karting. Tävling med Alfan. Långlopp eller isbana med 205 Mi16. Det kostar pengar året runt...

Dyraste däcken jag köpt någonsin är dom vi kör på isbana med. Men det är nog den roligaste racingen också. Tyvärr ännu mer väderberoende än asfaltracing :-(



/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008





Man skiftar hö/vä för mer camber. Dvs den du ser med ovansidan upp monteras på hö sida med pilen i färdriktningen. Jämfört med org hamnar kolvstången bra mkt längre bak.

De är begagnade som du ser men fungerar säkert länge till. Betalade själv 300 men kan bjussa på frakten

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Cupé 1992 snikturbo.
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (28817 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande