Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i -06 trackday timeattack
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (34789 totalt)
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Logiken är väl knappast svår att förstå, är bilen laglig (visuellt räcker tydligen) så försäkringen täcker eventuella skador då är det ok.

Det är ju skillnad på bilar med turbo original och bilar som fått det i efterhand ..

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:

Riktigt skoj bilval och enligt mig 7 resor smartare än M5 39 på bana, även jag dreglade på annonsen när den dök upp. Grattis!

Tog en kort sväng idag. VILKEN SKILLNAD mot den andra 130in. Detta är verkligen en gatbil till skillnad från racebilen. AC elhissar och hur trevlig som helst. Förutom en hel del resonansljud och lite hårdare chassie så hade det kunnat vara vilken gatbil som helst - vilket det ju är.... Kommer inte att vara några problem att åka med denna fram och tillbaka till banorna. Dock måste kopplingen bytas så den kommer att bli lika kärv som den andra 130in att starta i backe Med ganska snäll bil, startvikt runt 1400 och enbart 265 originalhästar så förstår också att tiderna har varit långt efter både cup-bilen och M5an. Vi får se om den kan närma sig dessa i tider nästa år

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Re:

E.Svensson skrev:
Har varit med en e36a med turbo också... var inga bekymmer enligt mig. Men sen så körde han med hjärnan också och gav fan i att gasa om en massa bilar på raksträckorna för att sedan bli stoppklass i svängarna... (så frågan e ju hur roligt det är).

Fast denna bil blir det väl både motor och väghållning på

Men jag tycker helt klart regeln är rätt... varit på en del träffar med en massa turboraketer utan väghållning som dessutom går sönder och spiller olja här å var...

Har det inte varit med en E46 M3 med centrifugalkompressor också?
Aja, det känns som att diskussionen börjar spåra lite, vi får se vad som händer.
Ingen bil som jag har byggt har någonsin läckt en droppe olja eller skottat motorn, så personligen känner jag mig lugn att ta ut denna bil på banan när som helst.

Och bara för att bilen får lika många hästar som en BPUad N54 så kommer den som sagt inte gå långsammare i svängarna Det är iofs upp till Oldman

BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Re:

erikjakan skrev:
Jävla fördomar ni har mot turbobilar thumbs down

Det ENDA det handlar om är att bilen ska vara 100% (NÅJA) laglig för att få köra på BMW CS träffar.

DVS reggad och besiktigad som min 635a var!

Mitt tips, "montera inte kompressorn" prata inte ens om det.

MVH Erik

Vilken kompressor?

Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012

Trådstartare
Re:

andreas.e skrev:
Ingen bil som jag har byggt har någonsin läckt en droppe olja eller skottat motorn, så personligen känner jag mig lugn att ta ut denna bil på banan när som helst.

Och bara för att bilen får lika många hästar som en BPUad N54 så kommer den som sagt inte gå långsammare i svängarna Det är iofs upp till Oldman

Lite seg blir man med åldern. Men efter att ha plågat M5an mot fysikens lagar så ska det nog gå att ta kurvorna i hyfsad fart om det bara är någorlunda välbalanserat. 130 Cupbilen var inte särskilt lättkörd innan alla modifieringar.

M5an klarade Anderstorps alla kurvor ganska bra utom den precis efter rakan. På Mantorp är hårnålen innan depåinfarten det stora problemet.

Denna bil blir säkert stabil och balanserad. DÅ ska nog t o m jag kunna ta mig runt Men när man är van vid 500+ hp så vill man ju inte sitta och kolla mailen på rakorna heller

Men det ska naturligtvis ske utan överladdning

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012

Trådstartare
Re:

andreas.e skrev:

Nja, jag vill minnas att någon trodde det fanns en 6a i en bil du byggt. Fast det var ju inte motorn som gick åt då

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Med 3st BMWs och 2st Mustanger att bygga på så är det lite mycket att stå i, men jag ska försöka uppdatera här så ofta jag kan!

Har börjat 1M konverteringen på denna bil nu.

Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012

Trådstartare
Re:

andreas.e skrev:
Med 3st BMWs och 2st Mustanger att bygga på så är det lite mycket att stå i, men jag ska försöka uppdatera här så ofta jag kan!

Har börjat 1M konverteringen på denna bil nu.

Börjar se riktigt OK ut. Mer spårvidd och lägre vikt.
Det blir ändå en lång vinter med 1 st M3 E36 som ska byggas helt från början, 2 st 130 med en hel del att göra.
Med ålderns rätt tittar jag mest på själva arbetet.
Men kör gärna i vår...

Det blir ett getingbo både i modifierat och i special nästa år.
Denna 130 behöver nog en hel del utsortering men det är ju bara roligt under tiden

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Fick dit splittern ikväll. Blir nog fint sen när allt har samma färg!

Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006

Har du några bilder på vingens infästning på 130:n med nr 57?

//AL

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Re:

AL skrev:

//AL

Kan fixa bra bilder ikväll. Men det är en glasfiberbaklucka som har fästena ingjutna så det är rätt knepig metod att återskapa för att fästa en vinge i en plåtlucka

Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006

Re:

andreas.e skrev:
AL skrev:

//AL

Kan fixa bra bilder ikväll. Men det är en glasfiberbaklucka som har fästena ingjutna så det är rätt knepig metod att återskapa för att fästa en vinge i en plåtlucka

Jaha ok! Ta gärna några bilder ändå, man kan alltid få lite idéer.

//AL

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Re:

AL skrev:
andreas.e skrev:
AL skrev:

//AL

Jaha ok! Ta gärna några bilder ändå, man kan alltid få lite idéer.

//AL

Om du har plåtbaklucka så kan du montera den som ARP-vingen på den här svarta 130in
Dålig bild, men vingen är bara skruvad i plåten uppe på backluckan.

#57 med BMW Cup specad vinge såg ut så här när den tillverkades:

En annan design är (om man kör glasfiber baklucka):

Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006

Tack för bilderna!

Håller på att klura ut vinginfästning till z3an med plåtlucka och med originalrutan (glas) i. Har gått i tankar kring att limma fästen i glasrutan. Verkar ju finnas lim som håller det mesta nu för tiden. Skönt att slippa slip, svets och lackning.

//AL

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Monterat:

JB Racing svänghjul
Sachs tryckplatta + Sinterlamell
CAE shifter
Oljekylare

Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006

Snygg =)

Upplands Väsby
Här sen Okt 2012

Hej.

Är själv ute efter en ny / större oljekyl, för att ersätta orginalet som sitter i min bil (135i)
Vad är det för storlek på kylaren du monterat ? krångligt med montering / fästen osv ?

Tack på förhand

Mvh
Jonas

Stockholm
Här sen Maj 2013

Re:

Lillman skrev:
Hej.

Är själv ute efter en ny / större oljekyl, för att ersätta orginalet som sitter i min bil (135i)
Vad är det för storlek på kylaren du monterat ? krångligt med montering / fästen osv ?

Tack på förhand

Mvh
Jonas

Tjena

Jag kör på färdiga kit till N-maskinerna då det är svårt att ta ut oljan utan en adapterplåt (den du ser i framkant på motorn) som ersätter original oljekylare.

http://www.shop.stettperformance.com/product.sc?productId=29&categ . . . .

Citera
Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012

Hej.

Jag har turen att jag har N55 motorn den har ett annat filterhus där du har inbyggd thermostat och uttag för oljekylare.
Så är bara ute efter en bättre lämpad oljekylare än den som sitter orginal och den du monterade såg ut att passa riktigt bra, så intresserad av storleken på den du har inte möjlighet att mäta bredd / höjd ?

Du ser nämligen ut att ha lite mer plats bakom fronten än vad jag har.

Mvh
Jonas Lillman

Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012

Trådstartare
JA nu har denna 130 luftat sig två ggr i år. Dels på Mantorp och dels på Gelleråsen. Tyvärr så har det lyst en del varningslampor för ABS och motorn så det blev inte så mycket kört på Mantorp. Hjulinställningen blev inte heller perfekt då. Dessutom var jag så van att ha 500+ hp att det blev helt annorlunda att köra. Inte så kul helt enkelt. Däremot var bilen väldigt välbalanserad och lugn i alla lägen. Nåja till Gelleråsen var det mesta fixat utom fler hästar som ändå inte kändes som viktigast på den banan. Och nu var det väldigt roligt att köra. Lite segt i axet är det och svårt att komma under 1.20.

Lite film från de första varven: https://www.youtube.com/watch?v=K1fTpAM0q10&feature=youtu.be

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012

Trådstartare
Ja så var säsongen slut. Det blev en sista resa till Gelleråsen 2/10.
Börjar gilla denna bil mer och mer. Perfekt för en gammal farbror när det gäller att bromsa och svänga. Går liksom inte att misslyckas (för det mesta).

Lite film på youtube från Gelleråsen 2/10:
https://www.youtube.com/watch?v=0Q1Ep_buVPk
https://www.youtube.com/watch?v=EIx-3kEx99o
https://www.youtube.com/watch?v=8bEfULmFee4

Lite understyrd är den onekligen.
Men det stora problemet är att den har för hög utväxling och för lite pulver.
Måste fixa endera eller båda.

Har två växlar kvar på rakan och det är bara på två ställen man behöver 4an. Resten går på trean.
Det blir långtifrån optimalt om man ska köra snabbt.

Till nästa år får det bli bredare R-däck runtom. Ska prova den på slicks där den möjligheten finns också.
Men annars är det fråga om det blir kompressor och/eller lägre utväxling.

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i -06 trackday timeattack
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (34789 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande