Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (34789 totalt) |
Re:
![]() _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||
Re:
Tog en kort sväng idag. VILKEN SKILLNAD mot den andra 130in. Detta är verkligen en gatbil till skillnad från racebilen. AC elhissar och hur trevlig som helst. Förutom en hel del resonansljud och lite hårdare chassie så hade det kunnat vara vilken gatbil som helst - vilket det ju är.... Kommer inte att vara några problem att åka med denna fram och tillbaka till banorna. Dock måste kopplingen bytas så den kommer att bli lika kärv som den andra 130in att starta i backe ![]() _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||
Re:
Har det inte varit med en E46 M3 med centrifugalkompressor också? Aja, det känns som att diskussionen börjar spåra lite, vi får se vad som händer. Ingen bil som jag har byggt har någonsin läckt en droppe olja eller skottat motorn, så personligen känner jag mig lugn att ta ut denna bil på banan när som helst. Och bara för att bilen får lika många hästar som en BPUad N54 så kommer den som sagt inte gå långsammare i svängarna ![]() ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Re:
Vilken kompressor? ![]() ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Re:
Lite seg blir man med åldern. Men efter att ha plågat M5an mot fysikens lagar så ska det nog gå att ta kurvorna i hyfsad fart om det bara är någorlunda välbalanserat. 130 Cupbilen var inte särskilt lättkörd innan alla modifieringar. M5an klarade Anderstorps alla kurvor ganska bra utom den precis efter rakan. På Mantorp är hårnålen innan depåinfarten det stora problemet. Denna bil blir säkert stabil och balanserad. DÅ ska nog t o m jag kunna ta mig runt ![]() ![]() Men det ska naturligtvis ske utan överladdning ![]() _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||
Re:
Nja, jag vill minnas att någon trodde det fanns en 6a i en bil du byggt. Fast det var ju inte motorn som gick åt då ![]() _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||
Med 3st BMWs och 2st Mustanger att bygga på så är det lite mycket att stå i, men jag ska försöka uppdatera här så ofta jag kan!
Har börjat 1M konverteringen på denna bil nu. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Re:
Börjar se riktigt OK ut. Mer spårvidd och lägre vikt. Det blir ändå en lång vinter med 1 st M3 E36 som ska byggas helt från början, 2 st 130 med en hel del att göra. Med ålderns rätt tittar jag mest på själva arbetet. Men kör gärna i vår... Det blir ett getingbo både i modifierat och i special nästa år. Denna 130 behöver nog en hel del utsortering men det är ju bara roligt under tiden ![]() _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||
Re:
Kan fixa bra bilder ikväll. Men det är en glasfiberbaklucka som har fästena ingjutna så det är rätt knepig metod att återskapa för att fästa en vinge i en plåtlucka ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Re:
Jaha ok! Ta gärna några bilder ändå, man kan alltid få lite idéer. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||||
Re:
Om du har plåtbaklucka så kan du montera den som ARP-vingen på den här svarta 130in Dålig bild, men vingen är bara skruvad i plåten uppe på backluckan. ![]() #57 med BMW Cup specad vinge såg ut så här när den tillverkades: ![]() ![]() ![]() En annan design är (om man kör glasfiber baklucka): ![]() ![]() _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Tack för bilderna!
Håller på att klura ut vinginfästning till z3an med plåtlucka och med originalrutan (glas) i. Har gått i tankar kring att limma fästen i glasrutan. Verkar ju finnas lim som håller det mesta nu för tiden. Skönt att slippa slip, svets och lackning. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||||
Hej.
Är själv ute efter en ny / större oljekyl, för att ersätta orginalet som sitter i min bil (135i) Vad är det för storlek på kylaren du monterat ? krångligt med montering / fästen osv ? Tack på förhand Mvh Jonas _________________ Jonas Lillman |
||||||
Re:
Tjena Jag kör på färdiga kit till N-maskinerna då det är svårt att ta ut oljan utan en adapterplåt (den du ser i framkant på motorn) som ersätter original oljekylare. http://www.shop.stettperformance.com _________________ Andreas Eriksson BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902) |
||||||
Hej.
Jag har turen att jag har N55 motorn den har ett annat filterhus där du har inbyggd thermostat och uttag för oljekylare. Så är bara ute efter en bättre lämpad oljekylare än den som sitter orginal och den du monterade såg ut att passa riktigt bra, så intresserad av storleken på den du har inte möjlighet att mäta bredd / höjd ? Du ser nämligen ut att ha lite mer plats bakom fronten än vad jag har. Mvh Jonas Lillman _________________ Jonas Lillman |
||||||
JA nu har denna 130 luftat sig två ggr i år. Dels på Mantorp och dels på Gelleråsen. Tyvärr så har det lyst en del varningslampor för ABS och motorn så det blev inte så mycket kört på Mantorp. Hjulinställningen blev inte heller perfekt då. Dessutom var jag så van att ha 500+ hp att det blev helt annorlunda att köra. Inte så kul helt enkelt. Däremot var bilen väldigt välbalanserad och lugn i alla lägen. Nåja till Gelleråsen var det mesta fixat utom fler hästar som ändå inte kändes som viktigast på den banan. Och nu var det väldigt roligt att köra. Lite segt i axet är det och svårt att komma under 1.20.
Lite film från de första varven: https://www.youtube.com/watch?v=K1fT _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||
Ja så var säsongen slut. Det blev en sista resa till Gelleråsen 2/10.
Börjar gilla denna bil mer och mer. Perfekt för en gammal farbror när det gäller att bromsa och svänga. Går liksom inte att misslyckas (för det mesta). Lite film på youtube från Gelleråsen 2/10: https://www.youtube.com/watch?v=0Q1E https://www.youtube.com/watch?v=EIx- https://www.youtube.com/watch?v=8bEf Lite understyrd är den onekligen. Men det stora problemet är att den har för hög utväxling och för lite pulver. Måste fixa endera eller båda. Har två växlar kvar på rakan och det är bara på två ställen man behöver 4an. Resten går på trean. Det blir långtifrån optimalt om man ska köra snabbt. Till nästa år får det bli bredare R-däck runtom. Ska prova den på slicks där den möjligheten finns också. Men annars är det fråga om det blir kompressor och/eller lägre utväxling. _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 3 besök senaste veckan (34789 totalt) |