Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa HNRS / Hybridskydd och ny hjälm
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (33683 totalt)
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009

Re: Köpa HNRS / Hybridskydd och ny hjälm

JP Simpson skrev:
Skumt, den finns inte med på FIA:s senaste lista, å det bör den göra om den har märkningen. Har du en bild på homologerings stickersen och hologrammet? Skulle vilja kolla vilket nam den är homologerad under.

RYDH skrev:
JP Simpson skrev:
Jörgen, du får nog kolla lite extra på det där med FIA-godkänd. Den finns inte med på någon av FIA:s listor.

RYDH skrev:

Priset på den kolfiberhjälmen är ca 4700 skr och jag kan bara säga ca då dollarn är väldigt instabil just nu och stiger!
Då är hjälmen komplett med HANS fästen.
Vikten är 1300 gram och den är FIA godkänd.

/Jörgen

Hej JP!
Jo jag har kollat och den skall vara FIA godkänd och den har även FIA märkning!

G-Force är en mycket populär hjälm borta i USA liksom Simpson ! thumbs up

/Jörgen

Tyvärr inte just nu men om ett par dagar....
Detta måste kollas upp för annars blir det samtal till USA !!

Jag hör av mig till dig JP !

/Jörgen

Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Enligt TR-2015 så är följande SFI märkningar godkända för nationellt bruk (ni får säkerställa sakförhållandet själva)
31.1
31.1A
32.2A

Vet inte om det förändrar något?

Varför SFI och inte bara SBF?
För något år sedan så föreslogs att acceptera SFI märkt utrustning i syfte att om möjligt sänka investeringskostnaden på personlig skyddutrustning, gissar att förslaget föll i god jord? (tror Björn Andersson var med på mötet också)

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Magnus,
SFI utrustning blev ok att använda nationellt, men tyvärr blev det inte skrivet på korrekt sätt så man tog bara in FHR skydd i regelboken, inte övrig utrustning.

Å när det gäller hjälmar som skall användas med FHR så hänvisar man till FIA:s regelverk och då skall hjälmarna som brukas vara FIA 8858 kompatibla, dvs ha ingjutna M6 mutterstycken så att FHR fästen kan skruvas fast.

Dragracing är dock ett undantag, där har man insett att om man kan bygga en tävlingsbil så kan man borra två hål i hjälmen och montera FHR fästen själv. Detta skall dock ske i hjälmar som är klassade för att ha fästen monterade.

Summa summarum....det är inte helt enkelt att veta vad som är ok och vad som inte är ok.

Magnus Bengtsson skrev:

Enligt TR-2015 så är följande SFI märkningar godkända för nationellt bruk (ni får säkerställa sakförhållandet själva)
31.1
31.1A
32.2A

Vet inte om det förändrar något?

Varför SFI och inte bara SBF?
För något år sedan så föreslogs att acceptera SFI märkt utrustning i syfte att om möjligt sänka investeringskostnaden på personlig skyddutrustning, gissar att förslaget föll i god jord? (tror Björn Andersson var med på mötet också)

www.simpson-europe.com
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

JP, jag säger inte emot din sakkunskap i ämnet.
TR har en osedvanligt förvirrande skrivnining när det kommer till hjälmar och FHR men det står ett stycke under 6.6 FHR. (Front Head Restraint) och som åtminstone jag tolkar som att SFI prylar är ok även i racing på nationell nivå:
"Delar ingående i FHR ska vara FIA-godkända och finnas upptagna på FIA Technical List No 29 och List No 36, eller SFI-godkänd enligt specifikation 38.1. i kombination med SFI 31.1 eller SNELL SA + SAH hjälmar"

Meningen är skriven i två delar där den första delen enligt mitt sätt att läsa påvisar tre godkända kombinationer 1) FIA godkänt skydd och hjälm, den andra meningshalvan påvisar som alternativ 2) SFI skydd + SFI hjälm eller som alternativ 3) SFI FHR + SA/SAH godkänd hjälm.

Har jag fel?
Står förvisso inget om infästningar men det följer väl respektive godkännande?
Har du påvisat sakfel till SBF för rättelse och om möjligt bättre tydlighet?

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Som vanligt inte helt klockrent. Jag tolkar det som att man Ska använda FIA hjälm med FIA-skydd och SFI/SNELL SA hjälm med SFI 38.1 skydd. I mitt tycke en olycklig formulering.

10% av min tid brukar gå åt att jobba med SBF relaterade frågor, så jag ska även lyfta denna fråga.

Magnus Bengtsson skrev:
JP, jag säger inte emot din sakkunskap i ämnet.
TR har en osedvanligt förvirrande skrivnining när det kommer till hjälmar och FHR men det står ett stycke under 6.6 FHR. (Front Head Restraint) och som åtminstone jag tolkar som att SFI prylar är ok även i racing på nationell nivå:
"Delar ingående i FHR ska vara FIA-godkända och finnas upptagna på FIA Technical List No 29 och List No 36, eller SFI-godkänd enligt specifikation 38.1. i kombination med SFI 31.1 eller SNELL SA + SAH hjälmar"

Meningen är skriven i två delar där den första delen enligt mitt sätt att läsa påvisar tre godkända kombinationer 1) FIA godkänt skydd och hjälm, den andra meningshalvan påvisar som alternativ 2) SFI skydd + SFI hjälm eller som alternativ 3) SFI FHR + SA/SAH godkänd hjälm.

Har jag fel?
Står förvisso inget om infästningar men det följer väl respektive godkännande?
Har du påvisat sakfel till SBF för rättelse och om möjligt bättre tydlighet?

www.simpson-europe.com
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009

JP Simpson skrev:
Jörgen, du får nog kolla lite extra på det där med FIA-godkänd. Den finns inte med på någon av FIA:s listor.

RYDH skrev:

Priset på den kolfiberhjälmen är ca 4700 skr och jag kan bara säga ca då dollarn är väldigt instabil just nu och stiger!

/Jörgen

Jag måste få be om ursäkt.....
Det är jag som har snurra till det !
Hjälmen är inte FIA godkänd utan SFI 31:1 godkänd!
Den har Snell SA 2010.
Du hade rätt JP !
Däremot så tycker jag att den sitter riktigt bra på huvudet samt att det var inga som helst problem för mig med mina glasögon då dom har gjort ett uttag på sidorna för just glasögonen !! thumbs up thumbs up

/Jörgen

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Jag blev lite brydd, bra att du kollade!
:-)

RYDH skrev:
JP Simpson skrev:

RYDH skrev:

/Jörgen

Den har Snell SA 2010.
Du hade rätt JP !
Däremot så tycker jag att den sitter riktigt bra på huvudet samt att det var inga som helst problem för mig med mina glasögon då dom har gjort ett uttag på sidorna för just glasögonen !! thumbs up thumbs up

/Jörgen

www.simpson-europe.com
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009

JP Simpson skrev:

RYDH skrev:
JP Simpson skrev:

RYDH skrev:

/Jörgen

Den har Snell SA 2010.
Du hade rätt JP !

/Jörgen

Nu är det bara ett Hybrid kvar JP !! thumbs up

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Finns på lager :-)

RYDH skrev:
JP Simpson skrev:

RYDH skrev:
JP Simpson skrev:

RYDH skrev:

/Jörgen

Den har Snell SA 2010.
Du hade rätt JP !

/Jörgen

www.simpson-europe.com
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013

[quote="JP Simpson"]Finns på lager :-)

RYDH skrev:
JP Simpson skrev:

Jag hakar på tråden lite då jag också är ute efter ett hybridskydd.
Jag ser att det finns någon typ av quick release som tillbehör är det bra grejer eller ett måste??
Det är nog Hybrid sport som gäller för mig om det skiljer mellan olika skydd?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Raceroger skrev:
Jag ser att det finns någon typ av quick release som tillbehör är det bra grejer eller ett måste??
Köper du en förberedd hjälm (dvs utan monterade HANSknoppar) så är Quick-Release en no-brainer.
Har du redan HANSknoppar så spar du en liten slant men får fippla en del med dem (mina sitter inte perfekt och i LineUpläge så är inte tålamodet det bästa med skitsaker som strular).
Jag har ingen egen erfarenhet av att sätta dit Quick-Release med hjälmen på, ev sittande i bil (eftersom man glömde det innan tex), men det kan väl inte vara mindre smidigt än HANSkopplingen?

Nu är detta färgat av att ibland få lite tidsnöd innan jag ska ut, om man alltid sitter färdig och redo 10min innan grönt ljus så kan man klara det mesta krångel (medhjälpare underlättar också).

Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013

Jag använder hybrid med Quick-Release och det är mycket smidigt. Det kan vara lite fippligt att få på om man sitter i bilen med hjälmen på sig och inte hakat i hybriden i hjälmen, men det är inget som stör. Men det fina är att när man har kört färdigt så är det väldigt skönt att snabbt kunna haka loss sig från hybriden.

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Det som primärt skiljer mellan olika typer av Hybridskydd är vikten. Dom erbjuder samma skydd med skillnaden i att skydden i kolfiber väger 250-300 gram mindre än motsvarande i komposit.
250 gram kan tyckas lite, men åker man länge, har långa stint etc så upplever man skillnad.
Quick release eller HANS fäste är en smaksak, om man använder HANS-fästen så vinklar man ned låsklacken på hjälmfästet lite å då fungerar det snabbt och enkelt. Med Quick releasen behöver man använda båda händerna för att fästa skyddet, men det blir enklare att lossa skyddet. Så oavsett vad du väljer så löser det sig med lite träning. Ta på utrustningen, ställ dig framför spegel och öva. Efter det går allt som en dans.
Man skall dock vara uppmärksam att det är bara hjälmar med specifickation 8860-2010 eller 8858-2010 som man får montera hjälmfästen på själv. (detta gäller serier som förordnar FIA hjälmar)
Om man åker med SNELL SA hjälm får man montera fästen hur man vill och dessutom själv.

[quote="Raceroger"]
JP Simpson skrev:
Finns på lager :-)

RYDH skrev:
JP Simpson skrev:

Jag hakar på tråden lite då jag också är ute efter ett hybridskydd.
Det är nog Hybrid sport som gäller för mig om det skiljer mellan olika skydd?

www.simpson-europe.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Yaaaaaayyyy! Sitter jättebra och känns inte instängt (för en gammal öppenhjälmvan förare)

Åhhåååå!

Karlskoga
Här sen Feb 2009

Re:

Magnus Thomé skrev:
Yaaaaaayyyy! Sitter jättebra och känns inte instängt (för en gammal öppenhjälmvan förare)

Åhhåååå!

F2000
Timmerhåla
Här sen Jan 2013

Hej.
Är det någon som vet om Leatt MRX pro är något bra alternativ?
Det är dåligt med alternativ till formelbilar.

Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Ta det jag skriver om Leatt ur ett perspektiv där du är medveten om att jag är partisk.

Leatt är ett SFI klassat skydd, dessa skall omcertifieras vart 5:e år. En omcertifiering kräver att den som ursprungligen tillverkade skyddet finns kvar.

Leatt har två tidigare stämningar ang patentintrång. Leatt förlorade tvisterna och är dömda att betala stora skadestånd.
Leatt har tvingats dra till baka sitt förra skydd eftersom det visade sig gå av istället för att skydda användaren.

/JP

F2000 skrev:
Hej.
Är det någon som vet om Leatt MRX pro är något bra alternativ?
Det är dåligt med alternativ till formelbilar.

www.simpson-europe.com
Citera
F2000
Timmerhåla
Här sen Jan 2013

Hans?

Tack för svar.
Har du något bra alternativ?

Umeå
Här sen Apr 2010

Re: Hans?

De flesta som handlar FIA klassade skydd i dag väljer ett Hybrid-skydd.

F2000 skrev:
Tack för svar.
Har du något bra alternativ?

www.simpson-europe.com
Citera
F2000
Timmerhåla
Här sen Jan 2013

Funkar det oavsett stolvinkel?

Timmerhåla
Här sen Jan 2013

Funkar det oavsett stolvinkel?